Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laparoskopia kokemuksia kaivataan

31.01.2007 |

hei,

mulla edessa laparoskopia ensi viikolla. pelottaa! millaisia kokemuksia teilla on ollu? ja onko loytyny mitaan? ja miten se on (jos on) vaikuttanu raskaaksi tulemiseen? niin...ja toipumisaika?

olisin hirmu kiitollinen vastauskista!!!

annu

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos etta viitsitte vastailla, aina auttaa kuulla miuden kokemuksia. eika olleet mitaan kauheita, etta eikohan tasta selvita. mullakin on nukutuskin eka kokemus, jannittaa tietysti jo sekin.

viltsu: tulitko siis samassa kierrossa raskaaksi? ja oliko operaatio oviksen jalkeen? mulla tulee leikkaus siis kp13 ja sanoivat etta taytyy kayttaa kortsua 3. paivasta lahtien. ite en kylla raskautumiseen usko naiden 3v. jalkeen -olis aika ironista... mutta mita olette mielta? miten vahingollisa leikkaus olis JOS ois jo hedelmoittyny tai just niilla hilkuilla?

niin ja viela yksi kymysys...

meilla on tyon puolesta hiihtolomareissu alpeille laskettelemaan (siis olen koulussa toissa ja tavallaanhan se olis tyots..) lahtopaiva olis 2vko operaation jalkeen. uskallankohan lahtea? pystynko siis olemaan hyodyksi? ja voinko edes lasketella? en haluais jattaa porukkaa pulaa perumalla viimehetkella, joten.....apuva,plis.

kiitos taas ihanille ihmisille jotka jaksaa vastailla holmoihin kysymyksiin...

Vierailija
2/9 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti lähtemään. Itse olin ainakin ihan kunnossa kahden viikon kuluttua ja silloin oli lupa aloittaa myös rankempi liikunta kuten aerobic. Uintiin tuli kolmen viikon kielto.

Meillä ei kukaan puhunut mitään ehkäisystä. Eli ihan normaalia elämää vietettiin, operaatio oli jotain kp 21. Jossain paikoissa on kuitenkin ohje tuohon ehkäisyyn eli kai se tärpopikin olis mahdollinen..

Olet ilméisesti ulkomailla töissä? Uteliaana kyselen oletko opettaja?

Onnea leikkaukseen, siitä kyllä selviää ja nukutuksestakin heräsin, vaikka pelkäsin sitä aivan älyttömästi! =) -Mette-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille annettiin ohje käyttää jotain ehkäisyä kuukausi ennen toimenpidettä, eli kun tieto leikkauksesta tuli noin kuukautta ennen, käytettiin ehkäisyä seuraava kierto, kondomi oli käytössä. Eli en osannut odottaakaan olevani raskaana. Mulla laparoskopia osui ihan kierron loppuun eli kp29, vielä edellisenä iltana testasin kotona kun laparoskopiaa ei tehdä raskaana olevalle - toiveikkaana ajattelin ettei tarvitsisi sitten mennä jos vaikka kumi ois pettänyt ja olisin vaikka raskaana, mutta tuo testitulos edellisiltana eli kp28 oli siis nega. Oli tosi yllätys kun sitten menkkoja ei alkanutkaan vaan kp34 testasin plussaa. Pelotti, että miten toimenpide on mahdollisesti vaikuttanut alkioon, mutta kaikki lääkärit joiden kanssa asiasta puhuin olivat samaa mieltä: raskaus oli niin alussa, että jos alkio olisi vioittunut raskaus olisi mennyt kesken ja noin alussa alkion solut ovat vielä uusiutumiskykyisiä. Mulle kävi sitten vielä niin, että se navan alla oleva arpi tulehtui ja jouduin käymään lekurilla, silloin taisi olla rv6+ jotain, lekuri ultrasi ja kohdusta löytyi 1 pieni sikiö ja syke. Tuon jälkeen osasin jo ottaa rauhallisemmin. Mutta vasta silloin jälkitarkastuksessa kun ultrattiin ja vauvalla näytti olevan kaikki kohdallaan pystyin odottamaan rauhallisin mielin. Ja täydellinen poika syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa.

Jostain kuulin kyllä, että tuollainen on aika ihmeellistä, että raskaus jatkuu, kun laparoskopian aiheuttama jälkivuoto saattaa vuotaa mennessään alkionkin (hitsi kun en muista tän tarkemmin) mutta olen ajatellut niin, että kakkosraskaus oli niin alussa että oli vielä matkalla kohtuun kun se kp28 testituloskin oli negaa...

Meillä tuota pikkukakkosta yritettiin kaksi vuotta, tuohon kahteen vuoteen mahtui lukuisia plussatestejä, mutta joka kerta plussa vaihtui hurjaan vuotoon ja pettymykseen. Luulen itse, että endon poistaminen auttoi pikkukakkosen kiinnittymistä vaikka lääkärit ovat olleet sitä mieltä, että kakkosraskauden alku ja jatkuminen laparoskopian jälkeen oli vain hurja ja onnekas sattuma. Nyt kolmatta on yritetty jo pitkälti yli kaksi vuotta ja ihan samalla tavalla taas on käynyt, testaan plussaa ja sitten alkaa kivut ja vuoto eli alkio ei pysy matkassa, olen ihan varma, että endo on taas syyllinen. Jospa tämä e-pilleri hoitokuuri auttaisi ja endo rauhoittuisi - ja syksyllä olisi parempi onni.

Vierailija
4/9 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistunut ennen sitä. Ihan mukavasti meni, mutta jouduin odottamaan monta tuntia toimenpiteeseen pääsyä ja herättyäni nukutuksesta oli vaikea hengittää. En oikein pystynyt makaamaan selälläni, joten oli pakko nousta heti istumaan. Pääsin noin 6 tuntia toimenpiteestä kotiin. Liikkuminen oli heti ok särkylääkkeiden voimalla.

Haavat ovat pieniä, mutta maha on vielä tosi hellä, ja siinä on valtava mustelma.

Tulos, että kaikki oli ok (pieni kysta toisessa johtimessa poistettiin) luonnollisesti korvasi kaikki kärsimykset.

Vierailija
5/9 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin toimenpiteessä kun toinen johdin ei toiminut. Joitain kiinnikkeitä ja ja johdin oli kohdussa kiinni ja taisi siellä kystakin olla. Toimenpiteen jälkeen olin aika kipeä paripäivää ja väsynyt. sen jälkeenkin maha oli kova ja tuntui kuin siellä olisi ollut paljon ilmaa, joka ei siis poistu sillain ku ilmavaivat yleensä ;)

2005 joulukuussa syntyi tyttö(inseminaatiolla). Nyt kuumeillaan kakkosta ja maanantaina kävin tarkistuttamassa toimiiko johtimet. Pettymys valtava, tälläkertaa molemmat tukossa ja taas olen jonossa tähystykseen. Jotenkin pelottaa, että mitä sinne on ehtinyt näin lyhyessä ajassa kasvaa ja saadaanko kaikki toimimaan. Ja itse toimenpidekin jännittää ja pelottaa, vaikka ei se mitenkään kovin kamalaa ollut.

Sekin pelottaa, että miten kauan tässä saa odottaa ennen kuin operaatioon edes pääsee. Viimeksi kesti 5kk.

Hyvin se menee!

Vierailija
6/9 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip,

Minulle tehtiin laparoscopia joulukuussa 2006 endometrioosiepäilyn vuoksi: lapsettomuustutkimuksena siis, lapsettomuutta takana n 3 vuotta. hoitoihin hakeuduttiin kun 2 vuotta yritystä ja pettymystä.

Joka tapauksessa toimenpide sujui onnistuneesti ja oli ollut varsin lyhytkin. Lähinnä diagnostinen tmp, jossa todella todettiin endometrioosia, muttei mitään tehty. Minulla kun ei ole ollut kipuvaivoja viime vuosina mainittavaksikaan.

Toimenpiteen yhteydessä tehtiin myös munajohtimien aukiolotutkimus. Itse nukutuksesta ja tmp:eestä sain vain 3 päivää (tmp-pvä mukaanlukien) sairaslomaan: kotiin pääsin samana päivänä. Kaamea masuturvotus kaasun vuoksi, jota tmp:eessä laitetaan vatsaonteloon. Ja se, minkä koin kaikkein kovimmaksi tuskaksi oli hartiapistos toimenpiteen jälkeen, jota kesti lähes viikon! Tosin päivä päivältä lievempänä, mutta se oli kaameeta. kaikille ei kuitenkaan tätä tule, eikä monet koe sitä ikäväksi. Mulla oli kamala hengittääkin. ja täytyy myöntää, että toimenpiteen jälkeen ainakin 3-4 päivää oli aika tuskaisaa kääntyä kyljeltä toiselle =( Mahassa jotenkin ihmeellisesti lohkeili. En osaa selittää tarketti. ehkä se tutkimuskaasu aiheutti tämän. Masu oli kyllä aikamoisesti mustelmillakin =) Kaksi leikkausarpea, jotka nyt jo varsin siistit.

Ja mikä uskomattominta, niin tulin raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta tmp:een jälkeen! Odottelin kuumeisesti kuukautisia alkavaksi, kun oltaisiin päästy alottelemaan hedelmöityshoidot. Ekaks piti inseminaatioita kokeilla ja koeputkihoidon suunnitteluaikakin oli varattuna! Hämmennyksestä onnelsinä tällä hetkellä =))

Tsemppiä toimenpiteeseen!

