Miksi leffoissa eka raskausoire on aina oksentaminen vaikka yleensä näin ei ole?
Joka kerta sama: Langanlaiha nainen juoksee oksentamaan, katsoo peiliin ja kuiskaa "Luoja olen raskaana".
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Elokuvissa synnytys myös aina käynnistyy lapsivedenmenolla ja välittömästi alkavilla voimakkailla kivuilla. Sitten vähän huohotusta, äkkiä sairaalaan ja parilla karjaisulla vauva onkin jo syntynyt.
Olis aika pitkävetinen elokuva jos synnytys kestäisi siinä kuusi tuntia.
Elokuvia käsikirjoittaa lähinnä miehet joiden vaimot ei näköjään ole koskaan olleet raskaana🤔
Vierailija kirjoitti:
Suomiversio 2: Isäntä ähisee piikatytön jalkojen välissä ja seuraavassa leikkauksessa ollaankin jo saunassa karjumassa veristen rättien ympäröimänä. Tissi vilahtaa molemmissa kohtauksissa.
Unohdit pakollisen uimakohtauksen kuunsillalla ennen romanttista ja täysin välttämätöntä aktia heinäladossa komean rengin viettelemänä.
Katumuksen kyyneleet ja synnin palkkana kuolema. Lapsi melkein hukkuu tai äiti joutuu mieron tielle. Jne
Itselläni tuo oli juurikin se ensimmäinen oire. Ihan yhtäkkiä lensi yrjö, nippanappa ehdin juosta keittön lavuaariin oksentamaan, vessaan en olisi ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä oksensin kymmeniä kertoja päivässä kahdessa raskaudessa ensimmäisinä 22 viikkona. Mulla oli vati vieressä ruokaillessakin mihin oksenkin kaiken, koska ruoka nousi heti ylös kun olin sen syönyt. Olen oksentanut kauppakeskuksiin, virastoihin, kaikkialle. Ekan lapsen kohdalla minusta tuli ihan pörröinen kun minulle tuli anorektikoille tyypillistä lanugokarvaa ravinnon puutteen takia.
Jep. Itse oksensin myös rappukäytävään, ihan hirveää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Helpommin toteutettavissa valkokankaalla kuin esim. näyttää kuinka rintojen iho onkin äkkiä aiempaa pinkeämpi. No, jossakin taide-elokuvassa voisi mennä.
Tai aijai jai kun nännit on kipeät
Vierailija kirjoitti:
Elokuvissa synnytys myös aina käynnistyy lapsivedenmenolla ja välittömästi alkavilla voimakkailla kivuilla. Sitten vähän huohotusta, äkkiä sairaalaan ja parilla karjaisulla vauva onkin jo syntynyt.
Näin se onkin. Turha väittää muuta. Tuo karjaisukin on vain tehokeino. Oikeasti nainen huokaa vienosti. T: Itseoppinut kynekoloki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin toteutettavissa valkokankaalla kuin esim. näyttää kuinka rintojen iho onkin äkkiä aiempaa pinkeämpi. No, jossakin taide-elokuvassa voisi mennä.
Tai aijai jai kun nännit on kipeät
Näyttelijälle silikonit leffan piikkiin.
Mulla ainakin oksentaminen oli ensimmäinen oire, josta tajusin mistä on kysymys. Heräsin aamulla ja kävelin saman tien vessaan oksentamaan. Tiesin heti mistä on kyse, koska se kuvotus on erilaista kuin mahataudissa tai missään muussa. Myöhemmin sitten ymmärsin, että jo vähän aikaa kestänyt kamala väsymys liittyikin siihen, että olin raskaana. Ajattelin, että olen vain nukkunut huonosti ja ollut liian rasittunut.
Vierailija kirjoitti:
Koska onhan se nyt noloa kertoa, ettei ole seitsemään kuukauteen menstruoinut. Kuinka ohjaaja sen näyttäisi niin, että katsoja pelkästään arvailisi.
No niin, koska menkat on edelleen tabu suuressa osaa maailmaa. Naiset itse ylläpitävät tätä.
Samaa olen ihmetellyt. En itse oksentanut kertaakaan kummassakaan raskaudessani. Ei ollut edes paha olo.
Toinen on se huutaminen synnytyksissä. Minusta ei lähtenyt pihahdustakaan. Oikeastiko joku huutaa?
Tyypillisiä kliseitä, joita on helppo käyttää ja josta katsoja ymmärtää yskän.
Yskästä aasinsilta toiseen kliseehen:
Vakavan sairauden ensimerkki elokuvissa on veren yskiminen.
Minulla eka raskausoire oli huimaus ja se, kun kuulin työkaverien sanovan, että näytän siltä kuin odottaisin lasta. Se oli aika mystinen juttu, koska menkat eivät olleet vielä edes paljon myöhässä eikä vatsa vielä pömpöttänyt. Tein samana iltana sitten raskaustestin ja se oli positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. En itse oksentanut kertaakaan kummassakaan raskaudessani. Ei ollut edes paha olo.
Toinen on se huutaminen synnytyksissä. Minusta ei lähtenyt pihahdustakaan. Oikeastiko joku huutaa?
Kyllä, minä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ensimmäinen oire on ollut juuri pahoinvointi, joten eipä se varmaan mahdotonta ole, että monilla muillakin on.
Varmasti, mutta usein raskauden ensimmäinen oire on kuukautisten poisjäänti. Näin ei toki ole kaikilla, mutta leffoissa vedetään mutkat suoriksi, eikä juuri koskaan ihmetellä menkkojen poisjääntiä.
Itsellä ainakin pahoinvointi oli ensimmäinen näkyvä ja selkeä oire, jos nyt ei lasketa kuukautisten pois jäämistä ja janoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oksensin kymmeniä kertoja päivässä kahdessa raskaudessa ensimmäisinä 22 viikkona. Mulla oli vati vieressä ruokaillessakin mihin oksenkin kaiken, koska ruoka nousi heti ylös kun olin sen syönyt. Olen oksentanut kauppakeskuksiin, virastoihin, kaikkialle. Ekan lapsen kohdalla minusta tuli ihan pörröinen kun minulle tuli anorektikoille tyypillistä lanugokarvaa ravinnon puutteen takia.
Jep. Itse oksensin myös rappukäytävään, ihan hirveää aikaa.
Minulla syöminen hillitsi pahoinvointia. Silloin, kun ruokailussa oli taukoja, pahoinvointi lisääntyi. Jos mutusti vähän koko ajan, se pysyi suhteellisen hyvin kurissa. Oksensin vain kerran, kun join sokerista mustikkamehua tyhjään vatsaan
Mun raskaus ja synnytys menivät kutakuinkin niinkuin leffoissa usein näkee. Siksi en ole koskaan ihmetellyt niitä elokuvissa nähdessäni :D
Vierailija kirjoitti:
Ja sairaalaan rynnätään heti kun lapsivedet lähtevät. Ja tietysti juuri samalla sekunnilla alkaa kauheat poltot.
Mulla alkoi ekan lapsen kohdalla heti lapsivesien jälkeen. Lapsi tulikin niin vauhdilla, että en ehtinyt saamaan mitään kunnon kivunlievitystä. Toisen lapsen kohdalla alkoi supistukset myös heti lapsivesien jälkeen, mutta ne sitten sairaalassa lieventyi ja meni puoli päivää ennen kuin alkoi kunnolla. Mitään varsinaisia harjoitussupistuksia ei ollut kummankaan kohdalla ja lapsivedet meni kummassakin keskellä yötä vessassa käynnin yhteydessä. Leffat harvoin on täysin realistisia.
Twilight-elokuvassa oli aika brutaali raskaus/synnytys kun päähenkilö odotti vampyyrilasta.