Miksi sairauspäivärahaa maksetaan? Miksi saikulla olosta pitäisi maksaa?
Työnantajan pitäisi olla velvollinen maksamaan vain työstä, ei sairastelusta. Sama pätee valtioon, ei ole valtion tehtävä kustantaa sairaiden elämää.
Parempi tapa olisi jokaiselle vapaaehtoinen yksityinen vakuutus joka korvaa summan xx jokaiselta sairauspäivältä. Siihen vaikuttaa kuukausimaksun suuruus eli vakuutuksen laajuus.
Ei ole yhteiskunnan eikä työnantajien tehtävä kustantaa kenenkään saikuttelua!
Kommentit (89)
Toivottavasti et koskaan sairastu esim syöpään, kuten joka kolmas suomalainen sairastuu. Kun ihminen sairastuu, niin hänellä pitää olla taloudellinen turva. 60 sairauspäivän jälkeen ansiot tippuu 30% . Menot kuitenkin kasvaa. Terveyttä ja pitkää ikää sulle, jokaisen on joskus johonkin kuoltava ja vaihtoehdot ovat: sairaus, onnettomuus tai itsemurha.
Vierailija kirjoitti:
Ap, työnantaja maksaakin sen 9 päivän palkan. Sen jälkeen alkaa maksamaan korvausta Kela.
Et ole työelömässä, kun et näköjään tiedä, miten sairausajan palkka maksetaan.
Ohistelen ja kerron sulle uutisen, moni ta maksaa sairausajan palkkaa huomattavasti kauemmin kuin yhdeksän päivää. Kela maksaa ta:lle sairauspäivärahaa kyllä, mutta ei se kata sitä maksettua palkkaa kokonaan, läheskään.
"Olen niin kyllästynyt kun koko ajan määitään että Mä en kyllä haluu maksaa sitä enkä tätä ajattelematta että ehkä se on sinun äitisi, lapsesi tai ystäväsi jolle se voi olla juuri viimeinen oljenkorsi vaikka se ei juuri nyt sinua kosketa."
Se on varmaan joku persujen oma trollitehdas, joka noita joka palstalla suoltaa. Ajattelen niin, että joku kerta nuo kaikki kyllä kopsahtaa niiden omaan nilkkaan, kun kaikkivoipia yli-ihmisiä ei taida olla olemassakaan, jotka ei koskaan joutuisi onnettomuuksiin tai saisi jotain vakavaa sairautta osakseen.
Vakuutuksen kauttahan maksetaan sairauspäivärahan eli työnantaja maksaa tietyn ajan ja työnantajalle maksaa Kela, joka rahoittaa sen vakuutusmaksuilla.
Jokainen työssäkäyvältä palkasta peritään palkan suhteessa jokaisesta palkasta, sairasvakuutusmaksua ja työnantaja maksaa loput, maksettujen palkkojen suhteessa.
Eli työssäkäyvät maksavat etukäteen palkasta sairauspäivärahansa, ihan samalla tavalla kuin työttömyysturvan, maksamalla työttömyysvakuutusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
"Olen niin kyllästynyt kun koko ajan määitään että Mä en kyllä haluu maksaa sitä enkä tätä ajattelematta että ehkä se on sinun äitisi, lapsesi tai ystäväsi jolle se voi olla juuri viimeinen oljenkorsi vaikka se ei juuri nyt sinua kosketa."
Se on varmaan joku persujen oma trollitehdas, joka noita joka palstalla suoltaa. Ajattelen niin, että joku kerta nuo kaikki kyllä kopsahtaa niiden omaan nilkkaan, kun kaikkivoipia yli-ihmisiä ei taida olla olemassakaan, jotka ei koskaan joutuisi onnettomuuksiin tai saisi jotain vakavaa sairautta osakseen.
Miksi syytätte ap:ta siitä mitä hallitus ek:n kanssa suunnittelee?
Höpö höpö, Ap, tässä mitään vakuutuspohjaista järjestelmää aleta kannattaa. Sinulla on hyvin kovat arvot. Oletko joku EK:n tai SY:n edustaja? Oletko harkinnut muuttaa itse tuohon onnen kultamaahan eli USA:aan, kun noin ihannoit heidän malliaan?Tuollainen kovuus sairaita kohtaan voi osua omaan nilkkaan.
Työnantaja haluaa pitää kiinni hyvistä työntekijöistä, Suomessa on monilla aloilla työvoimapula. Kaikilla ei ole säästöjä sairastamisen varalle.
Olen maksanut työstä veroja koko aikuisikäni ja nyt sairastuin syöpään. Olen poissa työelämästä ainakin 8-10kk. Enpä ajatellut vuosikymmeniä sitten veroja maksellessani, että pitäisi ottaa sairasvakuutus.
Etkö ole ap. työelämässä vai oletko joku eläkeläinen, joka on pudonnut jo tästä ajasta.
Mitä se palkasta perittävä sairausvakuutusmaksu oikein on, ellei vakuutusmaksu?
Taidat olla ap. ulkona asioista, kuin lumiukko. Et ainakaan ole työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, Ap, tässä mitään vakuutuspohjaista järjestelmää aleta kannattaa. Sinulla on hyvin kovat arvot. Oletko joku EK:n tai SY:n edustaja? Oletko harkinnut muuttaa itse tuohon onnen kultamaahan eli USA:aan, kun noin ihannoit heidän malliaan?Tuollainen kovuus sairaita kohtaan voi osua omaan nilkkaan.
Työnantaja haluaa pitää kiinni hyvistä työntekijöistä, Suomessa on monilla aloilla työvoimapula. Kaikilla ei ole säästöjä sairastamisen varalle.
Suomessa ei ole työvoimapulaa koska palkat eivät nouse 15%. Saksassa näin tapahtuu koska valtava työvoimapula.
Lopeta valehtelu työnantajan lakimies.
Vierailija kirjoitti:
Eikös hallitus ole SY:n ja EK:n ohjauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltiosta hyötyy suurin osa. Sen vielä ymmärrän, että eliitti haluaa romuttaa sen, mutta että jotkut duunaripersutkin? En vaan tajua.
Suomessahan on sairausVAKUUTUS. Jokainen työssä käyvä maksaa palkastaan mm. sairausvakuutusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, työnantaja maksaakin sen 9 päivän palkan. Sen jälkeen alkaa maksamaan korvausta Kela.
Et ole työelömässä, kun et näköjään tiedä, miten sairausajan palkka maksetaan.
Ohistelen ja kerron sulle uutisen, moni ta maksaa sairausajan palkkaa huomattavasti kauemmin kuin yhdeksän päivää. Kela maksaa ta:lle sairauspäivärahaa kyllä, mutta ei se kata sitä maksettua palkkaa kokonaan, läheskään.
Et ole sitten kuullut palkasta perittävästä sairausvakuutusmaksusta, jokaisesta tilistä, vaikka et olisi päivääkään sairaslomalla tai saisi sairausajanpalkkaa.
Suomessa sairaat ovat pyhiä lehmiä, vaikka suurin osa on aiheuttanut omilla valinnoillaan sairastumisensa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaana ollessa on enemmän myös kuluja. Lääkkeet, lääkärissä käynnin kulut, usein joutuu menemään taksilla lääkäriin, kun ei pysty julkisilla matkustamaan, huonossa kunnossa.
Lisäksi sairaalapäivä maksaa 50 euroa/ vrk, jos sinne joutuu.
Ne ovat lisäkuluja sairaalle.
Edelleen näyttää onneksi siltä, että täydellä palkalla saa sairastaa sen 60 päivää vuodessa.
Ei pitkään voi sairastaa. Hyvä leikkauskohde. Sovitaan paikallisesti, että ensimmäisestä päivästä lähtien koko saikku on palkaton. Tätähän sitä haluttiin.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole ap. työelämässä vai oletko joku eläkeläinen, joka on pudonnut jo tästä ajasta.
Mitä se palkasta perittävä sairausvakuutusmaksu oikein on, ellei vakuutusmaksu?
Taidat olla ap. ulkona asioista, kuin lumiukko. Et ainakaan ole työelämässä.
Ap ilmeisesti kannattaa yksityistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaus voi myös aiheutua siitä työpaikasta.
Minä sairastuin homeisesta työpaikasta. Siitä sairastui moni muukin, mukaan lukien paikan pomo.
Itse oon ollu ainakin kiitollinen, että on sairauspvraha systeemi. Vaikka ei sitä määräänsä enempi makseta. Äkkiä tuli päivät täyteen. Ja sitten työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin. Ja mahottomat hakujutut sinne. Että saa ansiosidonnaista päivärahaa.
Miksi koko valtio on edes olemassa??? Mitä se minulle antaa?? Miksi ei lopeteta koko valtiota ja tapella keskenämme???