Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras self-help kirja, jonka olet lukenut?

Vierailija
20.06.2024 |

AP ei ole vielä lukenut yhtäkään, mutta ajattelin ostaa Eckhart Tollen Läsnäolon voima -kirjan. On tosi suosittu ja mua kiinnostaa kaikki hengelliset asiat ja itsensä kehittäminen.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kehityksellinen trauma. 

Vierailija
42/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns. self help on yleensä joko höttöä tai sitten filosofiaa ja psykologiaa valmiiksi pureskeltuna.

Suosittelen mieluummin lukemaan filosofiaa ja psykologiaa sellaisenaan. Sen jälkeen voi sitten saada apua jostain, joka opettaa soveltamaan oppeja käytäntöön.

Myös uskonnollisia tekstejä kannattaa lukea, niistä voi saada paljon arvokasta viisautta ja elämäntaitoa vaikka ei tunnustaisi mitään uskonnollista vakaumusta.

Joo, minä innostuin stoalaisuudesta yhdessä vaiheessa elämääni, kun oli valtavia ongelmia laiskuuden, prokrastinaation yms. kanssa. Luin siis ihan niitä antiikin ajan teoksia, Senecaa, Marcus Aureliusta, Epiktetosta jne. Lisäksi toki nykyisten stoalaisuuden kannattajien ja filosofien teoksia ja erilaisia harjoituskirjoja, joissa stoalaisuuden ajatusten perusteella on tehty harjoituksia kohti tasapainoisempaa ja tuottavampaa elämää.

Itseäni on alkanut kiinnostamaan epikurolaisuus. Pitäisi kirjastossa käydä...

"Epikuros katsoi, että korkein hyvä oli maltillisten nautintojen tavoittelu, minkä avulla ihminen saattoi saavuttaa mielenrauhan (ataraksia) ja poistaa ruumiillisen kärsimyksen (aponia).

Epikurolaisten mukaan mielihyvää tuottavaa elämää ei saavuteta syömällä ja juomalla vaan suunnitelmallisella elämäntyylillä, johon kuuluvat ystävät, keskustelut ja kohtuulliset ruumiilliset nautinnot."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Epikurolaisuus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on alkanut kiinnostamaan epikurolaisuus. Pitäisi kirjastossa käydä...

"Epikuros katsoi, että korkein hyvä oli maltillisten nautintojen tavoittelu, minkä avulla ihminen saattoi saavuttaa mielenrauhan (ataraksia) ja poistaa ruumiillisen kärsimyksen (aponia).

Epikurolaisten mukaan mielihyvää tuottavaa elämää ei saavuteta syömällä ja juomalla vaan suunnitelmallisella elämäntyylillä, johon kuuluvat ystävät, keskustelut ja kohtuulliset ruumiilliset nautinnot."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Epikurolaisuus

Suosittelen kyllä käymään kirjastossa! Voit tosiaan löytää sieltä omaan elämääsi hyviä ajatuksia, ja jopa siinä tapauksessa että et kokisikaan epikurolaisuutta omaksesi ainakin tulet lukiessasi pohtineeksi miten oma ajattelusi ieroaa epikurolaisten ajatuksista, ja kumpaa haluat noudattaa elämässäsi. Ja nämä filosofian suunnathan ei myös ole mitään uskontoja, jotka pitäisi joko hylätä tai hyväksyä karvoineen päineen, eli voit pitää sen mikä on hyvää ja jättää muun pois. Esim. itse olen tosiaan stoalainen monessa asiassa, mutta siinä missä antiikin stoalaiset olivat panenteistejä ja deterministejä, minä olen agnostikko.

Vierailija
44/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkiset kirjat joskus hyviä, jos löytää hyvän kirjoittajan ja harrastekirjat. Fysiikkaan (ihmisen keho) löytää netistäkin materiaalia.

Vierailija
45/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns. self help on yleensä joko höttöä tai sitten filosofiaa ja psykologiaa valmiiksi pureskeltuna.

Suosittelen mieluummin lukemaan filosofiaa ja psykologiaa sellaisenaan. Sen jälkeen voi sitten saada apua jostain, joka opettaa soveltamaan oppeja käytäntöön.

Myös uskonnollisia tekstejä kannattaa lukea, niistä voi saada paljon arvokasta viisautta ja elämäntaitoa vaikka ei tunnustaisi mitään uskonnollista vakaumusta.

Joo, minä innostuin stoalaisuudesta yhdessä vaiheessa elämääni, kun oli valtavia ongelmia laiskuuden, prokrastinaation yms. kanssa. Luin siis ihan niitä antiikin ajan teoksia, Senecaa, Marcus Aureliusta, Epiktetosta jne. Lisäksi toki nykyisten stoalaisuuden kannattajien ja filosofien teoksia ja erilaisia harjoituskirjoja, joissa stoalaisuuden ajatusten perusteella on tehty harjoituksia kohti tasapainoisempaa ja tuottavampaa elämää.

Onpa hienoa, että sait apua elämääsi. 

Vaikuttaa juurikin siltä, että otit omia päämääräisi palvelevia asioita näiden ajattelijoiden opeista. Korostan siis, ettei siinä ole mitään väärää.

Vierailija
46/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loving what is, Byron Katie

Yes, yes, yes. 

Tosin saattaa olla liian haastava ensiteokseksi.

Vierailija
47/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein pidä näistä, mutta Ajattele kuin munkki on ihan kiva.

Vierailija
48/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko jo mainittu,mutta Jenny Rostein-Irti masennuslääkkeist

ä.

Vierailija
49/64 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Pietiäinen: Tunne, antitunne, perimä 

Vierailija
50/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeiden oppikurssi, sitten sellainen kun Gary. R Renard maailman kaikkeus katoaa sekä rakkaus ei ole unohtanut ketään 

💕💕💕

Vierailija
51/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka luuseri täytyy olla, että lukee self-help kirjoja?

Mielenkiintoni heräsi, kuka tämän kirjan on kirjoittanut?

Vierailija
52/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duane Elgin "Voluntary simplicity". Se on vanha kirja, eikä sitä ole suomennettu.

Vierailija
53/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika yleinen harrastus esim. yritysjohtajien ja miljonäärien keskuudessa. 

Vierailija
54/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika yleinen harrastus esim. yritysjohtajien ja miljonäärien keskuudessa. 

Heh tämä! Self-help kirjoja lukevathan ovat yleensä niitä, joilla on menestyjän asenne kun taas luuserit nauravat kirjojen lukemiselle.

Vierailija
55/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi näkö ilman silmälaseja. 

Toimi. 

Vierailija
56/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitä on paljon, mutta

Anthony DeMello: Havahtuminen. Tämä pitäisi kaikkien lukea. 

Wayne Dyerin kirjat. 

Mike Hockney: The Last Bling King. Romaani, eikä self help -kirja, mutta mieletön ajatusten avaaja. 

Vierailija
57/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Tolle. Mä olen lukenut sen ja hänen toisenkin kirjansa Uusi maa. Niissä on paljonkin vetoavaa, ja olisipa se hienoa semmoinen valaistuminen saavuttaa, jonka hän on ilmeisesti saavuttanut. Mutta luulen, että monelle käy kuten minulle, että ei ne hänen kirjat lopulta tarjoa mitään mikä veisi lukijan sinne samaan tilaan tai edes sitä kohti. Sitä vaan jää ihmettelemään, että onpa hienoa, mutta minä en kyllä saa mitään hienoja ykseyden henkisiä kokemuksia tai muuta, vaikka kuinka meditoisin ja tarkkailisin sisäistä puhettani ja mitä hän nyt suositteleekin.

Joskus voi olla tarpeen syventää omaa harjoitusta, esim. osallistumalla meditaatioretriittiin :) Jokainen harjoitus vie eteenpäin..

Vierailija
58/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Tolle. Mä olen lukenut sen ja hänen toisenkin kirjansa Uusi maa. Niissä on paljonkin vetoavaa, ja olisipa se hienoa semmoinen valaistuminen saavuttaa, jonka hän on ilmeisesti saavuttanut. Mutta luulen, että monelle käy kuten minulle, että ei ne hänen kirjat lopulta tarjoa mitään mikä veisi lukijan sinne samaan tilaan tai edes sitä kohti. Sitä vaan jää ihmettelemään, että onpa hienoa, mutta minä en kyllä saa mitään hienoja ykseyden henkisiä kokemuksia tai muuta, vaikka kuinka meditoisin ja tarkkailisin sisäistä puhettani ja mitä hän nyt suositteleekin.

Kokeile jotakin uutta harjoitusta, vaikka kundaliinijoogaa. Se on voimakas ja tehokas henkinen harjoitus.

Vierailija
59/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä useasti mainittu Havahtuminen muutti elämäni ja elämänasenteeni täysin, opetti suhtautumaan vastoinkäymisiin. Harmi kyllä DeMello menehtyi jo kauan sitten.

Vierailija
60/64 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tony Robbinsit kirjat ovat hyviä. Toiset pitää liian 'jenkkimäisinä', mutta itse olen tykännyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi