Ärsyttää 63-vuotias äitini joka "ei jaksa tehdä enää mitään kun on niin vanha ja raihnainen"
Äitini on minulle rakas, on ollut hyvä äiti parhaansa mukaan, lapsuutensa ei ole ollut ruusuinen, niin tavallaan ymmärrän häntä enkä päin naamaa hauku, tietenkään.
Kunhan puran nyt vaan itse mieltäni johonkin.
Meillä ei ole äidin kanssa kuin 20 vuotta ikäeroa, ja pidän häntä vielä sinänsä nuorena, ei kuuskymppinen ole mikään vanhus, tai ei ainakaan pitäisi olla. Odottaisin, että hän vielä tekisi asioita eikä heittäytyisi voivottelemaan itseään vanhaksi ja raihnaiseksi, tosin sitä hän on hokenut jo niin kauan kuin muistan. Olen itse hoitanut itseni jo ala-asteen viimeisiltä luokilta, kun muistan äitini maanneen esim aamuisin kouluunlähtiessäni vain sängyssä ja olleen yöpaidassa vielä kun tulin koulusta kotiin.
Nykyään hän ei enää oikein jaksa mitään, soittelee minulle tulisinko pesemään hänelle ikkunat tai imuroimaan tai auttamaan siivouksessa tai laskujen maksussa, kun ei osaa käyttää tietokonetta. Suuttuu, kun yritän sanoa että opettelisi itse ja alkaisi kuntoilla niin jaksaisi paremmin.
Kateellisena taas kuuntelin, kun kaverini, joka on saman ikäinen kuin minä ja jonka äiti on vanhempi kuin minun äitini, kertoi äitinsä käyneen yllätyksenä HÄNEN luonaan siivoamassa ja oli pessyt mattonsakin!
Heillä siis vielä roolit noin päin, että kaveri saa apua äidiltään. Minä olen jo pitkään ollut se, joka auttaa äitiään, ja sieltä päin ei kyllä mitään apua heru mihinkään, koska äiti "ei jaksa". Ja kyllä, pärjäänhän minä ja aion pärjätä tulevaisuudessakin, pidän kunnostani huolta ja pusken vaikka sisulla jos ei muuten, eihän mulla edes ole vaihtoehtoa. Haluan todella pystyä itse olemaan avuksi omille lapsilleni niin pitkään kuin vain mahdollista. Ja kenties vielä tuleville lapsenlapsillenikin. Ja tokihan minun pitä jaksaa auttaa äitiäni, kun tämä oikeasti vanhenee, tulee varmasti tarvitsemaan vaan entistä enemmän apua.
Ja kyllä, siis jotain masennusta lienee äidilläni, mutta mitään apua sellaiseen liittyen ei halua hankkia eikä huoli, ei ole ikinä huolinut.
No niin, kiitos jos luit, helpotti jo.
Kommentit (272)
Kadehdit kaveriasi, jolla osallistuva äiti. Siis tässä onkin kyse vain sinusta. Yllätys, yllätys.
Minullapa on sekä tuollainen äiti että tuollainen anoppi. Käsittämättömiä kiviriippoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 75v äiti tuntuu omaavan vauhtia, jossa en pysy itsekään mukana. Enkä ymmärrä miten hän jaksaa ajaa pitkiä matkoja autolla kesällä sukulaisissa tai juna, harrastelee kaikkea myös kodin ulkopuolella. Mua väsytti jo nuorena sellainen kiito ja tunnen että lähellä on kivempaa kuin pitkät välimatkat. Onko äidilläsi rahaa elää ja tehdä. Onko sairauksia ja lääkkeitä, kipuja tms. Onko välimatkat pitkiä. Ehkä voi auttaa häntä eri asioissa, johonkin pisteeseen saakka mitä pystyy.
Olisi ihanaa omata noin jaksava, elämäniloa ja tarmoa pursuava äiti! Ei tarvitsisi olla huolissaan ja pääsisi itse monin tavoin helpommalla... Olen sinullekin tästä kateellinen.
