Vaimolla masennus, onko ok erota?
Vaimolla on ollut jo pitkään masennus, minkä takia paljon vain makaa eikä innostu mistään yhteisestä enää. En jaksaisi enää tässä liitossa, vaan haluaisin elää parempaa elämää, tuntuu että hän on masennuksen takia nykyään enää riippa. Hän syö masennuslääkkeitä ja käy jossain terapiassa, mutta ei ne ole häntä parantaneet. Onko ok tällaisessa tilanteessa erota? Ongelma on se, että meillä on lapsia, nuorempi päiväkodissa, vanhempi menee ekalle ja oman työni vuoksi (matkatyö, paljon iltoja myös) en voisi eron jälkeen pitää lapsia luonani asumassa, vaan voisin ottaa heitä käymään vain viikonloppuisin. En tiedä miksi kirjoitan tänne, kai hakeakseni jotain neuvoja tähän hankalaan tilanteeseen.
Kommentit (210)
"Niin myötä kuin vastoinkäymisissä... "
Masennus on oire, mutta taustalla on aina syy. Liika kuorma/uupumus, parisuhde solmussa, puoliso aina poissa...?
Ja onhan tutkittu somaattiset syyt?
Ferritiini (yli 60 hyvä olla), D-vitamiini, B12, folaatti, kilpirauhanen (TSH, T4V, T3V) ja verensokeri? Jos näistä joku pielessä, niin ei ihme, jos ei mitään jaksa. (P.s Esim. Puhdin verkkokaupasta saa itse tilattua ko testit)
Käykö töissä? Onko urheiluharrastus? Jos on edellämainittuja ei voi olla masennus.
Jos ei ole edellämainittuja, takuulla on masennus! Nuo riittvöt kriteereiksi ainakin ah niin koulutettujen psykojen mielestä.
Nyt lääkket kehiin vaan!
Kyll se siitä töihin ja lenkkipolulle menee...buhahaa vaan...
Mun vaimo sairasti. Ei masentunut jaksa hakea apua, siinä tilanteessa puoliso on tärkeä apu. Myös puolison vanhemmuus korostuu silloin - lapsilla pitää olla ainakin yksi terve vanhempi. Veny!
Kun puolisosi on parantunut, on sinun vuorosi miettiä omia tuntojasi. Joskus masentuneen tukena ollut kokee asian aika raskaasti ja masentuu itsekin. Hoida itsesi kuntoon.
Myötä- ja vastoinkäymiset, u know.
"uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä" unohtui johonkin?
Lapsethan tässä on se riippa, ei masentunut vaimo. Jos olisitte jättäneet ne tekemättä, niin voisitte molemmat hyvin. Ihmisten elämä suistuu usein lasten myötä alamäkeen, tavalla tai toisella.
Miten ikinä päädyit tuohon tilanteeseen? Teet selkä vääränä töitä että nainen saa makoilla lasten kanssa kotona ja vaan olla ja nauttia elämästään ja nyt ankeuttaa sinun elämääsi näyttelemällä väsynyttä ettei tarvitse tehdä mitään edes silloin kun olet kotona ja teettää sinulla ne vähäisetkin hommansa? Älä hyvä mies alistu enää tuollaiseen hyväksikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisit yhteiset pienet lapsenne masentuneen äidin hoivaan?
Ymmärrän, että elämäsi olisi varmasti mukavampaa, jos ei olisi sairastunutta vaimoa taakkana.
Ymmärrätkö myös sen, että lapset ovat yhteisiä ja niistä huolehditaan yhdessä, vaikka toinen sairastuisi?
Hyvin monet miehet jättävät sairastuneet vaimonsa, mitä pidän nolona ja surullisena.
Niin muuten tekevät.
Vaimot taas hoitavat samassa tilanteessa kodin, työnsä, lapset ja vielä sen sairaan miehenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että elämäsi olisi varmasti mukavampaa, jos ei olisi sairastunutta vaimoa taakkana.
Ymmärrätkö myös sen, että lapset ovat yhteisiä ja niistä huolehditaan yhdessä, vaikka toinen sairastuisi?
Hyvin monet miehet jättävät sairastuneet vaimonsa, mitä pidän nolona ja surullisena.
Moni nainen jättää alkoholisoituneen miehensä ja alkoholismi on myös sairaus joten ole sinä tekopyhäpaska hiljaa siinä!
Hyvin moni nainen pysyy alkoholistin rinnalla ottaen itse turpaan koska "kyllä se vielä lopettaa ja minä autan siinä".
Juu ja valitettavasti moni nainen ja mies jää myös masentuneen rinnalle syyteltäväksi siitä kuinka kaikki on sinun syytäsi kun et osaa tukea oikealla tavalla sen lisäksi että hoidat kodin ja talouden kun toinen makaa kuin lahna kun on niin masentunut.
Tiedän tapauksen jossa se masentunut on ollut mies ja uusi suhde parantanut ongelman.
"Mulla ei oo enää kivaa kun vaimoni sairastui. Saanko hylätä nyt vaimoni ja lapseni? Vihkikaavassa puhuttiin myötä- ja vastamäestä, mutku mulla ei oo enää kivaa, niin saanko lähteä?"
terv. Suomimies 🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on lihonut ja näyttää tädiltä.
Yritän välttää seksiä, onneksi sitä on harvoin.
Oli tavatessa söpö ja hoikka.
Onneksi ei oo masentunut.
Aion vaihtaa sen söpöön ja hoikkaan...
Aiemmin pystyit saamaan söpön ja hoikan, mutta siitä on jo vuosia. Katso peiliin. Nyt et enää pysty saamaan kuin lihavan ja masentuneen täti-ihmisen.
Höpö höpö 🤗 minulla on se kaikkein tärkein ja naisten eniten arvostama asia, eli paksu lompakko.
Minusta olisi surullista ajatella, että kukaan ei haluaisi minua itseäni vaan vain sitä, mitä minä voin ostaa muille. Ei se lompakon paksuus auta siinä kohtaa, kun pitää katsoa toisen naamaa joka ikinen aamu kahvipöydässä. Saatika viettää lomareissua
Pöljä.
Miksi kuvittelet jokaisen ihmisen tuntevan jotain typerää "rakkautta" toisern ihmiseen? Minulle riittää vallan hyvin muija joka hoitaa kodin ja on pantavan näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko päässeet yhdessä terapiaan tai perheneuvontaan?
Miksi pitäisi miehen mennä terapiaan kun vaimo on masentunut ? Ei kenenkään ole pakko asua sairastuneen ihmisen kanssa kun sairastuu itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tiedämme tilanteesta? Kuviossa on kaksi pientä lasta. Isä (ap) on hyvin paljon pois kotoa työnsä takia. Äiti (ap:n vaimo) joutuu yksin pyörittämään perheen arkea, yksin hoitamaan ja huolehtimaan lapset. Äiti on masentunut. Miksiköhän?
Mies näkyy olevan tosi hyvin kartalla oman perheensä tilanteesta. "Vaimo käy JOSSAIN terapiassa."
Vierailija kirjoitti:
Sinuna kärsisin muutaman vuoden, koska lapset niin pieniä. Ole heille isä. Jos välität lapsistasi.
Tämähän se olisi se tolkun vastaus, mutta sitähän meidän aikamme ei edusta, joten joudun sanomaan, että olet väärässä.
Sen sijaan aloittajalle sanon, että tee ihan mitä ikinä tahdot; hanki loputon määrä petikumppaneita, laiminlyö lapsesi parhaasi mukaan, mutta loukkaannu kun vanheemmuttasi moititaan, kokeile kaikkea maan ja taivaan välillä päihteistä perversioihin. Tästä kaikesta unelmasta kerrot sitten kuukauden jälkeen lehtiin kuinka se on ihanaa ja viiden vuoden jälkeen siirryt koristamaan tilastoja, joista nyt puolisoasi moitit. Sitä on länsimaalainen unelma Herran vuonna 2024!
Vierailija kirjoitti:
Lapsille jäisi masentunut äiti ja viikonloppuisä. Tosin niinhän heillä nytkin on. Heille tarvittaisiin jotain apua.
Miten äiti pystyy tuossa tilassa lapset hoitamaan? Ap voitko hakea vuorotteluvapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen jättää alkoholisoituneen miehensä ja alkoholismi on myös sairaus joten ole sinä tekopyhäpaska hiljaa siinä!
Juopon jättäminen on ok, sairaan ei ole.
Molemmissa tapauksissa vika on päässä. Mielen sairaus. Josta seuraa fyysistä oireilua. Se vie ajan kuluessa vääjäämättä värit toisenkin elämästä, ja muuttaa sen lopulta mustaksi. Molemmissa tapauksissa ei pidä jättää nopeasti. Sairas voi parantua. Mutta vain jos itse haluaa. Oma motivaatio on se oikea, ja ainoa avain. Päästää molemmat siitä henkisestä vankilasta. Kyse ei ole yksilön omasta harmista. Hän vie henkisen hyvinvoinnin myös kanssakulkijaltaan.
Kumpikin sairas on yhtä itsekäs, jos vaatii tervettä kumppaniaan uhrautumaan. Eikä itse tee kaikkeaan ongelman, eli itsensä parantamisen hyväksi.
Jos on lisäksi lyhyt ja pläski niin mitä sinä siinä vielä mietit? Siinä naisessa ei ole mitään hyvää.