Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroaminen tosi pitkästä parisuhteesta ja uuden suhteen aloitus

Vierailija
23.06.2024 |

Yhteistä taivalta 30 vuotta eli ihan teiniajoista saakka. Lapsetkin ovat jo aikuisia. Luulisi siis, että helppoa on erota. Joo, eroaminen ei olekaan vaikeata, kun kaikki positiiviset tunteet toista kohtaan ovat karisseet. Vaikeaĺta ja jopa pelottavalta sen sijaan tuntuu uuden suhteen etsiminen ja aloittaminen. Joo, viimeksi minulla oli tyttöystävä kun olin 18 ja silloin tehtiin teinien juttuja. Mutta 45-55v naisystävästä ei olekaan mitään kokemuksia.

Mistä sellaisen löytää? Tinderiä varmaan ehdotatte, mutta sekin tuntuu vähän turhan pinnalliselta. Minulle ainakin tulee profiileja swaippaillessa vähän samanlainen olo kuin autokuumeessa nettiautoa selaillessa. Liian tumma, liian vaalea, liian isot renkaat, liian paljon kilsoja mittarissa, liikaa kulumaa, liian uusi, liian vanha, väärä käyttövoima, liian persoonallinen...

Silti muutama rivi tekstiä ja muutama kuva eivät kerro ihmisestä paljoakaan. Lähes kaikki kuvatkin tuntuvat olevan niin photoshopattuja, ettei yhtään "tavallisen naisen näköistä" 5-kymppistä olekaan. Ei rypyn ryppyä, eikä makkaran makkaraa, vaan kaikki ovat profiilien perusteella viikonloppuisin maratoneja juoksevia ja illat kuntosalilla viihtyviä ihmenaisia, jotka lomallaan patikoivat pitkin poikin Lappia jos eivät ole purjehtimassa Itämerellä. Silti ne samat hottikset ovat siellä Tinderissä aina vaan. Liian kranttuja vai liian vaikeita ihmisinä, who knows?

Ehkä pitää vaan lopettaa etsiminen ja yrittää muuten vaan tutustua silmää miellyttäviin uusiin kumppanikandeihin ihan arkisissa tilanteissa. Moi, mä oon Jaska, kukas sinä olet? Olen ekstrovertti ja ulospäin suuntautunut, joten se ei sinänsä ole ongelma. Mutta kun ei olla Ameriikassa vaan Härmässä, niin sellainen käytös ei ole kovin tyypillistä meillä ja varmaan pelästyttää suurimman osan ihmisistä.

Vaikeeta, vaikeeta...

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kommenteista. Aika paljon jää aukkoja tarinaan kun yrittää nopeasti puhelimella näpytellen kiteyttää ajatuksiaan tuntemuksiaan. Ja ehkä turhan kärjistetystikin. Elämä ja asiat eivät ole koskaan mustavalkoisia, vaan harmaan sävyjä on enemmänkin kuin ne 50.

Ehkä suurin virhe aloituksessa oli kirjoittaa ja antaa mielikuva siitä, että heti on "pakko löytää" se uusi parisuhde . Toinen suuri virhe oli ehkä jättää kertomatta vaimon "puuhasteluista" minun selkäni takana ja täysin oma-aloitteisesti.

Mutta kyllä, aion keskittyä omaan elämään ja niihin parisuhteen aikana "elämättä jääneisiin juttuihin", joita tuli skipattua vaikka vaan sen takia kun eivät olleet puolison mieleen. Enkä nyt tarkoita mitään säätöjä vieraiden kanssa vaan vaikka puolen vuoden työkomennusta ulkomaille.

Katsotaan, katsotaan, sanoi lääkäri...

Ap

Vierailija
62/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kiinnostaa (naisena), että miksi nuo mainitut tekemiset olisi naisen ajan tuhlaamista? Mitä itse haet kumppaneilta? Ilmeisesti jotain ihan muuta?

Nainen, joka itsekin tykkää listatuista asioista ja oma mies löytyi juuri sen mukaisesti.

Kaikki edellämainituista ovat *merkittävästi* parempia toisen naisen kanss

Miten pelkkä sukupuoli yksinään määrittää noin paljon? Itse tunnen paljon tylsiä miehiä ja naisia, joiden kanssa en jaksaisi sekuntiakaan, mutta paljon myös miehiä ja naisia, joiden kanssa viihtyy mainiosti ja tuntitolkulla. Sukupuolta enemmän viihtyvyyteen itselläni vaikuttaa saman tyyppinen huumori, mielenkiinnon kohteet jne. Miesten kanssa mukaan tulee sen lisäksi, jos on tullakseen, se mukavan kutkuttava lisäväreily. Ellei kyse ole kaverista. Onpa sulla ollut ilmeisen huono tuuri miesten suhteen ehkä sitten vaan?

Jäi vielä aidosti kiinnostamaan, mitä siis itse haet miehestä? Milloin se ei olisi aikasi tuhlausta? Vai onko kokemukset niin huonoja, ettet usko enää mukavia miehiä olevankaan? Millä lailla vaaditaan toisen "kontrobuutiota", miten se näkyy?

Kuulostaa siltä, kun parisuhde olisi jotain excel-taulukkoa, missä vahditaan, ettei vahingossa vaan tehdä enempää kuin toinen ja kaikelle pitää saada "vastalahja". Meillä tehdään toisen puolesta toista ilahduttaakseen, toisen elämää helpottaakseen puolin ja toisin ihan vapaaehtoisesti. Ei tarvitse vaatia eikä laskea, kumpi on ns. nettosaaja. Pitkällä aikavälillä puntit on tasan ja se aina tekee, jolla on sillä hetkellä ns. riittävästi rahkeita.

Se sama "lista"-nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tavis, mutta työtön nainen en ole tinderissä, kun tiedän etten kelpaa kenellekään. En juokse maratoneja, mutta en ole lihavakaan. En tienaa huippusummia ja tee vain tavoitteellisia asioita. Kuka tällaisen köyhän sohvaperunan haluaisi?

Vierailija
64/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tavis, mutta työtön nainen en ole tinderissä, kun tiedän etten kelpaa kenellekään. En juokse maratoneja, mutta en ole lihavakaan. En tienaa huippusummia ja tee vain tavoitteellisia asioita. Kuka tällaisen köyhän sohvaperunan haluaisi?

Toinen samanlainen. Kyllä taviksia riittää. 

Vierailija
65/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia kommenteista. Aika paljon jää aukkoja tarinaan kun yrittää nopeasti puhelimella näpytellen kiteyttää ajatuksiaan tuntemuksiaan. Ja ehkä turhan kärjistetystikin. Elämä ja asiat eivät ole koskaan mustavalkoisia, vaan harmaan sävyjä on enemmänkin kuin ne 50.

Ehkä suurin virhe aloituksessa oli kirjoittaa ja antaa mielikuva siitä, että heti on "pakko löytää" se uusi parisuhde . Toinen suuri virhe oli ehkä jättää kertomatta vaimon "puuhasteluista" minun selkäni takana ja täysin oma-aloitteisesti.

Mutta kyllä, aion keskittyä omaan elämään ja niihin parisuhteen aikana "elämättä jääneisiin juttuihin", joita tuli skipattua vaikka vaan sen takia kun eivät olleet puolison mieleen. Enkä nyt tarkoita mitään säätöjä vieraiden kanssa vaan vaikka puolen vuoden työkomennusta ulkomaille.

Ap

Huoh...tuostakin teksitistäsi nyt huokuu niin kovin eron aivan selkeä käsittelemättömyys. En voi olla painottamatta sitä, että hoida eronne ihan loppuun asti, sitten käsittele se aikuismaisesti. Se, mikä johti teidän eroamiseen ei lopulta kuulu muille kuin teille eli opettele eroprosessin aikana katsomaan peiliin. Parisuhde on aina kaksi osapuolta. Kahden ihmisen tekemiset ja sanomiset tekemättömyyksineen ja sanomattomuuksineen. Tee töitä itsesi kanssa, älä luiskahda siihen miesten harrastamaan katkeruuteen. Älä ryhdy puhumaan pahaa tulevasta entisestä vaimostasi. Jos mahdollista, niin selvittäkää välinne niin, että voitte vaikka ihan asiallisina aikuisina kohdata toisenne ruokakaupassa. Syyttely ei toimi mihinkään suuntaan. Turn off.

