Miksi pyydät toista ihmistä tekemään jotakin, jonka voisit tehdä itse?
Miten perustelet tämän itsellesi? Törmään usein tämmöisiin ihmisiin.
Kommentit (38)
Se on vaihdantataloutta. Sinä teet ja minä maksan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi oletat, että suostun järjestelyyn? Maksat miten, suklaalla?
Riippuu asiasta. Tämän huipentuma ovat he, jotka lykkäävät roskan käteen ja pyytävät laittamaan puolestaan roskiin. Joku raja sentään passuuttamisellakin.
Töissä: Koska en ehdi tehdä itse kaikkea
Kotona: Koska en ole palvelija, joka tekee kaiken itse
Niin no, periaatteessa voisin tehdä ite kaikki kotityöt, mutta en viitsi, kun haluan tehdän muutakin kuin kotitöitä. Siksi nakittelen niitä muille perheenjäsenille. Teinit kyllä välillä mutisee, että tekisit ite, mutta en jaksa välittää mutinoista.
No mitä siitäkin tulisi, jos tekisin töissä 20 ihmisen hommat ja kotona kaikki kotityöt, juoksevat asiat jne. jne.
Mietin siksi, että minut on kasvatettu tekemään itse. Hyvin harvoin pyydän toista tekemään mitään puolestani ja silloinkin korvaan teon heti, saman tien, maksulla tai muulla. Yleensä tarjoudun itse tekemään jotakin toiselle.
Mutten pyydä muita tekemään mitään, etenkin mitään pientä, mutta aikaavievää ilmaiseksi. Jotkut pyytää koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi oletat, että suostun järjestelyyn? Maksat miten, suklaalla?
jos keräät minulle mustikoita tai tuot mukanasi ruokatarvikkeita, niin totta kai rahalla. Jos pyydän sinua viemään minut lentokentälle, niin minä seuraavan kerran vien sinut lentokentälle.
Se helpottaa elämää kummasti, kun opettelee jakamaan vastuuta eikä jääräpäisesti pakerra kaikkea itse.
Minkälaisista pyytämisistä on kyse?
Kannattaa hinnoitella. Samassa huoneessa tapahtuva tuonti/vienti 2€ kerta. Toisessa huoneessa 3€. Mitä pitempi matka. sitä kalliimpi. Ja todellakin maksaa palveluttamisen.
Kotityöt on asia erikseen, jokaisen kuuluu tehdä osuutensa. Samoin töissä. Mutta muissa tilanteissa, tarkoitan juuri noita "roskan käteen tuojia."
Katkaisin hiljattain välit tällaiseen ihmiseen, joka pyrkii tietoisesti alistamaan minua passuuttamalla. Haluisin ymmärtää miksi.
Tietyissä asioissa siksi, että toinen osaa sen asian paremmin ja tekee sen huomattavasti nopeammin kuin minä.
Puoliso on kanssa tuollainen. Joka ikinen pieninkin homma muuttuu hänellä ryhmätyöksi ja mitään ei saa itse yksin maaliin saakka.
Itse olen enemmänkin töiden jakamisen koulukuntaa, sinä teet X, minä teen Y, niin välillä meillä tulee kahnausta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin siksi, että minut on kasvatettu tekemään itse. Hyvin harvoin pyydän toista tekemään mitään puolestani ja silloinkin korvaan teon heti, saman tien, maksulla tai muulla. Yleensä tarjoudun itse tekemään jotakin toiselle.
Mutten pyydä muita tekemään mitään, etenkin mitään pientä, mutta aikaavievää ilmaiseksi. Jotkut pyytää koko ajan.
Ymmärrän sinua, olen itse samanlainen. Jotkut pyytää mitä tahansa, ja heille on ihan ok saada kielteinen vastaus. Jotkut taas pyytää vain viimeisessä hädässä, kun ei mitenkään itse selviä, kuten ap. Molemmat tavat on mielestäni ihan hyviä, edellyttäen, että se, jolta pyydetään osaa sanan EI. Jos hän ei osaa, ollaan hyvin pian hyväksikäytössä.
Opetellaan siis sanomaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt on asia erikseen, jokaisen kuuluu tehdä osuutensa. Samoin töissä. Mutta muissa tilanteissa, tarkoitan juuri noita "roskan käteen tuojia."
Katkaisin hiljattain välit tällaiseen ihmiseen, joka pyrkii tietoisesti alistamaan minua passuuttamalla. Haluisin ymmärtää miksi.
No sinähän sanoit perustelun tuossa "joka" alkuisessa sivulauseessa.
Vierailija kirjoitti:
Se helpottaa elämää kummasti, kun opettelee jakamaan vastuuta eikä jääräpäisesti pakerra kaikkea itse.
Ei ole tästä kyse. Vaikea selittää, mutta sävy ei ole se, että minä autan sinua, sinä minua. Vaan toisen pomottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella toiminnalla ei ole mitään tekemistä pyytämisen kanssa
Yksi naapurini oli tuollainen ja nin kauan kun hänen naapurinaan asuin, mietin tuota asiaa. Sitten eräänä päivänä valkeni. Hän sai siitä tekosyyn juoda alkoholia: kun pyysi jotakuta auttamaan vaikka lampun vaihdossa, niin hän sitten tarjosi siitä vaivanpalkaksi oluen tai muuta alkojuomaa - ja joi itse seuraksi "ettei sun tarvi yksin juoda, sehän olisi epäkohteliasta". Ja hänellä oli jatkuvasti noita kodin pieniä remppoja pyynnissä, että voisiko joku tulla auttamaan.
Viitsitkö viedä tämän kirjeen postilaatikkoon? Eri asia jos on menossa postilaatikon ohitse mutta kun en ollut... Näin eräs lähipiiriin kuuluva.
Joskus mummoni vähän passuutti mutta hän oli vanha ja raihnainen. Joten sen ymmärtää kyllä.