Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki on hirvittävän kallista

Vierailija
19.06.2024 |

Huomaan ettei rahani riitä, kuten ennen vanhaan eli vain pari vuotta sitten. Ennen jäi jotain jopa säästöön, nyt menee kaikki pelkkään elämiseen eikä meinaa edes riittää. Milloin Suomesta tuli tällainen helvetti ettei mikään kohta kannata? Mihin tästä muuttais? 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmiset ovat ennen olleet niin tuhlaavaisia eikä säästöjä löydy. Olen ollut työelämässä 15 vuotta ja olen aina pistänyt 1/3 tilistä vähintään säästöön, joskus loput pakollisten menojen jälkeen jos ei ole ollut mitään ihmeellistä tekemistä tai menoa. Sijoittanut paljon, säästänyt, asunto melkein maksettu, jne... Kaikki olen itse tienannut ihan duunarityöllä ja ei ole kukaan ilmaiseksi antanut.

Joillakin on jo lähtökohtaisesti pienin tuki ja leikkaukset. Ehkä rajoitteita ja esteitä ollut, sairauksia jopa. Ihmisten syyllistäminen säästöistä ei aina toimi. Mistä tietää mitä on tapahtunut, onko joku auttanut läheistä ja rahaa mennyt.

Vierailija
22/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmiset ovat ennen olleet niin tuhlaavaisia eikä säästöjä löydy. Olen ollut työelämässä 15 vuotta ja olen aina pistänyt 1/3 tilistä vähintään säästöön, joskus loput pakollisten menojen jälkeen jos ei ole ollut mitään ihmeellistä tekemistä tai menoa. Sijoittanut paljon, säästänyt, asunto melkein maksettu, jne... Kaikki olen itse tienannut ihan duunarityöllä ja ei ole kukaan ilmaiseksi antanut.

Ootko muistanut työn ja säästämisen ohessa myös elää normaalia elämää, vai keskittynyt vaan tuohon tulevaisuuteen varautumiseen ja rikastumiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et omista mitään ja olet onnellinen.

kaikki poliitikkomme noudattavat weffin tavoitetta. Vas ja oik ja persutkin nyt. Paha vaikuttaa. Suomen tulisi herätä ja kääntyä Jlan puoleen kuten tavisodan aikana

Vierailija
24/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastike 213 €/kk isosta uudehkosta perheasunnosta erittäin hyvällä paikalla. Ei asuntolainaa enää. Omistusasuminen ainakin on edullista tässä maassa. :)

Säästöön meillä jää n. 1700 € kuukaudessa, vaikka ei kuluttamisen kanssa pihistellä.

Ihan turha syyttää Suomen hintatasoa, jos tuhlaa rahansa vuokra-asumiseen!

Tuhlaa? Ei kai nyt kukaan tahallaan ole vuokralla, vaan pakosta usein, jos muuta ei saa. Maksaa se omistusasuminenkin. Osalle ei uraa saatavilla helposti. Jotkut eivät ole pariskunta, vaan yksin asuvia tai vanhoja.

Vierailija
25/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotitalouksien säästäminen on ollut muutamaa lamavuotta lukuunottamatta joko olemattoman pientä tai negatiivista viimeisen kolmen vuosikymmen aikana. Julkisen sektorin tilanne on samanlainen. Mutta miksi säästää, jos valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan! Vielä 1950-luvulla säästämisaste Suomessa oli Euroopan/maailman korkeimpia, mikä on nykynäkökulmasta ihmeellistä, koska ihmiset olivat keskimäärin todella aidosti köyhiä nykynäkökulmasta rutiköyhiä. Mutta sen ajan ihmiset eivät olleet kuulleet ihmeellisestä hyvinvointivaltio-takaseinästä, josta saa tarvittaessa aina rahaa.

Vierailija
26/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tarvitsee lopultakin tosi vähän. Ehkä kannattaa muuttaa ajatusta siihen suuntaan jatkuvan kuluttamisen sijaan.

Ei mullakaan ole mökkiä, venettä, matkailuautoa yms ja olen ihan tyytyväinen. Aamupalaksikin syön vain ranskanleipää suklaan kanssa.

Vierailija
27/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vain on osoitus ettet osaa käyttää rahaa. Minulla on taas tänäänkin enemmän rahaa kuin vuosi sitten tähän aikaan ja jälleen ensi palkkapäivänä nettovarallisuus on uusissa huipuissaan.  Tänään nettovarallisuus noin 30 000 euroa ylempänä kuin vuoden alussa.

kannattaisi teidänkin katsoa kulutustanne ja muuttaa käyttäytymistänne siten että ensin maksatte itselle, sitten muille ja lopuilla elätte seuraavaan palkkapäivään. Ja kannattaa olla muitakin tulolähteitä kuin se palkkatulo...

Vierailija
28/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko muistanut työn ja säästämisen ohessa myös elää normaalia elämää, vai keskittynyt vaan tuohon tulevaisuuteen varautumiseen ja rikastumiseen?

Kiitos kysymästä ja kyllä olen. En vain ole niin tyhmä että laittaisin koko tiliä sileäksi jossain yökerhossa. Kaikki kohtuudella.

Vierailija
29/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotitalouksien säästäminen on ollut muutamaa lamavuotta lukuunottamatta joko olemattoman pientä tai negatiivista viimeisen kolmen vuosikymmen aikana. Julkisen sektorin tilanne on samanlainen. Mutta miksi säästää, jos valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan! Vielä 1950-luvulla säästämisaste Suomessa oli Euroopan/maailman korkeimpia, mikä on nykynäkökulmasta ihmeellistä, koska

Hyvinvointivaltio? hmm .  . . sen tarkoitus on ollut pohjoismaissa katkaista ihmisiltä siteet perheeseen. Ennen perhe oli se paikka josta haettiin taloudellista ja muuta apua ongelmiin, mutta nykyään ihmiset on opetettu hakemaan se apu valtiolta.

Pohjoismainen sosiaalidemokratia/kapitalismi on tehnyt ihmisestä kylmän. Ihmiset ovat laitostuneet, valtio kapaloi, opettaa, hommaa duunipaikan, maksaa eläkkeen ja hautaa.

Entä mistä ihminen hakee apua, kun valtiokaan ei enää pysty auttamaan?

Vierailija
30/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä helppo yhtälö, kun päivittäinen elämä kallistuu, palkka ei nouse, ja eläkejärjestelmä on henkitoreissaan, joten säästääkin pitäisi. Sitten jos käy jotain odottamatonta, esim. joutuu viikon sairauslomalle, joutuu käymään gynellä tai hammaslääkärissä, niin pakka leviää parin kuukauden ajaksi.

Vierailija
31/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutuivat 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon aikana kun tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet nousivat kymmeniä ja satoja prosentteja ja tämän valehdeltiin johtuvan 8% inflaatiosta minkä jokainen tajuaa olleen valtavan valheen... ja esimerkkinä sähköyhtiöiden annettiin nostaa sähkösopimusten hintoja 2022 5c/kwh tasolta jopa 50c/kwh tasolle ja tämähän oli suorastaan rikollista toimintaa... ja hallinto kaiken lisäksi rakensi vielä sähkön tukimallin rikkaalle eliitille suurella alarajalla ja suurella ylärajalla jotta tuki ei auttaisi tavallisia ihmisiä lainkaan... ja etenkin keskusliikkeiden kartellit tekivät aivan vastaavaa rahastusta...

Ja nyt Suomi on maailman kallein maa suhteessa tulotasoon...

Vierailija
32/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastike 213 €/kk isosta uudehkosta perheasunnosta erittäin hyvällä paikalla. Ei asuntolainaa enää. Omistusasuminen ainakin on edullista tässä maassa. :)

Säästöön meillä jää n. 1700 € kuukaudessa, vaikka ei kuluttamisen kanssa pihistellä.

Ihan turha syyttää Suomen hintatasoa, jos tuhlaa rahansa vuokra-asumiseen!

Tämän oli pakko olla provo, koska ei kukaan ole noin kyvytön irrottamaan katse omasta navastaan. Eihän?

Vierailija
33/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllinen on ihminen.

Vierailija
34/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan turha syyttää Suomen hintatasoa, jos tuhlaa rahansa vuokra-asumiseen!"

Kuuleppa viisastelija! Aikoinaan olin huonosti palkatussa työssä. Sain kuitenkin ASPiin säästettyä rahaa.

Pankki nauroi pihalle kun menin lainaa kyselemään! EI riitä, pitää olla XX markkaa ja silti kaksi takaajaa päälle!