Vierailija
7/9 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle siis tehtiin laparoskopia julkisella tammikuussa. En olisi koko operaatioon halunnut, mutta syksyllä oikeaan munasarjaan ilmestyi " kysta" ja hoitoja ei suostuttu jatkamaan ennen kuin oli selvitetty mikä siellä munasarjassa on. Endometrioomaksihan se sitten laparoskopiassa varmistui ja endoa oli myös kohdun takana. Kaikki saatiin kuitenkin poistettua. Vatsaan tuli yhteensä kolme reikää, mutta haavat ovat tosi pieniä ja ainoastaan navan kohdilla oleva haava jää alkkareiden alta näkyville.

Sairaalassa olin vuorokauden. Aluksi haavat olivat kipeät ja turvotus ihan valtava. Omia housuja ei tarvinnut päällensä havitella. Kolmen vuorokauden päästä leikkauksesta turvotus alkoi jo selvästi laskea ja olo helpottua. Sairaslomalla olin leikkauspäivä mukaan lukien 6vrk. Ekan työpäivän jälkeen olin hemmetin kipeä, ei osannut ottaa tarpeeksi lunkisti.

Meillä siis yritetty maaliskuussa kaksi vuotta lasta. En sitten tiedä onko tuolla endolla ollut vaikutusta asiaan, torvet ovat kuitenkin olleet auki koko ajan ja kaikki muutenkin kunnossa. Nyt sitten ootellaan pääsyä IVF:ään ellei hoito nyt siirry ja tule luomutärppi sitä ennen. ¨

Tsemppiä leikkaukseen! -Mette-

Vierailija
8/9 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosia sitten laparoskopia , muistini mukaan se tehtiin siksi kun ultrassa näky kysta , mutta sitten kun toimenpide tehtiin niin sitä ei ollutkaan . oli puhjennut itsestään . nukutuksesta ei jäänyt häävejä muistoja , jälkiviisaana voisi sanoa että olisi kannattanut lopettaa ohjeen mukaan tupakanpoltto jo päiviä ennen nukutusta , irtosi limat heräämisen aikana ja heräsin siihen kun hoitajat huusi että sun pitää hengittää nenän kautta , laitamme happea sulle tulemaan . . . navan muoto muuttui sen verran että kun odotin esikoista niin napa ei kääntynyt nurinpäin . kaasu mitä mahaan laitettiin niin aiheutti hieman mahakipua ja niskakipua mutta kaikesta selvittiin :) raskaaksi tuloon mulla ei vaikuttanut millään tavalla , monta vuotta vielä yritettiin , mutta mullahan ei ollut mitään tukkeumia joten jollakin muulla voi olla sen suhteen muutoksia... mutta ihan rohkealla mielellä vaan laparoskopiaan , sitähän ei tiedä vaikka sen jälkeen kuullaan plussatuulia teiltä päin :) ilmoittelehan mitä sanoivat:)

Vierailija
9/9 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei siinä toimenpiteessä ollutkaan mitään pelottavaa, niin silti jännitti ja pelotti - ensimmäinen nukutuskin oli edessä. Kait se pelko kuuluukin ihan asiaan..

Mulle tehtiin laparoskopia 2003 endoepäilyn vuoksi. Itse toimenpide kesti noin nelisen tuntia ja multa löytyi joku kysta munanjohtimen vierestä, endoa kohdun takaa ja kohdun kiinnikkeistä. Kaikki saatiin laseroitua pois. Masu oli leikkauskaasun takia turpea useita päiviä ja kaksi pientä haavaa mulla oli, toinen navan alla ja toinen vasemmassa sivussa. Vatsa oli vähän aristava muutaman päivän ja koska toimenpide tehtiin torstaina sain vain päivän saikkaria ja käskyn maata koko viikonlopun. Vuotoa vain pari tippaa sairaalassa ja olo oli ihan ok jo lauantaina.

Pelotti laparoskopiassa sekin, että jos löytyy paljon endoa, mitä ne tekee mulle. Mutta kirurgin kanssa sovittiin, että jos löytyy endoa esim. suolten ympäriltä tai niin paljon, että vaaditaan avoleikkaus mut herätetään välillä eli vaikka pelkäsin, että vievät kohdun ja munasarjat ei ne kait olis sitä sentään tehneet....

Parasta oli sitten se, että endo tehtiin kp29 ja kp 34 tein positiivisen raskaustestin kun ei ollut muuta vuotoa kuin pari tippaa silloin sairaalassa. Olihan ylläri. Jälkkärissä sitten oli kiva kertoa, etten voi kommentoida miten endonpoisto vaikutti menkkaoireisiin kun on ollut vain raskausoireita ja sitten ultrattiin, silloin oli jo rv10 menossa ja masussa vilkutteli pikkukakkosemme, joka syntyi juhannusaattona -04.

Eli olen vähän väärällä palstalla, meillä siis 2 lasta ja kolmosta kuumeillaan. Taas on endo riesana, nyt sitä hoidetaan e-pillereillä. Kolmosen yritys alkaa siis virallisesti taas syksyllä.

Toivottavasti kaikki menee sullakin hyvin :o)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän