Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni sanoo että siivoamme lelut joka ilta lattialta! Eli miten saan lapset lopettamaan sotkemisen?ov

Vierailija
31.01.2007 |

Meillä ei moinen onnistu koska lapset sekoittavat aina huoneesa jo alta puolessa tunnissa niin ettei lattialla voi kulkea! Kun siivotaan he joutuvat itse kerämään lelut laatikoihin, minä en sitä tee. Olen koittanut tätä että siivoamme joka ilta, mutta aikaa menee niin kohtuuttomasti jopa 2h ennen kuin lattia näkyy että siitä on ollut luovuttava! Luulisi että kun he joutuvat kuitenkin itse kerääämään tavaransa oppisivat olemaan sotkematta niin kauheasti mutta ei! Muistan itse olleeni pienenä myös kova sotkemaan=( Lapset ovat 4,5 ja 7 vuotiaita.... En voi kieltää lapsia leikkimästäkään... Muuten ovat rauhallisia ja ihan " normaaleita" tyttösiä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut omissa muksuissani, että luovuutta rajoittaa se, että leluja on levällään pitkin lattioita ja sänkyjä. Lapset ei rauhoitu kunnolla leikkimään millään. Vähän aikaa puuhastelevat jotain ja taas ottavat uuden lelun jne... meille lelujen järjestäminen ja rajaaminen toi leikkirauhan ja ihan oikeat leikit taloon.

Ja mitä tulee sukulaisten ostamiin lahjoihin. Antakaa kiertää suvussa. Älkää viekö kirpparille. Onhan teillä muuten lelut ikäkauteen sopivia? Ettei ole leluja, joista lapset ovat jo kasvaneet ohi? Niitä on turha säästellä vaikka olisikin sukulaisilta tulleet.

Vierailija
2/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yks leikki loppuu niin siihen kuuluvat lelut kerätään pois ennen kuin seuraava leikki alkaa - toimii melko hyin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivota, mut mun DI-työtäni valvonut proffa sanoi, että hän levitti aina suuren kankaan lattialle ja illalla keräs sen säkiks ja siellä oli sitten kaikki lelut sisällä.

Vierailija
4/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla sanon hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa että nyt siivoatte huoneenne. Ja lapset siivoaa. Kun on siivottu, ei enää saa leikkiä, mutta jos ei ole vielä nukkumaanmenoaika niin saa vaikka katsella hetken aikaa dvd:tä, lukea kirjaa tai muovailla keittiön pöydän ääressä.

Kyllä he usein sanovat että eivät halua tai jaksa siivota, mutta se ei ole monivalintakysymys: joka ilta siivotaan.

Vierailija
5/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko muita hyviä ideoita? AP

Vierailija
6/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh

Vierailija
7/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes kaikki leluja ole esillä. Esim. eilen kerättiin laatikkoon kaikki duplot ja vietiin ne vähäksi aikaa vinttiin. Tilalle otettiin vintistä koottava junarata. Kun leluja ei ole tolkuttomasti esillä, ei niitä voi tolkuttomasti levittääkään. Ja kun kerättävä määrä on kohtuullinen, lapsikin jaksaa lelut kerätä.

Esim. äsken pojat (3 ja 4,5) halusivat alkaa värittämään ja piirtämään. Sitä ennen kerättiin autot lattialta laatikkoon. Lattialle jäi vielä kirjoja, mutta sovittiin että ne voi siinä olla, koska kohta luultavasti luetaan jotain.

Vierailija
8/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ennen ruokaa/ulosmenoa? Kyllä lapset oppii ihan 100 % varmasti vähitellen siistimmiksi ts. keräämään edellisen leikin lelut pois kun jaksaa siivousta toistaa ja toistaa ja toistaa. Ihan omasta viitseliäisyydestä se on kiinni.

Tai sitten tavaraa on liikaa. Osa pois ja vaihdatte välillä.

Vierailija
9/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun äiti/isi sanoo, niin sitten myös siivotaan.

Näin on tehty pienestä pitäen ja toimii hyvin.

Vierailija
10/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaatinut pitkää pinnaa äidiltä, siitä asiasta on sanottu kauniisti ja vähemmänkin kauniisti, ja usein oli tietyt lelut jäähyllä (jos lattialle jätetään leluja, kerään ne pois ja niillä ei saa leikkiä viikkoon, esim. legot ja palapelit oli ennen usein levällään leikin jälkeen). Nykyään homma toimii. Lapset ovat 1 v ja 3½v, isompi kerää myös pikkuveljensä lelut koska tämä ei itse osaa, eikä niitä ole paljoa (99% on isosiskon leluja).

Vierailija
11/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leluille on myös selkeät omat paikat: laatikko, pussukka tms. Lapset tietää mihin mikäkin kuuluu. Pikkulegot on sellaisessa isossa pussissa, jonka saa levitettyä auki ja sen päällä voi istua. Legot pysyy siinä (vrt. tuo lakanahommeli) ja sitten kun leikki loppuu, pussin suu vaan kiinni ja legot on kerätty.

Vierailija
12/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä tehdään AINA

Vierailija
13/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole itse vieressä ja anna pieniä tehtäviä: vie ensin kirjat kirjahyllyyn, sitten nukenvaatteet, legot, whatever... Viisivuotiaamme jo osaa hyvänä päivänä siivota itsekseen, nelivuotias ei vielä.

Meillä siivotaan parin-kolmen päivän välein. Lapsi saa jatkaa leikkiä muutaman päivän, mutta jos se loppuu, pyydän raivaamaan lelut pois. Yritän myös muistuttaa, että laittaisivat lelut paikoilleen ennen kuin ottavat uudet esille.

Vierailija
14/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuuko auktoriteetti??

Meillä kerää 2- vuotias lelut illalla ja ennen päiväunia. Pikkuveli 1- vuotias auttaa -tai kaataa lelut uudestaan.

Meillä on olkkari täynnä leluja 5 minsaa siitä kun pojat sinne ryntää. En estä leikkimästä VIELÄ mutta pari vuotta kun menee niin leluja on enää osa olkkarissa ja loput omassa huoneessa!

Meillä on muutenkin keittiö leluvapaa alue ja vanhempien makkariin saa viedä muutamia -mutta ne kärrätään pois heti kun huoneesta lähdetään.

Leluille kunnolliset säilytystilat. Samaten liikaa roinaa olkkarissa jo teillä? Ottakaa vaikka leluja vaihdellen olkkariin? Näin kaikki lelut saa leikkiä ja mielenkiinto säilyy. Samaten lapset vois opetella leikkiin huoneessaan?

Vierailija
15/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjalaatikko, pelilaatikko, pehmolelukori, pikkulelujen laatikko, pikkuveljen autolaatikko, legoille oma säilytystötterö, puujunarata isossa Nalle Puh-kassissa, jne.

Vierailija:

Se on vaatinut pitkää pinnaa äidiltä, siitä asiasta on sanottu kauniisti ja vähemmänkin kauniisti, ja usein oli tietyt lelut jäähyllä (jos lattialle jätetään leluja, kerään ne pois ja niillä ei saa leikkiä viikkoon, esim. legot ja palapelit oli ennen usein levällään leikin jälkeen). Nykyään homma toimii. Lapset ovat 1 v ja 3½v, isompi kerää myös pikkuveljensä lelut koska tämä ei itse osaa, eikä niitä ole paljoa (99% on isosiskon leluja).

Vierailija
16/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset tietävät, että yksi leikki siivotaan pois ennen kuin uutta leikkiä aloitetaan. Eli jos ollaan leikitty nukeilla, ne siivotaan pois ennen kuin aloitetaan eläinleikkiä. Näin on aina kivasti tilaa leikkiä, ei kävellä lelujen päällä, ja lapsillakin kivempaa.

Vierailija
17/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä vaan tulee joka joulu ja syntymäpäivinä vaikka olen sanonut että lisää ei tarvita ja itse emme niitä osta! Ongelma on vaan mihin säilöä leluja joita ei halua pitää esillä kun mihinkään ei mahdu! Olen pitänyt silti osaa syrjässä laatikoissa tosissa huoneissa mutta kun ei ole tilaa niin ei ole...

Äss tuntuu niin toivottomalta toi sotku! Ja jaksaako jokainen työssä käyvä äiti olla koko ajan vahtimassa mitä leluja lapset laatikoistaan esille kaivavat? Tilanteeseen ei taida olla ratkaisua muuta kun paiskata osa leluista kokonaan pihalle...

Vierailija
18/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoin, että jos lelut jää illalla/leikin jälkeen lattiallle, niin ne menee roskiin. Nyt meidän 3-vuotias ei mene edes iltapesulle ennenkuin hän on siivonnut leikin aiheuttamat jäljet.

Vierailija
19/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niitä vaan tulee joka joulu ja syntymäpäivinä vaikka olen sanonut että lisää ei tarvita ja itse emme niitä osta! Ongelma on vaan mihin säilöä leluja joita ei halua pitää esillä kun mihinkään ei mahdu! Olen pitänyt silti osaa syrjässä laatikoissa tosissa huoneissa mutta kun ei ole tilaa niin ei ole...

Äss tuntuu niin toivottomalta toi sotku! Ja jaksaako jokainen työssä käyvä äiti olla koko ajan vahtimassa mitä leluja lapset laatikoistaan esille kaivavat? Tilanteeseen ei taida olla ratkaisua muuta kun paiskata osa leluista kokonaan pihalle...

Vierailija
20/26 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdi valvomaan koko ajan kuinka paljon sotketaan =(.... ja tosiaan tytöt osaavat itse imuroida, pyyhkiä mopilla lattian( näin myös tekevät omasta halustaa myös muissa huoneissa joskus)! Tiskaaminen myös sujuu yms... vika on todella minussa, olen liian väsynyt... kaikesta huolimatta meidän lapsilla on kyllä selkeät säännöt, tämä " tavara" asia on vaan ongemallinen...ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän