Vanhemman pankkitili, jota opiskelija voi käyttää menoihinsa
Opiskelijan vanhempi avaa pankkitilin, jolle vanhempi siirtää omalta tililtään kuukausittain muutaman satasen rahaa. Vanhempi antaa kyseisen tilin kortin ja pin-koodin opiskelevan lapsensa käyttöön. Kyseiset tulot ja menot tulevat ja menevät siis vanhemman nimiin, eivätkä tällöin näy opiskelijan kuukausituloina tai -menoina, eli opiskelijalla ei pitäisi tulla ongelmia KELAn kanssa. Käytätkö itse tätä toimintatapaa? Mitä mahdollisia heikkoja kohtia näet tässä toimintatavassa?
Painotan kuitenkin, että moraaliset asiat eivät ole tässä nyt puheenaiheena, vaan yksinomaan metodi siirtää rahaa opiskelijan käyttöön ilman että se lasketaan opiskelijan tuloiksi.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Nämä tämän ketjun veronkiertäjätkö sitten huutavat suureen ääneen rikkaille veronkorotuksia? Maksakoot muut verot, minä kierrän ne
Tutustupa hieman lakikirjaan, lastaan saa elättää, kunhan rahaa ei vastikkeettomasti anna enempää kuin 5000 €/joka kolmas vuosi. Ruokaa ja muita hyödykkeitä saa ostaa, ja mitä se kenellekään kuuluu kuka minun autoillani ajaa, nyt kahdella uudella Roverilla ajavat lasteni perheet, maksan vakuutukset, renkaat, bensat ja huollot. Miksi odottaisimme kuolemaani, nyt laspset rahaa tarvitsevat ja toivon eläväni pitkään, kun kuolen lapsilla on jo talot maksettuna ja lapset isoja, enemmän niillä on rahoistani iloa nyt lapsenlapsille siirrämme kolmen vuoden välein 10 000 €, toiset isovanhemmat siirtävät myös, kaikille sama summa, on kikkailtu niin, että nuorimmaisellakin on sama kuin muilla. Jokainen saa saman summan kun täyttää 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta, en todellakaan haluaisi olla vanhempieni kontrollin alla.
- opiskeleva nuori
Olisin ollut opiskelijana ikionnellinen, jos olisin saanut vanhemmilta taloudellista apua.
No, minä en olisi kovin tyytyväinen jos vanhempani tilitapahtumia seuraamalla pystyisi stalkkaamaan millaista elämää elän eli kyse ei ole rahasta vaan kontrollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tämän ketjun veronkiertäjätkö sitten huutavat suureen ääneen rikkaille veronkorotuksia? Maksakoot muut verot, minä kierrän ne
Tutustupa hieman lakikirjaan, lastaan saa elättää, kunhan rahaa ei vastikkeettomasti anna enempää kuin 5000 €/joka kolmas vuosi. Ruokaa ja muita hyödykkeitä saa ostaa, ja mitä se kenellekään kuuluu kuka minun autoillani ajaa, nyt kahdella uudella Roverilla ajavat lasteni perheet, maksan vakuutukset, renkaat, bensat ja huollot. Miksi odottaisimme kuolemaani, nyt laspset rahaa tarvitsevat ja toivon eläväni pitkään, kun kuolen lapsilla on jo talot maksettuna ja lapset isoja, enemmän niillä on rahoistani iloa nyt lapsenlapsille siirrämme kolmen vuoden välein 10 000 €, toiset isovanhemmat siirtävät myös, kaikille sama summa, on kikkailtu niin, että nuorimmaisellakin on sama kuin muilla. Jokainen saa saman summan kun täyttää 20 vuotta.
Ja on ns periaatteellinen velvollisuus huolehtia lapsestaan tämän täysi-ikäisyyden jälkeenkin. Täysi-ikäinen on oikeutettu saamaan vanhemmiltaan avustusta koulutuksesta johtuviin kustannuksiin, jos se katsotaan olosuhteisiin nähden kohtuulliseksi. Avustukseen kuuluu koulukustannusten lisäksi myös koulutuksen aikaiset elatusmenot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Olisin ollut opiskelijana ikionnellinen, jos olisin saanut vanhemmilta taloudellista apua.
Minä en. Olin 90-luvun opiskelija. Se oli elämäni parasta aikaa. Kiersin sukulaisilta etsimässä käyttökelpoista tavaraa, yhteisöllisyys. Asuin solussa, yhteisöllisyys, kävin töissä, yhteisöllisyys, dyykkasin roskiksia, yhteisöllisyys. Käytin mielikuvitustani miten taas selvisin yhdestä kuukaudesta.
Tässä viestissä on paljon surullisia asioita. Kaikki ostetaan uutena ja samalla koetaan ilmastoahdistusta. Soluja ei ole ja ahdistutaan yksin siellä hulppeiden puitteiden keskellä, töitä ei (muka) ole,(mikä onkaan helpompaa kuin saada hajatunteja). Roskikset ovat lukossa. Ja ollaan älyllisesti laiskoja, kun se pöytä on katettu valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Minä en. Olin 90-luvun opiskelija. Se oli elämäni parasta aikaa. Kiersin sukulaisilta etsimässä käyttökelpoista tavaraa, yhteisöllisyys. Asuin solussa, yhteisöllisyys, kävin töissä, yhteisöllisyys, dyykkasin roskiksia, yhteisöllisyys. Käytin mielikuvitustani miten taas selvisin yhdestä kuukaudesta.
Tässä viestissä on paljon surullisia asioita. Kaikki ostetaan uutena ja samalla koetaan ilmastoahdistusta. Soluja ei ole ja ahdistutaan yksin siellä hulppeiden puitteiden keskellä, töitä ei (muka) ole,(mikä onkaan helpompaa kuin saada ha
Puhu oman ikäistesi puolesta. Opiskelijat joutuvat elämään lainarahalla ja soluja on edelleen ilman omaa rauhaa tai edes alkeellista äänieristystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli opiskeluaikana isäni luottokortti tai siis rinnakkaiskortti. Kortti siis minun nimissäni, koska mitään korttia ei saa luovuttaa toiselle tai antaa pin-koodia (rikkoo pankin sääntöjä). Ei tarvinnut perustaa erillistä tiliä tai rahojen siirtoa. Meillä oli selvät pelisäännöt mitä sain ostaa ja mitä en. Nyt tyttärellä sama.
Toisen laskujen maksaminen on ihan laillista ja verottaja ei siihen pysty puuttumaan millään tavalla.
Ehei. Vaan elatuslaskut kuten sähkö, vesi, vuokra. Ns elatuslahja viralliselta nimeltää.
Elatuslahjoihin ei lukeudu esim lasku langattomista I Phone kuulokkeista upotetulla timantilla
Kyllä itseasiassa kuuluu, jos homma on järjestetty niin että puhelimen omistaja on ostanut kuulokkeet osamaksulla ja joku muu maksaa lyhennyksiä.
Minulla on yhden lapsen kanssa ap:n kuvaama systeemi. Lapsella on kortti tililleni, josta saa tehdä käteisnostoja. Tietyati näen nostot verkkopankissani, mutta en ajattele tätä kontrollin välineenä. Lisään tilille rahaa, niinnettä siellä on aina muutama satanen. Jos on tarvinnut isompaa avustusta hankintoihin, olen suoraan itse ostanut/tilannut tavarat hänelle, hänen osoitteeseensa. Tämä kortti on semmoinen hätävara, ettei koskaan tarvi olla ihan pa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Tässä viestissä on paljon surullisia asioita. Kaikki ostetaan uutena ja samalla koetaan ilmastoahdistusta. Soluja ei ole ja ahdistutaan yksin siellä hulppeiden puitteiden keskellä, töitä
Puhu oman ikäistesi puolesta. Opiskelijat joutuvat elämään lainarahalla ja soluja on edelleen ilman omaa rauhaa tai edes alkeellista äänieristystä.
Kenen muun puolesta sitten voisin puhua? Itse en voi arvottaa nykyistä ajanhenkeä kovinkaan jaloon arvoon.
Vierailija kirjoitti:
Ja haukkuvat työttömiä ja muita jotka saavat tukia loisiksi jotka elävät muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Tässä viestissä on paljon surullisia asioita. Kaikki ostetaan uutena ja samalla koetaan ilmastoahdistusta. Soluja ei ole ja ahdistutaan yksin siellä hulppeiden puitteiden keskellä, töitä
Se oma rauha sovittiin ihan omien asuintovereiden kanssa ja noudatettiin yhdessä sovittuja sääntöjä.
Heh, nykykerrostalojen äänieristys on priimaa?
Vanhempien tuki jouduttaa valmistumista, esim yliopistosta, ei ylimääräistä vuotta tai vuosia ja niin ollen lainan tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tuloa, jos siirrät rahaa hänen pankkitililleen. Tulo on ainoastaan verotettava tulo eli palkka tai korvaukset tai pääomatulo. Jos hän opiskelee toimeentulotuen varassa niin sitten hankit rinnakkaiskortin tai maksat laskut koska toimeentulotuen asiakkaiden tiliotteita kela kyylää. Opintorahaan ei vaikuta se vaikka siirtäisit miljoonan hänen tililleen.
Rahan siirrossa tulee olla tarkkana, lahjavero tulee hyvin nopeasti vastaan. Miljoonasta mätkähtää aika suuri vero ja pankki kyllä seuraa ja on yhteydessä verottajaan.
Juuri näin, nimenomaan rahaa ei lapsen tilille kannata isoja summia laittaa, koska lahjavero tulee nopeasti vastaan. Jos haluaa lahjaveron kiertää, niin tosiaan toisen laskuja saa maailmassa maksaa juuri niin paljon kuin huvittaa, eikä se mene lahjaveron piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Tutustu opintolainan historiaan. Vasta 70-luvulla opintolainan rinnalle tuli opintoraha ja asumislisä. Ja nyt ollaan palattu ns vanhoihin käytäntöihin eli historia toistaa itseään.
Verottajan sivulla on selkeät ohjeet. Rinnakkaiskortti on varmaan yleisin tapa auttaa opiskelijaa. Me maksoimme tyttäremme lukukausimaksutkin suoraan yliopistolle hänen opiskellessaan Englannissa. Jos olisi siirretty rahana, olisi varmaan tullut kyselyitä. Opiskelijan elantomenojen maksaminen täysin hyväksyttävää. Ja ruokia yms. siis osti rinnakkaiskortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Tässä viestissä on paljon surullisia asioita. Kaikki ostetaan uutena ja samalla koetaan ilmastoahdistusta. Soluja ei ole ja ahdistutaan yk
Tutustu opintolainan historiaan. Vasta 70-luvulla opintolainan rinnalle tuli opintoraha ja asumislisä. Ja nyt ollaan palattu ns vanhoihin käytäntöihin eli historia toistaa itseään.
Tuolloin oli myös erittäin tiukka tarveharkinta, jossa opintotuen saamiseen vaikuttivat omat, puolison ja vanhempien tulot sekä omaisuus. Tarveharkinnalla tuki haluttiin kohdistaa niille, jotka sitä eniten tarvitsivat. Nykyään kenenkään omaisuudella ei ole vaikutusta. Vanhempien tulotkin vaikuttavat vain alle 20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden opintotukeen, jos he asuvat vanhempiensa luona.
Ja eikö juuri tällä viikolla ollut uutinen, että eräs neiti osti opintolainallaan mökin?
Rinnakkaiskortti on näppärä tapa maksaa lastensa menoja koska vain. Noissa ei ole 4999 e:n rajaa kolmen vuoden jaksossa, kuten puhtaissa rahalahjoissa. Ainakaan, jos ei nyt ihan autoja ostele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Tässä viestissä on paljon surullisia asioita. Kaikki ostetaan uutena ja samalla koetaa
Ja eikö juuri tällä viikolla ollut uutinen, että eräs neiti osti opintolainallaan mökin?
No, tuossa oli tuollainen pieni tovi, että opintolaina oli käytännössä ilmaista rahaa, jonka itsekin nostin sijoitusmielessä vaikka kävin myös töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että erillinen tili ja siihen rinnakkaiskortti olisi helpointa. Ja se, että maksaa opiskelijan laskuja suoraan.
Ja se lapsi ei voi maksaa omia laskujaan syystä, että?
Kumma juttu.
Lukemattomissa ketjuissa täällä haukutaan itsekkäitä vanhempia, jotka vaan hilloavat omaisuuttaan eivätkä auta aikuisia (opiskelevia tai työelämää aloittelevia) lapsiaan.
Ja sitten, jos joku niin auttaa ja jakaa sitä omaisuuttaan lapsille ja lastenlapsille jo elinaikanaan, niin tulee ihan samalla tavalla haukkuja niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Tässä viestissä on paljon surullis
Nyt meni kyllä pieleen. Opintolaina on markkinakorkoista lainaa, joka maksetaan korkoineen takaisin. Mitään ilmaista rahaa se ei ole.
Oman lapsen auttaminen veronkiertoa,olet kyllä nolo.