Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki on hirvittävän kallista

Vierailija
19.06.2024 |

Huomaan ettei rahani riitä, kuten ennen vanhaan eli vain pari vuotta sitten. Ennen jäi jotain jopa säästöön, nyt menee kaikki pelkkään elämiseen eikä meinaa edes riittää. Milloin Suomesta tuli tällainen helvetti ettei mikään kohta kannata? Mihin tästä muuttais? 

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kokoomus nostaa alvia, niin kohta kaikki on vielä kalliimpaa.

Huvikseenko vai ilkeyttään,mitä luulet,vai loputtomaan velkasuohon ajetun Suomen tilanteen korjaamiseen

Vierailija
42/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihmeellistä, että näihin ketjuihin vastataan lähes 100%:sti että ei mikään ole kallistunut, olette vain köyhiä?

Ilmeisesti nämä eivät tajua, että vaikka kuinka olisi rahaa säästössä, niin eihän se poista sitä tosiasiaa, että esim. elintarvikkeiden/perusostosten hinnat ovat nousseet koronan ja Venäjän kiihdyttäminä n. 30%.

Ja turha linkittää mitään Tilastokeskuksen laskelmia, jokainen voi omista ostokuiteistaan laskea paljonko on nousua ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee lopultakin tosi vähän. Ehkä kannattaa muuttaa ajatusta siihen suuntaan jatkuvan kuluttamisen sijaan.

Ei mullakaan ole mökkiä, venettä, matkailuautoa yms ja olen ihan tyytyväinen. Aamupalaksikin syön vain ranskanleipää suklaan kanssa.

Kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valittamiseen ja muutin metsään. Jätin hyvä palkkaisen työn ja otin 10h viikossa paikallisesta Salesta. Pyrin kuluttamaan, jne mahdollisemman vähän, että yhteiskunta eli muut ihmiset hyötyy minusta mahdollisemman vähän. 

Vaikka tekoni on vain symbolinen, niin jättämällä itseäni yhteiskunnan ulkopuolelle niin paljon kuin se on mahdollista annan esim edes hieman tilaa jollekin, joka tarvitsee tältä valtiolta jotain. Minä en tarvitse mitään. Olen jo nyt saanut aivan liikaa. Odotan valtiolta enää aktiivista eutanasiaa.

Ei luovuttaminen ole mikään ratkaisu. Elämää pitää elää ja jostain eutanasiasta puhuminen on itsekkyyttä. Kaikkia tarvitaan yhteistä hyvää rakentamaan. Sinuakin.

Vierailija
44/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä helppo yhtälö, kun päivittäinen elämä kallistuu, palkka ei nouse, ja eläkejärjestelmä on henkitoreissaan, joten säästääkin pitäisi. Sitten jos käy jotain odottamatonta, esim. joutuu viikon sairauslomalle, joutuu käymään gynellä tai hammaslääkärissä, niin pakka leviää parin kuukauden ajaksi.

Se kertoo vain siitä, että on kuviteltu hyvien aikojen olevan ikuisesti ajoiksi ansaittuja. On kilpavarusteltu(koska köyhälle kuuluu se mikä rikkaallekin) itselleen sellainen elämä johon ei ole koskaan ollut oikeasti edes varaa. 

Valtio ja rahaviranomaiset yrittivät toppuutella ylivelkaantumista, mutta vaikeaa se oli kun ihmisillä ei ollut mitään aitoa motiivia säästää. Ja nyt ne korttitalot on sortumassa. Ja se ei tietenkään ole oma vika vaan koronan, sodan ja persujen. 

Vierailija
45/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkaan. 

Totta. Miksi Yhdysvallat on maailman rikkain ja muutenkin ihanin valtio ja paratiisi? Koska siellä kukaan ei usko, että valtio ratkaisee kaiken. Yhdysvalloissa ei äänestetä, siellä tehdään itse. Perustetaan firmoja, leivotaan naapurille omenapiirakkaa ja tehdään hyväntekeväisyyttä omilla rahoilla, ei valtion. Siellä työtöntä ei pidetä aktiivimalleilla pompoteltavana ääliönä. Ajatus on, että sinä et ole sen lahjattomampi kuin minä, joten ala töihin. Erityisesti autistien ja kehitysvammaisten työllisyysaste on Yhdysvalloissa todella hyvä. Suomessa lähetään eläkepaperit, USA:ssa ihmisen annetaan kokea itsensä tärkeäksi oman ryhmänsä edessä. Oikein vi*tuttaa esim tumma pigmenttisten puolesta, kun helsinkiläiset tiedostavat ovat ottaneet ne lemmikkimarsuikseen. Sen isompaa karhunpalvelusta ei voi millekään kansanosalle tehdä. Se vain vahv

Jenkkilä menestyy, koska se on logistisesti ylivoimainen (Atlantin ja Tyynenmeren rannikot samassa maassa), energiarikas, resurssirikas (maatalous, kaivostoiminta) ja tietenkin valtava kotimarkkina.

Jenkeissä on helppoa perustaa pikkufirmoja, koska kotimarkkina on jättimäinen, kaikki puhuvat englantia, kaikki maksavat dollareilla ja kaikilla on ostovoimaa. Ostovoima johtuu tehokkaista suurkauppaketjuista, jotka pystyvät tarjoamaan jättimäisille markkinoille kaikkea mahdollista mahdollisimman halvalla; suuruuden ekonomia rules. Työpaikkoja kuolee, mutta niitä myös syntyy jatkuvasti kuin sieniä sateella, koska juuri tuon suuruuden ekonomian vuoksi kuluttajien ostovoima pystyy tarjoamaan suurimmassa osassa maata valtavan runsaan ja elinvoimaisen palvelualojen pikkufirmojen aluskasvillisuuden. Jokainen voi tosiaan ruveta johonkin omaan bisnekseen, ja hyvän ostovoiman vuoksi ihmiset myös ihan oikeasti käyttävät uusien firmojen palveluja.

Ei sielläkään ole helppoa yrittää maan taantuvissa osissa: keskilännen kuolevilla pikkupaikoilla tai teollisuuden rakennemuutoksen runtelemilla paikkakunnilla. Mutta niidenkin osalta suuruuden ekonomia voittaa taas: vanhoihin teollisuuskaupunkeihin avataan vaikka elokuvastudioita tai elämysmatkailufirmoja, ja taas peli pyörii, koska suuruuden ekonomia läikkyy palveluiden osalta oman maan sisällä mihin vain.

Vierailija
46/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kokoomus nostaa alvia, niin kohta kaikki on vielä kalliimpaa.

Onneksi polttoaineveron korotus ei nostanut hintoja yhtään. Ainoastaan tämän hallituksen 1,5% ALV nosto nostaa jo edellisen hallituksen aikana hintoja etukäteen 

Vierailija
47/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihmeellistä, että näihin ketjuihin vastataan lähes 100%:sti että ei mikään ole kallistunut, olette vain köyhiä?

Ilmeisesti nämä eivät tajua, että vaikka kuinka olisi rahaa säästössä, niin eihän se poista sitä tosiasiaa, että esim. elintarvikkeiden/perusostosten hinnat ovat nousseet koronan ja Venäjän kiihdyttäminä n. 30%.

Ja turha linkittää mitään Tilastokeskuksen laskelmia, jokainen voi omista ostokuiteistaan laskea paljonko on nousua ollut.

Niin entä sitten? Kuvittelitko aidosti, että alhaiset hinnat ovat syntymäoikeus? Se riittää empatian osoitukseksi, että esim lisää ukrainanlipun facebookin profilokuvaan ja sinun ei tarvitse osallistua sen enempää yhteiseen asiaan? 

Minäminäminäminäminäminäminäminäminäminä

Vierailija
48/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilön vastuu omasta itsestään on nykyään erittäin ali-arvostettu mielipide.

Valtion kuuluu hoitaa ihmisen elämä kehdosta hautaan 

Vierailija
49/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmiset ovat ennen olleet niin tuhlaavaisia eikä säästöjä löydy. Olen ollut työelämässä 15 vuotta ja olen aina pistänyt 1/3 tilistä vähintään säästöön, joskus loput pakollisten menojen jälkeen jos ei ole ollut mitään ihmeellistä tekemistä tai menoa. Sijoittanut paljon, säästänyt, asunto melkein maksettu, jne... Kaikki olen itse tienannut ihan duunarityöllä ja ei ole kukaan ilmaiseksi antanut.

Kannattaa nostaa käteisenä vielä kun sitä saa, niin ehdit rakentaa niistä arkun itsellesi. Tulisi hieno, kun liimaisi niitä päällekkäin ja ristiin, niin että tulisi tukeva laatikko, ja päälle askartelisi kukkia. Netissä on ohjeita paperikukkiin. Voi soveltaa seteleihin, ja keskustat kolikoista.

Vierailija
50/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä helppo yhtälö, kun päivittäinen elämä kallistuu, palkka ei nouse, ja eläkejärjestelmä on henkitoreissaan, joten säästääkin pitäisi. Sitten jos käy jotain odottamatonta, esim. joutuu viikon sairauslomalle, joutuu käymään gynellä tai hammaslääkärissä, niin pakka leviää parin kuukauden ajaksi.

Se kertoo vain siitä, että on kuviteltu hyvien aikojen olevan ikuisesti ajoiksi ansaittuja. On kilpavarusteltu(koska köyhälle kuuluu se mikä rikkaallekin) itselleen sellainen elämä johon ei ole koskaan ollut oikeasti edes varaa. 

Valtio ja rahaviranomaiset yrittivät toppuutella ylivelkaantumista, mutta vaikeaa se oli kun ihmisillä ei ollut mitään aitoa motiivia säästää. Ja nyt ne korttitalot on sortumassa. Ja se ei tietenkään ole oma vika vaan koronan, sodan ja persujen. 

Ei yksityisillä yleensä sellaisia velkoja ole, että ne veisivät täysin turmioon. Vain pieni osa porukasta joutuu oikeasti esim. luopumaan omistusasunnostaan rahaongelmien vuoksi. 

Mutta nyt on järjetöntä "toppuutella ylivelkaantumista", koska yleisesti ottaen velan määrän nousu tarkoittaa sitä, että raha liikkuu enemmän. Jos kukaan ei ota velkaa, kukaan ei osta mitään, ja lisäksi hinnat kallistuvat ja korot nousevat, tästä tulee todellinen laman kierre. Rakennusala kaatuu aina ensiksi, koska käytännössä kukaan ei pysty ostamaan uutta asuntoa tai taloa ilman lainaa.

Hyvä on: muutetaan sitten halpoihin asuntoihin maaseudulle tai kuoleviin pikkukaupunkeihin, ostetaan vain välttämättömin, jämähdetään paikoilleen kuin pahimpaan korona-aikaan, ja eletään sittenkin "säästäen": tämä johtaa verojen reippaaseen korottamiseen, palveluiden alasajoon, ja lopulta elintaso putoaa samaan tilaan kuin Venäjän maaseututaajamissa. Asutaan rappeutuvissa kerrostaloissa tai alkeellisissa mökeissä, syödään käytännössä pelkkää viljaa ja perunaa, ja muu elintaso saadaan jätteitä tonkimalla.

Vierailija
51/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee lopultakin tosi vähän. Ehkä kannattaa muuttaa ajatusta siihen suuntaan jatkuvan kuluttamisen sijaan.

Ei mullakaan ole mökkiä, venettä, matkailuautoa yms ja olen ihan tyytyväinen. Aamupalaksikin syön vain ranskanleipää suklaan kanssa.

Kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valittamiseen ja muutin metsään. Jätin hyvä palkkaisen työn ja otin 10h viikossa paikallisesta Salesta. Pyrin kuluttamaan, jne mahdollisemman vähän, että yhteiskunta eli muut ihmiset hyötyy minusta mahdollisemman vähän. 

Vaikka tekoni on vain symbolinen, niin jättämällä itseäni yhteiskunnan ulkopuolelle niin paljon kuin se on mahdollista annan esim edes hieman tilaa jollekin, joka tarvitsee tältä valtiolta jotain. Minä en tarvitse mitään. Olen jo nyt saanut aivan liikaa. Odotan valtiolta enä

Ei luovuttaminen ole mikään ratkaisu. Elämää pitää elää ja jostain eutanasiasta puhuminen on itsekkyyttä. Kaikkia tarvitaan yhteistä hyvää rakentamaan. 

Suomalaiset ovat taantuneet jo pitkään, jopa aiemmin fiksut ihmiset ovat lähteneet mukaan tähän vihervasemmiston kulttuurinsuojelupelleilyyn, lähtevät mukaan kaikkeen nyhtökauravillitykseen ja sähköautoiluun vaikkei heillä ole näihin edes varaa. Työssäkäynti ei kiinnosta, oman lapsen tai puolison hyvinvointi ei kiinnosta, oma agenda ja ideologia on se joka määrää elämän suunnan, sitä mietitään yöt unessa ja päivät valveilla. En tiedä johtuuko tuo nyt aivopesusta ja pitkästä väsytystaistelusta että ihminen muuttuu vai vaan mielen heikkoudesta ja muista päänvioista. Olen luovuttanut suomalaisten puolesta taistelun koska väsyin. Kun tämä maa palaa, en aio osallistua pelastustöihin.

Ehkäpä tämä on ollut joidenkin poliittisten ryhmien tarkoitus: Saattaa mahdollisimman suuri osa kansasta ns. tukiriippuvaisiksi. Helpommin hallittavaksi?

Virhearvio on siinä, etten minä ainakaan ole niin typerä, että he suostuisin tähän. Itse en voi arvottaa nykyistä ajanhenkeä kovinkaan jaloon arvoon. Ennen luontoyhteys saneli arkea ja siihen minä palasin.

Suomi on ohi. 

Vierailija
52/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastike 213 €/kk isosta uudehkosta perheasunnosta erittäin hyvällä paikalla. Ei asuntolainaa enää. Omistusasuminen ainakin on edullista tässä maassa. :)

Säästöön meillä jää n. 1700 € kuukaudessa, vaikka ei kuluttamisen kanssa pihistellä.

Ihan turha syyttää Suomen hintatasoa, jos tuhlaa rahansa vuokra-asumiseen!

213 euroa kuukaudessa on todella pieni hoitovastike vaikka olisi uudehkokin asunto. Asunto-osakeyhtiöiden keskimääräinen kuukausittainen hoitovastike vuonna 2022 oli noin 4,80 euroa/huoneistoneliö. Nyt se on varmasti enemmän koska kulut ovat nousseet niin paljon. Tuolla vastikkeella teillä olisi 44 neliötä mikä tietenkään ei ole "iso perheasunto".

Montako neliötä perheasunnossanne on? Missä tämä "erittäin hyvä paikka" sijaitsee?

Vierailija
53/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani Yleisradiosta tuli Urheiluruutu. Nyt Ylestä on tullut Uhreiluruutu. 80-luvulla kilpailtiin, kuka heittää keihästä pisimmälle. Uhreiluruudussa kilpaillaan, kuka heittää keihästä kaikkein lyhimmälle. Sen jälkeen etsitään syyllinen. Syyllinen on aina joku muu.

Vierailija
54/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään valtion rahoista päättävä hallitus lopettaa ihmisten hoitamisen ja antaa ne ihmisten verorahat terveysjäteille. 500 miljoonaa lähtee perusterveydenhuollosta että petterin kavereilla riittää vähäksi aikaa.

