Psykoosisairauden kanssa elävä
Miten hoidat itseäsi? Mistä tiedät (merkit) jos tilasi alkaa huonontua? Kerro jotain? T. Sairastunut
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vain kolme sivua kommentteja? Tämä aihe koskettaa 90 % palstalla päivystävistä naisista.
Suomessa psykoosiin sairastuu elämänsä aikana noin 3,5 prosenttia väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämmönen psykoosisairaus ilmenee?
Mä kuulen satunnaisesti pääni sisällä jonkinlaisia ääniä, mutta ne ei niinkään häiritse mua vaan tämmönen yleinen jähmeys ja hitaus ja mielikuvituksettomuus ja tunteiden ja minuuden puute on suurin ongelma. Ottaisin mieluummin näkö-ja ääni harhat kun niihin yleensä tepsii lääkitys, toisin kuin minun oireisiini. Nyt olen olemukseltani vaan sellanen selkeästi mielisairas vaikken sanoisi mitään. v
Jähmeys ja hitaus jne. voi olla lääkkeiden sivuvaikutuksia.
Ja jos te minuakin etsitte ja mietitte olenko nyt jotenkin sairas ihminen niin tässähän minä olen. Senkun tiedustelet. Instagramkin toimii. Kaikki hyvin, tunnisteena. :)
Hoidan itseäni niin että syön lääkkeet tunnollisesti ja yritän elää terveellisesti eli tarpeeksi unta, terveellistä ruokaa ja sopivasti liikuntaa. Sosiaaliset suhteet on myös tärkeitä. Alkoholia en juuri käytä, tupakoin jonkin verran ja yritän lopettaa. Varomerkkinä mulla on voimakas ahdistus. Silloin pitää lisätä lääkitystä. Olen määräaikaisella eläkkeellä, ollut jo vuosikausia. Psykiatrisen sairaanhoitajan juttusilla käyn kerran kuussa, lääkärin tapasin viimeksi syksyllä. Haaveilen psykoterapiaan pääsystä.
*Onko sinulla lapsia? Onko sinulla käytösongelmia? Tunteidenhallinnan suhteen ongelmia? Oletko ilkeä? Aggressiivinen? Oletko vihainen ihminen? Ajatteletko pahaa muista? Haluatko pahaa muille? Vai oletko iloinen ja positiivinen vaikka olisikin ongelmia?*
Tällaisia kysymyksiä voi kysyä ihan keneltä tahansa ihmiseltä. Mikä tarkoitus on kysyä niitä juuri psykoosisairausketjussa? Kukaan ei ole 24/7 vihainen ja aggressiivinen ja ajattele pahaa muista. Kukaan ei myöskään ole iloinen ja positiivinen 24/7 *vaikka olisikin ongelmia*.
Vierailija kirjoitti:
*Onko sinulla lapsia? Onko sinulla käytösongelmia? Tunteidenhallinnan suhteen ongelmia? Oletko ilkeä? Aggressiivinen? Oletko vihainen ihminen? Ajatteletko pahaa muista? Haluatko pahaa muille? Vai oletko iloinen ja positiivinen vaikka olisikin ongelmia?*
Tällaisia kysymyksiä voi kysyä ihan keneltä tahansa ihmiseltä. Mikä tarkoitus on kysyä niitä juuri psykoosisairausketjussa? Kukaan ei ole 24/7 vihainen ja aggressiivinen ja ajattele pahaa muista. Kukaan ei myöskään ole iloinen ja positiivinen 24/7 *vaikka olisikin ongelmia*.
Aijaa. Ok.
Kertokaas psykoosisairaat millaisia olette ihmisinä, persoonina. Millaista on normaali arkenne ja elämänne lastenkin kanssa?
Onko kellään kokemusta psykoosisairaasta vanhemmasta jonka sairautta ei koskaan diagnosoitu ja hoidettu?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta psykoosisairaasta vanhemmasta jonka sairautta ei koskaan diagnosoitu ja hoidettu?
Ei niitä diagnosoida kaikkia sairauksia paitsi kun menee lääkäriin huonovointisuuden takia. Ainahan meillä on kaikenlaista sairastumista ollut. Jos on vaikkapa pitkäaikaistyöttömiä niin hehän vain ovat kotona eikä heidän välttämättä tarvitse edes mennä lääkäriin ellei tule pakottava tarve. Tunnen monia joilla ei ole mitään diagnooseja ollutkaan ikinä. Ovat osa vähän erikoisia ihmisiä mutta vaarattomia, siis muitakin kuin näitä psykoosisairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä diagnosoida kaikkia sairauksia paitsi kun menee lääkäriin huonovointisuuden takia. Ainahan meillä on kaikenlaista sairastumista ollut. Jos on vaikkapa pitkäaikaistyöttömiä niin hehän vain ovat kotona eikä heidän välttämättä tarvitse edes mennä lääkäriin ellei tule pakottava tarve. Tunnen monia joilla ei ole mitään diagnooseja ollutkaan ikinä. Ovat osa vähän erikoisia ihmisiä mutta vaarattomia, siis muitakin kuin näitä psykoosisairaita.
