Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En oikein ymmärrä kirjahyllyä sivistyksen mittana

Vierailija
24.06.2024 |

Ei niiden kirjojen kuulu hyllyssä olla, vaan luettuina päässä.

Haet kirjan kirjastosta ja palautat. Ei tarvitse siivota pölyjä kirjahyllystä.

Kommentit (157)

Vierailija
1/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun luettujen kirjojen määrää ei voi kasvoista lukea. Kun on kirjahylly täynnä kirjoja tulee vaikutelma että on lukenut paljonkin.

Vierailija
2/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei aina ymmärrä. Kaiken luetun ei tarvitse jäädä päähän vaan kirja voi olla lukukokemus, toki aina siitä voi oppia ja voi muistaa kirjan olleen esimerkiksi hyvä kirja jota voi suositella eteenpäinkin. Ostaa saa mutta saa myös lainata kirjastosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin oli jo nuorena. Eräs miesopiskelija yliopistolta paheksui. Olihan minulla kirjoja työpöydän pöytilaatikot täynnä, mutta aivan kamalaa, kun ei kirjahyllyä omistanut, miten epäsivistynyttä! Silloinkin kierrätin kaikki tarpeettomat kirjat heti lukemisen jälkeen eteenpäin. Lahjoitin niitä muille ihmisille. 

Vierailija
4/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä Vauvaan kirjoittelua sivistyksen mittarina.

Vierailija
5/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan tykkää kirjoista. Jossain antidigi-kirjassa sanottiin että jo kirjojen näkeminen ja hypistely stimuloi muistia ja mielikuvitusta.

Mun luona ei käy ketään ja koti on täyttä kirjoja joista iso osa lukematta. Ehkä nuo täyttää osin ihmissuhteiden puutetta. Lukeminen hälventää yksinäisyysolon hyvin.

Vierailija
6/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen vahvasti ettei kirjahyllyttömät kirjoja tai edes e-kirjoja kuluta. Sivistymättömiä moukkia siis.

Vierailija
7/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä Vauvaan kirjoittelua sivistyksen mittarina.

En ole sivistymässä täällä. Tämä on vastapainoa sivistyneemmille harrastuksille. Tämä on "aivot narikkaan" osasto, mutta muista ihmisistä oppii täälläkin. 

Vierailija
8/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyllyissä ne parhaat kirjat, joihin palaan aina uudestaan. Muuten käytän kirjastoa tai menisin konkurssiin.

Vierailija
9/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vahvasti ettei kirjahyllyttömät kirjoja tai edes e-kirjoja kuluta. Sivistymättömiä moukkia siis.

Kirjastossa kommentoivat, että eihän kirjailijat yleensä ehdi tai halua lukea. Totta se on. Ei ehdi tai vapaa-aikana tekee jotain muuta! :) 

Vierailija
10/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan tykkää kirjoista. Jossain antidigi-kirjassa sanottiin että jo kirjojen näkeminen ja hypistely stimuloi muistia ja mielikuvitusta.

Mun luona ei käy ketään ja koti on täyttä kirjoja joista iso osa lukematta. Ehkä nuo täyttää osin ihmissuhteiden puutetta. Lukeminen hälventää yksinäisyysolon hyvin.

Minä pidän kirjoista esineinäkin. Olen ostanut kirjoja kauniin kannen ja kiehtovan nimen perusteella. 

Vierailija
11/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 70% kirjahyllymme kirjoista on sellaisia, joita ei ole kirjastossa. Loput ovat sellaisia, joita luetaan yhä uudelleen, tai joita muuten tarvitsee johonkin. Joillekin kirjat nyt vaan ovat tärkeitä ilman, että siihen liittyy mitään sosiaalisia pyrkimyksiä. Olen lukenut paljon ja olen sivistynyt, ja siksipä en myöskään arvostele toisia ihmisiä kirjahyllyjen tai niiden puuttumisen perusteella.

Vierailija
12/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa kommentoivat, että eihän kirjailijat yleensä ehdi tai halua lukea. Totta se on. Ei ehdi tai vapaa-aikana tekee jotain muuta! :) 

No tämä heille suotakoon jos tarvitsevat muutakin sisältöä elämäänsä. Väitän kyllä ettei kirjoja kirjoiteta kirjoja lukematta - tyhjiöstä on paha nyhjäistä.

