G: Kumpi olisi sinulle tärkeämpi jos vain toisen saisi valita, hyvä koulutus vai omakotitaloasuminen?
Kommentit (50)
Vierailija:
että kouluttamattomien joukossa on enemmän niitä vanhempia jotka eivät osaa/viitsi huolehtia lastensa terveydestä esim. järkeävän ruokavalion ja liikunnan kautta.
Mutta tässä kannattaa myös muistaa että nuo vanhemmat ovat kuitenkin vähemmistönä myös huonommin kouluttautuneiden vanhempien keskuudessa. Eli koulutus YKSIN ei takaa sitä että lapset kasvatetaan kunnolla. Tietoa saa tässä yhteiskunnassa paljon jos sitä vain haluaa -onneksi tässä maassa suurin osa vanhemmista sitä haluaa.
Mutta jos se onnellisuus saadaan sitten irti vaikka siellä omassa tönössä asuessa ja pihaa haravoiden, niin fine!
Itse satsaisin hyvään koulutukseen, mutta tämä on vain minun mielipiteen.
kuin palkan - se on tosin iso, mutta silti.
Isompi ilo talosta on ollut.
Mutta jos se onnellisuus saadaan sitten irti vaikka siellä omassa tönössä asuessa ja pihaa haravoiden, niin fine!
Sama kai se on mistä onnensa hankkii kunhan ei elämäänsä haaskaa (eikä perheensä elämää) t.25 (jolla sattumalta on kiva työ vaikka onkin vain ammispohjalta)
Maisterin paprut? Riittääkö amk-tutkinto vai onko sekin vain tavallinen duunarin tutkinto?
Tarkoitatko mitä tahansa lukion jälkeistä koulutusta, ammattitutkintoa, korkeakoulututkintoa, vai mitä?
Mutta toki tiedän, että tärkeintä on MIELEINEN koulutus tai työ.
ap
ajattelukykyä paljon enemmän kuin haravointi oman oktalon pihalla, että sanoisin koulutuksen olevan tärkeämpää. On jotain, mitä antaa ja opettaa lapsille: kykyä ajatella, kyseenalaistaa, jne.
Iso ok-talo hyvällä alueella antaa mielestäni vähän tylsän kuvan lapsille maailmasta: omistamisen, ihmisten eriarvoisuuden jne. tärkeyden. Eivät niitä asioita, joita itse pidän tärkeänä.
kun taas jokin kämäinen torppa on useimpien unelmien täyttymys. Hyi yök.
_realistisen_ kuvan maailmanmenosta. Itse arvostin ennen koulutusta, nyt kun on työelämää takana reilusti, olen kyllä muuttanut mieleni. Työssä arvostan vain palkkaa, mielekkyys on sivuseikka. Ja olen myös huomannut, että tätä maailmaa pyörittää tasan tarkkaan raha. Raha, raha ja raha.
En kaipaa korkeakoulututkintoa, olen täysin tyytyväinen omaan amk-tutkintooni (mitä ei liene rinnasteta korkeakoulututkintoon).
Miksi kaikkien pitäisi olla maistereita tai tohtoreita?
avaraa maailmankatsomusta eikä sivistystä vaikkei olisikaan yliopiston kirjoilla. Se on mennyttä maailmaa!
-39-
Omassa elämässä onneksi muutakin arvoja kuin raha ja sen yliarvostus.
Elämässä tulee kyyniseksi, kun sitä tarpeeksi näkee.
42
kuin aiemmin, kun siitä kaikesta tulvasta on seulottava olennainen ja tärkeä, tavitsee ymmärtää muutakin kuin ip-lehtien lööpit huuhaaksi. Yliopistomaailmasta taitaa olla hieman outo käsitys tällä palstalla...
Sanotaan koulutus. Omakotitalon ihanuutta verrattuna muihin asumismuotoihin en ole koskaan ymmärtänyt. Hyvällä koulutuksella ymmärrän että on oppinut oppimaan, hankkimaan tietoa, kyseenalaistamaan ja muodostamaan itsenäisesti perusteltuja mielipiteitä.
Kun elämässä on muutakin kuin työtyötyö ja ok-talon velat, niin sekin auttaa.
En tunne itseäni yhtään arvottomammaksi, vaikka olen peruskoulun käynyt.
Olen niin tyytyväinen elämääni tällä hetkellä...
Ja hyvän itsetunnon omaava kotiäiti :)
Yliopistokoulutus on hieno ja hyvä asia, mutta se ei enää tee ihmisestä varsinaisesti sivistyneempää kuten se teki entisinä aikoina.
Vierailija:
kuin aiemmin, kun siitä kaikesta tulvasta on seulottava olennainen ja tärkeä, tavitsee ymmärtää muutakin kuin ip-lehtien lööpit huuhaaksi. Yliopistomaailmasta taitaa olla hieman outo käsitys tällä palstalla...
Jos nämä kaksi tekijää nyt otetaan ainoina tarkkailtavaksi.