Mitä kokkaatte juhannuksena? Onko joku perinne ruoka?
Grillimakkaraa ja varhaisperunoilla mennään me. Jos huvittaa niin joku vihersalaatti siihen.
Kommentit (252)
Savustettua nieriää ja pottuja, jälkiruuaksi mansikkabrita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaristolaispöydän antimet tarjolla, jälkkäriksi mansikkakakkua.
Vaikkei vielä edes kasva mansikoita?
Kyllä mun mansikkamaalla kasvaa. Juuri tänään poimin 15 mansikkaa. Juhannukseksi ehtii kypsyä vaikka miten paljon. Poikkeuksellisen lämmin toukokuu kypsytti marjat ajoissa.
t. eri
Joo, perinneruokia. Karjalanpaisti, mykyrokka, rössypottu ja kalakukko. Noita meillä on joka juhannus.
Raikas perunasalaatti. Yleen kaslerpihvi. Nyt voisi vähän muuttaa kuvioita elikkä folionyyttiin perunaa, lohta, purjosipulia ja tuorejuustoa ja herkuttelemaan. Joku patonki kylkeen. Tämän jälkeen jaksaa vielä pannakkin.
Jotain grillattavaa, mitä nyt kaupasta löytyy, joka vuosi vähän eri. Uusia perunoita. Mies toivoi jotain pastasalaattia. Sitten joku hyvä rehusalaatti. Juhannusjuustokeitto olis alueen klassikko, mutta en osaa tehdä.
Jälkkärinä mansikoita ja jäätelöä.
Juomapuolena itse ajattelin valkoviinispritzeriä ja gintonicia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaristolaispöydän antimet tarjolla, jälkkäriksi mansikkakakkua.
Vaikkei vielä edes kasva mansikoita?
Seuraapa uutisia. Vasta tällä viikolla uutisoitiin, että lämmin alkukesä on jouduttanut mansikkasatoa niin, että kausi on parhaimmillaan nyt juhannusviikolla.
Rillataan kokonainen sika. Kuoripotut. Soossi. Ja miehelle vihersalaatti lisäksi.
uusia perunoita tillin ja voin kera, kasleria, savulohta, tuoremakkaraa, maissia, kesäinen vihersalaatti, jälkkäriksi mansikoista ja vaniljajäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Uudet perunat, sisäfilepihviä, salaattia ja keitettyjä rapuja alkupalaksi.
Jotain pakasterapuja. Suomessa ravustuskausi alkaa syyskesällä.
Jouluna ostettu ylimääräinen kinkku paistuu juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Mikä v.tun juhannus.
Juhannus on keskikesän juhla jota vietetään kesäpäivänseisauksen tienoilla. Tarkempia tietoja löydät kirjoittamalla esim. googleen sanan juhannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä loputon mielenkiinto muiden tekemiä ruokia kohtaan? Mitä sua liikuttaa se, mitä muut syö?
Niin. Mistä joillain kumpuaa kiinostus muiden lasten tokariarvoihin, ohjelma- tai kirjasuosituksiin, asumismuotoon, lasten lukumäärään, urheilusuosikkeihin, matkakohteisiin, tiliotteen saldoon, siihen mistä muiden mielenkiinto kumpuaa jne.
Tästä unohtui lähes mielisairautta lähentelevä kiinnostus opettajien työaikaan, lomaan, palkkaan ja työn kuormittavuuteen ja määrään. Myös kuukkien kurahousut.
Juhannusruokana kokonaisena savustettu siika, vihersalaatti vähintään kolmesta lajikkeesta, itse tehty ranskalainen salaattikastike, varhaisperunat (Siikli), mansikkakakku (vaikka se nopea lehtitaikinasta), pääasia, että kermaa ja mansikoita on paljon.
Kurpuro, soosiperunat, juhlan kunniaksi äidille ja mulle paistettua lenkkimakkaraa ja lapsille jäätelöpuikot + pullot punaista limsaa.
Onko ruoka perinne? On se minulle, juhannuksenakin: pakko syödä tai tulee nälkä.
Ei ole. Kolmen koon menu. Kaljaa, karkkia, kokista.
Lämminsavulohi voileiipäkakku, kunnolla kostutettuna eikä täytteissä pihdattu. Poronkäristys ja perunamuusi, puolukkasurvoksella, noiden välissä karjalanpiirakat munavoilla ja kahvia pumpulikakkua, herrasväenpikkuleipiä. Kaikki itse tehden. Vielä letut,lakkahillo ja reilusti kermavaahtoa. Aamuisin 4viljanpuuro,kahvia ja pakaste mustikoita, mansikoita ja villivadelmia. Näillä mennään pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Lämminsavulohi voileiipäkakku, kunnolla kostutettuna eikä täytteissä pihdattu. Poronkäristys ja perunamuusi, puolukkasurvoksella, noiden välissä karjalanpiirakat munavoilla ja kahvia pumpulikakkua, herrasväenpikkuleipiä. Kaikki itse tehden. Vielä letut,lakkahillo ja reilusti kermavaahtoa. Aamuisin 4viljanpuuro,kahvia ja pakaste mustikoita, mansikoita ja villivadelmia. Näillä mennään pari päivää.
Herranen aika, noilla ruokkisi komppanian viikon verran. Ja emäntä ois uuvuksissa.
Uusia perunoita, savulohta ja silliä. Sillin maustan itse ja teen ainakin tätä https://yhteishyva.fi/reseptit/lime-valkosipulisilli/recipe-22884 ja mahdollisesti sillikaviaaria.
Näitä voi syödä myöhemmin kylmänä esim. voileivillä. Retiisiä, sinappia ja juustoa näkkärillä. Jonain päivänä paistan lettuja, mansikoita ostan myös. Makkaraa ja coleslawta yhtenä päivänä.