Vierailija
13/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölypesiähän ne on. Antavat epäsiistin kuvan asujasta.

Vierailija
14/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei aina ymmärrä. Kaiken luetun ei tarvitse jäädä päähän vaan kirja voi olla lukukokemus, toki aina siitä voi oppia ja voi muistaa kirjan olleen esimerkiksi hyvä kirja jota voi suositella eteenpäinkin. Ostaa saa mutta saa myös lainata kirjastosta.

Mistä voit tietää että toinen tykkää juuri samasta?

Vierailija
15/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä heille suotakoon jos tarvitsevat muutakin sisältöä elämäänsä. Väitän kyllä ettei kirjoja kirjoiteta kirjoja lukematta - tyhjiöstä on paha nyhjäistä.

Tottakai kirjailijat lukevat enemmän tai vähemmän, itsekin olen koulutettu ihminen ja paljon pelkästään sen vuoksi joutunut lukemaan. Kuitenkin kirjailija istuu kirjoittamassa, ei istu lukemassa. Siksi inhoan, kun muut ihmiset kuvittelee, että kirjailijat lukevat paljon. Mielellään lukisi, jos olisi aikaa. Mieluummin teen kirjoja kuin luen niitä. Muutenkin kirjojen sisältöä varten pitää liikkua ihmisten ilmoilla, nähdä ja kuulla ihmisiä, tarkkailla maailmaa ja kaikenlaista. Ei voi istua neljän seinän sisässä lukemassa. Näin se menee. 

Vierailija
16/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on lempiharrastukseni, mutta kirjahyllyä ei ole. Olen vasta yliopistosta valmistunut, joten asun yhä ahtaassa opiskelija-ajan kämpässäni eikä tänne yksinkertaisesti mahdu kirjahyllyä. Ne on myös tosi kalliita, jos haluaa oikeasti hienon ja jykevän hyllyn aidosta puusta eikä mitään Ikean muovihyllyä. Sitten kun minulla jonain päivänä on omakotitalo, niin siellä on kokonainen huone omistettu kirjoille katosta lattiaan.

Vierailija
17/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen kyllä huomaa suomalaisen kirjallisuuden tasossa.

Vierailija
18/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Taschenin matkailu/taidekirjoja ei saa kirjastosta ja ovat aika kalliita. Niitä on myös hidasta myydä eteenpäin ellei laita huutokauppakamareille nippuina.

Vanhoja kirjoja ei usein saa kirjastosta lainkaan lainattua ellei kyseessä ole joku klassikkoteos, ainoa tapa hankkia kirja on ostaa se käytettynä jostain.

Vierailija
19/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kirjojen määrä kirjahyllyssä ratkaise, vaan kirjojen laatu. Olen aina ollut hyvin kriittinen kirjojen suhteen ennenkuin olen niitä ostanut. Varsinkin tiedekirjat ovat aina olleet hyvin kalliita, ja sen vuoksi olen niitä hyvin tarkasti selannut läpi ennenkuin olen kirjan ostanut. En ole lukenut kirjoja erityisen paljon, mutta olen lukenut riittävästi laadukkaita kirjoja. Lisäksi toki olen hyödyntänyt yleisiä ja tiedekirjastoja paljonkin.

Kaiken kaikkiaan olen lukenut elämäni aikana kuitenkin niin paljon, etteikään juuri ole enää tarvetta lukea yhtään enempää kirjoja.

Vierailija
20/157 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 70% kirjahyllymme kirjoista on sellaisia, joita ei ole kirjastossa. Loput ovat sellaisia, joita luetaan yhä uudelleen, tai joita muuten tarvitsee johonkin. Joillekin kirjat nyt vaan ovat tärkeitä ilman, että siihen liittyy mitään sosiaalisia pyrkimyksiä. Olen lukenut paljon ja olen sivistynyt, ja siksipä en myöskään arvostele toisia ihmisiä kirjahyllyjen tai niiden puuttumisen perusteella.

Yleensä kirjan voi laittaa tilaukseen, jos kirjaston hyllystä ei löydy. Muistaakseni museon arkistoon pääsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan