Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitteko tässä tilanteessa (tällaisen) auton?

Vierailija
18.06.2024 |

Olen vuosi sitten eronnut, 1 lapsi (8v) joka puoliksi molemmilla vanhemmilla. Asumme kävelymatkan päässä toisistamme Hgin kantakaupungissa. Koulu on about puolivälissä lapsen koteja, ovelta joku 5 min kävely.

Isä asuu yksin maalla (leski) sinne noin 200km ja realistisia joukkoliikennevaihtoehtoja ei ole. Aiemmin kävin isän luona miehen autolla, meillä oli joskus yhteinenkin auto. 

Koen että kun isä nyt on yksin ja vanhenee niin olisi turvallista että pääsisin sinne milloin vain. Muutoin en mitenkään ihan välttämättä autoa tarviisi, mutta jos sellainen olisi, käyttäisin työhön kulkemiseen tms ja kävisin lapsen kanssa vaikka päiväretkillä lähikaupungeissa, luontokohteissa tms. Isän luona käyn noin 1-2x/kk.

Harkitsin ostavani uudehkon n. 25t maksavan auton. Muu taloudellinen tilanne on, että omistan asunnon Hgin keskustasta, siitä velkaa jäljellä noin 280t, asunnon arvo perustuen nykyisiin myyntihintoihin on noin 400t. Nettopalkka on 4500, siitä asumiseen menee laina, korko ja vastike yht. 2000. Muut menot ovat perusmenoja joitakin satasia kuussa, ruokaa, vakuutuksia tms. Säästöjä on ehkä 5t. 

Ostaisitteko tässä tilanteessa oman auton?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun nettotulot on 4500 ja menot vaikkapa noin 2800 (montako niitä satasta menee?) niin vuodessahan sä säästät tuon puuttuvan 20 tonnia. Se plus nykyiset säästöt niin ostat sen auton käteisellä. Joo, siihen menee kaikki, mutta jatkat säästämistä 1500 euroa kuussa sen jälkeenkin - lasken auton kuluiksi nyt keskimäärin 200 euroa - en huomioi arvonlaskua. 

Syövätkö he tuon vuoden heinää kuten vegaanit vai miten onnistuit tuon laskelman tekemään?

Aloittajan antamiin tietoihin. 2000 euroa menee asumiseen ja "muutamia satasia" muuhun. Heitin hatusta 800. 

Vierailija
22/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton ostaminen on melkoinen menoerä, pelkät käyttökulut bensa-autolla luokkaa 400-500e kuussa. Uudella autolla ja sähköautolla varmaan vähemmän. Mutta se vapaus minkä oma auto tuo on jotain minkä arvo on yksilöllinen. Jos tarvit harvoin niin olisiko yhteiskäyttöauto hyvä vaihtoehto?

Miten sait käyttökuluiksi 400-500€ kuukaudessa? Itselläni vakuutusmaksu 237€ vuosi ajoneuvovero 0,64 senttiä kuukaudessa ja vuosihuoltoihin kuluu keskimäärin noin 200€ vuodessa kun huollan itse. Taidat olla joku kädetön vantaalainen..

Olen keravalta ja meillä lainataan aina parkkipaikalta tarvittava kulkuneuvo kun sellaista tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun asunnon arvo tähän kuuluu, vai oletko myymässä?

Vierailija
24/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö stadissa ole jotain yhteiskäyttökuvioita mitkä sopisi näihin randomitarpeisiin?

Vierailija
25/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton ostaminen on melkoinen menoerä, pelkät käyttökulut bensa-autolla luokkaa 400-500e kuussa. Uudella autolla ja sähköautolla varmaan vähemmän. Mutta se vapaus minkä oma auto tuo on jotain minkä arvo on yksilöllinen. Jos tarvit harvoin niin olisiko yhteiskäyttöauto hyvä vaihtoehto?

Miten sait käyttökuluiksi 400-500€ kuukaudessa? Itselläni vakuutusmaksu 237€ vuosi ajoneuvovero 0,64 senttiä kuukaudessa ja vuosihuoltoihin kuluu keskimäärin noin 200€ vuodessa kun huollan itse. Taidat olla joku kädetön vantaalainen..

