Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Vuorokausirytmi on usein pysyvä ominaisuus

Vierailija
23.06.2024 |

"Noin puolet ihmisen luontaiseen vuorokausirytmiin vaikuttavista tekijöistä on synnynnäisiä ja perimään perustuvia, kerrotaan Helsingin yliopistosta. Loput tekijät ovat erilaisten ympäristötekijöiden aikaansaannosta.

Vuorokausirytmi on myös hyvin sisäänkirjoitettu ominaisuus. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alkuvuodesta julkaistun seurantatutkimuksen mukaan vain alle kaksi prosenttia suomalaisista vaihtoi kronotyyppiään eli sisäistä vuorokausirytmiään selkeästi aamuvirkusta iltavirkuksi tai toisinpäin 40-50 vuoden iässä.

Kyky joustaa vuorokausirytmissä on hyvin yksilöllistä ja myös ikäsidonnaista."

https://yle.fi/a/74-20095731

Eli aamuvirkut eivät ole meitä muita parempia tai ahkerampia ihmisiä. Kaikkien kannalta olisi parempi, jos työajat sovitettaisiin / ihmiset hakeutuisivat heidän kronotyyppiinsä sopivan työn piiriin.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti iltavirkut ovat luovempia kuin aamuvirkut. Monet taide- ja viihdealan ihmiset ovat iltavirkkuja, kirjailijat, näyttelijät ym.

Minä olen kyllä aamuvirkku taiteilija. Ne iltavirkut eivät välttämättä kovin paljon saa aikaan asioita ja taitaa alkoholiakin kulua aika paljon.

Höpö höpö.

t. Iltavirkku absolutisti

Vierailija
42/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään järkevää en ole koskaan saanut aikaan klo 06.00- 10.00 välisenä aikana. Aivotoimintani on viritetty niin, että tuolloin nukutaan. Tai sitten ollaan väsyneitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vuorokausirytmin kanssa ei olla joustavia, hukkaa yksinkertaisesti osan yhteiskunnallisista resursseista. 

Vierailija
44/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti iltavirkut ovat luovempia kuin aamuvirkut. Monet taide- ja viihdealan ihmiset ovat iltavirkkuja, kirjailijat, näyttelijät ym.

Olen huomannut saman itsestäni. Itselleni asia on iso ongelma, koska en mennyt opiskelemaan itseäni kiinnostavaa taidealaa, vaan opiskelin jotain järkevää 6,5 vuotta enkä ole ollut päivääkään tuon alan töissä ja nyt olen lähes täystyötön.

M35

Ollaan molemmat miehiä mutta olen sinua vuoden vanhempi. Opiskelin kuvataiteilijan tutkinnon ja olen ollut työtön 20 vuotta. Taidetta en ole tehnyt koska ei ole rahaa.

Lataa ohjelma NFT:n tekemistä varten, niitä on ilmaisiakin, ja tee digitaalista. 

Vierailija
45/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on jo vuosia yritetty sanoa.

Niinpä. Miksi se ei mene perille? Sosiaalityössä yritetään "kuntouttaa" ihmisistä aamuvirkkuja. Ei toimi.

Vierailija
46/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä aamuvirkku taiteilija. Ne iltavirkut eivät välttämättä kovin paljon saa aikaan asioita ja taitaa alkoholiakin kulua aika paljon.

Onkohan ne edes iltavirkkuja? Johtuisiko "iltavirkkuus" ja aikaansaamattomuus alkoholin juomisesta ja krapulasta?

Vierailija
47/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin se on. Olen aina ollut iltavirkku. On ollut pitkiä jaksoja elämässä, jolloin olen väkisin sopeutunut vaatimuksiin herätä aikaisin. Silloin on aina ollut tuskaa herääminen ja unta ei ole saanut koskaan kovin aikaisin. Ihan pökerryksissä ja huonovointisena hortoillut aikaisin aamulla.

Nyt olen ollut pitkään onneksi tilanteessa, jossa saan mennä myöhään nukkumaan ja herätä myöhään. Tämä on luonnollinen tila minulle.

Olen myös iltavirkku. Vaikka nukkuisi riittävästi (esim. 8 tuntia), niin silloin kun täytyy herätä aikaisin, olo on kauhea. Varmasti vaikuttaa terveyteen negatiivisesti itselleen epäluonnollisessa rytmissä eläminen. Olisipa yhteiskunta joustavampi.

Vierailija
48/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään järkevää en ole koskaan saanut aikaan klo 06.00- 10.00 välisenä aikana. Aivotoimintani on viritetty niin, että tuolloin nukutaan. Tai sitten ollaan väsyneitä. 

Sama. Oli kauheaa, jos oli kokeet aamulla. Ihan, kuin olisi pikku humalassa tehnyt. Käyttäisin ilmaisua "näennäisesti hereillä".

Vierailija
49/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa? Minä olen tähän ikään mennessä ympärilläni olevia ihmisiä tarkkailemalla havainnut, että viinasiepot ja tissuttelijat nimenomaan ovat niitä, jotka eivät saa nukuttua kuin pari hassua tuntia ja heräävät jo neljän - viiden aikaan aamulla tussuttamaan ja tohottamaan. Mainostavat alati muille olevansa tehokkaita ja ahkeria (perustelevat itselleen oikeutusta viinaksiin tällä), mutta siitä voidaan olla sitten monta mieltä.

Vierailija
50/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää haukkuko toisianne.

Itse olen lähinnä yövirkku. Joskus 23.00-1.00 maissa voisi olla ihan pirteä ja aktiivinen. 

Iltapäivällä ehkä nukuttaa ja kuudesta kahdeksaan illalla. Sen jälkeen alkaa piristyä. 

En saisi nukuttua ollenkaan jos ei olisi "unilääkkeitä". Psyykenlääke, joka väsyttää ja Melatoniini. Otan nämä kahdeksalta illalla ja pääsen ehkä kymmeneltä nukkumaan. 

Nykyään nukun todella paljon lisäksi. 

Yhtenä päivänä jätin unipillerit ottamatta ja valvoin aamuseitsemään. 

Olisi kiintoisaa nähdä omat biorytmit yms. Jossain tutkimuksessa. 

Vierailija
51/51 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku samaten oli vanhemmat ja sisarukset. Kuitenkin joudun koulun tai työn takia heräämään aikaisin ja onnistun tässä vain melatoniinin ja kofeiinin avulla. Pelottaa mitä näiden pitkäaikais vaikutus tekee pumpulle tai aivoille.