Kukaan ei puhu kahdeksaa kieltä
Kommentit (85)
Ukrainassa puhutaan ukrainaa ja venäjää. Ne on eri kielet.
Vierailija kirjoitti:
Puhun venäjää, ukrainaa, saksaa, itävaltaa, sveitsiä, englantia, ruotsia ja suomea
Itävaltaa, sveitsiä :DDD
Savvoo, hiljoo ja kovvoo...siinä heti kolme sujuvaa ja suht helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta vaikka osaisikin kahdeksaa eri kieltä jos ei ole mitään sanottavaa.
Vielä vähemmän auttaa se, että kertoo sen ihan ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa puhutaan saksaa ja itävallassa itävaltaa. Ne on eri kielet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun venäjää, ukrainaa, saksaa, itävaltaa, sveitsiä, englantia, ruotsia ja suomea
Itävaltaa, sveitsiä :DDD
Ukrainaa, venäjää :DDD
Vierailija kirjoitti:
En 8:aa, mutta 6:tta. Ja olen amis. M25
suomi
englanti
japani
katalaani
espanja
italia
Katalaani on jännä, vähän kuin sekoitus espanjaa ja italiaa.
En tiedä mihin raja pitäisi vetää, mutta osaan erittäin hyvin kahta kieltä. Niiden lisäksi osaan kohtalaisesti kolmea kieltä, joista yhtä osasin ennen erittäin hyvin. Sitten jonkin verran yhtä, jota vasta opiskelen. Joskus olen osannut jonkin verran kahta tai kolmea (vielä eri) kieltä, mutta ne olen unohtanut melkein kokonaan. Näiden lisäksi ainakin neljän kielen alkeita. Voi olla, että unohdin jonkin. Osaamieni kielten pohjalta myös ymmärrän hieman joitakin muitakin kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa puhutaan saksaa ja itävallassa itävaltaa. Ne on eri kielet.
Ei ole, ainakaan sen enempää kuin brittienglanti, jenkkienglanti, kanadanenglanti tai aussienglanti. Sama kieli silti. Sen sijaan Ukrainan venäläiset eivät näköjään automaattisesti ymmärrä ukrainaa, toisin päin en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin raja pitäisi vetää, mutta osaan erittäin hyvin kahta kieltä. Niiden lisäksi osaan kohtalaisesti kolmea kieltä, joista yhtä osasin ennen erittäin hyvin. Sitten jonkin verran yhtä, jota vasta opiskelen. Joskus olen osannut jonkin verran kahta tai kolmea (vielä eri) kieltä, mutta ne olen unohtanut melkein kokonaan. Näiden lisäksi ainakin neljän kielen alkeita. Voi olla, että unohdin jonkin. Osaamieni kielten pohjalta myös ymmärrän hieman joitakin muitakin kieliä.
HYvän kielitaidon rajan vetäisin siihen, ettet putoa kärryiltä vaikka natiivit vetää omalla natiivilla tahdillaan, etkä taasen pitkästytä niitä kuoliaaksi tempollasi.
Olen tavannut ihmisen, joka puhui. Oli entinen merimies, joka ei voinut käsittää sitä, että joku ei opi kieltä, kun sitä vähän aikaa kuuntelee.
Todellisuudessa hänen kielitaitonsa lienee ollut varsin rajallinen ja sanavarasto vähäinen, mutta kyllä puhui aivan ymmärrettävästi monia kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta vaikka osaisikin kahdeksaa eri kieltä jos ei ole mitään sanottavaa.
On paljonkin apua. Lukutaidosta erityisesti
Vierailija kirjoitti:
Kateellinen demari?
Olisko ennemmin persu.
Isäni puhui kahdeksaa kieltä. Minä puhun neljää kieltä suomen lisäksi ja sen lisäksi vähän vielä latinaa.
Mikä nyt on kielitaito. Tunnistaako irrallisia sanoja, voiko muodostaa ymmärrettäviä lauseita, keskustelee sujuvasti natiivien kanssa vai solkkaako jotain epämääräistä.
Se, että sinä, ap, et puhu, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu puhu. Typeryytesi ei ole sinulle kunniaksi.
Eroa ukrainassa ja venäjässä on lähinnä se, että toinen sanoo sto ja toinen so. :D