Olen keravalta ja meillä lainataan aina parkkipaikalta tarvittava kulkuneuvo kun sellaista tarvitaan.

Hyvä vinkki, Allan.

Vierailija
26/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun asunnon arvo tähän kuuluu, vai oletko myymässä?

sitä vaan että talouden yleistilannetta yritin kuvata, velat vs. varat. Jos vaikka pitäisi realisoida, ei nyt auton takia kuitenkaan. 

T. aloittaja

Vierailija
27/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kyseessä on ilmiselvästi Nainen niin kulkisin ennemmin taksilla ihan turvallisuus syistä ja koska kyseessä on normaalia ihmistä heikkolahjaisempi yyhhoo Nainen niin matkat taittuisivat kätevästi myös invataksilla.

Miksi sinä kanamainen hölmö Nainen et vuokraa tai lainaa ex miehesi BMW ajoneuvoa tai pyydä häntä kuljettamaan sinua sillä verukkeella, että lasten olisi hyvä nähdä ukkiaan? Tarjoa hänelle maksua vaikka nahkavisalla joka on sinulle muutenkin luontainen maksutapa.

jos sinä olisit osannut lukea, niin ihan siinä ensimmäisessä viestissä jo sanottiin että en ole yh. Sitä siinä ei tosin sanottu että olen nainen.

Vierailija
28/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ajomäärillä varmaan vähän vähemmän mutta et kai kuvittele, että Ap uutena autoilijana itse osaisi korjata mitään? Ja uuteen autoon kannattaa ilman muuta ottaa Kasko mikä ei varmasti ole ihan halpa. Kyllä autossa noita kuluja riittää. Älä nyt itse viitsi antaa liian ruusuista kuvaa. 

Vierailija
29/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi noin kallista autoa ellei sitten status auton kautta olisi minulle erittäin tärkeä. Ei ole.

Ostaisin sinuna noin 5000 euron suht vähän ajetun pienen vanhemman auton. Vähemmän tarjolla, mutta välillä löytyy helmi. Toinen hyvä vaihtoehto on leasing.

Vierailija
30/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton ostaminen on melkoinen menoerä, pelkät käyttökulut bensa-autolla luokkaa 400-500e kuussa. Uudella autolla ja sähköautolla varmaan vähemmän. Mutta se vapaus minkä oma auto tuo on jotain minkä arvo on yksilöllinen. Jos tarvit harvoin niin olisiko yhteiskäyttöauto hyvä

Ap:n ajomäärillä varmaan vähän vähemmän mutta et kai kuvittele, että Ap uutena autoilijana itse osaisi korjata mitään? Ja uuteen autoon kannattaa ilman muuta ottaa Kasko mikä ei varmasti ole ihan halpa. Kyllä autossa noita kuluja riittää. Älä nyt itse viitsi antaa liian ruusuist

Tämä on totta. En tosiaan osaa korjata mitään, autoa osaan kyllä ajaa. Osoite on kyllä huoltamo jos mitään vikaa ilmenee.

-aloittaja

Vierailija
31/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan osta sähkötötteröä.

Vierailija
32/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi noin kallista autoa ellei sitten status auton kautta olisi minulle erittäin tärkeä. Ei ole.

Ostaisin sinuna noin 5000 euron suht vähän ajetun pienen vanhemman auton. Vähemmän tarjolla, mutta välillä löytyy helmi. Toinen hyvä vaihtoehto on leasing.

Minua hirvittää niissä vanhemmissa että jättävät tielle, kuten tuossa edellä mainitsin niin minkäänlaista korjausta en osaa tehdä. Siksi mieluummin, jos ostan auton, haluan suhteellisen uuden. Tai sitten tosiaan tuo leasing-vaihtoehto.

-aloittaja

Vierailija
33/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa autossa on aina takuu, mikä on hyvä juttu, jos jotain hajoaa. Parin tonnin käytetyissä romuissa ei ole, mutta korjattavaa siitäkin edestä. 

Edullinen leasingauto voisi sopia tuohon tilanteeseen tai satunnainen autonvuokraus. Ei silti olisi huono idea ostaa oma auto, jos sitä sitten käyttää enemmänkin. Kaikki kulut kannattaa laskea etukäteen plus pelivara. 

