Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuasta kitisevä teini

Vierailija
22.06.2024 |

Miten toimitte nirsojen teinien kanssa? En jaksa kuunnella että ei tykkää siitä ja ei tykkää tosta. Annan pari vaihtoehtoa ja kun kieltäytyy niistä niin sanon että keksii sitten itse ja syön itse mitä syön.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihtoehtoja. Älä edes kysy mitä tekisi mieli. Se joka maksaa ja kokkaa, päättää. Jos ei maistu, niin tehköön itse.

Vierailija
2/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna vaihtoehtoja. Syö tai on syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teineillä oli kaksi vaihtoehtoa: joko söi tai oli syömättä. Jälkimmäisessä tapauksessa sai valmistaa itse mieleistään ruokaa,  ja niin paljon, että riitti meille muillekin.

Vierailija
4/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi kirjoittaa etukäteen listaa lapulle, josta voit tarkistaa mistä pitää ja mistä ei. Entä mitä haluaisi sillä kauppakerralla. Mikä ruoka taas tökkii. Laitatko pahoja ruokia? Mikä on hyvää? Kohta opiskeluiässä hän menee itsekin kauppaan, kun tarpeeksi kuluu aikaa. Mitä jälkiruokia hän haluaa.

Vierailija
5/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kun tulee nälkä.

Vierailija
6/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään sitä ruokaa, mitä teini haluaa syödä. Kyllä, semmoinen hemmoteltu teinipentu saa lihakeittoa, sushia, paellaa tai kreikkalaisia lihapullia ihan siksi, että mä voin niin tehdä. Se on vain ruokaa, se ei ole koko elämä.

Vierailija
7/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi kirjoittaa etukäteen listaa lapulle, josta voit tarkistaa mistä pitää ja mistä ei. Entä mitä haluaisi sillä kauppakerralla. Mikä ruoka taas tökkii. Laitatko pahoja ruokia? Mikä on hyvää? Kohta opiskeluiässä hän menee itsekin kauppaan, kun tarpeeksi kuluu aikaa. Mitä jälkiruokia hän haluaa.

Tai mikä vessapaperi olisi parasta? Kai vielä peset teinin hampaat, ettei itse tarvitse vaivautua?

Tasoittele vähän lisää sen lapsen tietä, niin kohta ei tiedä jäädäkö makaamaan, vai nousta ylös jos kompastuu.

Vierailija
8/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut osuutensa kuukauden ruokarahoista ja ilmoittanut, että on sitten hyvä ja alkaa hommata ja tehdä ruokansa ja siivota jälkensä itse, jos ei kelpaa. Kuukauden jaksoi juuri ja juuri, ja sitten alkoi tarjolla olevat ruuat kelvata. 

Vierailija
9/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko syö mitä on tarjolla tai menee töihin ja ostaa omat safkansa.

Vierailija
10/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteaisin, että huomenna teini saa suunnitella ja valmistaa itse mieleisensä aterian koko perheelle ja käydä sitä ennen kaupassa ostamassa ainekset siihen. Budjetti on x euroa.

Meillä teinit (3 kpl) osallistuivat itse aktiivisesti ruoanlaittoon. Kun he omasta kokemuksestaan tiesivät, mikä vaiva siinä oli, ei heille juuri tullut mieleen valittaa muiden tekemästä ruoasta.

Vierailija
11/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään just sitä ruokaa mitä tarjotaan. Jos tulee valituksia, mitä ei kyllä tapahdu, niin seuraavan tarjoilun saa teini tehdä ja loihtia itse. Itseasiassa nuoriso on taitavaa keittiökokkikansaa, joten ruuanlaitto ei ole mikään kynnyskysymys.

Vierailija
12/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kuuluu oppia syömään tavallista kotiruokaa, perunoita ja kastiketta tai kalakeittoa. Myös vihanneksia syödään. Lasten kuuluu myös oppia pöytätavat, haarukalla ja veitsellä syöminen, perunoiden kuoriminen, lautasliinan käyttö, muiden huomioiminen ja rauhallinen ruokailutilanne. Jos kaalikääryleet eivät kelpaa, niin sitten ei tipu muuta. Kioskilta ei mennä ostamaan mitään, rahaa ei tipu.

Vierailija
13/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin halutaan lapsia, sijoitetaan tuhansia euroja erilaiseen turhaan vauvaroinaan ja sen jälkeen todetaan, että tää oli paska hankinta, tää kiukkuaa. Moni tuntuu kohtelevan teiniä huonommin kuin koiraa. Ei ihme, että lasten ja nuorten mielenterveysongelmat lisääntyvät, kun äidin mielestä lapsen kiusaaminen menee ehdottomasti rakkauden edelle. Oikeastiko kohtelette lastenne isää samoin eli ei käy edes mielessä, että toivotte hänelle hyviä asioita?

On yhtä helppo laittaa teinille mieluisaa ruokaa kuin teinin mielestä pahaa ruokaa. Silti äidit valitsevat sen pahan, koska sillä tavalla teiniä voi kasvattaa.

Vierailija
14/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikea homma että sitä mitä äiti tai isä laittaa ruuaksi, niin syödään tai sitten laittavat omilla rahoilla omat ruuat. Jos syödään sitä mitä vain lapset haluaa, eli kaikkea hyvältä maistuvaa mutta vähemmän terveellistä, niin ei tarvitse ihmetellä jos lapsi on ylipainoinen. Siinä tekee lapselle melkoisen karhunpalveluksenkin, kun ei sitten vielä aikuisenakaan osaa syödä muuta kuin höttöä ja pilaa sillä terveytensä lopullisesti. Ruualla on valtava vaikutus nuorten hyvinvointiin, joten ei ihme jos on masennusta ja ahdistusta ja velttoutta ja suolistosyöpä yleistynyt jos ruokana on pelkkiä rasvaisia ranskalaisia, pizzaa, ja hampurilaisia ja ruoka- ja janojuomana on limsa. 

Vierailija
15/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota teini mukaan tekemään ruokaa. Itse tehdyt ruoat maistuu aina. 

Vierailija
16/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapset olivat vielä melko pieniä (oisko ollut 4 ja 6), kilahdin totaalisesti siihen, että joka ruuasta valitettiin ja sanottiin "en tykkää". Ensimmäiseksi säännöksi tuli, että ruuasta ei saa sanoa, että se on pahaa tai en tykkää siitä, vaan pitää sanoa, että mulle ei maistu. Toisena sääntönä oli se, että otan kyllä huomioon sen, että lapsi ei kerta kaikkiaan pysty syömään jotain ruokaa enkä siihen pakota, mutta muut ruuat, myös ne ei-niin-lempparit syödään valittamatta siihen asti, kunnes itse ollaan sen ikäisiä, että osataan mennä kauppaan hakemaan ruokaa ja kyetään valmistamaan se itse.

Tämä sääntö on toiminut. Mä en kerta kaikkiaan siedä sitä, että ruuasta valitetaan. Olen selittänyt lapsille, että me mieheni kanssa käydään töissä, jotta saadaan rahaa ostaa se ruoka, sitten joku käy kaupassa, suunnittelee ruuat ja valmistaa ne - eivät ne tule tuosta vaan teidän eteenne. Kun on se osapuoli, joka lähinnä vain syö (lapset kyllä auttavat ruuanlaitossa myös usein), ei voi rutista koko ajan tarjoomuksista. Eivätkä he rutise.

Edelleen kunnioitan sitä, että toinen ei syö tuota ja toinen ei syö tätä. Nyt, kun nuorempi on 10, olen vähän enemmän velvoittanut häntä syömään ruokia, joista ei ole aiemmin tykännyt, ja monesti on todennut, että tämä onkin ihan hyvää. Mielestäni näin voi toimia "normaalien" lasten kanssa, jotka ovat tottuneet monipuolisiin makuihin. Aistiyliherkät ja sellaiset, joilla on muuta ongelmaa ruuan kanssa, sitten erikseen.

Vierailija
17/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ettekö voi ruokaa tilatessanne tilata jokaiselle mieleistä annosta?

Vierailija
18/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinit meillä valittaa, niin heitän sohvalle maate, ja he saa kokata. Aika harvoin valittavat 😄 Ihan hyviä kokkeja ne kyllä molemmat jo on. Välillä kysyvät, voivatko tehdä jotain tiettyä ruokaa, tai jopa ilmoittavat, mitä aineksia tarvitsevat kaupasta kokkailuun. 

Vierailija
19/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan viitsi tehdä ruokaa josta lapset ei tykkää. Paljon hauskempaa kokkailla jotain mitä ne syö ilolla ja paljon. Onneksi myös syövät vähän kaikenlaista koska olen kova tekemään vähän eksoottisempia ruokia. 

Ruoat joita lapset ei syö: niitä teen välillä ihan itselle ja miehelle omaksi iloksi. Lapset saavat silloin lämmitettynä jotain vanhaa ruokaa. Meillä on osa perheestä kasvissyöjiä joten olen muutenkin tottunut jokaiselle jotakin-ruokasuunnitteluun.

Vierailija
20/31 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko syö mitä on tarjolla tai menee töihin ja ostaa omat safkansa.

AIvan! Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat!

Ja kun sen jalat on sun pöydän alla, niin...

Jos ei kelpaa, tuossa on seitsemän hirttä poikki, niinkuin ennen sanottiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi