Tutkimus: Vuorokausirytmi on usein pysyvä ominaisuus
"Noin puolet ihmisen luontaiseen vuorokausirytmiin vaikuttavista tekijöistä on synnynnäisiä ja perimään perustuvia, kerrotaan Helsingin yliopistosta. Loput tekijät ovat erilaisten ympäristötekijöiden aikaansaannosta.
Vuorokausirytmi on myös hyvin sisäänkirjoitettu ominaisuus. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alkuvuodesta julkaistun seurantatutkimuksen mukaan vain alle kaksi prosenttia suomalaisista vaihtoi kronotyyppiään eli sisäistä vuorokausirytmiään selkeästi aamuvirkusta iltavirkuksi tai toisinpäin 40-50 vuoden iässä.
Kyky joustaa vuorokausirytmissä on hyvin yksilöllistä ja myös ikäsidonnaista."
Eli aamuvirkut eivät ole meitä muita parempia tai ahkerampia ihmisiä. Kaikkien kannalta olisi parempi, jos työajat sovitettaisiin / ihmiset hakeutuisivat heidän kronotyyppiinsä sopivan työn piiriin.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei päde minulla. Nuorena heräilin kesälomalla puolille päivin, mutta päälle 50 vuotiaasta viikonloppuisinkin jo ennen kuutta 8 tunnin unien jälkeen.
vain alle kaksi prosenttia suomalaisista vaihtoi kronotyyppiään eli sisäistä vuorokausirytmiään selkeästi aamuvirkusta iltavirkuksi tai toisinpäin 40-50 vuoden iässä.
Kuulumme siis molemmat tuohon kahteen prosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti iltavirkut ovat luovempia kuin aamuvirkut. Monet taide- ja viihdealan ihmiset ovat iltavirkkuja, kirjailijat, näyttelijät ym.
Olen huomannut saman itsestäni. Itselleni asia on iso ongelma, koska en mennyt opiskelemaan itseäni kiinnostavaa taidealaa, vaan opiskelin jotain järkevää 6,5 vuotta enkä ole ollut päivääkään tuon alan töissä ja nyt olen lähes täystyötön.
M35
Typerää opiskella alaa joka ei kiinnosta.
Typerää opiskella alaa mikä ei työllistä eikä siitä saa riittävää palkkaa.
Nimimerkillä 5 ammattitutkintoa ja uutta väsäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti iltavirkut ovat luovempia kuin aamuvirkut. Monet taide- ja viihdealan ihmiset ovat iltavirkkuja, kirjailijat, näyttelijät ym.
Olen huomannut saman itsestäni. Itselleni asia on iso ongelma, koska en mennyt opiskelemaan itseäni kiinnostavaa taidealaa, vaan opiskelin jotain järkevää 6,5 vuotta enkä ole ollut päivääkään tuon alan töissä ja nyt olen lähes täystyötön.
M35
Ei vaan on äärimmäisen typerää opiskella sellaista mikä ei kiinnosta. Opiskelet koko ajan sellaista mikä ei kiinnosta sinua ja siksi olet ikuinen opiskelija. Valtion pitäisi hakea korvauksia kaltaiseltasi loiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Ollaan molemmat miehiä mutta olen sinua vuoden vanhempi. Opiskelin kuvataiteilijan tutkinnon ja olen ollut työtön 20 vuotta. Taidetta en ole tehnyt koska ei ole rahaa.
Olisin voinut saada itseä kiinnostavalta alalta kavereita. Opiskelemani alan ihmiset oli tympeitä. Eli olen sekä lähes työtön että yksinäinen.
sama
Seuraavaksi voisivat tutkia ihmisten kykyä ymmärtää lukemaansa tekstiä.
Itse olen ilta-/yöihminen ja onnekseni olen löytänyt työpaikan, mikä sopii sellaiseen suhteellisen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia aamuvirkut sopii suorittaviin ammatteihin, hoitsut, siivoojat, tehdastyö ym
Sossun tädit ym paperinpyörittelijät.
Papereita voi pyöritellä kyllä iltaisinkin.
Ja hoivaa voi tarvita yölläkin.
Tämä on niin totta. Typerää tehdä töitä ja opiskella huonon vireystilan aikaan kun on pakko. Jo osa koululaisista tietää tämän.
Ja paras vireystila iltapäivällä ja illansuussa menee työnteossa hukkaan. Ainakin virastoissa, kun porukat häipyy vapaalle jo ennen kello kahta. Tärkeintä on ilmeisesti olla töissä, ei tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Ei vaan on äärimmäisen typerää opiskella sellaista mikä ei
Parempihan se on edes opiskella kuin olla tekemättä mitään.