Varmaan siellä isän luona tulisi käytyä useammin, jos olisi se auto käytettävissä. 

Vierailija
34/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin, että kun kävin äitiäni katsomassa lähes 200 kilometrin päässä (kaupungissa asutaan kummatkin) 2-3 viikon välein ja satunnaisia mökkimatkoja, Lapin reissuja yms, niin oma vanha auto oli siihen kätevin ja edullisin, pl joukkoliikenne. Tutkailin noita vertaisvuokrauksia yms, ja ne olisi tullut kalliimmiksi, kun niissä yleensä oli jokin kilometrimaksu ja itse ajelin tosiaan lähinnä pitkää matkaa. Välillä auto olisi seissyt mökin tai lomapaikan pihassa viikon tai viikonlopun. Tuntui, että päivän vuokrahinnalla sitä autoa jo piti  ainakin kolme viikkoa ja oli tosiaan käytettävissä, jos olisi tullut vaikka äkkilähtö.

Autossani oli monenmoista korjattavaa vuosien varrella, mutta en löytänyt kuitenkaan halvempaakaan tapaa, kun joskus laskeskelin kaikkia kuluja ynnäten. Itse asun lähiössä ja autopaikkamaksu on ollut kohtuullinen ja nykyisin kuuluu asuntoon. Autoni ei ole olleet mitään kymppitonnien hintaisia kylläkään, pienet tulot itselläni.

Nyt kyllä kuulisin mielelläni kokemuksia vertaisvuokrauksesta, vuokrauksesta ja muusta, kun auto ei ole käyttökunnossa ja pitäisi päästä kuolinpesän mökille silloin tällöin.

Vierailija
35/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskäyttöauto tulee kyllä edulliseksi jos sitä saa viedä tietyn alueen ulkopuolelle, ja jos tarve on vain silloin tällöin.

Vierailija
36/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä omistajilla on ruusuinen kuva asuntonsa arvosta ja voi karkeasti puolet ottaa hinnasta pois.

Tämä koskee ehkä muuttotappioalueiden mörskiä, ei asuntoja Helsingin kantakaupungissa. Tiedot toteutuneista kaupoista ovat saatavilla, jos realismia kaipaa.

Mutta joo, en ostaisi omaa autoa ajaakseni böndelle kerran kuussa. Ehkä liisarin pienellä kilometrimäärällä, jos edullisesti saisi.

Vierailija
37/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 300e/kk saa liisarin, ei tarvi huolehtia huolloista, toki jos kilsoja sulla tulee niin voi maksaa vähän enemmän. Mutta en ostaisi noin kallista omaa autoa paitsi jos sulla on suoraan laittaa tuo raha kiinni. Lainaa en ottaisi auton ostoon. Sama maksaa liisaria ja ei tule muita yllättäviä kuluja.

Vierailija
38/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan maku- tai oikeastaan mukavuusasia. Oma auto tulee kalliiksi, mutta onhan siinä se käyttömukavuus, että voi lähteä ajelemaan koska haluaa.

Vierailija
39/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamista on noissa lainoissa jo muutenkin. Ostaisin parin tonnin toyotan tai nissanin, ehkä seatin tms. Autosta on kuluja muutenkin niin ei tarvi kaskoa, pelkkä liikennevakuutus riittää.

Vierailija
40/44 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamista on noissa lainoissa jo muutenkin. Ostaisin parin tonnin toyotan tai nissanin, ehkä seatin tms. Autosta on kuluja muutenkin niin ei tarvi kaskoa, pelkkä liikennevakuutus riittää.

Kirjoitin aikaisemmin vanhan auton omistamisesta. Kasko on itselläni ollut ainoa vakuutus onneksi toistaiseksi, joka varmaan on ollut plussan puolella, tai ainakin aluksi oli.  Liikennevakuutusvanhinkoja ei ole tullut, mutta kaskosta on korvattu erinäisiä juttuja eikä se maksa kovin paljon välttämättä vanhaan autoon. Mutta ap.han ostaa tosin uudemman auton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä