Tökkivät sormella hääkakkua, söivät rypäleet juustopöydästä HS kysyi lukijoilta, pitääkö lapset kutsua häihin
HESARI
Kysymys siitä, pitääkö lapset kutsua häihin, jakoi Helsingin Sanomien kyselyssä voimakkaasti mielipiteitä.
Kyllä lasten täytyy päästä joka paikkaan ja tehdä mitä haluavat lapset ovat tulevaisuutemme ja tuovat veikeää iloa hääjuhlaan mikä voi muuten kärsiä hiukan jäykästä ilmapiiristä. Ja morsian voi erehdyksisään kuvitella että tämä on hänen suuri päivä, erehdys se kuuluu lapsille.
Häät, hautajaiset, syntympäiväjuhlat, lentokone, juna, bussi kaikki avointa temmellyskenttä lapsille ja aikuiset ovat hiljaa silloin
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapset osasivat käyttäytyä ja heille opetettiin tapoja. Silloin lapset olivat kirkossa hiljaa, korkeintaan kiemurtelevat kirkon penkissä. Odottivat vuoroaan juhlapöytään mennessä. Yleensä tästä on syyttäminen vain ja ainoastaan vanhempia, jotka eivät kasvata lapsiaan.
Niin, mutta missä nykyään voivat opetella, kun eivät ole tervetulleita mihinkään?
Käytöstapojen alkeet opetellaan ihan kotosalla, luulisin että lapsi on tervetullut omaan kotiinsa?
Tämä. Kotona opetetaan etukäteen, että nyt menemme ravintolaan/ häihin/ juhliin niin siellä käyttäydytään näin ja näin. Ei ole sopivaa juoksennella kesken esityksen lavalle, ei voi kirkua ja mekastaa ravintolassa, häissä saa varmasti herkkuja mutta kerron lisää kun lähdemme hakemaan ruokaa jne.
Ei ole vaikeaa ja toimii.
Huvittaa kun heti huudetaan lapsikielteisyyttä jos ei hyväksy huonoa käytöstä. Kukaan, ei kukaan, ole kieltämässä lasten iloa ja naurua. Päinvastoin, sehän on ihanaa.
Huonostikäyttäytyvästä lapsesta tulee se huonosti työpaikallakin käyttäytyvä aikuinen. Kannattais muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne rypäleet tarkoitettu pelkästään koristeeksi?
No ei varmaan, mutta tuskin niitä on myöskään tarkoitettu jonkin hunnilauman rohmuttavaksi.
Aamun paras 😂😂😂
Söivät rypäleet juustopöydästä 😂
Meillä oli jokunen vuosi sitten lapsettomat häät, ihan vain siitä syystä, kun tiedämme, miten läheisten lapset käyttäytyvät. Jätimme myös tietyt aikuiset kutsumatta, koska tiesimme, miten he käyttäytyvät. Ja oli hyvät häät!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran kotonani kylässä ystäväni, joka heti kahvipöytään istututtuaan nappasi tarjolla olevasta kakusta pelkän koristeen, ja antoi sen lapselleen lattialle. Että ei niistä aikuisistakaan aina tiedä.
Aikuinen ei olisi tehnyt noin, jos sitä kersaa ei olisi ollut. Eli kersasta johtui.
Juuri näin. Taitaa olla Suomi jakautunut tässäkin asiassa. Minusta tuntuu, että lähipiirissäni se lasten kasvatus tapahtuu jotenkin vaivattoman luonnollisesti, päälle liimaamatta, huomiota herättämättömästi. Se kuuluu normaaliin elämään ihan joka hetki. Aikuinen opastaa ja ohjaa oikeaan suuntaan ja lapset osaavat pääosin käyttäytyä hyvin. Luonnollisesti jokainen lapsi kiukuttelee joskus, nälkäisenä ja väsyneenä ainakin, mutta nämäkin tilanteet voidaan yleensä ennakoida helposti.
