Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoreni koki yöllä tunnin mittaisen unihalvauksen.

Vierailija
18.06.2024 |

Ja on järkyttynyt, ahdistunut, sanoo ettei uskalla enää ikinä nukkua. Aamulla kuume 38. Lääkitty, juteltu ja rauhoiteltu. Yrittää nyt nukkua. Valvoi lähes koko yön.

Mikä tällaiseen avuksi? Miten estää ettei tulisi enää? On herkkä motorisesti erittäin taitava ja aktiivinen lapsi ollut aina ja unen kanssa herkkä, huono nukkumaan. Ikä nyt 16v ja eka kerran koki noin rajun tilanteen.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologille mars. Sieltä saat kunnollisia neuvoja.

Vierailija
2/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää läpi unihalvauksesta tietoa yhdessä, että nuori ymmärtää mitä hänelle fysiologisesti tapahtuu. Mielikuvaharjoitelkaa myös yhdessä tapoja lopettaa unihalvaus: pään kääntäminen tai sormien erityisesti peukalon liikuttaminen on yleensä ensimmäinen asia mitkä alkaa herätessä liikkumaan, ja niillä unihalvaus yleensä menee ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvauksia tapahtuu silloin tällöin, yleensä jossakin stressaavassa tilanteessa. On pelottava, mutta vaaraton ilmiö.

Vierailija
4/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti unihalvaus ei myöskään kestänyt tuntia, vaan jotain sekunteja tai max minuutin. Tuntuu vaan aika pitkältä siinä. 

Vierailija
5/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ottanut jotakin? Tietyt lääkkeet aiheuttavat tuota?

Käyttäisin oman lapseni varmuudeksi lääkärillä. Itse olen kokenut liikaa unihalvauksia ja jo pelkästään lääkärillä käynti voi rauhoittaa mieltä ja auttaa uniasioissa, vaikka muuten ei apua olisikaan.

Vierailija
6/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan. Kesto lienee ennemmin minuutin.

Vierailija
7/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niin pahoja unihalvauksia hänen ikäisenään, että meinasin jättää nukkumisen kokonaan pois, ellei ollut pakko torkahtaa väsymyksen yltyessä liialliseksi. Selällään nukkuminen pahentaa unihalvauksia. Tiedon lisääminen aiheesta helpotti itsellä, samoin hengitykseen keskittyminen ja meditaatio.

Itse lähtisin lääkkeettömästä hoidosta, ja raittius on myös aika must ylläpitää. Nukahtaa kyljellään jos vaan mahdollista, tai vatsallaan, joka tosin on vähemmän ergonomista.

Suosittelen lukemaan ylipäätään unesta ja unien sisällöstä, jos kiinnostaa sitä kautta ottaa niskalenkkiä omista unihalvauksista, painajaisista jne. Jung on hyvä alku.

Tsemppiä teille.

Vierailija
8/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ottanut mitään, eikä käytä alkoholia tms milloinkaan. Oltu yhdessä ilta.  

Ylipäätään huono nukkumaan. On allergioita, kuuma ilma ahdistaa, atopiaa jne. Vauvasta alkaen ollut levoton huono nukkuja.

Vierailija
9/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisin oman lapseni varmuudeksi lääkärillä. Itse olen kokenut liikaa unihalvauksia ja jo pelkästään lääkärillä käynti voi rauhoittaa mieltä ja auttaa uniasioissa, vaikka muuten ei apua olisikaan.

Mitkä lääkkeet? On allergioihin.

Vierailija
10/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin keinon jolla herätin itseni. Aikuisena ei unihalvauksia enää ole ollut. 

Vierailija
11/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opin keinon jolla herätin itseni. Aikuisena ei unihalvauksia enää ole ollut. 

Miten? Auta jos saisin tukea lapselle.

Vierailija
12/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko millään että on tunnin unihalvaus. Unihalvaus tulee nukahtamisvaiheessa tai just sen jälkeen, enkä usko että nuoresi on siinä vaiheessa katsellut kelloa.

Vierailija
13/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten? Auta jos saisin tukea lapselle.

Nuo mitä ylhäällä kommentissa jo kerrottiin...

Vierailija
14/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että on kestänyt tunnin. Ehkä useampi lyhyt unihalvaus peräkkäin, itselleni käy välillä niin. Toisaalta mitä sillä on väliä, kun kokemus oli pelottava ja ahdistava. Ei pidä vähättelemän nuoren kokemusta.

Kannattaa googlettaa keinoja saada unihalvaus keskeytymään. Itselläni auttaa hartiaseudun riuhtominen mihin tahansa suuntaan. Yritän siis kääntää päätä ja yläselkää vauhdilla, ja yleensä muutaman yrityksen jälkeen herään.

Kuume on varmasti tuossa ollut vaikuttavana tekijänä.

Vierailija
15/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä halvauksia alkaa olemaan enemmän, niin ne oppii kyllä tunnistamaan ja voi rauhoitella itseään ja yrittää herätä siinä kohtauksen aikana. Ne on hemmetin pelottavia varsinkin ensimmäisellä kerralla, mutta ne on vaarattomia.

Ihan tuo kuumekin voi aiheuttaa. Liian ämmin ja selällään nukkuminen ainakin itsellä altistaa. Koittaa vaan opetella olemaan pelkäämättä.

Mulla oli jossain vaiheessa paljonkin niitä ja lopulta aloin vaan turhautumaan niihin, "ei v..tu taas, painu helvettiinsiitä". Pikkuhiljaa ne hävisi, tosin ajoittain on edelleen. Jossain vaiheessa muistan, että unessa annoin turpaan sille demoniolennolle, mikä mua häiritsi :D

Vierailija
16/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksityislääkärille menette niin siitä vaan, mutta julkiselle unihalvauksen takia meno on täyttä ajanhukkaa ja jos pääsette sisään, julkisten verovarojen hukkakäyttöä. Sotessa ei ehditä hoitaa edes akuutteja sairauksia, sori vaan mutta teinin eka unihalvaus ei ole yhteiskunnan kannalta kovin iso ongelma, johon pitäisi tuhansia euroja verorahaa käyttää turhiin tutkimuksiin. Vasta jos niitä alkaa olla joka ikinen yö, voi harkita lääkäriin menoa.

Vierailija
17/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ufosieppaus se oli. 

Vierailija
18/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen paljon unihalvauksia ja niihin yhdistyi aina joku ahdistava valveuni jossa joiduin pakenemaan. Kun tietää mitä ne ovat, niitä oppii osittain hallitsemaan. Vaikka ei pysty liikkumaan eikä valveunta pysty katkaisemaan heti, niin ahdistusta ei tule kun voi osittain hallita tapahtumia ja kokoajan tietää olevansa unessa ja turvassa, halvaus on sitten lähinnä pehmeää kellumista. Lentäminen ja seinien läpi kulkeminen on kiinnostavia ja hyvin aidon tuntuisia kokemuksia valveunessa, kannattaa kokeilla.

Vierailija
19/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ennen paljon unihalvauksia ja niihin yhdistyi aina joku ahdistava valveuni jossa joiduin pakenemaan. Kun tietää mitä ne ovat, niitä oppii osittain hallitsemaan. Vaikka ei pysty liikkumaan eikä valveunta pysty katkaisemaan heti, niin ahdistusta ei tule kun voi osittain hallita tapahtumia ja kokoajan tietää olevansa unessa ja turvassa, halvaus on sitten lähinnä pehmeää kellumista. Lentäminen ja seinien läpi kulkeminen on kiinnostavia ja hyvin aidon tuntuisia kokemuksia valveunessa, kannattaa kokeilla.

Puhutkohan nyt selkounista? Halvauksessa ei pysty liikkumaan.

Vierailija
20/36 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on yksi ylen artikkeli aiheesta https://yle.fi/a/74-20007546

Mulla ei ole ikinä liittynyt hallusinaatioita unihalvaukseen onneksi... itse jossain kohtaa opin pääsemään halvauksesta siten että pakotan nopeuttamaan hengitystä.