Paljonko teillä (kotitaloudellanne) on säästöjä yhteensä?
25000¿
Asuntoon tekisi mieli tehdä remonttia, mutta nyt kun " varallisuutta" on vähän kertynyt, niihin ei raaskisi millään kajota!
Kommentit (56)
Pitää sitä jotain " hätärahastoa" olla jos vaikka korot nousee yhtäkkiä tai tulee joku sellainen tilanne, että rahaa tarvitsee.
Pari lasta, kolmekymppisiä ollaan.
Meillä ainakin on se tilanne että kannattaa pitää pientä velkaa kun saa ensiasunnonostajan veroedut ja pitää säästöt rahastoissa.
Rempat me jätämme suosiolla siihen, kun lapset ovat vanhempia.
Se tosin on varattu vajan rakentamiseen...
" Puskurirahastotilillä" on myös n. 20k. Mutta talovelkaa on paljon enemmän kuin nuo yhteensä, niin että todellisia säästöjä ei ole :)
Luultavasti ostetaan kohta rahalla maata/asuntoja miehen kotimaasta sijoitusmielessä & vanhuuden turvaksi
Tileillä on ehkä 3000 euroa ylimääräistä ja lapsilla parikymmentä tonnia isovanhempien antamia osakkeita.
Meille sopi paremmin että maksettiin asunto nopsaan pois ja ollaan nyt vapaita kuin että oltais sijoiteltu lainarahoja tuottavampiin kohteisiin. Tuntuu elo vapaammalta näin...
Omakotitalo (maksettu) ja miehellä jotain osakkeita 20 000e edestä. Eli rahana ei yhtään.
Tekisi mieleni jatkaa tuota alkuperäistä kysymystä, että millä kymmenellä teidän ikänne alkavat, kun moni on jo taloudellisesti niin vakavarainen. Itselläni alkaa kolmosella ja talous siinä mielessä kunnossa, että velkaa on mutta varat kattavat velat, jos tiukka tilanne tulee.
olemme 40-v molemmat, minä sekä mies.
minä 34 ja mies 39. Kummatkin työelämässä parikymppisestä asti. Molemmilla oli omat asunnot kun tavattiin, ne myytiin ja ostettiin isompi yhteinen. Sitten kun tuli lapsia ostettiin omakotitalo. Miehellä nyt oma firma, jolla tuntuu menevän hyvin (koputan puuta). Mutta siis suuria säästöjä ei lainkaan, koska olen nyt kotona kotihoidontuella.
Autot maksettu, talosta 1/4 osa jäljellä lainaa ja joitakin pieniä osakkeita.
Muuten on n. 10 000¿ velkaa muttei omistusasuntoa.
10.000 euroa, lapsilla yhteensä noin 8000 euroa (lapsilisäsäästöjä) ja miehellä noin 5000 euroa. Eli yhteensä 43.000 euroa + sitten muutamat kasvutilit joilla kyllä vähemmän.
Talolainaa on 83.000 euroa jota lyhennellään korkoineen 900 euroa /kk vielä 9 vuoden ajan.
Ihan keskituloisia ollaan mutta tosi säästäväisiä ja pihejä....
Mutta säästämistähän se asuntolainan lyhentäminenkin on.