Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette käy papa kokeissa, miten uskallatte jättää ne väliin?

Vierailija
27.06.2024 |

Yllättävän moni nainen sanoo, ettei käy papa kokeissa. Jos olet yksi heistä, niin eikö sinua pelota että mahdollinen syöpä saa rauhassa kehittyä ja levitä?

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on aika tyhmiä, siksi ne ei mene. Jos näytteenotto pelottaa, menee hyvälle yksityiselle gynelle. Mutta typerä jättää kokonaan tutkimatta jonkun instrumentin kylmyyden vuoksi, haloo.

Maksatko sinä mun käynnin siellä hyvällä yksityisellä gynellä?

Vierailija
162/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo laboratoriot ota papakokeen ilman lähetettä nykyisin?  Tietysti maksullinen.  Sitä en tiedä kuka ne sitten asiakkaalle tulkitsee.    Jotkut , esim omat labrani osaisin tulkita itse ja joudun niin tekemäänkin koska terveyskeskus harvensi kahteen vuoteen perussairauteni tarkistuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos evoluutio on luonut naisen alapäähän syöpäpesäkkeen, niin miten entisaikoina naiset pärjäsivät ilman papakoetta? Kuoliko kaikki naiset maaseudulla kolmekymppisenä syöpään joskus vaikkapa 100-150 vuotta sitten? 

Kyllähän miehet ehti monta vaimoa käyttää kun äkkiä uusi lapsillekin hoitajiksi.  

Harvoin ehdittiin mihinkään syöpään edes kuolla, kun kuoltiin synnytykseen, rintatulehdukseen tai tartuntatauteihin.

Vierailija
164/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoi se lääkäri, ettei tarvitse tehdä sisätutkimusta, koska olen neitsyt. Olen miettinyt nyt myöhemmässä vaiheessa, kannattaisiko silti mennä varmuuden vuoksi.

Mahtaakohan olla noin.  Tiedän naisen, ehdottomasti uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi,  kohdun rungon syöpä,  kohtu, munasarjat,  nivusrauhaset pois. 

Ei kannata alapeukuttaa, hänkin oli nipasti 30.   Parani kokonaisvaltaisen leikkauksen takia.   

Mitä miesten pitäisi tehdä jos kerran naisten syövät ovat heidän elimensä syy?  Kuten täällä  kerrotaan.   Annetaanhan pojillekin nykyisin se HPV  jota äidit eivät suostu pojilleen antamaan.

Vierailija
165/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos evoluutio on luonut naisen alapäähän syöpäpesäkkeen, niin miten entisaikoina naiset pärjäsivät ilman papakoetta? Kuoliko kaikki naiset maaseudulla kolmekymppisenä syöpään joskus vaikkapa 100-150 vuotta sitten? 

He eivät vaihtaneet koko ajan seksipartneria. Tämä syöpään on oikeastaan sukupuolitauti.

Niinpä.

"Ilman HPV-infektiota ei juuri koskaan synny kohdunkaulan syöpää. Syöpää aiheuttavat vain korkean riskin HPV-tyypit. Syöpä kehittyy esiasteiden kautta."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00162

Vierailija
166/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He eivät vaihtaneet koko ajan seksipartneria. Tämä syöpään on oikeastaan sukupuolitauti.

Niinpä.

"Ilman HPV-infektiota ei juuri koskaan synny kohdunkaulan syöpää. Syöpää aiheuttavat vain korkean riskin HPV-tyypit. Syöpä kehittyy esiasteiden kautta."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00162

Ja äidit ja isät raivona vastustavat poikien HPV- rokotetta.

Vierailija
167/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Kuolen kun kuolen. En ole käynyt mammografioissakaan, eikä pelota yhtään. Lapseni ovat jo aikuisia, ei minun tarvitse elää ikuisesti.

Eli jos tulee hankalia oireita et mene lääkäriin, ja jos menisitkin et halua syöpähoitoja? Niin varmaan.

Olen eri, mutta en todellakaan halua syöpähoitoja, jos syöpä ilmenee. Olen 56-vuotias ja elänyt jo ihan tarpeeksi, että voin kuollakin jos niikseen tulee. Jos Jumalan mielestä minun on syytä vielä elää täällä maan päällä, hän pitää minut kyllä hengissä. Jos ei pidä, lähden mielelläni täältä parempaan tulevaisuuteen, taivaaseen.

Samoin ajattelen. Totta kai mahdollisiin kipuihin ja kuolinprosessiin on apua haettava, mutta se on edessä joka tapauksessa, ellei ennemmin, niin sitten myöhemmin.

Vierailija
168/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on järkyttävä gynepelko ja pelkään kaikkia gyn.toimenpiteitä, en siis mene gynelle kuin pakon edestä. Papa otettiin ja siinä todettiin lieviä muutoksia, piti mennä kolposkopiaan. Se oli aivan kauhea, traumatisoiva toimenpide. Mut siis revittiin siinä rikki ja aiheutettiin kaiken lisäksi hermokipu, kun gyne tunki sen liian ison levittimen ja koepalaa otettaessa revittiin hermoon (se puudute ja rauhoittava eivät auttaneet mitään). Menin shokkiin kivusta ja pyörryin, en muista, mitä sen jälkeen tapahtui. Tunsin itseni pahoinpidellyksi ja silvotuksi. Koepalassa muutos oli vaihtunut vahvaksi, ja piti mennä loop-hoitoon. Sitä hoitoa odotellessa menin niin huonoon kuntoon, sain taistella ja vaatia, että hoito tehdään nukutuksessa. Loop hoidossahan siis sua poltetaan sisältä käsin sähköllä, kohdun suu arpeutuu ja jos pala poistetaan liian syvältä, voit sanoa hyvästit seksielämälle koska hermot vaurioittuu ja et pysty esim. saamaan orgasmia enää (vähän tutkittu ongelma, jota gynet ei myönnä, mutta ihan täyttä totta). Nyt olen päättänyt, että en mene loop-hoitoon. Ymmärsin, että joka tapauksessa loop-hoidon jälkeen loppuelämäni tulisi olemaan täynnä väkivaltaisia gynekäyntejä, jossa minua revitään kuin teuraseläintä. Minut on jo rikottu ja alapääni on revitty rikki. Mitään kipulääkkeitä en saanut, vaan piti maata yksin niiden kipujen kanssa. En kestä sitä enää. Mieluummin otan riskini syövän kanssa ja sitten kun se on levinnyt, voin tppaa itseni. Mutta en halua itseäni kiduttaa noilla "tutkimuksilla", joissa koko naisen alapää ja mielenterveys pilataan. Se, mitä olen joutunut käymään läpi ja miten se on traumatisoinut minut, ei ole sen arvoista. Kukaan ei auttanut, kukaan ei välittänyt, kuinka minua satutettiin nöyryyttävässä tilanteessa ja kuinka paljon minuun koski. Se on jo pilannut elämäni, eikä tämä ole ihmisarvoista elämää. Jokainen teistä, joka ei mene papa-kokeeseen, on tehnyt oikean valinnan. Koska sen jälkeen se todellinen helvetti vasta alkaa. Ja se ei pääty. Sua tullaan polttamaan ja repimään rikki loputtomiin. Mun neuvo on, että jos et halua siihen helvettiin, älä mene papa-kokeeseen. 

Vierailija
169/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt edes lääkärissä viiteen vuoteen. Miksi olet noin pelokas? Kuolema korjaa sinutkin

Joo. sen tietää jokainen, että kuolema korjaa. Ja on paljon ihmisiä, tässäkin ketjussa, joita ei kuolema hetkauta, ja jotka ei hoitoon edes hakeutuisi. Mutta on sillä väliä, milloin se kuolema korjaa. Jos ei itselleen olekaan, niin voi olla jollekin muulle/muille. 

Äidilläni oli kohtusyöpä 30-vuotiaana. Pahinta laatua luokituksessa. Ei elinaikoja lupailtu. Löytyi satunnaisesti, koska kävi gynellä ehkäisyyn liittyvänä normikäytäntönä. Olin silloin 10v. Olisi ollut murskaavaa, jos hän olisi silloin menehtynyt. Hoidettiin, ja eli 70-vuotiaaksi.

Itse olen aina inhonnut gyneä. On olleet "pakollisia" aiemmin raskauksiin liittyen. Silti kävin tänä kesänä papa-kokeessa, kun kutsu tuli kotiin. Olen 50v.

Jokainen tehköön niin kuin haluaa tämän asian osalta. Mutta toivottavasti ajattelee muitakin kuin itseään, vaikka kuolema ei itseä hetkauttaisikaan.

Nuoremmilla naisilla saattaa lapsi/lapset jäädä tekemättä, jos ei ole kartalla gyne-terveydestään. Tai ei siitä edes välitä. Näille minä en veronmaksajana välittäisi osin kustantaa lapsettomuushoitojakaan.

Ja olen sitä mieltä, että julkisen tulisi gyne-palvelut tarjota naisille koko elinkaarensa ajan ja terveyskeskus-hinnalla.

Vierailija
170/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on aika tyhmiä, siksi ne ei mene. Jos näytteenotto pelottaa, menee hyvälle yksityiselle gynelle. Mutta typerä jättää kokonaan tutkimatta jonkun instrumentin kylmyyden vuoksi, haloo.

No mikset maksa ihan itse, niin muutkin kenellä ei maksa työterveys. Terveydestä kannattaa maksaa, ihmeesti köyhällä on aina varaa kaikkeen muuhun kuten tupakkaan, ylensyömiseen ja vastaavaan.

Ellei halua maksaa, menee siihen ilmaiseen seulontaan.

Vierailija
171/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä lokkeilu tulee, miksi ihmeessä jonkun muun pitäisi sinun puolesta maksaa?

Vierailija
172/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on järkyttävä gynepelko ja pelkään kaikkia gyn.toimenpiteitä, en siis mene gynelle kuin pakon edestä. Papa otettiin ja siinä todettiin lieviä muutoksia, piti mennä kolposkopiaan. Se oli aivan kauhea, traumatisoiva toimenpide. Mut siis revittiin siinä rikki ja aiheutettiin kaiken lisäksi hermokipu, kun gyne tunki sen liian ison levittimen ja koepalaa otettaessa revittiin hermoon (se puudute ja rauhoittava eivät auttaneet mitään). Menin shokkiin kivusta ja pyörryin, en muista, mitä sen jälkeen tapahtui. Tunsin itseni pahoinpidellyksi ja silvotuksi. Koepalassa muutos oli vaihtunut vahvaksi, ja piti mennä loop-hoitoon. Sitä hoitoa odotellessa menin niin huonoon kuntoon, sain taistella ja vaatia, että hoito tehdään nukutuksessa. Loop hoidossahan siis sua poltetaan sisältä käsin sähköllä, kohdun suu arpeutuu ja jos pala poistetaan liian syvältä, voit sanoa hyvästit seksielämälle koska hermot vaurioittuu ja et pysty esim. saamaan orgasmia enää (v

Tiltun jaskaa. Mulle on tehty loop-hoito nuorena nukutuksessa ilman mitään taistelua, eikä siinä mitään revitty eikä vaikuttanut seksielämään mitään. On se verrattuna syöpään pikkuriesa, pari päivää tuli saikkua.

Vierailija
173/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote estää nuo syövät. On vain aikuisille aika kallis. Onhan mammat huolehtineet että tyttärensä rokotetaan. No eivätpä tietenkään, vain 40 prosenttia.

Vierailija
174/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on järkyttävä gynepelko ja pelkään kaikkia gyn.toimenpiteitä, en siis mene gynelle kuin pakon edestä. Papa otettiin ja siinä todettiin lieviä muutoksia, piti mennä kolposkopiaan. Se oli aivan kauhea, traumatisoiva toimenpide. Mut siis revittiin siinä rikki ja aiheutettiin kaiken lisäksi hermokipu, kun gyne tunki sen liian ison levittimen ja koepalaa otettaessa revittiin hermoon (se puudute ja rauhoittava eivät auttaneet mitään). Menin shokkiin kivusta ja pyörryin, en muista, mitä sen jälkeen tapahtui. Tunsin itseni pahoinpidellyksi ja silvotuksi. Koepalassa muutos oli vaihtunut vahvaksi, ja piti mennä loop-hoitoon. Sitä hoitoa odotellessa menin niin huonoon kuntoon, sain taistella ja vaatia, että hoito tehdään nukutuksessa. Loop hoidossahan siis sua poltetaan sisältä käsin sähköllä, kohdun suu arpeutuu ja jos pala poistetaan liian syvältä, voit sanoa hyvästit seksielämälle koska hermot vaur

Tää on just tää tyypillinen typerä selitys: "Minua ei toimenpide sattunut, joten ei se satu sinuakaan. Minulle ei tullut vammoja, joten ei niitä tule sinullekaan". Muistakaa, ettei kukaan voi teidän puolesta määrätä, miten paljon kipua te saatte tai voitte kokea. Kivut ovat yksilöllinen kokemus. Th väheksytään naisten kipua; "sehän on vain pikku nipsaisu", kun sisäelimistä revitään koepaloja irti, tai niitä muutoskohtia poltetaan irti. Mitä järkeä on hoitaa yksi kohta ihmisessä terveeksi, kun ihminen on sen jälkeen kokonaisvaltaisesti raunioina? Joo, hoidetaan kohdunkaulaa mutta sekin on osa ihmistä, se on osa naista, joka kärsii siitä hoidosta ja kivusta. Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä, ja "eihän se toimenpide satu tai jätä mitään vaurioita". Lääkärit ja hoitajat sulkevat silmänsä ja korvansa niiltä huonoilta kokemuksilta, koska kun niitä ei myönnä, niin ei niitä sitten ole tapahtunutkaan. Ja pelkäävälle potilaalle on turha sanoa, että hengitä tai toimenpide ei kestä kauaa. Jos toimenpide sattuu ja on nöyryyttävä, se kestää aina liian kauan. Ja ei sitä pysty hengittämään tai rentoutumaan, kun sinua käsittelee jotkut sadistit joita ei kiinnosta paskaakaan, kuinka paljon ne sinua satuttaa. Cosmon juttu: https://www.cosmopolitan.com/health-fitness/a28798959/leep-side-effects… : "Holy shit, they broke me.

