Vanhemman pankkitili, jota opiskelija voi käyttää menoihinsa
Opiskelijan vanhempi avaa pankkitilin, jolle vanhempi siirtää omalta tililtään kuukausittain muutaman satasen rahaa. Vanhempi antaa kyseisen tilin kortin ja pin-koodin opiskelevan lapsensa käyttöön. Kyseiset tulot ja menot tulevat ja menevät siis vanhemman nimiin, eivätkä tällöin näy opiskelijan kuukausituloina tai -menoina, eli opiskelijalla ei pitäisi tulla ongelmia KELAn kanssa. Käytätkö itse tätä toimintatapaa? Mitä mahdollisia heikkoja kohtia näet tässä toimintatavassa?
Painotan kuitenkin, että moraaliset asiat eivät ole tässä nyt puheenaiheena, vaan yksinomaan metodi siirtää rahaa opiskelijan käyttöön ilman että se lasketaan opiskelijan tuloiksi.
Kommentit (65)
Vaikea sen pankin on kuitenkaan todistaa, että kortti on jonkun muun käytössä. Ja miksi pankki edes lähtisi tutkimaan asiaa? Ei ne pysty joka ikisen tiliasiakkaan menoja seuraamaan.
Minä käytin vuosia äitini pankkikorttia, kun kävin hänelle kaupassa. Äiti oli ehtinyt mennä jo siihen kuntoon, ettei itse kyennyt käymään missään eikä edes pankissa tekemässä minkäänlaista valtuutusta minulle. Pankkikin oli ajat sitten lopettanut toimintansa paikkakunnalla ja sairas äiti olisi pitänyt kuljettaa sadan kilometrin päähän ja jollain lailla saada hänet sinne konttoriin (paareilla vissiin). Minä taas en ko. kaupunkia mitenkään edes tuntenut, en tiennyt missä se pankki siellä sijaitsee ja olisi pitänyt varata aika, jolloin ihan varmasti sitten olisimme voineet siellä olla. Mietin vain, olisiko siellä edes juuri sillä hetkellä vapaata parkkipaikkaakaan sopivan lähellä, tuskin. Tuntui aika ylivoimaiselta.
Niinpä sitten, kun tajusin,että tämä on pankin mielestä kiellettyä, niin otin ja soitin pankkiin. Selitin asian ja siellä virkailija neuvoi, että tehkää äitinne kanssa valtakirja ihan itse, jossa sitten sovitte, että sinulla on oikeus käyttää äitisi pankkikorttia hänen tarvitsemiinsa asioihin ja jos mahdollista, niin vielä todistaja siihen paikalle.
No näin teimme. Ikinä ei pankki korvaansa lotkauttanut sille, että minä käytin äidin korttia. Ei ollut "lotkauttanut" noin viiteen vuoteen ennen sen omatekoisen valtakirjan tekemistäkään.
Luulenpa, että tuolla kortin käyttämisen kiellolla on merkitystä vain silloin, jos jotain petosta tapahtuu ja silloin taas on pankin helppo pestä kätensä asiasta, kun kerran on olemassa tämä ihan yleinen kielto pankin taholta. Eli jos tämä kortin omistaja alkaa epäillä, että joku käyttää hänen korttiaan tai käyttää sitä väärin.
Tavallisissa tapauksissa, kuten nyt esim. ap:n esittämässä tavassa tuskin ikinä tulee esiin mitään syytöksiä. Miksi tulisikaan, kun kaikki tapahtuu keskinäisellä sopimuksella ja luottamuksella.
Olen itsekin ajatellut, että noinhan sitä voisi menetellä, mutta en minä kyllä omaan palkkatiliini mitään rinnakkaiskorttia kenellekään antaisi. Mieluummin todellakin se ihan erillinen tili, jossa olisi vain se sinne kuukausittain tai sovitusti laitettu summa opiskelijan käyttöön. Ja ainakaan silloin ei kelakaan voisi millään lailla asiaan puuttua. Mistäpä sitäkään tietää, jos se opiskelijan käytössä oleva rinnakkaiskortti näkyy kuitenkin sitten sen opiskelijan tilitiedoissa. Sinnehän on annettava tieto kaikista pankkitileistään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tämän ketjun veronkiertäjätkö sitten huutavat suureen ääneen rikkaille veronkorotuksia? Maksakoot muut verot, minä kierrän ne
Ei se ole laitonta/verotuksen alaista, vaan laillista maksaa lapsensa elatuskuluja. Vaikka viisikymppiseksi asti. Rahan antaminen taas on verollista, tietyn summan jälkeen.
Kuulostaa kamalalta, en todellakaan haluaisi olla vanhempieni kontrollin alla.
