Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhemman menettäminen vaikeinta 4v, 11v vai 17v?

Vierailija
20.06.2024 |

Itse en tiedä, kaikissa on sekä että.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys. Aijotko tappaa itsesi? 

Vierailija
2/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v. Lapsesta kyllä aina pitää joku taho huolen, mutta itsenäistyvä täysikäisyyden kynnyksellä oleva jää helposti yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v. Isä kuoli silloin, en toipunut koskaan.

Vierailija
4/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hölmö kysymys, on yksilöllistä.

Mutta yleisesti, luultavasti 11-vuotiaalle. 4-vuotias voi päästä näennäisesti nopeasti eteenpäin, mutta pysyvä trauma tai tyhjyys tuosta voi jäädä, jota käsittelee aikuisena. 17-vuotias taas ymmärtää lopullisuuden eri tavoin kuin nuoremmat, varmasti jättää jälkensä, ja osuu ikävään itsenäistymisvaiheeseen.

11-vuotias on juuri siirtymässä lapsesta nuoreksi, osuu kehityksessä pahaan kohtaan.

Vierailija
5/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin,että 4v. Itselläni isä kuoli kun olin 16v järkyttävää, mutta ainakin jäi muistoja neljä vuotiaana noi muistikuvat olisi vähän vajavaisia ja kuulisi isästä vaan sukulaisilta/äitiltä.Toki sama juttu jos äiti kuolisi.

Vierailija
6/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan 4 v. Mitä pienempi lapsi, sen pahempaa, paitsi jos on niin pieni ettei tajua yhtään mitään.

Vierailija
7/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Vierailija
8/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoohan sen järkikin, että 4-vuotias on paljon riippuvaisempi vanhemmistaan (henkisestikin) kuin 11-vuotias tai varsinkaan 17-vuotias.

Vierailija
9/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 ja ehkä 4. 17-vuotias on kuitenkin itsenäistymässä ja jos selviää siitä tilanteesta huolimatta, pärjää kyllä. 11-vuotias muistaa hyvin ja menetys on kova sekä vaikuttaa suoraan arkeen vielä monta vuotta. 4-vuotialle ehkä myös tapauskohtaista, mm. miten lähimmät selviävät tuossa tilanteessa.

Vierailija
10/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempi lapsi sen vaikeampaa, toki riippuu ihmisestäkin. Olen itse ollut 4v. ja minulla on muistoja äidistä, mutta ei asia ole minulle mitenkään vaikea, ei ole koskaan ollut. Se on lähinnä asia mikä nyt vaan on tapahtunut.

Vierailija
11/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11v. Isä kuoli silloin, en toipunut koskaan.

Olin 12 kun isäni teki itsarin, luulen että se on vaikuttanut paljon elämääni joka ei ole ollut helppo. N60v

Vierailija
12/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11 kun isä kuoli mutta sehän oli vain helpotus! Elämä eli lapsuus ja nuoruus oikeastaan alkoi vasta siitä. 

Vierailija
13/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 4-vuotias kun vanhempani erosivat, ja 18 kun toinen vanhemmista kuoli. Ero oli vaikeampi kokemus, mutta vanhemman kuolema noin varhain olisi ollut tietysti vielä pahempaa.

Vierailija
14/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sairastui vakavasti kun olin 17 ja olisi kuollut ilman todella hyvää tuuria. Tuossa tilanteessa mietin enemmän 10-vuotiaan sisareni pärjäämistä kuin omaani. 

Vierailija
15/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menetin isän 14v  kuitenkin  itsenäistyin nopeammin. Äiti hetkeksi romahti mutta toipui vähitellen. 

Vierailija
16/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikea vertailla kun harva ihminen on menettänyt vanhempiaan kaikilla kolmella ikäkaudella. Ei tämä ole kilpailu. Haluaako ap voittaa toisen surussa? Vai yritätkö suunnitella asiaa jota ei voi kauheasti suunnitella?

Vanhemman menettäminen on karmeaa oli lapsena minkä ikäinen vain. 

Vierailija
17/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v ei välttämättä vanhemmiten muista  kunnolla kun mietin mitä muistan itse 4v .  Enemmän leluja ja leikkejä. 

Vierailija
18/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4v ei välttämättä vanhemmiten muista  kunnolla kun mietin mitä muistan itse 4v .  Enemmän leluja ja leikkejä. 

Minä kyllä muistan, mutta muistan hyviä asioita. Muistan millaista elämä oli äidin kanssa, mitä teimme, missä asuimme jne. Muistan myös päivän kun kuoli, mutta siitäkin muistan jostain syystä vain hyviä asioita. Minulla oli koko ajan hyvä ja turvallinen olo. Olin enemmän huolissani leluistani.

Vierailija
19/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljävuotiaalla ja vähän alle on vanhemman menettäminen on vaikeinta. Lapsi menettää turvan ja ensimmäisen kiinnymysuhteen. Olin syksyllä 41-vuotiaan äidin hautajaisissa kuvaamassa. Kuvien ottaminen sujui rutiinilla.Mutta katsellessani hautajaiskuvia kylmä totuus näyttäytyi: neljä pientä lasta äitinsä haudalla, vanhin vasta kouluikäinen, järkyttävä näky.

Vierailija
20/30 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 11 kun isä kuoli mutta sehän oli vain helpotus! Elämä eli lapsuus ja nuoruus oikeastaan alkoi vasta siitä. 

Sama homma. Tosin olin 7v.