Yksinäisenä huonopalkkaisena ihmisenä...ei tarjottu mahdollisuutta edes.

Sitten viis veisasin, pitäkää rahanne ja asuntonne.

Sain "kunnan" asunnon kun työsuhdeasunnot poistettiin töistäni.

Et voi tietää, et voi leimata!

Vierailija
35/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee lopultakin tosi vähän. Ehkä kannattaa muuttaa ajatusta siihen suuntaan jatkuvan kuluttamisen sijaan.

Ei mullakaan ole mökkiä, venettä, matkailuautoa yms ja olen ihan tyytyväinen. Aamupalaksikin syön vain ranskanleipää suklaan kanssa.

Kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valittamiseen ja muutin metsään. Jätin hyvä palkkaisen työn ja otin 10h viikossa paikallisesta Salesta. Pyrin kuluttamaan, jne mahdollisemman vähän, että yhteiskunta eli muut ihmiset hyötyy minusta mahdollisemman vähän. 

Vaikka tekoni on vain symbolinen, niin jättämällä itseäni yhteiskunnan ulkopuolelle niin paljon kuin se on mahdollista annan esim edes hieman tilaa jollekin, joka tarvitsee tältä valtiolta jotain. Minä en tarvitse mitään. Olen jo nyt saanut aivan liikaa. Odotan valtiolta enää aktiivista eutanasiaa.

Vierailija
36/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkaan. 

Ei ole sielläkään enää halpaa. Siksi Trumpinkin kannatus on kova, koska uskotaan kyseisen messiaan palauttavan hinnat normaalitasolle.

Vierailija
37/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhille kaikki on kallista.

Itse olen amk tason ihminen ja palkkaa saan rennosta toimistotyöstäni 5500e/kk.

Vierailija
38/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just, se sulkee pois harrastukset, ystävät, jne jos käy töissä, säästää ja sijoittaa? 

-eri 

Vierailija
39/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energianhinnat karkasivat lapasesta.

Suomi on energiasyöppö maa, täällä joka nurkka paahtaa energiaa muodossa jos toisessa. Asuntojen lämmitys. Julkisten tilojen lämmitys (miettikää vaikkapa sairaaloiden energiankulutusta!!!), liikerakennukset, tuotantotilat. Maatalous tarvitsee tavallista enemmän energiaa. Puhettakaan liikenteestä. 

Kaikki menee loppujen lopuksi kuluttajan pussista. Ruoan hinta nousee, koska maanviljelijän energiakustannukset nousevat, samoin kuljetuksen ja teollisuuden energiakustannukset. Kauppa "halpuuttaa" tuotteita, mutta joutuu kuitenkin nostamaan melkein kaikkien tuotteiden hintoja.

Ja koska nyt ihmiset kulkevat hintalappujen perässä, on entistä useammin varmastikin se tilanne, että kaupoilla on joitakin sisäänheittotuotteita, joita myydään tyyliin tappiolla, jotta saadaan asiakkaat kilpailijoilta omille käytäville. Näiden tuotteiden myynnistä saamatta jääneet tulot siirretään taas muihin tuotteisiin. Tästä syystä kaikki muutkin tuotteet kallistuvat. Käyttötavarapuoli ei enää vedä samaan malliin, koska hintatietoiset kuluttajat hakevat ne halpakaupoista > näidenkin tuoteryhmien tuottamat tappiot laitetaan lopulta moneen peruselintarvikkeeseen.

Energian kallistuminen / energian hinnan heittely säteilee aivan kaikkeen.

Vierailija
40/60 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotitalouksien säästäminen on ollut muutamaa lamavuotta lukuunottamatta joko olemattoman pientä tai negatiivista viimeisen kolmen vuosikymmen aikana. Julkisen sektorin tilanne on samanlainen. Mutta miksi säästää, jos valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan! Vielä 1950-luvulla säästämisaste Suomessa oli Euroopan/maailman korkeim

Olet oikeassa. Meidät on ihan laitostettu. Ja jos joku yrittää elää perheenä ja pitää lapsiakin pitkään kotona asumassa, niin kyllä sitä haukutaan. Ja yritetään yhteiskunnallisesti kaikin tavoin vaikeuttaa eikä varsinkaan tueta!

Maa on nyt täynnä katkeria yksinäisiä ihmisiä ja syntyvyyskin on laskussa. Tämäkö oli sitä mitä haluttiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä