Tökkivät sormella hääkakkua, söivät rypäleet juustopöydästä HS kysyi lukijoilta, pitääkö lapset kutsua häihin
HESARI
Kysymys siitä, pitääkö lapset kutsua häihin, jakoi Helsingin Sanomien kyselyssä voimakkaasti mielipiteitä.
Kyllä lasten täytyy päästä joka paikkaan ja tehdä mitä haluavat lapset ovat tulevaisuutemme ja tuovat veikeää iloa hääjuhlaan mikä voi muuten kärsiä hiukan jäykästä ilmapiiristä. Ja morsian voi erehdyksisään kuvitella että tämä on hänen suuri päivä, erehdys se kuuluu lapsille.
Häät, hautajaiset, syntympäiväjuhlat, lentokone, juna, bussi kaikki avointa temmellyskenttä lapsille ja aikuiset ovat hiljaa silloin
Kommentit (358)
Kyllä häihin ovat lapset ja lemmikit tervetulleet!
Häät ovat koko suvun juhla.
Meillä oli 150 vieraan joukossa 15 lasta. Eivätkä aiheuttaneet mitään ongelmia, vaan lähinnä päinvastoin eli olivat kivoja vieraita.
Helsingin kauniissa Talvipuutarhassa sai vuosia sitten järjestää häitä.
Ei enää, koska suomalaiset kännipölöt kävelivät mullassa istutusten lomassa.
Veikkaan, ettei kyse ollut lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kauniissa Talvipuutarhassa sai vuosia sitten järjestää häitä.
Ei enää, koska suomalaiset kännipölöt kävelivät mullassa istutusten lomassa.
Veikkaan, ettei kyse ollut lapsista.
Juhlajuomat kuuluvat juhlaan. Joskus tunnelma nousee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo piristävät hääjuhlaa. Se on mukavaa pienessä piirissä päivitellä huonosti käyttäytyviä lapsia ja näiden urpoja vanhempia. Ja pikkupiltin omissa häissä sitten aikanaan on sopivaa muistella tämän hääkakun tökkimisiä.
Ja kylässsä on kivaa seurata kun hajoittavat kyläpaikan kaunita arvo esineitä, kyllä meitä naurattaa voi sitä lasisirun määrää ja iloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapset osasivat käyttäytyä ja heille opetettiin tapoja. Silloin lapset olivat kirkossa hiljaa, korkeintaan kiemurtelevat kirkon penkissä. Odottivat vuoroaan juhlapöytään mennessä. Yleensä tästä on syyttäminen vain ja ainoastaan vanhempia, jotka eivät kasvata lapsiaan.
Niin, mutta missä nykyään voivat opetella, kun eivät ole tervetulleita mihinkään?
Kotoa se kasvatus lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina luullut että se on hääparin juhla.....olen kaiketi erehtynyt täysin. Mitä sitä hääparia sinne kaivataan sitten ollenkaan antaa suvun syödä ja juhlia sitten ihan rauhassa
Hyi yök mun häihini ei yksikään alle 20v tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapset osasivat käyttäytyä ja heille opetettiin tapoja. Silloin lapset olivat kirkossa hiljaa, korkeintaan kiemurtelevat kirkon penkissä. Odottivat vuoroaan juhlapöytään mennessä. Yleensä tästä on syyttäminen vain ja ainoastaan vanhempia, jotka eivät kasvata lapsiaan.
Jos entisaikaan häiriköi kirkossa niin sai remmiä. Remmin tuottama kipu aiheutti sen kiemurtelun penkissä.
Nykyään lapsi jolle on pidetty kuria otettaisiin huostaan heti ja vanhemmille olisi tiedossa vähintään ehdollista vankeutta ja isot korvaukset.
Ainoa mitä voit nykyvanhempana tehdä on tunteiden sanoitus, ja se taas harvemmin tehoaa riehuviin lapsiin.
Ei kaikki ole ennenkään lyöneet lapsiaan.
Lapset eivät ole ongelma, vaan huonosti käyttäytyvät lapset ja vanhemmat jotka antavat lasten käyttäytyä huonosti tai eivät ymmärrä että lapsen itku pilaa häät. Pienet lapset itkevät, ei se ole huonoa käytöstä, mutta vanhemman pitäisi ymmärtää mennä sen itkevän lapsen kanssa jonnekin sivummalle.
Juuri tuollaisten vanhempien takia on näitä lapsivapaita häitä, koska ei voi sanoa että vain hyvinkasvatetut lapset ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos entisaikaan häiriköi kirkossa niin sai remmiä. Remmin tuottama kipu aiheutti sen kiemurtelun penkissä.
Nykyään lapsi jolle on pidetty kuria otettaisiin huostaan heti ja vanhemmille olisi tiedossa vähintään ehdollista vankeutta ja isot korvaukset.
Ainoa mitä voit nykyvanhempana tehdä on tunteiden sanoitus, ja se taas harvemmin tehoaa riehuviin lapsiin.
Ei kaikki ole ennenkään lyöneet lapsiaan.
Ne jotka sitä kauhistelivat olivat todella harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Häissä ja hautajaisissa lapset oppii käytöstapoja.
Ei. Häät ja hautajaiset ovat paikkoja, joissa lapset pääsevät näyttämään niitä käytöstapoja, joita heille on kotona opetettu. Tämä on mennyt monelta nykyvanhemmalta ohi, että ihan itse pitää niille lapsille opettaa juttuja, eikä sysätä vastuuta varhaiskasvatukselle, koululle tai yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Häät ja hautajaiset ovat paikkoja, joissa lapset pääsevät näyttämään niitä käytöstapoja, joita heille on kotona opetettu. Tämä on mennyt monelta nykyvanhemmalta ohi, että ihan itse pitää niille lapsille opettaa juttuja, eikä sysätä vastuuta varhaiskasvatukselle, koululle tai yhteiskunnalle.
Häissä ja hautajaisissa nämä sysäävät huonosti käyttäytyviä lastensa valvomisen muille häävieraille.
En ole ollut muissa kuin ikäisteni kavereiden häissä.
No, lapsena sentään meidän kotiapulainen vei minut kaverinsa häihin. Eli olen ollut kerran kuokkimassa.
Häät on nyt jo käsitelty..
Mites polttarit? Kauhistellaan seuraavaksi pokttareita, jossa ei ole lapset mukana vaan systemaattisesti suljettu pois!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 150 vieraan joukossa 15 lasta. Eivätkä aiheuttaneet mitään ongelmia, vaan lähinnä päinvastoin eli olivat kivoja vieraita.
Meillä oli 80 aikuisvierasta. Jos kaikki olis tuonut lapset. Lapsia olisi ollu 40.
Ihan liikaa tilan ja rahan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne rypäleet tarkoitettu pelkästään koristeeksi?
Ne on tarkoitettu siihen juustomaistelun oheen, putsaamaan suuta. Maisteletko juustoja ilman väliraikastusta? Varmaan pakko kun lapset on rähmäisillä käsillään vedelleet hedelmät suihinsa, rinnuksilleen ja lattioille.
Vierailija kirjoitti:
Jos opetetaan. Muuten oppivat toisiltaan vain metkuja ja riehumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina luullut että se on hääparin juhla.....olen kaiketi erehtynyt täysin. Mitä sitä hääparia sinne kaivataan sitten ollenkaan antaa suvun syödä ja juhlia sitten ihan rauhassa
Tuo sukuperinne on kaukaisilta ajoilta, kun ei ollut muuta sitovaa rituaalia kuin sukujen ja kyläläisten todistus siitä että pari lyöttäytyy yhteen. Se olikin pitävä.