Ehkä pitkälti luonnekysymys. Maltilliset, matala temperamenttiset, fiksut ihmiset vetävät puoleensa samankaltaisia ja periyttävät nämä "helpot" geenit lapsilleen. Ja toisin päin, äänekkäät, temperamentikkäät draamailijat tekevät tenavia kaltaistensa kanssa ja lopputuloksena on äänekkäitä, temperamenttisia, ehkä lyhytpinnaisia lapsia.
Ja jos itseltä puuttuu hyvä kotikasvatus, vaikea sitä on jälkikasvulleen antaa.
Mikä olikaan opetus, valitse kumppanisi tarkkaan ;)
Meillä oli lapsettomat häät. Miksi? Koska läheisen sukulaisen lapset käyttäytyvät niin huonosti. Kihlajaisissa rääpivät käsillä kakkujen koristeet, pikkuleivät pureskelivat suussa ja sylkivät ympäriinsä, kiusasivat toisiaan, huusivat, kiljuivat, yrittivät satuttaa muita lapsia. Minulle jäi olo, että eivät kestäneet yhtään jos huomio oli jossain muussa kuin heissä.
Mitä teki vanhemmat? Eivät olleet huomaavinaankaan, kielsivät laimeasti tai naureskelivat. Jos joku muu aikuinen yritti puuttua lasten käytökseen, raivostuivat.
Kutsuisitko itse tälläisiä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsettomat häät. Miksi? Koska läheisen sukulaisen lapset käyttäytyvät niin huonosti. Kihlajaisissa rääpivät käsillä kakkujen koristeet, pikkuleivät pureskelivat suussa ja sylkivät ympäriinsä, kiusasivat toisiaan, huusivat, kiljuivat, yrittivät satuttaa muita lapsia. Minulle jäi olo, että eivät kestäneet yhtään jos huomio oli jossain muussa kuin heissä.
Mitä teki vanhemmat? Eivät olleet huomaavinaankaan, kielsivät laimeasti tai naureskelivat. Jos joku muu aikuinen yritti puuttua lasten käytökseen, raivostuivat.
Toivottavasti te ette ole saaneet lapsia. Ihan kaikki lapset kiljuvat, juoksevat ympäriinsä, huutavat ja kiusaavat toisiaan. Jos ei kestä lapsia, ei todellakaan kannata niitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran yksissä häissä eräs velaksi vahvasti itsensä tituleeraava naishenkilö sai jonkun käsittämättömän kännisössötyskiukun, kun erään pariskunnan pieni 6 kk ikäinen vauva välillä itkeskeli. Jankutti sellaisella oikein kännisellä narisevalla äänellä "miksi tänne tuodaan lapsia, miksi lapset ei pysy hiljaa, miksi ei osaa käyttäytyä". Kuinka huonosti käyttäytyvä moukka tuo nainen itse oli...
Niin? Vaikka ko. nainen olisikin itsekin kuinka "moukka" tahansa niin sekään ei vaan poista eikä edes vähennä ko. lapsen moukkamaisuutta. Whataboutismi ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti te ette ole saaneet lapsia. Ihan kaikki lapset kiljuvat, juoksevat ympäriinsä, huutavat ja kiusaavat toisiaan. Jos ei kestä lapsia, ei todellakaan kannata niitä tehdä.
Kuule myös itse tehtailematta omia sinappikoneita altistuu toisinaan tahtomattaankin toisten tekemille sinappitäystuhokoneille. Vain hääparin toiveilla ja valinnoilla on merkitystä, joten sikäli turha tivata yleisellä tasolla moniko ulkopuolinen ja täten auttamatta merkityksetön wannabepäsmärityrkkyvieras mistäkin omasta mielestään "epäkohdasta" pahoittaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin lasten vanhemmat antaa mennä ahmimaan tarjoiluja ennen, kun pyydetään ottamaan niitä. Näin kävi meillä. Yksi 10 vuotias änki suuhunsa tavaraa kuin hamseri. Ei mitään rajaa.
HAMSERI?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule myös itse tehtail
Niin, koska ne OMAT kullannuputhan osaavat aina käyttäytyä moitteettomasti, vika on niissä MUISSA.
