Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pyydät toista ihmistä tekemään jotakin, jonka voisit tehdä itse?

Vierailija
18.06.2024 |

Miten perustelet tämän itsellesi? Törmään usein tämmöisiin ihmisiin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se helpottaa elämää kummasti, kun opettelee jakamaan vastuuta eikä jääräpäisesti pakerra kaikkea itse. 

Vastuunjako onkin täysin eri juttu kuin laittaa tekemään puolestaan.

Vierailija
22/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se helpottaa elämää kummasti, kun opettelee jakamaan vastuuta eikä jääräpäisesti pakerra kaikkea itse. 

Ei ole tästä kyse. Vaikea selittää, mutta sävy ei ole se, että minä autan sinua, sinä minua. Vaan toisen pomottaminen.

Sinä kysyit otsikossa vain miksi pyydän. Et eritellyt tilanteita, joten tyydy siihen, että saat vastauksia, jotka koskevat kaikenlaisia tilanteita. Seuraavalla kerralla sitten kerrot aloituksessa, mitä tarkoitat etkä selittele jälkikäteen, kun saat vastauksia, jotka eivät miellytä sinua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hotsita!

Vierailija
24/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että AP tarkoitti ihmisiä, jotka palveluttavat itseään, eikä sitä, että yksi ihminen (äiti) tekee kaiken ja yrittää jakaa töitä muillekin.  Esim kaksi ihmistä istuu sohvalla, toinen sanoo, hakisitko minulle vettä, vaikka itsellään on kaksi jalkaa, joilla kävellä sinne keittiöön hakemaan itse vetensä. Jotkut vaan ovat sellaisia. Raivostuttavaa.

Vierailija
25/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuunjako onkin täysin eri juttu kuin laittaa tekemään puolestaan.

Tavallaan ei, koska ap puhui vain siitä, että pyydetään asioita, jotka voisi tehdä itse. Kyllähän jokainen voisi tehdä esim. kaikki kotityöt itse, mutta harva haluaa. Sama homma monissa muissakin asioissa. Periaatteessa kaiken VOI tehdä itse, mutta se ei ole järkevää. 

Vierailija
26/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että AP tarkoitti ihmisiä, jotka palveluttavat itseään, eikä sitä, että yksi ihminen (äiti) tekee kaiken ja yrittää jakaa töitä muillekin.  Esim kaksi ihmistä istuu sohvalla, toinen sanoo, hakisitko minulle vettä, vaikka itsellään on kaksi jalkaa, joilla kävellä sinne keittiöön hakemaan itse vetensä. Jotkut vaan ovat sellaisia. Raivostuttavaa.

Minusta tuossa ei ole mitään ongelmaa, jos pyytäminen on vastavuoroista tai olen joka tapauksessa nousemassa siitä sohvalta. 

Vierailija
27/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ajattelet, että sinua passuuttanut henkilö teki sen pyrkiäkseen "tietoisesti alistamaan"?

Kertoiko hän niin? Jos ei, tuo on pelkkää arvuuttelua sinulta hänen motiiveistaan.

Vierailija
28/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä estää sinua sanomasta, että hae ihan itse vetesi?

Vierailija
29/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriani on, että nämä ihmiset ovat narsistisia tai kasvaneet narsistisessa ympäristössä. Opittu tapa, että "otetaan pois missä on löyhällä kiinni". Sananlasku liittyi jotenkin kasakoihin.

Häpeämätöntä toimintaa siinä mielessä, etteivät välitä, jos tämä passuutettu huomaa. Suomeksi: eivät alunperinkään arvosta tätä ihmistä.

Vierailija
30/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän mieluummin ammattilaista tekemään kuin alan itse askartelemaan. Voin jopa maksaakin siitä.

Vierailija
31/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriani on, että nämä ihmiset ovat narsistisia tai kasvaneet narsistisessa ympäristössä. Opittu tapa, että "otetaan pois missä on löyhällä kiinni". Sananlasku liittyi jotenkin kasakoihin.

Häpeämätöntä toimintaa siinä mielessä, etteivät välitä, jos tämä passuutettu huomaa. Suomeksi: eivät alunperinkään arvosta tätä ihmistä.

Miksi alistua tuollaiseen? Aikuinen ihminen voi sanoa vastaan ja olla tekemättä asioita, joita ei halua. Turha sitä parkua, että toinen passuuttaa, kun jokaisella on ihan omakin tahto. 

Vierailija
32/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei olisi kohteliasta. Eli tuossa käytetään hyviä tapoja ja toisen hyväluontoisuutta hyväksi. Usein nämä pyynnöt tulevat myös yllättäen, ettei toinen ehdi harkita tai sanoa ei. Eli tietoista toimintaa.

Vierailija
33/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joillakin on rajoitteita tai esteitä. Syy miksi pyytävät. Ehkä jotkut asiat he pystyvät tekemään itse ja jotkut ei. Asioita voi olla myös jo usea jotka on hoidettu ja ei enää jaksa enempää. Onko kipeäkin vai virkeä. Haluaako yhdessä tehdä ne.

Vierailija
34/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei olisi kohteliasta. Eli tuossa käytetään hyviä tapoja ja toisen hyväluontoisuutta hyväksi. Usein nämä pyynnöt tulevat myös yllättäen, ettei toinen ehdi harkita tai sanoa ei. Eli tietoi

Eli olet lammas ja siksi sinua käytetään hyväksi. Siinä ei ole mitään epäkohteliasta, jos kieltäytyy tekemästä asioita, joita ei halua. Ei siihen tarvita edes sekunnin harkintaa, jotta tietää haluaako hakea toiselle vettä vai ei. 

Vierailija
35/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alistua tuollaiseen? Aikuinen ihminen voi sanoa vastaan ja olla tekemättä asioita, joita ei halua. Turha sitä parkua, että toinen passuuttaa, kun jokaisella on ihan omakin tahto. 

Totta: katkaisin välit. Tietenkin oli muutakin, vaikka tuon esille tässä tämän yhden piirteen. Halusin vain tietää miten yleistä tämä on.

Usein nuo tilanteet tulee yllättäen. Tai muiden edessä ja vaikutat itse nipolta, jos et vie sitä roskaa roskikseen. Tai tämä henkilö alkaa uhriutua jollakin tapaa tai muistuttaa jostakin, mitä on itse tehnyt aiemmin eli ollutkaan mikään ystävällinen ele, vaan hyötymielessä tehty teko.

Kaiken kaikkiaan omituista käytöstä.

Vierailija
36/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, you do it!

Vierailija
37/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos hän tarkoitti tuollaista, miksi ei sitten kirjoittanut niin

Vierailija
38/38 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se lähentää ihmisiä. Jos pyydän henkilöltä X palvelusta, se saa hänet todennäköisemmin ajattelemaan että minä tekisin saman palveluksen hänelle. Seurauksena hän pitää minusta enemmän ja tuntee minut läheisemmäksi. Tämä on ihan tieteellisesti todettu vinouma ajattelussamme.