Keskity elämääsi, itseesi, työhösi, harrastuksiisi. Ja muista myös lapsenne, vaikka aikuisia jo ovatkin.

Vierailija
66/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli olet hyvä mies ja maineesi on hyvä naiset tulevat luoksesi. Monella eronneella viisikymppisellä on heti vientiä. 

Vierailija
67/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan muitakin sovelluksia Tinderin lisäksi. Mut ne taitaa olla tätä päivää. Tärkeetä on varmaan tietää että mikä itselle on tärkeetä ja mitä toivoo. Kyllähän some on tehny elämästä sellaista esitystä ja poseeraamista kun voi kirjoittaa mitä vaan ja valita muokatut kuvat kuvakulmineen. Mut niinhän sitä koittaa livenäkin tehdä vaikka tapais jossain muualla, valikoitua totuuttahan sitä usein aluksi kerrotaan 😉 Kantsii laittaa profiiliin vaan rehellisesti miten ite tykkää viettää aikaa, ei tarvi sit niitten Perämeri-Pirkkojen kans lähtee purjehtiin. Niin ja naisen ja auton vertaaminen on vähä 👎 Lämmin suositus että sensitiivisyyttä peliin. 

Ei ap:lla sitä selvästikään ole. 30 v suhteesta ero helppo, iho kaipaa koskeusta eli haluaa patjan. Ei ole sielukkuutta ap:lla, patjaksi kelpaa kuka vaan random tuntematon. Ap ei osaa rakastaa. En ihmettele yhtään jos seksi on loppunut ap:n parisuhteesta. Kuvottava ukko

Vierailija
68/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

#65, mikä itse olet heristelemään sormeasi...ap:n suunnitelmat ovat mielestäni järkeviä. Eikä kuulosta siltä, ettei eroa käsillä.Oikeastaan hyväkin, jos ei heti avaa kaikkea.

Jos liitto on ollut hiipumassa jo pitkään ja vaimolla uusi, ei ole mikään synti etsiä tässä vaiheessa uutta seuraa. 

Vierailija
69/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Muista AP, että täällä on aina näitä oman elämänsä keittiöpsykologeja, jotka ovat kaikkìtietäviä ja virheettömiä ja joilta löytyy aina patenttiratkaisu mihin tahansa ongelmiin. On niin helppoa olla maissa viisas kun merellä sattuu haveri. Tai sitten ollaan vielä parisuhteen alkuvaiheen vaaleanpunaiset linssit silmillä ja hoetaan omassa päässään, että meille ei aikanaan koskaan tule mitään ongelmia parisuhteessa. Tsemppiä!

N46

Vierailija
70/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan muitakin sovelluksia Tinderin lisäksi. Mut ne taitaa olla tätä päivää. Tärkeetä on varmaan tietää että mikä itselle on tärkeetä ja mitä toivoo. Kyllähän some on tehny elämästä sellaista esitystä ja poseeraamista kun voi kirjoittaa mitä vaan ja valita muokatut kuvat kuvakulmineen. Mut niinhän sitä koittaa livenäkin tehdä vaikka tapais jossain muualla, valikoitua totuuttahan sitä usein aluksi kerrotaan 😉 Kantsii laittaa profiiliin vaan rehellisesti miten ite tykkää viettää aikaa, ei tarvi sit niitten Perämeri-Pirkkojen kans lähtee purjehtiin. Niin ja naisen ja auton vertaaminen on vähä 👎 Lämmin suositus että sensitiivisyyttä peliin. 

