Astuin nuppineulaan ja jalka oli likainen. Tuli verta ja puhdistin haavan, onko vaara että tulisi jäykkäkouristuskohtaus? Mulla ei rookote v
Kommentit (57)
Jäykkäkouristusrokotteeseen on tullut viime vuosina muutos.
Sen kesto on nykyään 20 vuotta. Se pyritään antamaan 25 veenä, 45 ja 65 vernä, ja tuon iän jälkeen 10 vuoden välein.
Mutta jos henkilö saa likaisen piston tai haavan, niin suositellaan hakemaan tehoste. Jos esim.sas haavan rikkoutuneesta ikkunalasusta, on syytä hakea tehosterokote.
Jos saa ihon rikkouman maasta, ja varsinkin jos on eläinperäisiä aineksia, niin haetaan tehoste.
Sen saa terkkarista, tai jopa päivystyksestä.
Nämä tiedot löydöt kun googlaat.
Itse astuin vauhdilla muutama vuosi sitten lankaouhrlimen pistokkeen, jossa oli 3 tylppää ja aika isoa "pistoketta". Olin ottanut puhelimen seinästä pois, kun olimme lähdössä reissuun ja asumme ukkoherkällä alueella. Pistoke lojui lattialla, ja astuin sen päälle vauhdilla.
Kaksi niistä meni läpi jalkapohjaan, kolmas osui varpaiden väliin.
Isot verta vuotavat reiät. Ei meillä likaista ollut, olin siivonnut pari päivää aiemmin.
Soitin päivystykseen, koska oli ilta, ja tetkkari kiinni.
Pyysivät tulemaan paikalle kun kerroin asiani, ja sanoivat että on otettava rokote.
No, sain sen ja samalla puhdistuvat nuo reiät ja sitoivat jalkani kunnolla.
Suosittelen sinua yrittämään mennä huomenna tetkkariin tai päivystykseen.
Soita ainakin ja kysy tilannetta.
Minulla meni reiissu pieleen, kun jalkapohja oli tosi kipeä ja turvonnut. Sekä lekuri kielsi etten saanut uida enkä kastella jalkaani viikkoon.
No, vahinkoja sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittaa voi aamukahdeksalta tai voit tietysti heti soittaa päivystykseenkin mutta kun tuo ei ollut mikään naula vaan pieni nasta vaan niin ei ehkä kannata hätäillä.
Mutta mulla oli silti jalat likaiset ja eteinen oli likainen... En tiedä ottaako ne tosissaan päivystyksessä kun ei ole suuri haava....
Soita aamulla terv kesk koska myös bakteeri voi mennä, poikani joutui tiputus hoitoon kun hiertymä varpaan välissä, nousi kylläkin kuume ja kova kipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene huomenna ottamaan jäykkäkouristus rokotus niin asia ei vaivaa koko juhannusta.
Miten se vain "mennään ottamaan "jos on köyhä?
Eiköhän ole ilmainen, hoitaja antaa sen. Soita ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittaa voi aamukahdeksalta tai voit tietysti heti soittaa päivystykseenkin mutta kun tuo ei ollut mikään naula vaan pieni nasta vaan niin ei ehkä kannata hätäillä.
Mutta mulla oli silti jalat likaiset ja eteinen oli likainen... En tiedä ottaako ne tosissaan päivystyksessä kun ei ole suuri haava....
Soita aamulla terv kesk koska myös bakteeri voi mennä, poikani joutui tiputus hoitoon kun hiertymä varpaan välissä, nousi kylläkin kuume ja kova kipu.
Ei mulla ole enää mitään merkkiä edes tuosta nuppineulan pistosta mutta pelottaa että sinne ihoon pääsi bakteeri. Soitan kyllä aamulla, mutta yleensä ne ei heti vastaa heti ja soittavat iltapäivällä takaisin... Silloin mä olenkin jo töissä niin en tiedä miten pääsen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene huomenna ottamaan jäykkäkouristus rokotus niin asia ei vaivaa koko juhannusta.
Eiköhän ole ilmainen, hoitaja antaa sen. Soita ainakin.
Pitääkö niiden siis erikseen varata lääkäri/hoitaja vai voiko se hoitaja antaa sen jollain tauollaan yms?
Vierailija kirjoitti:
tarviiko siis lääkäriaikaa vai voiko sinne vain mennä?
Ei tarvi lääkäri aikaa, hoitaja antaa rokotukset. Eikä maksa kun matkat itse.
Luin että vain 50% naisista on voimassa oleva jäykkis rokote. Ehkä tämä aloitus voisi myös olla muistutus että käykäähän ottamassa
Mistä lähtien kesto on ollut toi 20 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tarviiko siis lääkäriaikaa vai voiko sinne vain mennä?
Ei tarvi lääkäri aikaa, hoitaja antaa rokotukset. Eikä maksa kun matkat itse.
Annetaankohan se labarotorissa?
Jäykkäkouristus rokote kuuluu kansalliseen rokoteohjelmaan ja on aina ilmainen.
Sen antaa terkkarissa hoitaja.
Soita aamulla ja saat huomiselle ajan.
Kannattaa hakea, koska jalkasi oli ja lattia oli likainen.
Pienikin haava, tai pistos saattaa aiheuttaa jäykkäkoutrstuksen, se on vakava tila, joka voi johtaa halvauksen.
Ja työnantaja ei voi kieltää sinua käymästä töistä terkkarissa, ja saat hoitajan kirjoittaman todistuksen.
Tarvittaessa saat rokotuksen myös päivystyksessä.
T:Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien kesto on ollut toi 20 vuotta?
Vuodesta 2018 alkaen.
THL totesi, että harvempi rokote väli riittää.
Mutta tehoste on haettava, jos iho rikkoutuu, ja varsinkin likaisessa paikassa.
Laita käsidesiä siihen kohtaan. Sukka yöksi ettet kävele lattialla. Voi olla et selvisit säikähdyksellä, ota joskus kuitenkin jäykkäkouristus rokotus.
Vierailija kirjoitti:
Pienikin haava, tai pistos saattaa aiheuttaa jäykkäkoutrstuksen, se on vakava tila, joka voi johtaa halvauksen.
Ja työnantaja ei voi kieltää sinua käymästä töistä terkkarissa, ja saat hoitajan kirjoittaman todistuksen.
Vasta huomenna? Eikö se pitäisi antaa sama n päivän aikana että vaikuttaa? (jos siis olis se bakteeri päässyt)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa rokote lähiaikoina. En kyllä usko että jäykkäkouristuksen tuosta saat .
Pääseeköhän sinne heti? Tuskin...
Terveydenhoitajalle / sairaanhoitajalle yhteys terveyskeskukseen. Ne pistävät rokotteen.
Itse kävin uusimassa jäykkäkouristusrokotteen keväällä. Heti pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta huomenna? Eikö se pitäisi antaa sama n päivän aikana että vaikuttaa? (jos siis olis se bakteeri päässyt)
On tilanteita, joissa ei pääse saman vuorokauden aikana hakemaan rokotetta .
Esim. Henkilö on ollut mökillä, festareilla tai vaeltamassa, tai on ollut humalassa, ja vasta seuraavana vuorokautena, huomaa, että pitäisikö tuohon haavaan tai pistoon hakea rokote.
Ja kyllä se tehoaa vielä seuraavien lähivuorokaisien aikana.
Kannattaa siis hakea vielä seuraavinakin päivinä.
Jäykkäkouristus on harvinainen sairaus.
Kuitenkin 2000- luvulla tapauksia on ollut 1-2 vuodessa, joten ei kannata ottaa riskiä.
Sittenhän on hyvä tehoste voimassa pitkälle tulevaisuuteen.
Hyvin ehdit hakea sen huomenna päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tilanteita, joissa ei pääse saman vuorokauden aikana hakemaan rokotetta .
Esim. Henkilö on ollut
Kiitosta vain, hoitaja...