Vierailija
175/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten niin moni muukin inhoan papa-koetta. Kuitenkin käyn kokeessa aina kun kutsu tulee. Jos kohdunkaulansyöpään sairastuu niin ne tutkimukset ja hoidot gynellä ovat aika paljon ikävämpiä kuin pelkkä näytteenotto. 

Vierailija
176/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten niin moni muukin inhoan papa-koetta. Kuitenkin käyn kokeessa aina kun kutsu tulee. Jos kohdunkaulansyöpään sairastuu niin ne tutkimukset ja hoidot gynellä ovat aika paljon ikävämpiä kuin pelkkä näytteenotto. 

Täällä edes oteta papa-koetta edes seulonnoilla.

Vierailija
177/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin ihan valmis täältä lähtemään ja syöpää on paljon suvussa, joten eiköhän se sieltä vielä jossain vaiheessa ilmaannu. Toivottavasti vaan eutanasia sallitaan siihen mennessä. 

Vierailija
178/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan typerää, että vain yhtä tautia, joka koskee naisia seulotaan ja vielä siten, että kädet toosaan. Entäs kaikki muut taudit? Aivan idioottimaista.

Kyllähän muitakin tauteja tutkitaan esim. verikokein. Kilpirauhasarvot, verensokeri jne. Näkö ja kuulo tarkastetaan. Hampaat 2 vuoden välein tai sovitusti. Etkö ole työterveyden piirissä? 

Ihotautilääkärillä tarkistutan luomet ja hammaslääkärissä hampaat vuosittain. Omalääkärini ottaa yleisverikokeet, käyn myös papassa ja ultrassa joka vuosi. Ihan normaalia on käydä erilaisissa tutkimuksissa myös silloin kun ei ole oireita. Hammaslääkärissäkin käyn mieluummin säännöllisesti jotta pienikin muutos havaitaan, sen sijaan että yhtenä päivänä koko hammas halkeaa ja joudun juurihoitoon kun se onkin salaa sisältä mätä. Papassa on sama ide

Ei ihme, että terveydenhuolto on ruuhkautunut ja kriisissä, kun osa porukasta ravaa siellä tyhjän päiten päntiönään. Sitten sinne ei meinaa oikealla asialla päästä, vaikka olisi pää kainalossa, kun ei uskota, että on mitään vikaa, vaikkei olisi 20 vuoteen käynyt kuluttamassa heidän arvokasta aikaansa...

Vierailija
179/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin 30v. joukkoselonnassa Tampereen hatanpäällä.  Näytteenottaja sovitteli tuskallisen kauan ties kuinka montaa spekulaa ja se sattui. Ja sitten alkoi kohdunkaulan etsiminen ja kun näytettä otettiin, melkein pomppasin kattoon kivusta. Ehkä hän oli amatööri , mutta sellaiset traumat jäi että jätin 4-vuotis seulonnan väliin.

Hah, mulla samantyyppinen kokemus Hatanpäältä. Pyysin heti alkuun pienet välineet käyttöön ja liukkaria, kun muuten sattuu. Näytteenottaja ei saanut siltikään välineitä paikalleen, vaan vanhemman, kokeneemman hoitajan piti opastaa, ja koko arsenaali roikkui alapäästäni kun vekslasivat eestaas. Yritin siinä pysyä hienotunteisena, mutta ähkin ja puhkin siihen malliin, että arvasivat kyllä että sattui ja pahoittelivat. Sattui muuten pitkään jälkeenpäinkin.

Oma gyneni ottaisi näytteen hetkessä ja kivuitta.

Vierailija
180/192 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen gynekäyntejä, ultrausta ja papa-koetta kaikille aina vanhuuteen asti. Äitini kuoli juuri harvinaiseen munanjohtimen syöpään. Ei aiheuttanut mitään oireita, kunnes etäpesäke tukki suolen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan