Kukaan ei puhu kahdeksaa kieltä
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Puhun venäjää, ukrainaa, saksaa, itävaltaa, sveitsiä, englantia, ruotsia ja suomea
Sveitsi ei ole virallinen kieli edes Sveitsissä, liekö kieltä edes olemassa. 😂🤣
Puhun kuutta kieltä täysin sujuvasti (suomi, ruotsi, englanti, saksa, ranska, espanja). Lisäksi osaan joitakin kieliä sen verran, että pystyn yksinkertaisiin keskusteluihin (italia, japani, kreikka). Tykkään kielistä, ja ne ovat aina olleet minulle helppoja. Olen myös asunut monessa eri maassa.
Puhun ainoa merkittävää kieltä eli rakkauden kieltä. 😘
Tunnen ihmisen joka osaa yhtätoista kieltä. Voi olla hämmentävä tieto niille, jotka eivät osaa edes kotikieltään kunnolla.
Itse puhun sujuvaa venäjää enkä todellakaan ymmärrä ukrainaa. Vanhemmat ukrainalaiset pääsääntöisesti puhuvat venäjää, koska ovat koulunsa käyneet venäjäksi, mutta keski-ikäiset ja nuoremmat eivät välttämättä osaa venäjää. Riippuu, mikä heidän vanhempiensa äidinkieli ollut.
Ukraina on kyllä aivan eri kieli. Jos bussissa puhuu joku ukrainaa/venäjää en välttämättä erota kauempaa kummasta kielestä kyse, sillä kielten sävelkulku on samankaltainen.
Itse puhun kolmea kieltä sujuvasti, neljännellä tulen toimeen arkipäivän tilanteissa (kauppa, autohuolto, lääkärikin just ja just, kouluasiointi jne) mutta en työasioissa. Viidettä ja kuudetta kieltä ymmärrän jonkin verran, että pärjään turistina ko. maissa. En ole panostanut minkään kielen opiskeluun.
Jos oikeasti olisin halunnut oppia kieliä, niin olisin oppinut riittävän hyvän kielitaidon vähintäänkin pohjoismaisissa kielissä (ruotsi, tanska ja sitä kautta nynorska), saksassa ja ranskassa, tietenkin englannin ja suomen lisäksi. Lisäksi maantieteellisistä syistä venäjä olisi ollut tärkeä kieli opetella, minulla esteeksi tuli se, etten kykene niihin neljään eri ässään - näissä eurooppalaisissa kielissä ei ole äänteitä, jotka estäisivät ymmärtämisen, vaikken lausuisi niitä täydellisesti.
Onneton sävelkorvani myös estää tiettyjen itäisten kielien oppimisen, en kerta kaikkiaan havaitse tietyissä puhutuissa kielissä sanojen välillä eroja, saati, että osaisin itse ne sanoa oikein!
Mulla oli kauppiksessa lyhyt belgia.
Ukrainassa puhutaan ukrainaa ja venäjää. Sukulaiskieliä, mutta eivät sama kieli. Esim. Halla-Aho piti Ukrainan parlamentissa puheen ukrainaksi, mistä häntä kovin kiiteltiin siellä. Ihan kunkolliset otsikot sai tuo puhe Suomessakin.
Todella lyhyt varmasti... Kun ei kukaan ole tuota kieltä vielä keksinyt.
Montako se Adlercreutz osaa? Se luki eilen Hesarissa.
missä kaikki lapin, hämeen, karjalan, stadin slangi 1, stadin slangi 2, stadin slangi 3, suomenruotsin, ahvenanmaan, turun, pohjanmaan ja österbottniskan ja peräti närpeksen kielen taitajat? Siinä ois 12 kieltä. Ihan kuin Herkkulexen Hydralla!
"Lisäksi maantieteellisistä syistä venäjä olisi ollut tärkeä kieli opetella, minulla esteeksi tuli se, etten kykene niihin neljään eri ässään "
Niitä ässiä on seitsemän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun venäjää, ukrainaa, saksaa, itävaltaa, sveitsiä, englantia, ruotsia ja suomea
Itävaltaa, sveitsiä :DDD
Niin, sinä otaksuttavasti osaat retoromaniaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Itävaltaa ja sveitsiä. Vi.....mikä ääliö. Itävallassa puhutaan saksaa ja sveitsissä saksaa, ranskaa, italiaa tai retoromaniaa.
Ja Ukrainassa puhutaan venäjää!!!
Ukrainaa. Hyvin läheinen sukulaiskieli kyllä ja ristiinymmärrettävä.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi maantieteellisistä syistä venäjä olisi ollut tärkeä kieli opetella, minulla esteeksi tuli se, etten kykene niihin neljään eri ässään "
Olin juuri tulossa kirjoittamaan saman. Eli tosiaan 7 ässää on venäjän kielessä , , , , , ja vielä .
Kyllä siinä opintojen alkuvaiheessa suhista sai riittämiin....
Vierailija kirjoitti:
En 8:aa, mutta 6:tta. Ja olen amis. M25
suomi
englanti
japani
katalaani
espanja
italia
Et puhu Suomen SIVISTYKSEN kieltä, ruotsia, joka on myös VIRALLINEN kielemme, mutta lasket katalanin ja espanjan listaasi erikseen. Paskapuhe haisee vahvasti...
Nelijee kieltä ossoon: suomee, savvoo, hilijee, kovvoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tulossa kirjoittamaan saman. Eli tosiaan 7 ässää on venäjän kielessä , , , , , ja vielä .
Kyllä siinä opintojen alkuvaiheessa suhista sai riittämiin....
No voi paska.... Kirjoittelin ässät tuohon, mutta eipä sitten palsta sallinutkaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Itävaltaa ja sveitsiä. Vi.....mikä ääliö. Itävallassa puhutaan saksaa ja sveitsissä saksaa, ranskaa, italiaa tai retoromaniaa.
Siinä tosikko nolasi itsensä.