Äidilläni on 2-tyypin diabetes, muttei muita vaivoja. Kyllähän hän aina valittaa kuinka paikkoja särkee, mutta itse luulen sen johtuvan vaan siitä, ettei hän juurikaan liiku. Makaa sängyssä, kat
Ehkä se diabetes vaikuttaa paljon. Ehkä hän ei saisi pois särkyä vain liikkumalla(?), eli siihen pitäisi olla joku lääkekö, mutta lääkkeissä haittansa. Hyvä jos pääsee joskus kävelemään. Onko yksityisestä lääkäristä ollut mitään apua särkyihin tai mobilat voide (ei se viilentävä), entä mineraalit, vitamiinit, ruokavalio, marjamehu, yrtti tms. Toisaalta sekavuus ei olisi kiva, jos lääke on vahva, liikkeelle sillä voi päästä liikkumisen ajaksi? Mun tädillä on joku lääke, tosin hän ei pääse enää liikkumaan hyvin. Onko reumaattisia kipuja? Kivuissa ei ole varmaan kiva elää.
Vierailija kirjoitti:
Jos kanssaihmisiä katsoo vain oman hyötymisensä kautta, niin kai se tympii ettei voi enempää hyötyä kupata toisesta itselleen.
Ap:n äiti on kupannut ap:sta hyödyt itselleen jo kymmeniä vuosia ja jättänyt itse ap:n lapsena hoitamatta. Kuka tässä mahtaa hyötyä ja kenestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kanssaihmisiä katsoo vain oman hyötymisensä kautta, niin kai se tympii ettei voi enempää hyötyä kupata toisesta itselleen.
Ap:n äiti on kupannut ap:sta hyödyt itselleen jo kymmeniä vuosia ja jättänyt itse ap:n lapsena hoitamatta. Kuka tässä mahtaa hyötyä ja kenestä?
Pitääkö jonkun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuvittelin, että terveillä elämäntavoilla, runsaalla liikunnalla ja unesta huolehtimalla olisin huippukunnossa vielä 60v täytettyäni. Olin väärässä. Sydämen vajaatoiminta ja kakkostyypin diabetes pitävät huolen siitä, että tämä 170 cm 58 kg seniori ei 62v iässä yksinkertaisesti jaksa, vaikka haluaisi jaksaa. Kyse ei ole tahtomisesta tai elämäntapavalinnasta, kyse on siitä, mitkä geenit lotossa sai.
Jaksan käydä töissä, jaksan huolehtia omasta kodistani, mutta en todellakaan ole se pirteä ja reipas seniori, joka vetää jumppapiiriä ja käy hoitamassa lapsenlapsia. Tyttären mielestä olen vain laiska.
Kyllähän minä sairaudet ymmärrän.
Sinä kuitenkin käyt sentäs töissä ja huolehdit kotisi, toisin kuin minun äitini.
Ap
Älä syyllistä äitiä tai miksi pitäisi. Ei voi tietää miltä hänestä tuntuu tai vointi. Sairaudet joskus oikeasti este, jopa nuorilla.
Muutamia kommentteja lukuunottamatta olen lähes häkeltynyt, kuinka myötätuntoisia ja ymmärtäväisiä viestejä olette kirjoittaneet. Kiitos niistä, merkitsee todella paljon tällainen ymmärretyksi tulemisen kokemus asiaan, josta en livenä voi kenellekään puhua. Keskustelupalstat eivät olekaan aina ihan niin kuraa, kuin olen luullut!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palvelut on eläkeläisille maksullisia.
Mitään ilmaissiivousta ei ole olemassa.
MUTTA eläkeläinen saa kelalta anomuksella hoitotukea.
En usko, että ap:n äiti saa kelalta hoitotukea, jos kuitenkin kykenee vielä liikkumaan, eikä ole esim aivohalvauksen jälkitila.
Paljon huonompikuntoisilta leikkaavat tällä hetkellähoitotukia.
Kyllä. Minunkin vanhemmat ovat heittäytyneet laiskoiksi vauvoiksi ja koko ajan pitäisi olla passaamassa. Vaikka itsekin vielä hyvin jaksaisivat. Jotenkin pitävät itsestäänselvyytenä, että pitäisi olla heidän palvelija, kunnes nukkuvat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuvittelin, että terveillä elämäntavoilla, runsaalla liikunnalla ja unesta huolehtimalla olisin huippukunnossa vielä 60v täytettyäni. Olin väärässä. Sydämen vajaatoiminta ja kakkostyypin diabetes pitävät huolen siitä, että tämä 170 cm 58 kg seniori ei 62v iässä yksinkertaisesti jaksa, vaikka haluaisi jaksaa. Kyse ei ole tahtomisesta tai elämäntapavalinnasta, kyse on siitä, mitkä geenit lotossa sai.
Jaksan käydä töissä, jaksan huolehtia omasta kodistani, mutta en todellakaan ole se pirteä ja reipas seniori, joka vetää jumppapiiriä ja käy hoitamassa lapsenlapsia. Tyttären mielestä olen vain laiska.
Kyllähän minä sairaudet ymmärrän.
Sinä kuitenkin käyt sentäs töissä ja huolehdit kotisi, toisin kuin minun äitini.
Ap
Älä syyllistä äitiä ta
Todellakin saa syyllistää. Tuollaisesta äidistä voi tehdä huoli-ilmoituksen, niin sossun tädit käyvät tutkimassa avuntarpeen 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sustakin tulee ehkä vanha ja raihnainen, mitenkäs suu sitten laitetaan
Hyi hitto mikä kommentti.
Mitä pahaa tuossa on? Siinä sanotaan 'ehkä' ja niinhän se voi olla. Ja usein onkin.
eri
AP olet neljissäkymmenissä.
Mihin sinä äitiä arjen pyörittämisessä tarvit??
Enemmän olisin huolissani sinusta.
Minulla sisaruksia jotka käyttävät surutta saman ikäluokan äitiä ja isää hyväksi kaikkeen mihin voi lastenhoito,muutto, mikä vaan.
Minä olen ainoa joka vierestä katsoo kun isä ei enää osaakaan hoitaa pankkiasioita tai äiti unohti miten lempikakku tehdään.
Helv.. itsekästä ajatella että vanhemmat on täällä keski-ikäisiä ihmisiä varten. Lapsuutesi oli ja meni, ikävää jos se meni niin ikävästi, mutta äitisi on kyllä jo oikeasti vanha. Käsitä se.
Myös elämän tapahtumat ja surut vanhentavat ja sairastuttavat.
Juu, sosiaaliohjaaja ja lääkäri katsovat labrakokeet jne tauti tutkimus tulokset ennenkuin mitään hoitotukia voi saada.
Ap:n äiti siis on syrjäytynyt ja ilmeisesti mielenterveysongelmainen. Manipuloinut ap:n jo lapsena ja vaatinut silloin jo huolehtimaan itsestään ja hänestä ja nyt edelleen esittää vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
AP olet neljissäkymmenissä.
Mihin sinä äitiä arjen pyörittämisessä tarvit??
Enemmän olisin huolissani sinusta.
Minulla sisaruksia jotka käyttävät surutta saman ikäluokan äitiä ja isää hyväksi kaikkeen mihin voi lastenhoito,muutto, mikä vaan.
Minä olen ainoa joka vierestä katsoo kun isä ei enää osaakaan hoitaa pankkiasioita tai äiti unohti miten lempikakku tehdään.
Helv.. itsekästä ajatella että vanhemmat on täällä keski-ikäisiä ihmisiä varten. Lapsuutesi oli ja meni, ikävää jos se meni niin ikävästi, mutta äitisi on kyllä jo oikeasti vanha. Käsitä se.
Myös elämän tapahtumat ja surut vanhentavat ja sairastuttavat.
Ei 63-vuotias ole vanha. Ap:n äiti on vain törkeä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, sosiaaliohjaaja ja lääkäri katsovat labrakokeet jne tauti tutkimus tulokset ennenkuin mitään hoitotukia voi saada.
Jos tulee aivoinfarkti niin ehkä voi jotain saada, jos on huonokuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palvelut on eläkeläisille maksullisia.
Mitään ilmaissiivousta ei ole olemassa.
MUTTA eläkeläinen saa kelalta anomuksella hoitotukea.
Voi jestas näitä teidän aivopieruja, hoitotukea ei noin vaan saada, vaikka toimintakykykin olisi alentunut.
Oma äitini on 80v. ja itseäni on lapsesta asti ärsyttänyt se "puuhakkuus", jota toteutetaan hampaat irvessä marttyyrimaisesti ja paheksuntaa ja pahaa mieltä ympärilleen levittäen. Itse olen nyt se yöpaidassa koko päivän vetelehtivä äiti (jos olen vain kotona) ja tunnen itseni jo aika vanhaksikin. Mut ristinsä kullakin.
Niin jotkut jopa kolmikymppisenä, kuten ap:n äiti.