Ruuasta kitisevä teini
Miten toimitte nirsojen teinien kanssa? En jaksa kuunnella että ei tykkää siitä ja ei tykkää tosta. Annan pari vaihtoehtoa ja kun kieltäytyy niistä niin sanon että keksii sitten itse ja syön itse mitä syön.
Kommentit (31)
Meillä piti kotona syödä lautanen tyhjäksi vaikka ei olisi tykännytkään. Samoten koulussa. Miten näille nykyajan penikoille ei saada kuria?!
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan viitsi tehdä ruokaa josta lapset ei tykkää. Paljon hauskempaa kokkailla jotain mitä ne syö ilolla ja paljon. Onneksi myös syövät vähän kaikenlaista koska olen kova tekemään vähän eksoottisempia ruokia.
Ruoat joita lapset ei syö: niitä teen välillä ihan itselle ja miehelle omaksi iloksi. Lapset saavat silloin lämmitettynä jotain vanhaa ruokaa. Meillä on osa perheestä kasvissyöjiä joten olen muutenkin tottunut jokaiselle jotakin-ruokasuunnitteluun.
Jaa eksoottista ruokaa nykyajan teineille? Meillä syötiin kiltisti sitä mitä oli eli perunavelliä, makaroonivelliä, kesäkeittoa, hernekeittoa ja viikonloppuna vähän parempaa. Mitäs sitte kun ne kermapersenuoret ei saakaan töitä eikä ole enää varaa eksoottiseen ruokaan? Rupeavat ryöstelemään?
Käyn kaupassa 2-3 krt viikossa, ja aina ennen kysyn ruokatoiveita kaikilta. Pyrin tekemään viikon aikana ainakin yhtä teinin lempiruokaa. Meilläkin huokaillaan mm. perunan määrästä (vaihdellaan kyllä päivittäin lisukkeita), mutta en edes kiinnitä huomiota siihen.
Ennen lapset söi paremmin eikä kitisty ruuasta.......ei ollut mitään jugurtteja eikä muitakaan välipaloja.....kotona tehtyä marjapuuroa ....kiisseliä.. oli ruuan jälkeen......ei tiedetty mäkkäriä olevankaan eikä muutenkaan käyty ulkona syömässä........perunaa ja kastiketta oli usein......lauantaisin kun lämmitettiin leivinuunia uunissa hautui porkkanalaatikkoa ja perunalaatikkoa............viikolla oli keittoja..hernerokkaa......kalakeittoa seitistä.........joskus kesäkeittoa....... kolme meitä lapsia oli ja kaikki söi mukisematta mitä äiti oli tehnyt !! ... Vaikeaksi on mennyt syöminen tänäpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi kirjoittaa etukäteen listaa lapulle, josta voit tarkistaa mistä pitää ja mistä ei. Entä mitä haluaisi sillä kauppakerralla. Mikä ruoka taas tökkii. Laitatko pahoja ruokia? Mikä on hyvää? Kohta opiskeluiässä hän menee itsekin kauppaan, kun tarpeeksi kuluu aikaa. Mitä jälkiruokia hän haluaa.
💩
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi kirjoittaa etukäteen listaa lapulle, josta voit tarkistaa mistä pitää ja mistä ei. Entä mitä haluaisi sillä kauppakerralla. Mikä ruoka taas tökkii. Laitatko pahoja ruokia? Mikä on hyvää? Kohta opiskeluiässä hän menee itsekin kauppaan, kun tarpeeksi kuluu aikaa. Mitä jälkiruokia hän haluaa.
Ei lellipennuille mitään vaihtoehtoja anneta ja listoja kirjoitella, Seppo.
Syö tai on nälässä. Nämä on vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaihtoehtoja. Älä edes kysy mitä tekisi mieli. Se joka maksaa ja kokkaa, päättää. Jos ei maistu, niin tehköön itse.
lasten pitää saada osallistua valintoihin edes kerran viikko. oppii,että on tullut kuulluksi ja ihmisarvoa. oppii neuvottelemaan. mutta muuten terveys edellä ja maksaja laatii muulloin listat. muuten monikin lapsi valitsee mm kalakeiton, tms terveellisenkin. hernekeittokin usein suosikkia. ei mitään -kita kiinni tapaa nujertavaa meininkiä.895
Täällä teini valittaa, että on nälkä, mutta kun sanon, että ota jääkaapista ruokaa x, hän valittaa, ettei voi, koska sitä on niin vähän, eikä siitä tule täyteen. Sanon että ota se nyt aluksi ja teen lisää sitten, niin teini sanoo, että olkoon, ei ota yhtään mitään sitten.
Alkaa tuntua siltä, että ok, ole ihan vapaasti sitten ilman, jos ei kelpaa se, mitä olen hankkinut.
Ruokaa tilatessanne? Ei tässä nyt mistään wolttauksesta puhuta. Ihmisillä on nykyäänkin keittiöt joissa on tapana ainakin joskus laittaa ruokaa.