Äitini ei halua osallistua mihinkään syöpäseuloihtoihin, suolistosyöpä, mamografia yms.
Sanoin että olisi fiksua mennä, mutta ei kuulemma halua. On päälle 63v. Miten saisi hänet menemään? En tiedä pelkääkö sitten niin paljon vai mitä
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kukin tavallaan. Kuten eräs lääkäri totesi, se syöpä voi kehittyä juuri kun lähdet seulonnoista. Tällä hetkellä en kaipaa yhtäkään raitusta ja pelkoja ajatuksella "entä jos". Jos oireita, sitten lääkäriin. N64
Sitten se näkyisi seuraavissa seulonnoissa. Siksi itse menen jokaiseen tarjottuun seulontaan, mitä vaan tarjotaan.
Esim. kohdunkaulansyöpä kehittää ensin esiasteita. Ja kun on hitaasti etenevä, niin seuraavassa seulassa todnäk olisi vielä poistohoitoa vaativien esiasteiden tasolla.
Tietty menisin seulojen välissä lisätutkimuksiin oireillessa, jos osuisi kohdalle todella huono tuuri, ja seulojen välillä alkaisi kasvaa todella aggressiivinen syöpäkasvain. Silloinkin tosin edelliset puhtaat seulat antaisivat tietoa siitä, kuinka nopeasti tämä olisi edennyt.
Siskolleni kehittyi rintasyöpä kahden seulonnan välissä. Häneltä poistettiin vuosi sitten molemmat rinnat.
En ole minkäänlainen terveydenhuollon ammattilainen, mutta maallikkona mietin. Kun tuollaisessa tilanteessa on täysin selvillä syövän nopea eteneminen, niin vaikuttaako siihen miten sijoittuu hoitojonossa? Eli alkaako hoidot kiireemmällä, kun tiedetään olevan noin nopeasti etenevä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy, miksi ei halua mennä, kun asia kiinnostaa sinua. Ehkä hän tosiaan pelkää ja jos, voit toivottavasti olla avuksi. Ennen keskustelua sinunkin on hyvä perehtyä näihin ikäkausiseulontoihin, niin ymmärrät asian eri puolia.
Minäkään en ole käynyt ja siitä yksinkertaisesta syystä, että jos sattuu olemaan se syöpä, niin mielelläni siihen kuolen. Jos ikinä pääsen eläkkeelle, se on niin mitätön summa, että sitten kuolee nälkään ennen kuin on ollut pakko syödä koko omaisuutensa. Lapsille ei jäisi koko elämän raatamisesta mitään, joten siinä mielessä on ainakin heidän kannaltaan parempikin jos syöpä pääsisi rauhassa etenemään.
Ajattelen samoin. Olen jo 53, töitä en tunnu saavan vaikka kuinka haen. Eläkekertymä 1 100 euroa ja hyvinvointivaltiota puretaan pää märkänä. Kuka täällä haluaa vanhana ja sairaana minimituloilla elää? Pitäkää tunkkinne. Itse suorastaan toivon syöpää, ettei tarvitse vanhuuteen kuolla.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Minäkin lopetin papakokeissa käymisen.
Koska jokaiselle kerralla tuli verta ennen ja jälkeen.
Alapää oli kipeä monta päivää.
Eikä minua haittaa vaikka sairastuisin syöpään.
Jos kokeen voisi tehdä kivuttomasti voisin harkita uudelleen.
Ennen papa-koetta tuli verta?
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi elää vanhaksi, hän saa huokaista helpotuksesta kun ei enää saa kutsua eikä kiinnosta ketään. Viiden vuoden välein järjestettävät papa-seulonnat loppuvat ainakin täällä Helsingissä 65-vuotiailla, joka toinen vuosi järjestettävät mammografiat 70-vuotiailla. Suolistosyöpäseulontoja valitettavasti laajennetaan jop 74-vuotiaisiin.
Valitettavasti? Jos jollekin pitää osua, toivottavasti sinuun
Seulonnat on tärkeitä yhteiskunnan tasolla, ei yksilön tasolla niinkään.
Näitä pää pensaaseen-tyyppejä, kun mitään vaikeita tunteita kuten pelkoa ei osata käsitellä. Mutta minkäs tuolle mahtaa, oma on asiansa
Jos ei valita oireita ja ymmärtää itse että jotkut syövät voivat olla pitkään oireettomiakin kunnes tilanne on vakava, niin mikäs siinä sitten, aikuinen ihminen päättää itse. Mun äiti on sellainen että valittaa koko ajan oireita mutta mihinkään lääkäriin ei suostu koskaan menemään. Näin ollut vuosia, niin oletan että oireet on harmittomia tai keksittyjä niin en ota enää vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kukin tavallaan. Kuten eräs lääkäri totesi, se syöpä voi kehittyä juuri kun lähdet seulonnoista. Tällä hetkellä en kaipaa yhtäkään raitusta ja pelkoja ajatuksella "entä jos". Jos oireita, sitten lääkäriin. N64
Sitten se näkyisi seuraavissa seulonnoissa. Siksi itse menen jokaiseen tarjottuun seulontaan, mitä vaan tarjotaan.
