Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ystävä oikea ystävä jos ei lainaa rahaa vaikka on varaa?

Vierailija
25.06.2024 |

Itse lainaan aina kavereille jos pystyn. Mutta onko sellainen oikea ystävä joka ei auta? Kyseessä vain 20 euroa viikoksi ja hänellä on varaa. Aiemmin on lainannut ja aina oon maksanut sovitusti takaisin.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä ystäväsi rahatilanteen voisit tietää? Ei niitä huudella ystäville, että paljonko on pankkitilin saldo ja paljonko on rahaa lompakossa käteisenä.

Sekä hän että miehensä ovat töissä ja perhe matkustaa tänä kesänä ulkomaille.

Vierailija
42/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha-asiat kannattaa pitää erossa ystävyyssuhteista

Minä olen päättänyt olla lainaamatta. Kaikki, joille nuorena lainasin rahaa, jättivät lainansa maksamatta. Ei ystävyyssuhde ole sitä, että mangut rahojasi koko ajan takasin kun ne on luvattu maksaa aikoja sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha-asiat kannattaa pitää erossa ystävyyssuhteista

Minä olen päättänyt olla lainaamatta. Kaikki, joille nuorena lainasin rahaa, jättivät lainansa maksamatta. Ei ystävyyssuhde ole sitä, että mangut rahojasi koko ajan takasin kun ne on luvattu maksaa aikoja sitten.

Ymmärrän hyvin että ei lainata silloin jos toinen ei maksa sovitusti.

Vierailija
44/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä ystäväsi rahatilanteen voisit tietää? Ei niitä huudella ystäville, että paljonko on pankkitilin saldo ja paljonko on rahaa lompakossa käteisenä.

Sekä hän että miehensä ovat töissä ja perhe matkustaa tänä kesänä ulkomaille.

Onko he ilmoittanut ylimääräisistä rahoistaan sinulle? Se että on töissä, ei tarkoita sitä, että on rahaa lainata tai halua lainata yhtään mitään.

Vierailija
45/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan lainaaminen tai lainan epääminen ei yksinään kerro, onko hän oikea ystävä. On niitäkin, jotka lainaavat muille koska siten ikään kuin ostavat kavereita itselleen. Itse voin auttaa ystäviäni miettimällä ja selvittämällä yhdessä, miten taloudellista tilannetta voisi parantaa, mutta lainaamiseen en yleensä lähde enkä varsinkaan jos toistuvasti tarvitaan lainaa. En tahdo joutua miettimään, miten ystäväni pärjäisi sen kerran kun en voisikaan hänelle lainata.

Vierailija
46/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lainasin rahaa eräälle ystävälle. Sanoin jonkun ajan päästä, että saat pitää ne lainaamani rahat, MUTTA en lainaa enää rahaa sinulle jatkossa. 

Hän sitten soittaa myöhemmin, että olisiko minulla antaa tavaraa X, jolle on pakottava tarve. Valitettavasti minulla ei ollut antaa sitä. Sen koommin hän ei ole soitellut.

Vierailija
47/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä on ystävä ja pankki on pankki.

Vierailija
48/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sun ystävä tekee lastensuojeluilmoituksen. Toivottavasti saat lastensuojelusta apua raha-asioiden hoitoon.

Vierailija
49/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka toistuvaa tämä lainaaminen on ollut? Kuulostaa, että sinulla on rahankäytön ongelmia.

Vierailija
50/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tietää enemmän taustoista. Esim. mihin se 20 € menee ja mitä kaverilla on oikeasti meneillään.

Jotta saisi lapselle ruokaa. Hän tietää kyllä meidän tilanteen.

Toivottavasti kaverisi tekee lasun.

Vierailija
51/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tietää enemmän taustoista. Esim. mihin se 20 € menee ja mitä kaverilla on oikeasti meneillään.

Höpö höpö. Jos sinulla on lapsi, sinulla täytyy olla vastuuta ja tahtoa elättää hänet itse. Ei elämää rakenneta vippien varaan. Tee jotain. Ihan itse.

Elämä ei ole rakennettu vippien varaan vaan kyseessä on kuuden viikon karenssi eli väliaikainen kriisi.

Siinä tapauksessa voisit hakea diakonia apua.

Vierailija
52/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Jos sinulla on lapsi, sinulla täytyy olla vastuuta ja tahtoa elättää hänet itse. Ei elämää rakenneta vippien varaan. Tee jotain. Ihan itse.

Elämä ei ole rakennettu vippien varaan vaan kyseessä on kuuden viikon karenssi eli väliaikainen kriisi.

Eli toisin sanoen 20 euroa ei riittäisi mihinkään.

Vierailija
53/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. En ole koskaan lainannut rahaa kaverilta. Vanhemmilta voi lainata, koska sitten kun maksaa takaisin ne rahat pysyy suvussa.

Vierailija
54/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudu tekemään hälle työtä maksusta: Kuuraat vessat, tiskaat, imuroit. Jos hän suostuu. Sä oot ihme hyväksikäyttäjä ja holtiton kun olet päästänyt taloutesi kuralle.

Siis lapselle ruokaa vai? Kaipa så itsekin syöt. Mene leipäjonoon.

Älä vingu lainaa, ei sulla ole ikinä maksaa sitä takaisin.

terv yksi joka lainasi kaverille, menetti rahat, kaverin ja sai vielä haukut. Enää en lainaa kellekään jonka rahat on loppu.

Vierailija
55/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei olisi? Jos toistuvasti pyydät pikkulainoja, jotka voit maksaa takaisin niin mulla on idea: säästä pieni puskuri, ilmeisesti jo 20 e säästöt voisi sinun kohdalla riittää

Niinpä, yhtenä kuukautena jättää sen 20e lainaamatta, elää ihan hitusen tiukemmin ja tadaa! Sen 20e voikin laittaa itselleen säästöön eikä tarvitse enää lainata. Jos et kykene säästämään itsenäisesti, niin anna aina kerran kuussa se 20e kaverillesi ja käske antamaan takaisin silloin kun alat vonkumaan että lapset kuolee nälkään.

Tuollainen samoin kuin toistuva rahan lainaaminen vääristää helposti ystävyyssuhdetta ja tekee siitä epätasa-arvoisen. Sen takia en lainaisi, kuin hätätapauksessa.

Vierailija
56/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan lainaa rahaa kenellekään enkä takaa kenenkään lainoja. Sen sijaan olen antanut rahaa sisaruksille ja muille sukulaisille ja muutamalle ystävälle kun tiedän että heillä on tiukkaa. Koskaan he eivät ole pyytäneet. Olen tehnyt selväksi että ne rahat ovat lahja, ei laina. Olen hyvin onnekas ja vakavarainen niin että on mahdollista lahjoittaa toisille tarpeen tullen. Mutta lainaaminen on riskihommaa koska ihmissuhteet kärsivät jos lainatusta rahasta tulee kiistaa.

Vierailija
57/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran voi lainata,  mutta toista kertaa ei.  Koska silloin ei olisi enää ystävä vaan pankki tai pikavippifirma.

Vierailija
58/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Sellainen on kontrolloiva kusipää etkä tarvitse sellaista ihmistä elämääsi. Saa jotain sairasta nautintoa siitä että kidut.

Vierailija
59/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole ystävä, joka pyytää lainaa.

Vierailija
60/65 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä lainannut rahaa kavereilta, eikä kaverit oo koskaan pyytäneet multa rahaa lainaan.