Jos on psykoosisairas vanhempi joka ei ole hoidon piirissä, kyllä siinä voi olla vaikka millaisia vaaratilanteita pienten lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on psykoosisairas vanhempi joka ei ole hoidon piirissä, kyllä siinä voi olla vaikka millaisia vaaratilanteita pienten lasten kanssa.
No kuule, uskoisin että jokainen menee lääkäriin kun on tarvetta ja auttakaa niitä läheisiänne. En tiedä mitä kuvittelette olevan tämän "hoidon piirin". Jos on oikeasti sairastunut psykoosisairauteen niin jo on lääkäri paikallaan jos ymmärrät asiasta. Kaikki sairastuminen on rasite arkeen mutta ei tarkoita että tekisi lapsillensa pahaa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämmönen psykoosisairaus ilmenee?
Mä kuulen satunnaisesti pääni sisällä jonkinlaisia ääniä, mutta ne ei niinkään häiritse mua vaan tämmönen yleinen jähmeys ja hitaus ja mielikuvituksettomuus ja tunteiden ja minuuden puute on suurin ongelma. Ottaisin mieluummin näkö-ja ääni harhat kun niihin yleensä tepsii lääkitys, toisin kuin minun oireisiini. Nyt olen olemukseltani vaan sellanen selkeästi mielisairas vaikken sanoisi mitään.
Voisiko toi jähmeys olla lääkkeen sivuvaikutus? Lääkkeen vaihto tai annoksen säätäminen?
Mieli ry
Sen sivuilta tulosta turvasuunnitelma ja täytä se toisen kanssa yhdessä reflektoiden
Vierailija kirjoitti:
Mieli ry
Sen sivuilta tulosta turvasuunnitelma ja täytä se toisen kanssa yhdessä reflektoiden
Ihan turhaa hommaa. Onneksi osaan itse reflektoida omat asiani. Olette suhteellisen vieraantuneita todellisuudesta. Ihan kuin kukaan aikuinen ei osaisi käsitellä edes tunteita tai ymmärtäisi mitä kuuluu tehdä asioille. Vanhemmat ihmiset naureskelevat näille ja vaikka tyrkyttävät näitä niin sanovat että eivät menisi itse ikinä kertomaan asioitaan kenellekään. Ein suosittele, menkää lääkäriin jos on tarvetta. Älkääkä hävetkö itseänne minkään takia, on aika paljon mieleltään sairaita kuulkaas siellä sun täällä.
On vaikka kuinka paljon aikuisia ihmisiä joita nyt vain ei saa lääkäriin kun lisäksi ympärillä olevat muut aikuiset eivät välitä tai uskalla puuttua.
Vierailija kirjoitti:
On vaikka kuinka paljon aikuisia ihmisiä joita nyt vain ei saa lääkäriin kun lisäksi ympärillä olevat muut aikuiset eivät välitä tai uskalla puuttua.
No sitten ei ole mitään hätää. On äärimmäisen raskasta kun yritetään välttää vastuuta auttamisen suhteen ja pakotetaan lääkäriin. Se ei ole samanlaista apua ja toisekseen, kuka helvetti nyt haluaa huvin vuoksi käydä lääkärissä? Siis mitä te oikein ajattelette? Nämä lääkäriin tuputtajat ovat yleensä itse mieleltään epävakaita. Oma kokemus tämäkin.
Aika moni mielisairas hoitaa kotona lapsiansa jopa täysin yksin mutta ei se mieli sairauskaan ihmisen kykyä huolehtimiseen vie tai tarkoita että haluaisi lapsillensa mitään pahaa. Mun exäkin hoitaa kahta lasta yksin kotonansa vailla minkäänlasia ystäviä edes. Miettikääs sitä. Ette te ymmärrä mitä ovat mielisairaudet ja millaisia persoonia nämä ihmiset ovat. Yleiskunto, vointi ja elämäntyyli ratkaisevat asioita. Ette koskaan näe kaikkea, joskus ette yhtään mitään varsinkaan jos ette ymmärrä.
Siis mielisairaus. Puhelin muokkaa sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei ole mitään hätää. On äärimmäisen raskasta kun yritetään välttää vastuuta auttamisen suhteen ja pakotetaan lääkäriin. Se ei ole samanlaista apua ja toisekseen, kuka helvetti nyt haluaa huvin vuoksi käydä lääkärissä? Siis mitä te oikein ajattelette? Nämä lääkäriin tuputtajat ovat yleensä itse mieleltään epävakaita. Oma kokemus tämäkin.
Jonkun toisen oma kokemus on se että oma psykoosisairas vanhempi ei hakeudu hoitoon eikä kukaan muukaan puutu tilanteeseen. Pysyttele siinä sitten hengissä kun olet tällaisen vanhemman armoilla pikkulapsena.
No ei mulla nyt muuta. :)