Rehellisesti, jos olisit rikas, niin kävisitkö töissä?
Eli vaikka tyyliin joku lottovoittaja, perijä jne
Kommentit (133)
Yhtä vähän kuin kuningas menisi palvelusväeksi omasta ilostaan.
En tietenkään. Vain köyhät käyvät töissä.
Tekisin samaa mitä nytkin, muttei haittaisi ettei se tuota mitään. Eli en, en todellakaan kävisi palkkatöissä, jos saisin tarpeeksi ison lottovoiton.
Vierailija kirjoitti:
Perintö ei ole ikinä niin iso, että sen turvin voisi jäädä työttömäksi, vaikka työmarkkinatuki ja asumistuki kuittaavatkin kaikki kulut.
Riippuu ihan siitä, mikä perinnönsaajan tilanne on. Jos on jo iäkkäämpi, kotina velaton asunto, eikä tuhlaile, niin ei siinä miljoonia tarvita.
En kävisi, jos rahaa olisi niin paljon että siitä voisi nyhtää pari tonnia kuukaudessa elämän loppuun asti. Kulutan kyllä aikaa laskemalla, mikä tuo summa realistisesti ajatellen olisi 😁 Keksisin loputtomasti puuhaa jos työ ei haittaisi harrastuksia.
En.
Keksisin miljoona muutakin tekemistä kuin töissä käymisen; matkustelisin mieheni ja aikuisten lasteni kanssa, mökkeilisin, rakennuttaisin unelmieni kodin/talon ja sisustaisin sitä, auttaisin lapsiani hankkimaan heille ihanat kodit, viettäisin aikaa heidän kanssaan jne, jne
Jos nyt rikastuisin, niin en. Olen elänyt köyhyydessä lähes koko ikäni, joten lottovoiton jälkeen ottaisin vain rennosti. Eipä sinne töihin niin vain "mennä" kyllä rikkaanakaan, tuskin moni palkkaisi melkein 10 vuotta työttömänä olleen, vaikka tilillä istuisikin pari milliä.
Mutta vapaaehtoistöitä voisin kyllä tehdä, tai hyväntekeväisyyttä.
Jos taas olisin syntynyt rikkaaksi, niin silloin töissäkäynti voisi olla jonkinlainen kunnia-asia, ja varmaan kokisin paineita puurtaa ja suorittaa ja "kehittyä", jotten olisi suvulle häpeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä eläke, jonka turvin olisin voinut lopettaa työnteon jo vähän kolmenkympin jälkeen. Rahalla ei ollut suurta osaa päätöksessäni tehdä osa-aikatöitä. Joka arkipäivä lähden hommiin.
Älä jauha paskaa. Kolmekymppisellä ei niin paljoa eläkettä ole kertynyt, että sillä pärjäilisi.
Jatkaisin samassa työpaikassa mutta todennäköisesti lyhennetyllä työviikolla eli kolme tai korkeintaan neljä päivää viikossa. Pidän työstä jota teen ja voisin ehkä tehdä sitä ilman palkkaakin, jos rahatilanne ei edellyttäisi työntekoa.
Aika vastuutonta väkeä täällä. Vaikka olisi kuinka rikas, pitäisi muistaa, että vain palkkatyö tai yrittäminen kasvattavat taloutta ja tuovat veroeuroja. Minä kantaisin vastuuni lottovoiton jälkeenkin.
Olen varakas, enkä "käy töissä". Teen kyllä töitä. Se on minulle keskeinen itseni toteuttamisen kanava ja iso osa identiteettiäni. Olen johtavassa asemassa ja voin pitkälti määritellä itse koska, missä ja miten paljon teen. Rahan takia minun ei tarvitsisi työskennellä.
Säälin ihmisiä, jotka a) haaveilevat lottovoitosta ja b) tekevät töitä vain rahan takia.
n45
En menisi vaikka nytkin olen työtön.
Jos voittaisin yli 3 miljoonaa niin en välttämättä kävisi töissä. Jos taas voittaisi tuota vähemmän niiin olisi vähän pakko.
Lyhyt laskutoimitus:
- voitto 3 miltsiä, maksetaan pois asuntolaina 200k, ostetaan haaveiltu kesämökki 150k ja päivitetään auto uuteen Skodan sähköautoon 60k.
- jäljelle jää 2540000€. Autetaan puolison kanssa molempien sisaruksia (yht 3 henkeä) ja lahjoitetaan jokaiselle 75k.
- jäljelle jää 2315000
Tästä summasta saa pääomatuloja noin 4.5% niin että ei ala pienentämään itse pääomaa. Tällöin omaisuuden tuomat tulot olisivat verojen jälkeen noin 80000€/v
Kun jaetaan se kahdelle aikuiselle niin meillä olisi puolison kanssa työelämästä poistuneina lottovoittajina 3300€/kk nettotulot per henki. Käytännössä tulomme laskisivat (!) koska tällä hetkellä tienaamme puhtaana käteen pari sataa enemmän kuin tuon. Toki lottovoittajana olisi se hyvä puoli että palkasta ei tarvitsisi maksaa enää lainanlyhennystä. Mutta ei tuolla summalla vielä mitään erityisen leveää tai yltäkylläistä luksuselämää vietettäisi tai sitten rahat katoaisivat kymmenessä vuodessa.
Muutama miljoona ei ole läheskään niin suuri summa kuin äkkiseltään voisi kuvitella. Jotta kaltaisemme keskiluokkainen perhe voisi elää klassista lottovoittajan elämää pääomatuloilla, niin voittosumman pitäisi olla vähintään 5 miljoonaa tai mielellään enemmän.
No en tekisi töitä toiselle vaan itselleni. Jollain se pitäisi päivänsä täyttää.
Jos tulisi oikeasti iso summa, sanotaan, että yli 10 miljoonaa, en tekisi nykyistä työtä, mutta aloittaisin jonkun hyväntekeväisyysjärjestön ja tekisin työtä sen kautta harrastuksena.
Jos rahaa tulisi vähemmän, voisin tehdä asuntosijoitusta/flippausta työnä, sillä pidän remontoimisesta. Vähän Nata Salmela-tyyliin, jossa tiimi tekisi suurimman osan hommista, mutta itse olisin vastuussa ja pitäisin langst käsissä ja auttaisin kun huvittaa.
Rehellisesti, en. Olen jo tehnyt töitä ihan tarpeeksi eikä tässä 60-vuotiaana tiedä, paljonko on aikaa enää elämästä nautiskella. Moni ikätoveri on jo kaatunut ympäriltä :(
Kaipa joku tarvitsisi sitä työpaikkaa minua enemmän. Joten en. Jos olisi varaa käyttää aika harrastuksiin ja jonkinlaiseen vapaaehtoistoimintaan, niin keskittyisin varmaan niihin.
Keskittyisin taiteen tekemiseen, eli periaatteessa olisin töissä, mutta omaan tahtiini. Ja jos olisin vähemmän rikas, niin tekisin kolme-tai nelipäiväistä työviikkoa. Pidän kyllä työstäni, mutta enemmän vapaa-aikaa olisi tarpeen.
Kävisin varmaan jonkin verran, mutten kokopäiväisesti. Pidän työstäni ja työkaverit on huippuja. Mulla on todella vähän muita sosiaalisia kontakteja, joten työ estää syrjäytymästä.