Vierailija
55/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, teen kahta työtä ja tuntuu että saan saman kuin ennen yhdellä työllä. Mitään ei jää. Kaikki on noussut hurjasti. Ihmiset vedetään piippuun selviytyäkseen, tällä tavalla ei hyvä heilu. 

Vierailija
56/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkaan. 

Totta. Miksi Yhdysvallat on maailman rikkain ja muutenkin ihanin valtio ja paratiisi? Koska siellä kukaan ei usko, että valtio ratkaisee kaiken. Yhdysvalloissa ei äänestetä, siellä tehdään itse. Perustetaan firmoja, leivotaan naapurille omenapiirakkaa ja tehdään hyväntekeväisyyttä omilla rahoilla, ei valtion. Siellä työtöntä ei pidetä aktiivimalleilla pompoteltavana ääliönä. Ajatus on, että sinä et ole sen lahjattomampi kuin minä, joten ala töihin. Erityisesti autistien ja kehitysvammaisten työllisyysaste on Yhdysvalloissa todella hyvä. Suomessa lähetään eläkepaperit, USA:ssa ihmisen annetaan kokea itsensä tärkeäksi oman ryhmänsä edessä. Oikein vi*tuttaa esim tumma pigmenttisten puolesta, kun helsinkiläiset tiedostavat ovat ottaneet ne lemmikkimarsuikseen. Sen isompaa karhunpalvelusta

Kun peilin sijaan katseleekin ympärilleen, saattaa jopa rikastua. Markkinataloudessa rikastuu toisten tarpeiden täyttämisestä. Ei sillä, että odottaa muiden täyttävän juuri minun narsistiset ja nirsot tarpeeni.

Vierailija
57/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään valtion rahoista päättävä hallitus lopettaa ihmisten hoitamisen ja antaa ne ihmisten verorahat terveysjäteille. 500 miljoonaa lähtee perusterveydenhuollosta että petterin kavereilla riittää vähäksi aikaa.

Jos on riippuvainen terveydenhuollosta ei voi itse hyvin. Ihminen voi seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään? Esim yli puolet suomalaista on ylipainoisia. Sen kustannukset on yhteiskunnalle enemmän kuin päihteiden, tupakoinnin ja ilmastonmuutoksen yhteensä. 

Vierailija
58/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on riippuvainen terveydenhuollosta ei voi itse hyvin. Ihminen voi seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään? Esim yli puolet suomalaista on ylipainoisia. Sen kustannukset on yhteiskunnalle enemmän kuin päihteiden, tupakoinnin ja ilmastonmuutoksen yhteensä. 

Suomalaiset hävetkää - olette oikeasti pelkkiä narsisteja!

Suomessa on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat. Ja paino tutkitusti vaikuttaa siihen mielenterveyteen. 

Ei tämä narsistisuomalaisia kiinnosta. Heitä kiinnostaa yksi asia: minäminäminäminäminäminäminäminä.

Painosta puhuminen sotii itsemääräämisoikeutta vastaan, jota mikään ei saisi nykymaailmassa rajoittaa.

Vierailija
59/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin entä sitten? Kuvittelitko aidosti, että alhaiset hinnat ovat syntymäoikeus? Se riittää empatian osoitukseksi, että esim lisää ukrainanlipun facebookin profilokuvaan ja sinun ei tarvitse osallistua sen enempää yhteiseen asiaan? 

Minäminäminäminäminäminäminäminäminäminä

Mihinkähän tämäkin halusi vastata? Empatia? Ukrainan lippu? Profilokuva? 

Kyse oli siis hintojen noususta ja kuinka moni tuntuu tämän tosiasian kieltävän.

Vierailija
60/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset hävetkää - olette oikeasti pelkkiä narsisteja!

Suomessa on kaks

Aivan kuin aikuisuus olisi paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella. Nämä harhaisen itsekuvan omaavat kehopositiiviset yrittävät muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. 

Sori, mutta minä pidän kiinni omasta itsemääräämisoikeudestani olla paskiainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme