Olisiko parempi, jos autoilijat väistäisivät pyöräilijää AINA?
Näihän asia oli ennen kunnes muutettiin joskus 90-luvulla, koska autoilijat eivät osanneet ajaa. Eli heikomman osapuolen annettiin kärsiä vahvemman osapuolen osaamattomuuden takia.
Ja nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa autoilijat suorastaan pakottavat pyöräiljät tien pysähtymällä turhaan ja viittoilemalla. Koko liikenne on mennyt aivan sekaisin vain muutamassa vuodessa.
Autoilijat, opetelkaa liikennesäännöt! Se ei nopeuta liikennettä mitenkään, että te pysähdytte päästämään minut ensin vaikka aivan täysin selvästi pyörällä aion noudattaa väistämisvelvollisuuttani!
Kolmion takaa te sitten taas tulette eteen ja tapatte pikkulapsia suojateille ja kolaroitte jatkuvasti toistenne kanssa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Belgiassa onkin näin.
Se onkin persuvapaa sivistysmaa.
Juu pyöräilin pitkästä aikaa. Toiset autoilijat antaa tilaa kun ei pitäis ja toiset javat päälle kun pitäis väistää.
Ennen pyöräilin paljon ja punaisiinpäin ajo oli yksi paras keino pysyä hengissä. Silloin takaa tuleva auto ei käänny päälle ja itse on vastuussa ettei aja muitten alle
Vierailija kirjoitti:
Juu pyöräilin pitkästä aikaa. Toiset autoilijat antaa tilaa kun ei pitäis ja toiset javat päälle kun pitäis väistää.
Ennen pyöräilin paljon ja punaisiinpäin ajo oli yksi paras keino pysyä hengissä. Silloin takaa tuleva auto ei käänny päälle ja itse on vastuussa ettei aja muitten alle
Hyvin suuri osa autoilijoista ajaa tahallaan päin punaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Belgiassa onkin näin.
Se onkin persuvapaa sivistysmaa.
Oletko asunut siellä. Inhoavat afrikkalaisia suunnattomasti. Ei ihme sillä nuo ryöstelevät varastelevat raiskarit ovat huomattavan röyhkeitä. En suosittele menemään pimeään aikaan Bryseelin mustille alueille ja olen asunut monessa huonossa paikassa. Brysseli oli melko pelottava.
Tähän vielä lisäksi se, että autot ovat jotain 3000 kg painavia, talon kokoisia helvetinkoneita.
Olisi huomattavasti parempi jos auto väistäisi aina. Eli pysähtyisi. Mitä järkee erotella kävelijä ja pyörä kerran samaa reittiä eli suojatietä kulkevat tien yli? Onhan se naurettavaa jos kävelijä ja pyörä tuleekin yhtäaikaa suojatielle niin pitää pysähtyä mutta jos kävelijää ei olekkaan niin voi ajaa päälle? Paitsi jos tiehen on maalattu pyörätie -))))?
Vierailija kirjoitti:
Olisi huomattavasti parempi jos auto väistäisi aina. Eli pysähtyisi. Mitä järkee erotella kävelijä ja pyörä kerran samaa reittiä eli suojatietä kulkevat tien yli? Onhan se naurettavaa jos kävelijä ja pyörä tuleekin yhtäaikaa suojatielle niin pitää pysähtyä mutta jos kävelijää ei olekkaan niin voi ajaa päälle? Paitsi jos tiehen on maalattu pyörätie -))))?
Varmaan sitä järkeä, että kävelijä ei sujahda jostain alle 50 km/h nopeudella.
Olisiko parempi, jos pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat väistäisivät jalankulkijoita aina?
Vastaus: olisi parempi ja autotkin vois pysähtyä suojatien kohdilla
Vierailija kirjoitti:
Missä auto, siellä ongelma.
Missä pyöräilijä, siellä ongelma. Kokemusta on sekä auton ratista että jalankulkijana. Mitään ei tarvii pelätä niin paljon kuin pyöräilijöitä kaupungissa.
Ei tieliikennelaki ole ikinä toiminut Ap:n väittämän mukaan. Kevyen liikenteen väylän ulkopuolella eli maantiellä, kadulla yms polkupyörä on ollut ihan samalla tavalla liikenneväline samoine sääntöineen kuin autokin. Olisikin mielenkiintoista, mistä sinä olet tuon harhaopin päähäsi saanut. Jos löydät aiheesta jonkun artikkelin, linkitä se tänne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tieliikennelaki ole ikinä toiminut Ap:n väittämän mukaan. Kevyen liikenteen väylän ulkopuolella eli maantiellä, kadulla yms polkupyörä on ollut ihan samalla tavalla liikenneväline samoine sääntöineen kuin autokin. Olisikin mielenkiintoista, mistä sinä olet tuon harhaopin päähäsi saanut. Jos löydät aiheesta jonkun artikkelin, linkitä se tänne.
Melkein muttei kokonaan. Pyöräilijän ryhmityssäännöt ovat autoilijaa tai mopoilijaa liberaalimmat
Vierailija kirjoitti:
Olisi sata kertaa järkevämpää jos pyöräilijä väistäisi aina. Pyörän selästä on paljon helpompi havaita auto kuin toisinpäin.
Ja useimmiten pyöräilijä on se joka ei osaa liikennesääntöjä.
Joka päivä auto pysähtyy kun olen ylittämässä tietä, vaikka itse olen pysähtynyt. En kuitenkaan voi ajaa suoraan tielle koska tiedän että kaikki eivät pysähdy, ja joku hullu suorastaan saattaa ajaa päälle koska on oikeus. Älytöntä veivaamista siis, hidastan ja olen valmis odottamaan, auto pysähtyykin, ylitän sitten tien.
Minä tekisin näin : jos autoilija viittoo "saa mennä", pyöräilivä saa ajaa yli. Jos tilaa ei meinaa tulla, pyöräilijä nousee pyörän selästä ja muuttuu jalankulkijaksi jolla on etuajo-oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Olisi sata kertaa järkevämpää jos pyöräilijä väistäisi aina. Pyörän selästä on paljon helpompi havaita auto kuin toisinpäin.
Ja useimmiten pyöräilijä on se joka ei osaa liikennesääntöjä.
Tämä nimenomaan, ei ole osattu ennen eikä osata tai oikeastaan ei haluta osata vieläkään. Marinat ja rääkymiset palstalla sitten, kun oma perseily aiheuttikin sitten jotakin vahinkoa.
Sitten ne pyöräilijät eivät edes hidastaisi suojatielle tullessaan eivätkä sivuilleen katsoisi.
Ainoa oikea tapa olisi se, että auto väistää aina kun pyöräilijä taluttaa suojatiellä pyörää ja jos taas pyöräilijä ajaa pyörällä suojatielle, pyöräilijä olisi silloin aina väistämisvelvollinen.
Sanon tämän ihan pyöräilijänä, koska olen lopen kyllästynyt katsomaan noita spandexpyörähurjastelijoita, joilla ei ole mitään tajua siitä, mitä vaaraa aiheuttavat muille kun kaahavat laput silimillä koska on oikeus.
Ei ollut pyöräilijää osallisena tässä (autoilijat sotkivat liikenteen kolaroimalla keskenään):
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010512059.html
Eikä tässä (pikkulapsen päälle ajettiin suojatiellä):
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010509324.html