Patti niskassa, mikä voisi olla?
Huomasin eilen aamulla toisella puolella niskassa, lähellä hiusrajaa aristavan kohdan. Tunnustellessa siinä tuntui ihan pieni n 0,5 cm halkaisijaltaan oleva kohouma. Näpräsin sitä varmaan liikaa sillä illalla se oli suurentunut n 1 cm kokoiseksi. Hyvin lievää punoitusta on tuolla alueella. Ei oikein vaikuta paiseelta ellei ole hyvin lievä sellainen. Ei ole pistojäljeä enkä muista että mikään olisi edes pistänyt. Ei kutise. On sellainen aika kiinteä ja hieman aristava patti. Voiko imusolmuke oireilla noin?
Kommentit (30)
Kannattaa mennä aivan mahdollisimman pian lääkäriin, jos on jotain vakavaa kyseessä. Patit pitää tutkituttaa aina!
Mulla on ollut muutamia kertoja imusolmuke suurentunut ilman mitään näkyvää syytä. En kyllä muista että noihin olisi liittynyt mitään aristusta tai punoitusta. Seuraile nyt parisen viikkoa ja jos ei lähde pienenemään niin käy lääkärissä.
Minä varaisin ajan lääkäriin, niin ei tarvitsisi miettiä. Todennäköisesti vaaraton, mutta hyvä se on selvittää.
Sitä kutsutaan Suomessa pääksi. Head (englanniksi.)
Mulle nousee tuollainen varoitusmerkiksi silloin, kun olen syönyt liikaa sellaista, missä on paljon histamiineja. Otan 2x2 antihistamiini tbl päivässä, mutta silti joskus histamiinilasti menee yli sietokyvyn, ja tulee paukuroitten lisäksi laajempaa allergista turvotusta. Paukuroita tulee ja menee, ilmaantuu ja häviää.
Sinuna seuraisin tilannetta ja jos patti ei ala pienentyä tai muuttuu pahemmaksi niin kävisin lääkärissä esim 3 viikon kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna seuraisin tilannetta ja jos patti ei ala pienentyä tai muuttuu pahemmaksi niin kävisin lääkärissä esim 3 viikon kuluessa.
Mulla on ollut suurentuneita imusolmukkeita eri puolilla kehoa ainakin viimeiset 30 vuotta. Ei niistä ole yksikään lääkäri sanonut mitään.
Niskassasi kasvaa kolmas silmä joka kuuluu paholaiselle. Älä töki sitä enempää tai se ärtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut suurentuneita imusolmukkeita eri puolilla kehoa ainakin viimeiset 30 vuotta. Ei niistä ole yksikään lääkäri sanonut mitään.
Mikäli imusolmukkeet suurentuvat flunssan, hammas peräisin syyn tai ihoinfektion takia niin ei tarvitse tutkia. Jos suurentuvat ilman ilmeistä syytä niin on tutkittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli imusolmukkeet suurentuvat flunssan, hammas peräisin syyn tai ihoinfektion takia niin ei tarvitse tutkia. Jos suurentuvat ilman ilmeistä syytä niin on tutkittava.
Varmaan ovat jostain hyvästä syystä suurentuneet, mutta eivät palaudu takaisin normaaliksi.
Lymfooma suurentaa imusolmukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Lymfooma suurentaa imusolmukkeita.
Totta, mutta voivat suurentua muutoinkin.
Voi olla finni, aterooma, syöpä.
Itse menisin suosiolla suoraan yksityiselle kirurgille poistoarvioon ja sitten patti pois ja patologille. Sillä se selviää.
Mikä tahansa kohta kropassa turpoo kun aikansa räplää.
En tiedä, mutta älä rönklää sitä.