Esim. kohdunkaulansyöpä kehittää ensin esiasteita. Ja kun on hitaasti etenevä, niin seuraavassa seulassa todnäk olisi vielä poistohoitoa vaativien esiasteiden tasolla.
Tietty menisin seulojen välissä lisätutkimuksiin oireillessa, jos osuisi kohdalle todella huono tuuri, ja seulojen välillä alkaisi kasvaa todella aggressiivinen syöpäkasvain. Silloinkin tosin edelliset puhtaat seulat antaisivat tietoa siitä, kuinka nopeasti tämä olisi edennyt.
Siskolleni kehittyi rintasyöpä kahden seulonnan välissä. Häneltä poistettiin vuosi sitten molemmat rinnat.
En ole minkäänlainen terveydenhuollon ammattilainen, mutta maallikkona mietin. Kun tuollaisessa tilanteessa on täysin selvillä syövän nopea eteneminen, niin vaikuttaako siihen miten sijoittuu hoitojonossa? Eli alkaako hoidot kiireemmällä, kun tiedetään olevan noin nopeasti etenevä?
Alkaa. Meni työterveyshuoltoon ja sai saman tien lähetteen ensin ultraan ja sitten Naistenklinikalle. Pääsi leikkaukseen muutamassa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy, miksi ei halua mennä, kun asia kiinnostaa sinua. Ehkä hän tosiaan pelkää ja jos, voit toivottavasti olla avuksi. Ennen keskustelua sinunkin on hyvä perehtyä näihin ikäkausiseulontoihin, niin ymmärrät asian eri puolia.
Minäkään en ole käynyt ja siitä yksinkertaisesta syystä, että jos sattuu olemaan se syöpä, niin mielelläni siihen kuolen. Jos ikinä pääsen eläkkeelle, se on niin mitätön summa, että sitten kuolee nälkään ennen kuin on ollut pakko syödä koko omaisuutensa. Lapsille ei jäisi koko elämän raatamisesta mitään, joten siinä mielessä on ainakin heidän kannaltaan parempikin jos syöpä pääsisi rauhassa etenemään.
Ajattelen samoin. Olen jo 53, töitä en tunnu saavan vaikka kuinka haen. Eläkekertymä 1 100 euroa ja hyvinvointivaltiota puretaan pää märkänä. Kuka täällä haluaa vanhana ja sairaana minimituloilla elää? Pitäkää tunkkinne. Itse suorastaan toivon syöpää, ettei tarvitse vanhuuteen kuolla.
Ennenaikaiseen kuolemaan on helpompiakin keinoja kuin syövät.
Ja, olet vielä nuori, kypsä ikä alkaa vasta 60v. Silloin viimeistään kirkastuu että aika on oikeasti rajallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi elää vanhaksi, hän saa huokaista helpotuksesta kun ei enää saa kutsua eikä kiinnosta ketään. Viiden vuoden välein järjestettävät papa-seulonnat loppuvat ainakin täällä Helsingissä 65-vuotiailla, joka toinen vuosi järjestettävät mammografiat 70-vuotiailla. Suolistosyöpäseulontoja valitettavasti laajennetaan jop 74-vuotiaisiin.
Valitettavasti? Jos jollekin pitää osua, toivottavasti sinuun
Haista sinä nyt oma paskanäytteesi. Sarkasmi on sinulle näköjään tuntematon laji. Minähän vain vastasin ap:lle jonka äiti ei halua käydä seulonnoissa. Itsestään välittävä vastuullinen ihminen käy.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei valita oireita ja ymmärtää itse että jotkut syövät voivat olla pitkään oireettomiakin kunnes tilanne on vakava, niin mikäs siinä sitten, aikuinen ihminen päättää itse. Mun äiti on sellainen että valittaa koko ajan oireita mutta mihinkään lääkäriin ei suostu koskaan menemään. Näin ollut vuosia, niin oletan että oireet on harmittomia tai keksittyjä niin en ota enää vakavasti.
Luulee valittamista hyväksi viihteeksi. Lääkärissä ei halua käydä, koska silloinhan menisi hyvä valitus hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn papakokeissa ja mammografiassa, mutta suolistosyövän seulaan en osallistunut, vaikka tiedän sen olevan tärkeää.
Etkö osanut lukea ohjeita, miten näyte otetaan kotona pöntöstä? Pyykkipoika nenään jos oot hintelä. Se on ehkä vähiten tylsä seula ja tehokkaaksi todettu. Vaihtoehtona on, että suolistosyöpä muhii kunnes sitä ei voida hoitaa tai hoidon lopputuloksena kakkaat avannepussiin loppuikäsi.
En minäkään käy kaikissa seuloissa aina, mutta joissain joskus. Esim. irtosolunäytteessä tiuhaan kun löytyi solumuutos, joka sitten oletettavasti johtui vain siitä idiootista, jonka kanssa silloin seurustelin ja parani itsekseen kun lopetin suhteen.
Ap:lle: tässä on jo moni sanonut saman: älä painosta häntä. On hänen oma asiansa käydä tai olla käymättä, eikä se kuulu sinulle. Käy itse äläkä hössötä. Oireettomien naisten on myös ihan turha rampata gynekologilla joka vuosi. Ei se pillu niin mystinen ja epävarma laite ole, että tarvittaisiin vuosikatsastus. Reseptit voi uusia tk:ssa yleislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama tunne ja olen 40, perheetön, lapseton, tukiverkoton, yksinäinen. Eläke, jos eläkkeelle ikinä edes pääsen tulee olemaan ihan surkea eikä matalapalkka-alalla kauheasti saa säästöönkään näillä nykyisillä elinkustannuksilla. Nytkin tuntuu ettei elämä tarjoa muuta kuin työssä käyntiä ja siitä toipumista. Sentään auringonpaiste ja kirjasto ovat vielä toistaiseksi käyttömaksu- ja verovapaita, niistä saa vielä nauttia ilmaiseksi.
Jos syöpä todetaan, siitä alkaa hoitorumba, etkä ole enää koskaan terve. Varsinkin naisten gynekologiset syövät uusiutuvat melkein aina vuosienkin jälkeen. Kontrolleja toisen perään, ja aina sinne mennessä jännität, miltä lääkärin naama näyttää, onko tulossa huonoja uutisia.
Se, että tänään ei ole syöpää, ei tarkoita, etteikö jo muutaman kuukauden päästä voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Seulonnat on tärkeitä yhteiskunnan tasolla, ei yksilön tasolla niinkään.
Näinhän se on. Seulonnat kertovat useimmiten senhetkisen tilanteen yksilön kannalta mutta löytävät suuresta massasta (mahdollisesti) sairastuneet tarkempaa diagnoosia varten.
Seulonnathan on todella tärkeitä, jotta päästään hoitamaan mahdollisimman aikaisin, jos jotain ikävää ilmenee. Vaikea ajatella, että seulonnat olisivat jotenkin negatiivinen asia. Jos joku ystävistäni tai äitini kertoisi jättävänsä seulonnat väliin, ihmettelisin suuresti ja yrittäisin kannustaa käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on nytkin ihan terve, anna olla. Jos kokee oireita tai häntä huolestuttaa, sitten hän menee. Yksityisellä on parempi palvelu, ehkei halua julkiselle. Lisäksi ultrakin voi riittää rinnoille yksityisellä, jos ei halua survoa niitä julkisella. Kaikilla ei ole automaattisesti suoliston ongelmia, kuitua voi syödä vähän.
Jos olisin ajatellut samoin kohdunkaulansyövän seulonnasta, olisi voinut käydä pahasti.
Hoitoa vaativien esiasteiden vaiheessa ei oireillut yhtään mitenkään. Enkä ole vielä edes täysin selvillä vesillä, seurannat jatkuvat vielä, että onko uusinut.
Mun äidillä oli huonompi tuuri. Seulonnassa ei löytynyt mitään, kuolema korjasi 4 kk myöhemmin. Kohdunkaulan syövän löytyminen on arpapeliä. Hoitoonpääsy viivästyi puhtaan seulontatuloksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Seulonnathan on todella tärkeitä, jotta päästään hoitamaan mahdollisimman aikaisin, jos jotain ikävää ilmenee. Vaikea ajatella, että seulonnat olisivat jotenkin negatiivinen asia. Jos joku ystävistäni tai äitini kertoisi jättävänsä seulonnat väliin, ihmettelisin suuresti ja yrittäisin kannustaa käymään.
Eihän ne vaikuta mitenkään hoitoonpääsyyn, jos olet yli 65v ellet sitten mene yksityiselle. Julkisella pääset jonoon, joka ei liiku.
Kuule, kun kaikkia ei kiinnosta. Mene sinä opettelemaan oikeinkirjoitusta ja huolehdi omista asioistasi.