Ei ap:lla sitä selvästikään ole. 30 v suhteesta ero helppo, iho kaipaa koskeusta eli haluaa patjan. Ei ole sielukkuutta ap:lla, patjaksi kelpaa kuka vaan random tuntematon. Ap ei osaa rakastaa. En ihmettele yhtään

Mene pois, jos aihe käy noin pahasti iholle. 

Vierailija
71/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nyt minä taas luin, 30 v yhteinen taival ja lapset aikuisia luulisi että helppoa erota. Joillakin on toodella huono ymmärrys ihmisen tunne-elämästä.

Joo, tuostahan tämä paljastui trolliksi. On aivan hirvittävä tilanne purkaa 30-vuotista liittoa. Koko elämä on kietoutunut yhteen ja koti on edelleen myös niiden aikuisten lasten koti ja ero satuttaa heitäkin. Ei noin kirjoittaisi kukaan, jolla on oikeasti kokemusta kymmenien vuosien parisuhteesta. 

Vierailija
72/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

entä jos eläisit hetken aikaa yksin?

Yksin on muuten ihan kiva olla välillä, mutta toisen ihmisen läheisyyttä ja kosketusta kaipaa silti. Tässä vaihessa elämänkaarta tunnistaa myös, että ollaan jo ehtoopuolella.

Miksi et kosketellut vaimoa? Miksi oletat, että joku toinen nainen olisi erilainen, kuin hän? :D

Eiköhän tuo ole aika tavallinen tarina että kaikki kosketus on pitkässä parisuhteessa loppunut jo aika päivää sitten. Ja mitä nyt tätäkin palstaa olen lukenut niin useammin se kosketusta kavahtava osapuoli on nainen. 

Totta. Turhaa hurskastelua. Kyllähän se on totuus, niin täällä palstalla kuin sen ulkopuolellakin, että hyvin monessa pitkässä suhteessa kosketus, läheisyys, rakastelu, jopa syvällisempi puhuminen ja yhdessä tekeminen ovat hiipuneet. Osa eroaa, osa jatkaa, monista eri syistä. Ehkä tämäkin pari on yrittänyt elvyttää jossain vaihetta suhdetta, mutta läheisyys ei ole palautunut ja tunteet ovat loppuneet, kuten ap sanoikin. Ei se puolison kosettaminen silloin läheisyyden kaipuuta poista jos on väkinäistä, jopa vastentahtoista. Tämän nyt tietää hyvin moni asian kokenut. 

Kyllä silloin kun lapsetkin ovat jo aikuistuneet on parempi että antaa kummallekin mahdollisuus uuteen suhteeseen tai tai sitten elää itsekseen. Joillekin uuden suhteen löytyinen tapahtuu nopeasti, toisille hitaammin. Ei ole yhtä oikeaa ohjetta riippuu niin monesta seikasta.

Itse olen miettinyt samaa, en ole Tinderissä ja tuskin menen, että nyt kauan eronneena ja nyt kauan sinkkuna olleena, miten vanhempana naisena mahtaisin löytää uuden itselle sopivan suhteen. Vaikeata olisi. Leskilla on omat kriteerinsä ja tapansa, poikamiehillä samoin, eronneilla monila omat traumansa ja aikuiset lapset vastahankaan jne. Osaan kyllä jutella ja olen seurallinen, mutta ikäiseni miehet tuntuvat jotenkin oudoilta, ei synny kemioita yms. ja en sitten jaksa alkaa viedä juttua pidemmälle. Totean, että kun viihdyn kuitenkin yksinkin niin olkoon. Epäiilen, että suhde veisi enemmän energiaa kuin toisi. Mutta en kiellä ettenkö joskus kaipaisi samatyyppisesti kumppania kuin aloittajakin. 

Vierailija
73/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei olisi myös läheisriippuvaisuutta mukana? Monilla pitkään kurjassa suhteessa riutuvilla on. Jos puoliso on vaikka alkkis, niin sitä yritetään pelastaa ja pitää hukkuvaa pinnalla, vaikka ensin pitäisi laittaa happinaamari itselle ja pelastaa ensin itsensä.

