En oikein ymmärrä kirjahyllyä sivistyksen mittana
Ei niiden kirjojen kuulu hyllyssä olla, vaan luettuina päässä.
Haet kirjan kirjastosta ja palautat. Ei tarvitse siivota pölyjä kirjahyllystä.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla mitä se "roskakirjallisuus" on josta jotkut ovat täällä puhuneet :D
Arvelisin, että helpoiten sitä löytää kioskien pokkareista :D
Onko kioskeilla vielä pokkareita?
Samaa ihmettelen. Minä näen pokkareita Prismoissa, Cittareissa, lentokentällä, rautatieasemalla - ja kirjakaupoissa. Ihan laatukirjallisuutta myydään myös pokkareina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla mitä se "roskakirjallisuus" on josta jotkut ovat täällä puhuneet :D
Eiköhän niitä ole niissä paikoissa, joista ihmiset niitä ostavat.
Nykyisin suunnilleen kaikista kirjoista painetaan pokkariversiot aika pian kirjan julkaisun jälkeen. Kirjan suosiosta riippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pölypesiähän ne on. Antavat epäsiistin kuvan asujasta.
Meillä on kirjat siisteissä riveissä lasiovien takana. Ei mielestäni näytä epäsiistiltä.
Eräs kirjailija mainitsi lapsensa kaverin moittineen perheen epäsiistiä kirjahyllyä: kirjat olivat vinossa, väleistä puuttui kirjoja, niitä oli lappeellaan toisten kirjojen päällä, osa syvällä, osa edessä. Osa väärinpäin jopa. Eli aivan varmasti kenen tahansa mielestä epäsiisti kirjahylly, mutta vain lapsen suusta kuulee totuuden.
Kirjailija oli vastannut kritiikkiin, että tätä kirjahyllyä käytetään.
Touché.
Tuon jälkeen (tapahtui 1990-luvun puolivälissä) en ole välittänyt oman kirjahyllyni "siisteydestä", ja
"Sehän riippuu siitä, miten niitä kirjoja ja sitä kirjahyllyä käyttää. Eli mitä liikkuu päässä, kun ottaa kirjan hyllystä ja laittaa sen sinne takaisin. Luovat ihmiset hyvin harvoin vaivautuvat katkaisemaan päässään olevat ajatusketjut niinkin mitättömän asian takia kuin kirjan suoraan ja paikoilleen laittamisen vuoksi.
Edelleen, on kirjahyllyjä ja on käyttäjiä. Yleensä kirjahylly kertoo todella paljon käyttäjästään, niin monin tavoin."
Onpa romanttinen käsitys sotkuisuudesta.
Väitän, että on hankalampaa työntää kirja väärään paikkaan kuin siihen kirjankokoiseen koloon, josta se alun perin ottikin. Väitän myös, että ajatukset ovat varsin heiveröiset, jos ne katkeavat "niinkin mitättömän asian takia".
Minä olen aina ostanut kirjani. Pidän siitä että voin laittaa ne hyllyyn ja kun sen ohi kulkee ja sen huomaa niin kirjan sisältö palautuu mieleen.
Annan myös kirjoja ystävilleni jos niistä kiinnostuvat. Joitain klassikoita ja tietokirjoja en anna omaksi, mutta perus pokkarit yleensä annan pois. Vaikka näkyvät siitä huolimatta tuovan niitä takaisin, ehkä siinä toivossa että saavat enemmänkin käyttää kirjahyllyäni. 😊
Entä jos haluamaasi kirjaa ei löydy kirjastosta? Pääsee helpommalla kun se on hyllyssä eikä tarvitse metsästää sitä kaikista Suomen divareista joka kerta kun haluaa lukea sen uudestaan.
Valitettavasti en muista lukemiani kirjoja ulkoa.
Oma kirja on oma eikä toisen tahrima teos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Taschenin matkailu/taidekirjoja ei saa kirjastosta ja ovat aika kalliita. Niitä on myös hidasta myydä eteenpäin ellei laita huutokauppakamareille nippuina.
Vanhoja kirjoja ei usein saa kirjastosta lainkaan lainattua ellei kyseessä ole joku klassikkoteos, ainoa tapa hankkia kirja on ostaa se käytettynä jostain.
Kirjoja saa tilattua varastokirjaston kautta. Myös yliopiston pääkirjastossa on osasto täynnä vanhaa suomalaista kirjallisuutta. T. turhaa tavaraa kartteleva
Käyttökirjallisuus ei ole turhaa. En juurikaan käytä kirjastoa ellei ole pakko. Tarvitsen hakuteoksia työssäni, siksi minulla on kotona oma käsikirjasto.
Monet lempikirjoistani ovat painavia, esim von Baghin elokuvakirjat. En jaksa raahata niitä edestakaisin kirjaston ja asuntooni väliä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kirja on oma eikä toisen tahrima teos
Minä aloin inhota lainakirjoja 70-luvulla, kun kirjastoauton lasten- ja nuortenkirjojen sivujen välissä oli ysköksiä, litistettyjä kärpäsenraatoja ja arvoituksen ratkaisu kirjoitettuna sivun kolmekymmentä alalaitaan. Inhosin, mutta luin, kun en pitkään aikaan voinut ostaa omia. Nyt omia piisaa.
Mielummin lukisin kirjan kirjana kuin kirjan älylaitteelta, mikä rasittaa silmiä enemmän. Kirjahyllyssä paljon kirjoja, onneksi muutkin lukee kuin vaan minä, niin ei mene hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä ärrällä näin vähän aikaa sitten. Luulisin, että lentokentillä ja rautatieasemilla voisi olla. Ihan hullua, jos ei olekaan.
K-superissakin myydään pokkareita.
Minulle tuli yllätyksenä se, että kirjoja rakastava ja laajan kokoelman omistava ystäväni lukee vain jonkun kohdan ja sitten kirja menee takaisin hyllyyn.
Toki se kertoo siitä, että muistaa lukemansa hyvin, mutta itse haluan aina lukea kirjan alusta loppuun. Aivan kuten elokuvankin haluan katsoa kokonaan.
Minulla ei ole kirjahyllyä, mutta se johtuu siitä ettei ole varaa ostaa sellaista. Kirjoja kyllä on niin paljon, että tarvitsisin ainakin kolme hyllyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyllyissä ne parhaat kirjat, joihin palaan aina uudestaan. Muuten käytän kirjastoa tai menisin konkurssiin.
Samoin, ostan itselleni vain ne kirjat, joita tiedän lukevani yhä uudelleen ja uudelleen, usein kirjan uudelleen lukeminen on vain asioiden mieleen palauttamista, joistakin kirjoista löytää joka kerta uuden ulottuvuuden, ajatuksen tekstin takana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kirjat hepreaksi,osoittaa korkeampaa sivistyneisyyttä.
Vieraat antaa hiljaista kunnioitusta kun huomaavat opukset hyllyssä.
Vielä joku aika sitten oli kulttuuri perheen merkki kun oli Puskin tai Dostoevsky alkukielellä hyllyssä.
No ei siinä mitään kyllä itänaapurista tuli jokunen korkeampaa matematiikkaa hyvin käsittelevä opus, halpaan hintaan.
Jotkut kirjat vaan antavat enemmän elämystä alkuperäiskielellä. Eikä niistä sitten raski luopua. Ulkomaankielisten teosten lukijakuntakin on aika harvalukuista, niin ostaisikokaan kukaan, Suurin osa minulla on kuitenkin suomenoksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kirjahyllyä, mutta se johtuu siitä ettei ole varaa ostaa sellaista. Kirjoja kyllä on niin paljon, että tarvitsisin ainakin kolme hyllyä.
Mutta kirjahyllyjähän saa jopa ilmaiseksi. Junttilan väki on niin modernia, että luopuu hyllyistään.
No mikäs se sivistyksen mitta sitten on, minkä ymmärrät? Onko piano? Vai jokin design-valaisin?
Yhdellä ärrällä näin vähän aikaa sitten. Luulisin, että lentokentillä ja rautatieasemilla voisi olla. Ihan hullua, jos ei olekaan.