Vanhemman pankkitili, jota opiskelija voi käyttää menoihinsa
Opiskelijan vanhempi avaa pankkitilin, jolle vanhempi siirtää omalta tililtään kuukausittain muutaman satasen rahaa. Vanhempi antaa kyseisen tilin kortin ja pin-koodin opiskelevan lapsensa käyttöön. Kyseiset tulot ja menot tulevat ja menevät siis vanhemman nimiin, eivätkä tällöin näy opiskelijan kuukausituloina tai -menoina, eli opiskelijalla ei pitäisi tulla ongelmia KELAn kanssa. Käytätkö itse tätä toimintatapaa? Mitä mahdollisia heikkoja kohtia näet tässä toimintatavassa?
Painotan kuitenkin, että moraaliset asiat eivät ole tässä nyt puheenaiheena, vaan yksinomaan metodi siirtää rahaa opiskelijan käyttöön ilman että se lasketaan opiskelijan tuloiksi.
Kommentit (65)
Helpompaa olisi maksaa kaikki isommat laskut (vuokra/vastike tmv) lapsen puolesta. Ja vanhempi hankkii erillisen tilin johon siirtää aina rahaa? Tälle erillisille tilille sitten oma käteisnostokortti johon siirretään haluttu rahamäärä per kk? Käteisellä nostajan henkilöllisyyttähän kukaan ei näe jos automaatista nostetaan. Lapsi käyttää sitten käteistä aina kun pystyy. Näin siirtyy helposti ainakin 500-1000€/kk lapselle. Näin täällä toimitaan.
Meillä on kaikilla lapsilla minun yhden tilin rinnakkaiskortit. Kaksi heistä asuu jo omillaan. Sovimme etukäteen, mitä saavat ostaa tililtä. Käyvät esim parturissa minun piikkiin ja maksan heidän junalippunsa, kun tulevat käymään kotona.
Ihan voi suoraa sinne opiskelijan tilille laittaa pari satkua kuussa ilman että vaikuttaa mihinkään, ei tarvitse kikkailla. Kela tarkastaa suoraan, mitä opiskelija on tienannut ja vain sillä on väliä (ja sekin raja on yli 12 000e/vuosi ennen kuin on vaikutusta opiskelijan tukiin). Mitään tiliotteita ei tarvitse opintotukea varten esittää eikä avustus vanhemmilta olisi tuloa muutenkaan.
En voi lainata tähän tuon erään kirjoittajan viestiä, kun ei ne näy oikeasti täällä kuitenkaan, kenelle vastaa. Mutta siis tuo ihminen kirjoitti, että hänen (tai hänen äitinsä) kohdalla pankki oli hereillä eli kysyi äidiltä, mistä on kyse, kun pankkikorttia käytettiin yhteen aikaan paljon.
Siinähän ei silloinkaan ollut kyse siitä, että tämä kirjoittaja käytti äitinsä korttia (äidin luvalla tietenkin), vaan siitä, että ostoksia oli paljon ja luultavasti isoja ostoksia. Ehkä pankki epäili korttia varastetuksi.
Mutta itse olen omaa korttiani joskus käyttänyt todella paljon lyhyen ajan sisällä ja tehnyt isoja hankintoja, eikä koskaan ole pankki epäillyt, että siinä olisi joku vilpillisyys takana. Ei ole kyselty iän päivänä mitään. Olen nostanut isojakin summia käteisenä lyhyen ajan sisällä, olen ostanut auton ja peräkärryn samalla kertaa ja maksanut kortilla. Miten ihmeessä ei ole pankki koskaan kysynyt mitään?
Onko pankeilla joku ohjelma, joka tuo esille tilejä, joita käytetäään joskus enemmän kuin normaalisti? Eihän nyt mitenkään voi olettaa, että yksittäinen pankkivirkailija voisi alkaa tehdä hakuammuntoja sinne tänne ja katsella tuhansien ja taas tuhansien asiakkaitten tilinkäyttöä. Eihän pankeissa ole enää henkilökuntaakaan kuin just ja just minimi.
Pakkohan se on sitten olla joku tietokoneohjelma, joka näitä epätavallisuuksia tuo esiin. Sitä, kenen kädessä kortti on maksettaessa, ei voi mikään ohjelma kertoa, ellei oteta lukuun valvontakameroita, ikään kuin silloinkaan olisi joku virkailija koko ajan ruudun ääressä tölläämässä. Nehän katsotaan vasta sitten, jos asiakas tekee rikosilmoituksen ja yritetään katsoa, kuka sitä korttia käytti luvatta.
Mutta miksi sitten minultakaan ei ole kukaan ikinä kysynyt mitään? Mikä on siis se kriteeri, jonka mukaan pankki tekee kyselyn? Onko se mahdollisesti asiakkaan korkea ikä? Että jos yli 85-vuotias käyttää korttia yhtäkkiä huomattavasti enemmän kuin aiemmin, niin ohjelma sylkee epäilyn esille, vai kuinka?
Alkuperäinen aloittaja tässä hei, tämähän lähti hienosti laukalle, mistä toivon toki kaikille osapuolille iloa ja virkistystä lähipäiviksi. Muille osoitan kiitokset hyvistä näkökulmista ja neuvoista, niitä tuli useita!