Vierailija
74/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nyt minä taas luin, 30 v yhteinen taival ja lapset aikuisia luulisi että helppoa erota. Joillakin on toodella huono ymmärrys ihmisen tunne-elämästä.

Joo, tuostahan tämä paljastui trolliksi. On aivan hirvittävä tilanne purkaa 30-vuotista liittoa. Koko elämä on kietoutunut yhteen ja koti on edelleen myös niiden aikuisten lasten koti ja ero satuttaa heitäkin. Ei noin kirjoittaisi kukaan, jolla on oikeasti kokemusta kymmenien vuosien parisuhteesta. 

Taitaa nyt trolli löytyä sieltä suunnalta. 

Vierailija
75/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli olet hyvä mies ja maineesi on hyvä naiset tulevat luoksesi. Monella eronneella viisikymppisellä on heti vientiä. 

Tämä! Eräs tuntemani mies kertoi, että yllättyi kuinka paljon naiset ottivat yhteyttä kun tiesivät hänen eronneen. Tuli syömään kutsuja, verhon ripustajia, kaikenlaista tikusta asiaa. Kertoi, että oli jopa kiusallista ja  vaikeata olla loukkaamatta kun joutui kieltäytymään ihan mukavien, jopa tuttuen naisten lähestymisistä kun kuitenkin halusi itse miettiä omat valintansa ja elämänsä.

Vierailija
76/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen omaan muiden ongelmiin. Itsellähän ei tietenkään mitään ongelmia oleollut eikä tule olemaan.

Vierailija
77/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa nyt trolli löytyä sieltä suunnalta. 

Oletko eronnut 30-vuotisesta suhteesta, koska tiedät kuinka helposti se käy?

Vierailija
78/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan fiksu nainen ei ala suhteeseen vastikään eronneen kanssa. Kun noin pitkä suhde takana, ajan uuden aloittamiseen pitää olla vielä pidempi.

Vierailija
79/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan fiksu nainen ei ala suhteeseen vastikään eronneen kanssa. Kun noin pitkä suhde takana, ajan uuden aloittamiseen pitää olla vielä pidempi.

Eli kun on ollut 30-vuotta avioliitossa ajan pitää olla yli 30-vuotta? Siis noin 80-vuotiaana?  

Avioliitoillakin ja eroilla on eroja, suhteen pituus pelkästään ei vaikuta. Jos on tullut äkkiero pettämisen, leskeytymisen tms. takia niin tarvitsee enemmän toipumisaikaa. Mutta jos pitkä liitto on hiipunut pikkuhiljaa ja tunteet liki tai vallan loppuneet ja yhteinen tekeminen, yhdessäolo on pikemminkin vain velvollisuus tai kulissi niin silloin on käynyt niin paljon usein jo eroamisa läpi mielessään, ettei irtipääseminen ole niin vaikeaa. 

Toki on hyvä olla itsekseen ja tehdä ihan omillaan asioita. Mutta jos on tunne, että kaipaa yhdessä tekemistä enemmän kuin itsekseen oloa niin ei siinäkään ole mitään pahaa. Joillekin sopii yksinolo paremmin, toisille taas parisuhde tai seurustelu. Itse olen elänyt yksin pitkään, joten en nyt puhu omaan pussiin. Vaan ihan yleisesti pohdin. 

Vierailija
80/96 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat haistaneet taas haavoittuneen miehen ja tulleet paikalle raakkumaan ja odottamaan että pääsevät haaskalle.

Eli kun on suhde päättynyt, niin pitää ruoskia itseään, suorittaa 10000 Ave Mariaa joka päivä n potenssiin 2 vuoden ajan ennen kuin voi ajatellakaan uutta suhdetta. Yhtälössä n on edellisen suhteen pituus vuosina.

On ihan ok aloittaa uusi suhde heti, kun siltä tuntuu. Maailmassa on muutenin ihan tarpeeksi katkeroituneita, yksinäisiä, eronneita, jotka pelkäävät niin paljon etteivät anna edes mahdollisuutta uudelle rakkaudelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi