Psykoosisairauden kanssa elävä
Miten hoidat itseäsi? Mistä tiedät (merkit) jos tilasi alkaa huonontua? Kerro jotain? T. Sairastunut
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Riittää, kun työllistyy vasemmistopuolueiden propagandatoimistoon, niin kyllä hulluksi tulee.
Myös tämä on psykoottista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämmönen psykoosisairaus ilmenee?
Mä kuulen satunnaisesti pääni sisällä jonkinlaisia ääniä, mutta ne ei niinkään häiritse mua vaan tämmönen yleinen jähmeys ja hitaus ja mielikuvituksettomuus ja tunteiden ja minuuden puute on suurin ongelma. Ottaisin mieluummin näkö-ja ääni harhat kun niihin yleensä tepsii lääkitys, toisin kuin minun oireisiini. Nyt olen olemukseltani vaan sellanen selkeästi mielisairas vaikken sanoisi mitään.
Et välttämättä ottaisi, ei kannata aina ajatella että jokin toinen olisi parempi. On myös todellista että kaikki mahdolliset aistiharhatkin voivat aiheuttaa järisyttäviä pelkotiloja. Pelkotilakin voi olla niin voimakas että ihminen hyppää vaikka junan alle tai parvekkeelta. Toki pelkotilojahan voi tulla ilman sairauksiakin eivätkä todellakaan ole mukavia joten kannattaa välttää turhia vertailuja näissäkin asioissa. Kaikki aistiharhat ovat erilaisia ja jos sinä näet näkisin kammottavia asioita niin se on aika suuri järkytys koska et pääse pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön lääkkeitä ja käyn töissä. Psykoottisia kohtauksia on 1-2 kertaa viikossa. Olen onnistunut tunnistamaan milloin olen psykoosissa.
Millaisia ovat nuo psykoottiset kohtaukset? Mistä tunnistat olevasi psykoosissa? Kiitos jos jaksat vastata
On todella vaikea kertoa mitä siinä tapahtuu. Käyn esim. keskusteluja ihmisten kanssa ajatusten voimalla, luulen että minua seurataan, olen varma että olen oikeasti kuollut, vastaan tulevat autot ja ihmiset ovat kaikki tuttujani, asuntoni ei oikeasti ole asuntoni vaan odotan milloin oikeat omistajat tulevat kotiin, kaikki uutiset liittyvät minuun jne. Tuossa sellaisia mitä muistan kohtauksista. Tunnistan sen olon kun aivoni suoltavat palturia ja tiedän että se menee ohi parin tunnin kuluttua kun saan rauhoituttua.
Variaatioitahan on paljon. On aika iso plussa se että tunnistat sen olon sekä asioiden menevän ohitse. Onko sinulla koskaan ollut sellaisia kohtauksia että olet kauhun vallassa? Omille lapsillenikin on tullut ikäviä kauhukohtauksia esimerkiksi ja olen joskus ollut aika peloissani koska lapsi oli hyvin järkyttynyt eikä häneen saanut kontaktia hetkeen. Turvasin vain tilannetta ettei satu mitään juuri sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kuvittelee yleensä että häntä vainotaan ja seurataan. Voi myös luulla olevansa jumalan valittu.
Aika rankkaa paskaa kun aloituksessa on kyseessä sairaus. Heko heko.
Minulla hengelliset kokemukset diagnosoitiin psykoosiksi. Mitään muuta lääkkeet eivät tee kuin rampauttavat, eivätkä auta mihinkään, koska mitään "oireita" ei tule eikä mitään olematonta sairautta ole. Toki minut on leimattu sairaudentunnottomaksi. Pystyn tekemään myös töitä. Psykiatria on tullut alueelle, joka sille ei kuulu ja mistä se ei ymmärrä mitään, mestaroimaan muiden kokemuksia ja vahingoittamaan elämää, väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kuvittelee yleensä että häntä vainotaan ja seurataan. Voi myös luulla olevansa jumalan valittu.
Kyllä psykoosissa voi kuvitella vaikka mitä mikä ei ole totta. Mieleen juolahtavia asioita ei kontrolloi otsalohko kuten yleensä, vaan ihminen on mielikuvituksensa armoilla. Normaalisti mieli blokkaa kummalliset ajatukset nopeasti, mutta psykoosissa näin ei tapahdu läheskään jokaisen ajatuksentyngän kohdalla. Lisäksi tyypillistä on yhdistellä toisiinsa liittymättömiä asioita kuin niillä olisi jotakin tekemistä toistensa kanssa, kuten joku ylempänä kuvasikin jo.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hengelliset kokemukset diagnosoitiin psykoosiksi. Mitään muuta lääkkeet eivät tee kuin rampauttavat, eivätkä auta mihinkään, koska mitään "oireita" ei tule eikä mitään olematonta sairautta ole. Toki minut on leimattu sairaudentunnottomaksi. Pystyn tekemään myös töitä. Psykiatria on tullut alueelle, joka sille ei kuulu ja mistä se ei ymmärrä mitään, mestaroimaan muiden kokemuksia ja vahingoittamaan elämää, väkisin.
Eivät ne liity hengellisyyteen/henkisyyteen vaan sinuun ihmisenä. Jos olet vajonnut psykoosiin niin se johtuu psyykkisistä asioista, kertoo sairastumisesta. Ei se useinkaan työkyvyttömyyttä aiheuta. Kaikki on aina henkilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä psykoosissa voi kuvitella vaikka mitä mikä ei ole totta. Mieleen juolahtavia asioita ei kontrolloi otsalohko kuten yleensä, vaan ihminen on mielikuvituksensa armoilla. Normaalisti mieli blokkaa kummalliset ajatukset nopeasti, mutta psykoosissa näin ei tapahdu läheskään jokaisen ajatuksentyngän kohdalla. Lisäksi tyypillistä on yhdistellä toisiinsa liittymättömiä asioita kuin niillä olisi jotakin tekemistä toistensa kanssa, kuten joku ylempänä kuvasikin jo.
Se on kuule sellainen juttu että itse ei voi valita mitä tietoisuuteen tulee jos on tullakseen. Mielikuvitus on aika monipuolinen asia ja ohjaa ihmistä tarvittaessa vaikka ihan täysin. Ei kannata pelleillä terveysasioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut psykoosissa. Kerroin vain tuntemuksiani. Sain myös autoradiota viestejä.
Todellakin on rankkaa, kesti vuosia toipua 2 kuukauden sairaalajakson jälkeen. Joten lopeta alkuunsa.
Mun äitini, uskovainen kun oli, luuli olevansa kerran Neitsyt Maria joka odottaa Jeesus lasta, sitten luuli olevansa Raakel yms. Aina ne ns hahmot oli Raamatusta. T. Se kenen lapsuus meni pilalle psykoosisairaan ja vaikeasti masentuneen äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule sellainen juttu että itse ei voi valita mitä tietoisuuteen tulee jos on tullakseen. Mielikuvitus on aika monipuoline
Olen ihan samaa mieltä. Ajatuksiaan ei voi valita kuin tiettyyn rajaan asti, jos siihenkään. Olen muustakin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule sellainen juttu että itse ei voi valita mitä tietoisuuteen tule
Lisään, että olen siis lainaamasi viestin kirjoittaja.
Rankka sairaus. Ei kukaan valitse sairastua. Haluan sanoa, että on todella iso apu, että teillä on sairaudentuntoa ja huomaatte, että mieleen tulevat asiat eivät ole totta.
Sairaudentunnottomuus on todella raskasta sairastuneen lisäksi hänen läheisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut psykoosissa. Kerroin vain tuntemuksiani. Sain myös autoradiota viestejä.
Todellakin on rankkaa, kesti vuosia toipua 2 kuukauden sairaalajakson jälkeen. Joten lopeta alkuunsa.
Enhän lopeta. Voit olla varma että oli kyseessä psykoosi tai mikä tahansa sekavuustila niin kokemus on aina henkilökohtainen ja mitä tahansa voi nähdä, kuulla, tuntea, yms. kokea. Kännissäkin tulee aika monille vaikka mitä sekavia ajatuksia ja puheita. Rankkaa on kaikki mikä liittyy terveyteen ja aiheuttaa kärsimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini, uskovainen kun oli, luuli olevansa kerran Neitsyt Maria joka odottaa Jeesus lasta, sitten luuli olevansa Raakel yms. Aina ne ns hahmot oli Raamatusta. T. Se kenen lapsuus meni pilalle psykoosisairaan ja vaikeasti masentuneen äidin kanssa.
Dementiapotilailla on usein myös kiinnostavia tarinoita ja todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule sellainen juttu että itse ei voi valita mitä tietoisuuteen tulee
Joo, ne puskee päälle kyllä kaikki vaikka väkisin jos puskee. Siksi juuri toivoisin ymmärrystä ja hyväksyntää kaikille kokemuksille, olivat minkälaisia tahansa koska kenelle vaan voi tapahtua periaatteessa vaikka mitä kauheaa. Ei kannata nauraa toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dementiapotilailla on usein myös kiinnostavia tarinoita ja todellisuutta.
Joo, äidillä oli loput 10 vuotta dementia. Oli dementiakodissa.
Sairaudentunnottomuus on väärin ymmärretty asia eikä yksiselitteinen.
Säännöllinen elämänrytmi, hyvät yöunet ja kivat harrastukset. Noilla pääsee pitkälle. Pienille lapsille pitää pitää tiukasti sama rytmi niin vähän sellaista pitää itsekin noudattaa. Ei nyt pakonomaisesti, mutta semmoset selkeät suuntaviivat.