Olisikohan sulla peiliinkatsomisen paikka?
Jos olisin lapsena perseilly noin niin kyllä olisin selkäsaunan saanut! Aina kun mentiin juhliin niin muistutettiin, että pitää olla kunnolla eikä pölläillä.
Eiköhän se ole juhlien järjestäjän päätettävissä. Me emme halunneet juhlia lainkaan, joten pitäydyttiin pienen piirin lounaassa maistraattivihkimisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häät on nyt jo käsitelty..
Mites polttarit? Kauhistellaan seuraavaksi pokttareita, jossa ei ole lapset mukana vaan systemaattisesti suljettu pois!
Hautajaiset sopisivat paremmin alkuperäiseen aiheeseen. Jos vähänkään ymmärrät polttarien luonnetta, niin harvemmin niitä kirkossa tai koko suvun kesken vietetään.
Mutta onhan se outoa, että polttareissa ei ole lapsia. Polttareiden luonne on yhteisöllinen, eikö sinne lapset kelpaa mukaan?
Ilman kyselyä tyhmempikin tietää ainoan oikean vastauksen: ei pidä. Kenenkään ei ole pakko sietää toisten pershedelmiä.
Ihan riippuu kutsujasta ja häiden luonteesta, kellonajasta ja pitopaikasta. Onneksi kaikki häät eivät ole samanlaisia.. olen ollut hääillallisella, joka alkaa klo 19, yksi erittäin pitkä pöytä, paljon ruokalajeja viineineen, paljon sukulaisen ja erityisesti ystävien puheita. Siinä ei jaksaisi lapset istua hiljaa ja kuunnella. Parhaimmat häät muuten missä olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmuus tuntuu olevan sellaista, että mitään ei kielletä, eikä riehumista rajoiteta, niin ei ihmekään, että halutaan lapsettomat häät. Haluaisin itsekin, jos olisin naimisiin menossa.
Ihan turha kieltää, kun lapsi ei tottele niitä kieltoja kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsettomat häät ja juhlat ylipäätään ovat yleensä tylsiä. Lapset ovat kaikesta niin innosta pinkeänä, että heidän touhujaan on mukava seurata. En ole koskaan tajunnut tuota, että lapset pitää rajata pois elämän tärkeimmistä hetkistä. Onko teistä oikeasti kivaa vain asiallisesti pönöttää (tai örveltää) aikuisten kesken?
Asenne johtuu varmaan kasvatuksesta. Jos lapsena on tuntenut olevansa riesa, varmaan aikuisena myös pitää lapsia riesana. Sellainen taas, jota lapsena on arvostettu, todennäköisesti osaa arvostaa lapsia ja heidän värikästä maailmaansa.
Itse olen lapsiasiainvaltuutetun kanssa ihan samaa mieltä. Monien mielestä on ok pitää lapset pois näkyvistä. Entä vanhukset? Entä ne vammaiset? Kyllä todellakin voi sanoa, että kyse on ikäsyrjinnästä.
ootko pervo kun tykkäät seurata lapsia
Minusta lapsettomat häät ja juhlat ylipäätään ovat yleensä tylsiä. Lapset ovat kaikesta niin innosta pinkeänä, että heidän touhujaan on mukava seurata. En ole koskaan tajunnut tuota, että lapset pitää rajata pois elämän tärkeimmistä hetkistä. Onko teistä oikeasti kivaa vain asiallisesti pönöttää (tai örveltää) aikuisten kesken?
Asenne johtuu varmaan kasvatuksesta. Jos lapsena on tuntenut olevansa riesa, varmaan aikuisena myös pitää lapsia riesana. Sellainen taas, jota lapsena on arvostettu, todennäköisesti osaa arvostaa lapsia ja heidän värikästä maailmaansa.
Itse olen lapsiasiainvaltuutetun kanssa ihan samaa mieltä. Monien mielestä on ok pitää lapset pois näkyvistä. Entä vanhukset? Entä ne vammaiset? Kyllä todellakin voi sanoa, että kyse on ikäsyrjinnästä.