Toimiston yhteistilaisuudet saisivat mielestäni alkaa kello 9. Aamu-uniselle on tuskaa yrittää olla skarppi kello 8:00 alkavissa palavereissa, infoissa ja koulutuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Vielä ehdit opiskelemaan sitä mikä kiinnostaa. Tuon ikäisenä 3,5 vuotta ei ole mistään pois.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Typerää tehdä töitä ja opiskella huonon vireystilan aikaan kun on pakko. Jo osa koululaisista tietää tämän.
Ja paras vireystila iltapäivällä ja illansuussa menee työnteossa hukkaan. Ainakin virastoissa, kun porukat häipyy vapaalle jo ennen kello kahta. Tärkeintä on ilmeisesti olla töissä, ei tehdä töitä.
Aikaisin pois lähtevät ovat yleensä aamuvirkkuja.
Me aamun torkut jäämme aika usein viiteen. On rauhallista keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Ei vaan on äärimmäisen typerää opiskella sellaista mikä ei kiinnosta. Opiskelet koko ajan sellaista mikä ei kiinnosta sinua ja siksi olet ikuinen opiskelija. Valtion pitäisi hakea korvauksia kaltaiseltasi loiselta.
Toimiston yhteistilaisuudet saisivat mielestäni alkaa kello 9. Aamu-uniselle on tuskaa yrittää olla skarppi kello 8:00 alkavissa palavereissa, infoissa ja koulutuksissa.
Miksi pitäisi väkisin opiskella? Todella naurettavaa ajattelua tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä aamuvirkku taiteilija. Ne iltavirkut eivät välttämättä kovin paljon saa aikaan asioita ja taitaa alkoholiakin kulua aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä aamuvirkku taiteilija. Ne iltavirkut eivät välttämättä kovin paljon saa aikaan asioita ja taitaa alkoholiakin kulua aika paljon.
HAH HAH HAH! Vai oikein taiteilija. HAH HAH HAH!
Noinhan se varmasti on. Onnekas on se, joka löytää sellaisen työn, joka sopii parhaiten omaan vuorokausirytmiin. Mä olen enemmän aamuvirkku, mutta se ei suinkaan tarkoita, että heräisin aikaisin aamulla, vaikka olisin valvonut illalla pitkään. Mutta jos voin mennä illalla nukkumaan silloin, kun mua väsyttää, en tarvitse herätyskelloa. Useimmiten se ei kuitenkaan onnistu, jos haluaa jollain tasolla ylläpitää ihmissuhteitaan. Joulukuussa 2012 sairastuin vakavasti ja kun pääsin lopulta sairaalasta kotiin, kaikki läheiseni ja ystäväni ymmärsivät, että mulla tulee menemään pitkä aika toipumiseen. Sain siis olla ihan rauhassa. Mua ei pyydetty minnekään eikä oletettu, että mäkään järjestän kenellekään mitään. Töissäkin sovittiin, että teen töitä vain sen verran kuin jaksan. Tuo oli aika ihanaa aikaa, kun sain elää täysin oman vuorokausirytmini mukaan. Heräisin noin klo 5 aikaan aamulla ja menin nukkumaan noin klo 19. Vaikka olinkin toipilas, tuo on ollut yksi elämäni parhaista ajanjaksoista. Kun toipilasaika oli ohi, ihmiset alkoivat taas viestitellä ja soitella iltaisin ja sopia tapaamisia myös iltoihin. Ja koska en ole halunnut ihan kokonaan erakoituakaan, on pitänyt jaksaa valvoa iltaisin pidempään ja siten myös nukkua aamulla pidempään.
Olen aina ollut aamuvirkku, mutta nyt työttömänä nukuttaa myöhään ja valvon myöhään. Kotona siis. Missään kodin ulkopuolella en jaksaisi valvoa enkä mihinkään jaksaisi illalla lähteä.
Kun taas työllistyn, toivoisin voivani aloittaa työt aamulla kuudelta.
Noin se on. Olen aina ollut iltavirkku. On ollut pitkiä jaksoja elämässä, jolloin olen väkisin sopeutunut vaatimuksiin herätä aikaisin. Silloin on aina ollut tuskaa herääminen ja unta ei ole saanut koskaan kovin aikaisin. Ihan pökerryksissä ja huonovointisena hortoillut aikaisin aamulla.
Nyt olen ollut pitkään onneksi tilanteessa, jossa saan mennä myöhään nukkumaan ja herätä myöhään. Tämä on luonnollinen tila minulle.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tykkään kirjoittaa yöllä, kun on hiljaista ja rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Ne saisivat alkaa aikaisintaan klo 10. Joillain voi mennä tunti työmatkaan jne.
EI taiteen tekemiseen tarvita rahaa.