Lue keskustelun säännöt.
Miksi vanhemmat eivät viitsi opettaa lapsiaan lukemaan?
30.01.2007 |
Opettajaystäväni mukaan viime vuosina lukutaidottomien ekaluokkalaisten määrä on kasvanut huomattavasti :/ Luulisi että vanhemmat opettaisivat lapsiaan vähän itsekin eikä oleta että koulu tekee kaiken.
Enkä nyt itseasiassa tarkoita niitä, jotka eivät kouluun mennessä osaa lukea, vaan niitä jotka eivät ensimmäisen kouluvuoden jälkeen osaa edelleenkään lukea!
Kommentit (22)
Minkä takia lapseni sitten menisivät ollenkaan kouluun, jos koulun ja opettajien nykyasenne on, ettei huvita opettaa?
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
itse olen äikän maikka, enkä ole lapsiani sen kummemmin opettanut lukemaan, mutta niin vain tuo esikoinen oppi eskarissa lukemaan. Lasten herkkyysikä lukemaan oppimisessa on juuri siinä 5-7 vuoden vaiheilla. En tiedä mistä joku oli repinyt sen 4 vuotta! Jotkut lapset oppivat lukemaan jo 3-vuotiaana ja jotkut vasta 8-vuotiaana, mutta kyllä ne KAIKKI oppivat. Lapsesta aletaan olla koulussa huolissaan jos hän ei toisella luokalla vielä lue.
Sen, mitä nykyajan vanhemmat voisivat tehdä, niin saisivat lukea lapsilleen enemmän. Tämä edistää tutkitusti kielellistä kehitystä ja ehkäisee monia oppimisvaikeuksia sekä lisää tietysti lasten lukuintoa! Ei se lukemaan oppiminen muutenkaan yleensä ole vaikeaa, mutta lukutaidon ylläpito on todella tärkeää, eli lukea (sekä oppilas itse että vanhemmat pienille lapsilleen) saa ja täytyy koko kouluiän. Kuvitellaan, että kun on oppinut lukemaan, niin taito pysyy ihan itsestään yllä ilman sen kummempaa harjoittelua. Tämä lasten lukemattomuus näkyy kielen hallinnassa jo hyvin pienillä oppilailla ja vaikeuttaa äidinkielen opiskelun lisäksi vieraiden kielten opiskelua.
Juu, ja kokemusta on tuolta koulun puolelta ekalta luokalta lukioon asti! Mutta kyllä äikän maikan duuni on parasta! Päivääkään en vaihtais. Piti vähän tuulettaa, kun täällä kotona kolmatta naperoa tällä hetkellä hoitelen.