Onko ystävä oikea ystävä jos ei lainaa rahaa vaikka on varaa?
Itse lainaan aina kavereille jos pystyn. Mutta onko sellainen oikea ystävä joka ei auta? Kyseessä vain 20 euroa viikoksi ja hänellä on varaa. Aiemmin on lainannut ja aina oon maksanut sovitusti takaisin.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on ärsyttävä tapa lainata säännöllisin väliajoin pieniä summia rahaa. Tyyliin voitko lainata vitosen, voitko heittää parikymppiä ja saat sen sitten kun seuraavan kerran tulee rahaa tilille. Ja sitten rahan lainaaja joutuu kiristelemään joka kuukausi hampaitaan ärsytyksestä, mutta velvollisuuden tunteesta lainaa aina vaan.
Tuollaiset lainailijat pitävät lähipiiriltä vippaamista itsestäänselvyytenä. Ei hyvä juttu.
Itse tein jokunen vuosi sitten päätöksen olla lainaamatta enää kenellekään rahaa. Meni hermo, kun jouduin vuoden verran kyselemään rahojeni perään kunnes sain ne takaisin. Eikä kyse ollut mistään paristakympistä vaan muutamasta satasesta. Kerran yksi pyysi 40 euron lainaa tupakkaan. Valehtelin, että minulla ei ole ylimääräistä rahaa. Itselleni oli aivan sama, jos henkilö joutui kärvistelemään nikotiinin himoissaan palkkapäiväänsä asti.
On kyllä ärsyttävä taktiikka lainata pieni summa kerrallaan (varmaan olettavat, että sellainen lainataan helpommin, kuka nyt kympin tai parin lainaamisesta kieltäytyisi). Sitten muutaman päivän päästä pyydetään parikymppiä lisää jne. Maksetaan ehkä sovitusti, mutta alle viikko sen jälkeen pyydetään lisää lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on ärsyttävä tapa lainata säännöllisin väliajoin pieniä summia rahaa. Tyyliin voitko lainata vitosen, voitko heittää parikymppiä ja saat sen sitten kun seuraavan kerran tulee rahaa tilille. Ja sitten rahan lainaaja joutuu kiristelemään joka kuukausi hampaitaan ärsytyksestä, mutta velvollisuuden tunteesta lainaa aina vaan.
Tuollaiset lainailijat pitävät lähipiiriltä vippaamista itsestäänselvyytenä. Ei hyvä juttu.
Itse tein jokunen vuosi sitten päätöksen olla lainaamatta enää kenellekään rahaa. Meni hermo, kun jouduin vuoden verran kyselemään rahojeni perään kunnes sain ne takaisin. Eikä kyse ollut mistään paristakympistä vaan muutamasta satasesta. Kerran yksi pyysi 40 euron lainaa tupakkaan. Valehtelin, että minulla ei ole ylimääräistä rahaa. Itselleni oli aivan sama, jos henkilö joutui kärvistelemään nikotiinin himoissaan palkkapäiväänsä asti.
On kyllä ärsyttävä taktiikka lainata pieni summa kerrallaan (varmaan olettavat, että sellainen lainataan helpommin, kuka nyt kympin tai parin lainaamisesta kieltäytyisi). Sitten muutaman päivän päästä pyydetään parikymppiä lisää jne. Maksetaan ehkä sovitusti, mutta alle viikko sen jälkeen pyydetään taas lisää lainaa.
Sanot, että aiemmin on lainannut, eli ilmeisesti sinulla on tapana toistuvasti lainailla rahaa kavereilta. Mistähän mahtaa johtua, olisiko omassa taloudenpidossasi korjaamisen varaa? Tämä ystäväsi on ehkä ajatellut, että sinun on jo aika ryhdistäytyä ja opetella tulemaan toimeen omillasi.
Kyllä on, etenkin jos olet jatkuvalla syötöllä kerjuulla. Ota itseäsi niskasta kiinni ja pistä elämäsi kuntoon niin ei tarvitse olla lainailemassa rahaa ja vänisemässä kun sitä ei joku kerta tulekaan. Vaikka toisella on varaa, ei tarkoita että se velvoittaisi koko ajan lainailla rahaa liukuhihnalta. Voihan hänelläkin olla jotain jota ei ole sinulle kertonut ja ihan syystä.