- opiskeleva nuori
Luulisi että erillinen tili ja siihen rinnakkaiskortti olisi helpointa. Ja se, että maksaa opiskelijan laskuja suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Karhunpalvelus. Vanhempi, joka kustantaa kaiken ettei lapsen tarvitse esim käydä töissä eivät ymmärrä mitä haittaa siitä on lapselle. Esim työkokemus, miksi säästää, kun vanhemmat kuitenkin maksaa, jne.
Ja lapsina nämä pysyvät vielä kolmekymppisenäkin. Silloin sitä rahaa huudetaan valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että erillinen tili ja siihen rinnakkaiskortti olisi helpointa. Ja se, että maksaa opiskelijan laskuja suoraan.
Ja se lapsi ei voi maksaa omia laskujaan syystä, että?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se lapsi ei voi maksaa omia laskujaan syystä, että?
Sinun lapsesi voi niin tehdä. Meidän suvussamme on aina autettu lapsia. On mm jo useamman sukupolven ajan ostettu ja lahjoitettu lapsille asunnot ja tuettu muutenkin. Ei ole tullut tukielättejä, päinvastoin koulutettuja ja menestyneitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tämän ketjun veronkiertäjätkö sitten huutavat suureen ääneen rikkaille veronkorotuksia? Maksakoot muut verot, minä kierrän ne
Ei se ole laitonta/verotuksen alaista, vaan laillista maksaa lapsensa elatuskuluja. Vaikka viisikymppiseksi asti. Rahan antaminen taas on verollista, tietyn summan jälkeen.
Ilman lahjaveroa voi antaa 4999 euroa lahjoittajaa kohden kolmen vuoden aikana. Kaksi lahjoittajaa voi antaa siis lähes kymppitonnin kolmen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sen pankin on kuitenkaan todistaa, että kortti on jonkun muun käytössä. Ja miksi pankki edes lähtisi tutkimaan asiaa? Ei ne pysty joka ikisen tiliasiakkaan menoja seuraamaan.
Minä käytin vuosia äitini pankkikorttia, kun kävin hänelle kaupassa. Äiti oli ehtinyt mennä jo siihen kuntoon, ettei itse kyennyt käymään missään eikä edes pankissa tekemässä minkäänlaista valtuutusta minulle. Pankkikin oli ajat sitten lopettanut toimintansa paikkakunnalla ja sairas äiti olisi pitänyt kuljettaa sadan kilometrin päähän ja jollain lailla saada hänet sinne konttoriin (paareilla vissiin). Minä taas en ko. kaupunkia mitenkään edes tuntenut, en tiennyt missä se pankki siellä sijaitsee ja olisi pitänyt varata aika, jolloin ihan varmasti sitten olisimme voineet siellä olla. Mietin vain, olisiko siellä edes juuri sillä hetkellä vapaata parkkipaikkaakaan sopivan lähellä, tuskin. Tuntui aika ylivoimaiselta.<
Opintotukeen ei vaikuta mitkään vanhemmilta saadut lahjarahat.
Toimeentulotukea opiskelija ei edes saa ellei nosta lainaa 850 euroa kuussa ensin eikä sekään riittäisi elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin vuosia äitini pankkikorttia, kun kävin hänelle kaupassa. Äiti oli ehtinyt mennä jo siihen kuntoon, ettei itse kyennyt käymään missään eikä edes pankissa tekemässä minkäänlaista valtuutusta minulle. Pankkikin oli ajat sitten lopettanut toimintansa paikkakunnalla ja sairas äiti olisi pitänyt kuljettaa sadan kilometrin päähän ja jollain lailla saada hänet sinne konttoriin (paareilla vissiin). Minä taas en ko. kaupunkia mitenkään edes tuntenut, en tiennyt missä se pankki siellä sijaitsee ja olisi pitänyt varata aika, jolloin ihan varmasti sitten olisimme voineet siellä olla. Mietin vain, olisiko siellä edes juuri sillä hetkellä vapaata parkkipaikkaakaan sopivan lähellä, tuskin. Tuntui aika ylivoimaiselta.<
Minä käytin vuosia äitini pankkikorttia, kun kävin hänelle kaupassa.
Olen elävä esimerkki, että pankki oikeasti hereillä näissä asioissa. Aloin myös käymään äitini puolesta kaupassa ja hänellä oli pidemmän aikavälin persustarpeiden puutetta ja jouduin käymään siellä kaupassa pankin mielestä turhan usein ja he kyselivät äidiltä mikä oli homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Olisin ollut opiskelijana ikionnellinen, jos olisin saanut vanhemmilta taloudellista apua.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä mistään veronkierrosta ole puhuttu?
Maksan aikuisten lasteni perheiden ruoat ja talousmenot, vaatteet, huonekalut jne., ostan lomat, haen mahdolliset lääkkeet apteekista, sähkölaskut, autot on minun nimissäni ja heillä käyttöoikeus, bensat maksan minä. Asumme samassa pikkukaupungissa kaikki, joten esim. tankin täyttö hoituu vaikka niin, että ajan poikani luo, otan heidän autonsa ja käyn täyttämässä tankin. He maksavat talolainat nopeaa kyytiä pois ja sijoittavat rahansa. Iso osa perintöjä kuittautuu nyt ja ilman verottajan puuttumista kun he rahaa tarvitsevat, isot talot isoille tonteille on rakennettu ja lapset ovat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös lähettää laskut sinulle ja voit antaa käyttörahaa käteisenä.
Kun lapsi on ulkomailla vaihdossa, rinnakkaisluottokortti on hyvä ja antaa opiskelijalle myös turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin vuosia äitini pankkikorttia, kun kävin hänelle kaupassa. Äiti oli ehtinyt mennä jo siihen kuntoon, ettei itse kyennyt käymään missään eikä edes pankissa tekemässä minkäänlaista valtuutusta minulle. Pankkikin oli ajat sitten lopettanut toimintansa paikkakunnalla ja sairas äiti olisi pitänyt kuljettaa sadan kilometrin päähän ja jollain lailla saada hänet sinne konttoriin (paareilla vissiin). Minä taas en ko. kaupunkia mitenkään edes tuntenut, en tiennyt missä se pankki siellä sijaitsee ja olisi pitänyt varata aika, jolloin ihan varmasti sitten olisimme voineet siellä olla. Mietin vain, olisiko siellä edes juuri sillä hetkellä vapaata parkkipaikkaakaan sopivan l
Tämän olisi voinut hoitaa tekemällä valyätuutuksen ajoissa. Pankin yhteystiedot olisit saanut soittamalla pankkiin jos et netistä löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Olisin ollut opiskelijana ikionnellinen, jos olisin saanut vanhemmilta taloudellista apua.
Minä en. Olin 90-luvun opiskelija. Se oli elämäni parasta aikaa. Kiersin sukulaisilta etsimässä käyttökelpoista tavaraa, yhteisöllisyys. Asuin solussa, yhteisöllisyys, kävin töissä, yhteisöllisyys, dyykkasin roskiksia, yhteisöllisyys. Käytin mielikuvitustani miten taas selvisin yhdestä kuukaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli opiskeluaikana isäni luottokortti tai siis rinnakkaiskortti. Kortti siis minun nimissäni, koska mitään korttia ei saa luovuttaa toiselle tai antaa pin-koodia (rikkoo pankin sääntöjä). Ei tarvinnut perustaa erillistä tiliä tai rahojen siirtoa. Meillä oli selvät pelisäännöt mitä sain ostaa ja mitä en. Nyt tyttärellä sama.
Toisen laskujen maksaminen on ihan laillista ja verottaja ei siihen pysty puuttumaan millään tavalla.
Ehei. Vaan elatuslaskut kuten sähkö, vesi, vuokra. Ns elatuslahja viralliselta nimeltää.
Elatuslahjoihin ei lukeudu esim lasku langattomista I Phone kuulokkeista upotetulla timantilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman lahjaveroa voi antaa 4999 euroa lahjoittajaa kohden kolmen vuoden aikana. Kaksi lahjoittajaa voi antaa siis lähes kymppitonnin kolmen vuoden välein.
Laskitko, paljon se tekee kuukaudessa? Jos kaksi maksaa, niin n. 270 euroa, jos yksi, niin 135 euroa. On todella pieni summa. Ei taitane riittää kuukauden ruokailukuluihin. Kulut myös esim. pk-seudulla suuremmat kuin Pihtiputaalla. Ai niin, ei taida olla - mitä opiskella, eli tulisi myös muuttokulut - jotka nekään eivät täysin ilmaisia.
En anna pankin tai valtion puuttua perheyritykseeni. Olen jo maksanut kaikki verot ja minulla on oikeus käyttää rahani haluamallani tavalla, olipa se sitten minulle tai lähisukulaiseni hyväksi. Kaikki yritykset ottaa ylimääräisiä veroja pitäisin kaksinkertaisena verotuksena.
Meillä on perheen yhteinen tili, johon me vanhemmat laitetaan rahaa ja jolta opiskelevat nuoret sitten maksavat laskujaan. Ei mitään ongelmaa.