Onko olemassa konkreettinen etuus, joka saisi sinut hankkimaan enemmän lapsia / sen ensimmäisen
Mulla se olisi reilu määrä käytännön apua kunnalta. Siis paljon apua lastenhoitoon. Vastasyntyneen kanssa vaikka melkein joka päivä ja myöhemmin riittäisi vähempikin. Saisi nukkua ja ei olisi riskiä olla äärirajoilla vaikeankaan vauvan kanssa.
Yksi lapsi meillä on ja ollaan hänelle hyvät vanhemmat, kaksi helppoa lasta menisi kyllä. Mutta jos toinen olisi yhtään hankala, vaikka ihan koliikki tms tavallinen vauva niin ei meillä riittäisi resurssit.
Ei ole turvaverkkoja. Suku on kaukana ja kaverit melkeinpä välttelevät vastasyntyneen äitiä ja isää, saati että auttaisivat.
Oikeastaan mikään muu etuus, raha tms. ei muuttaisi päätöstä päätöstämme pysyä yhdessä lapsessa, ellei sitten rahaa tulisi niin paljon että olisi varaa itse palkata apulainen
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, valtio vaan palkkaaman kaikille ladtenhoitaja. Voi äiti mikä ehdotus
Ennen oli varsin yleistä, että oli kotiapulainen/apulaisia perheessa, oli jopa imettäjiä. Tutustu historiaan, niin ei tarvitse pöyristyä.
Oli, muttei todellakaan valtion palkkaamana. Ihan omasta pussista aatelisto ja varakkaampi väki ne maksoi. Tutustu historiaan äläkä höpise omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun kerran "palkitset" siitä lastenteosta niin saat olla "palkitsemassa" ihan joka käänteessä. Jopa siitä että jaksavat hoitaa ne kakaransa. Juu ei tod. Jos ei ole miltään osin resursseja eikä halua tai motivaatiota itsellä panostaa parempaan elämänlaatuun ilman erillisiä "palkkioita" niin parempi jättää ne penskat tekemättä kokonaan.
Niinhän nyt ollaankin jätetty tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa äiti palkitaan kun saa lapsen. Palkkio voi olla tuhansia euroja.
Suomessa maksetaan lapsilisää. Sitä ei muualla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli varsin yleistä, että oli kotiapulainen/apulaisia perheessa, oli jopa imettäjiä. Tutustu historiaan, niin ei tarvitse pöyristyä.
Ei mikään estä niitä nytkään omalla rahalla palkkaamasta. Valtio ei tuollaisia palveluita ole kustantanut missään vaiheessa historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitset vastasyntyneelle vauvalle joka päivä hoitajaa? Imettäisikö se hoitaja vauvaa?
Eikö kaksi vanhempaa pysty jakamaan hoitovastuuta varsinkin kun on isyyslomakin?
Tätä minäkin mietin. Olen totaaliyhäri, kestin vauva-ajan yksin. Tietysti, jos parisuhde ei ole hyvä, niin siihen menee energiaa.
Minua taas kiinnostaa enemmän mikä saisi sinut hankkimaan enemmän lapsia?
Hyvä kumppani. Siis kaikkea muuta kuin lapsen isä. Tieto, että isä olisi aina aktiivisesti lapsen elämässä mukana, vaikka eroaisimme. Lapsentekojuna on kyllä minun osaltani mennyt jo.
Minusta pitäisi myös kasvattaa vapaaehtoisten verkostoa. Varamummoja ja pappoja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitset vastasyntyneelle vauvalle joka päivä hoitajaa? Imettäisikö se hoitaja vauvaa?
Eikö kaksi vanhempaa pysty jakamaan hoitovastuuta varsinkin kun on isyyslomakin?
Oikeastaan suurempi tarve on toki heti sen lyhyen isyysloman päättyessä
Silloinkin se isä on kotona töiden jälkeen ja viikonloput. Mikä siitä vauvan hoidosta tekee ylivoimaista kahdelle aikuiselle? Ymmärtäisin, että täysin yksin on tosi rankkaa, mutta jos kaksi puolisoa ei kykene jakamaan vastuuta, on se kummallista.
Aivan, sinä et ymmärrä. Se on ihan ok.
Kerrotko sitten lapsimääräsi ja mikä saisi juuri sinut hankkimaan lisää niin pysytään asiassa?
Raha on huono motiivi lapsien saamiseksi. Jos siitä maksetaan reippaasti, niin voi olla joillakin rahat meneekin muualle kuin lapsn hyväksi. Esim huumeisiin (en tarkoita aloittajaa). Surullisia tarinoita on liikaa.
Kannattaa oikeasti haluta lasta ja ymmärtää, että se on läsnä elämässäsi kunnes olet vanhus. Tietysti jos olisi isäkin ja liitto toimisi hyvin, niin olisi helpompaa.
Ei kukaan voi luvata, millainen maailma on vuoden päästä saati 10 vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Monissa maissa maksetaan lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, perhe maksoi siitä itse, eikä se kovin yleistä kuitenkaan ollut. Imettäjän oma lapsi oli usein kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli, muttei todellakaan valtion palkkaamana. Ihan omasta pussista aatelisto ja varakkaampi väki ne maksoi. Tutustu historiaan äläkä höpise omiasi.
Mun isoäiti oli kyllä melkoisen köyhä ja jopa hänellä oli aina apulainen
Lapsi olisi ihan kiva, mutta en mistään hinnasta halua olla raskaana ja synnyttää. Jotenka jää lapset hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko tipottainen raha hyvä. Parempi olisi tuntuva iso summa. Voisi miettiä asumiskuvioita paremmin. Summan voisi käyttää vuokratakuuseen esim.
Jos saisin jostain isän sille lapselle. Edes luovuttajaksi. Rahallahan saisi tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun kerran "palkitset" siitä lastenteosta niin saat olla "palkitsemassa" ihan joka käänteessä. Jopa siitä että jaksavat hoitaa ne kakaransa. Juu ei tod. Jos ei ole miltään osin resursseja eikä halua tai motivaatiota itsellä panostaa parempaan elämänlaatuun ilman erillisiä "palkkioita" niin parempi jättää ne penskat tekemättä kokonaan.
Niinhän nyt ollaankin jätetty tekemättä.
Ja hyvä niin. Ei työtätekevien veronmaksajien selkänahasta voi koko ajan olla repimässä muille. Niillä työtätekevillä veronmaksajilla kun itselläänkin saattaa olla ne omat huollettavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apulaisia ja imettäjiä oli rikkailla, jotka maksoivat sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei sitä silti hänelle valtio kustantanut. Ihan itse on maksanut sen. Sinun täytyy ymmärtää, että palkkataso oli silloin eri ja jonkun 13--15v tytön sai hyvinkin halvalla hommiin. Nykyisin sen ikäisten pitää käydä koulua eivätkä muutenkaan edes harkitsisi palvelijan hommia. Hyvä jos omassa kodissaan viitsivät osallistua kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Monissa maissa maksetaan lapsilisää.
No, siispä äitejä palkitaan siitä. Ja lisää pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei yhteiskunnan maksamana.