Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan palkkio. Mikä on kohtuullinen?
Onko missään yhtiössä niin suurta summaa kuin meidän taloyhtiössä jossa pj saa 600 euroa / vuosi?
Mielestäni se on suurin summa mitä olen kuullut. Miten on, millaisia palkkiota muualla maksetaan?
Kiinnostaa, talo on aika uusi 5 vuotias ja töitä kuulema niin paljon, että halusi noin suuren palkkion.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Meillä tässä talossa hallitus työskentelee kuin salaseura, ei tehdä juuri mitään talon yleisen edun hyväksi, ei hoideta porraskäytäviä kunnolla, ei hoideta pihaa eikä uskalleta pitää talkoita jostain syystä. Summa 600,- ei ole päätähuimaava, mutta kun ei ole paljon hallituksella eikä varmaan pj:llä tekemistä näin uudessa talossa. Kuulema 3 etäkokousta viime kaudella. Ap
Nuo kaikki mainitsemasi asiat voit viedä yhtiökokouksen päätettäväksi ja vaatia vaikka äänestystä.
Ja miksi talkoita ei enää pidetä, johtuu korvausvastuusta, jos sattuu tapaturma tai vahinko. Jos asukkaat tekevät, pitää olla eri vakuutus. Olet kait lukenut mediasta taloyhtiön korvausvastuista, jos joku saa elinikäisen vamman.
Ja miksi ihmeessä et hakeudu/ilmottaudu hallitukseen ja ryhdy hallituksen pj. Voit leipoa kakun mieleiseksi. Tuskin kukaan vastustaa, kun ongelma taloyhtiössä, ettei kukaan halua hallitukseen, saati pj. Se on kusitolppana oloa, kuten päämisteri Sipilä sanoi työstään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas sinä, näsäviisas.Olen tod. käynyt kokouksessa ja olen itse hoidellut pihaa monta vuotta. Ei talkoita kerrostalossa kuka vaan ala omilla varoilla järjestelemään ja ostamaan tarvikkeita.
Kyllä se on hallituksen asia ja myös se, että pihaa hoidetaan järjestelmällisesti myös se on hallituksen tilaama asia. Hallitus päättää esim. tilaako porraskäytäviin vuosittaiset ns. peruspesut vaiko ei.
Meillä on passiivinen ja tyhmä hallitus, siinä se.
Porraskäytävän siivoukset yms. perustuvat sopimikseen, josta päätetään yhtiökokuksessa. Ja riippuu asukkaista, miten paljon siitä ollaan kuukaudessa/vuodessa maksamaan.
Esim. meidän taloyhtiössä siivousyhtiöstä on ostettu porraskäytävän siivous 20 minuuttia, josta maksamme, jos siivooja siivoaa 30min. hän saa tehdä sen omalla ajallaan, ilman palkkaa. Ja sopimuksessa määritellään hyvin tarkkaan, mikä oven kahva pyyhitään ja mikä ei.
Sinun kannattaa osallistua yhtiökokoukseen ja antaa ehdotuksia ennen kokouksen kutsumista, onko muut asukkaat samaa mieltä ja valmiit maksamaan, yhtiökokouksessä enemmistö osakemääristä päättää. Ei hallitus lähde siivoamaan ja nykyään ei juuri talkoita järjestetä, vastuiden takia.
Meillä 1500e/v. sekä halltuksen jäsenille 1000e/v.
Heti joutuu maksamaan jos ei löydy halukkaita hallitukseen ja summa nousee siihen asti että alkaa halukkaita löytymään. Tietysti on firmoja mistä voi ostaa hallitukseen jäseniä, jos ei omasta talosta löydy. Meillä on kuuden talon yhtiö ja pj maksetaan 800 e palkkio/vuosi. Hoitaa samalla omatoimisesti isännöinnin ja hyvin on hoitanut. Tulee kuukausi tiedotteet, korjaussuunnitelmaa noudatetaan etupainotteisesti ja talolla on se puolen vuoden vastikkeet "säästössä" jos tulee jotain yllättävää. Itse olen suorittanut isännöinnin ammattitutkinnon ja toiminut isännöitsijänä isännöinti yrityksessä joten kokemusta löytyy.
Ainoa mitä olen kaivannut niin taloyhtiön vakuutukset pitäisi antaa vakuutusmeklarien hoidettavaksi näin toimii noin 90 % taloyhtiöistä.