Millaista on matkustaa yksin naisena?
Entä millaisissa maissa ja miten eroaa toisistaan tässä mielessä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäisi yöelämä kokonaan kokematta jos menisin yksin, niin en mene :) En halua olla hotellilla aikaisin nukkumassa jos oon lomalla.
Mulla on just päinvastoin. Hotelliin aikasin nukkumaan, niin jaksaa aamulla taas aikasin herätä liikenteeseen.
Sama. Joskus käyn illalla ulkona syömässä, en kovin myöhään tosin. Mut tuntuu et vsrsinkin ukot kattoo arvostelevasti. Ihan kun yksinäinen nainen ei saisi syödä :(
Yöelämä ei jaksa kiinnostaa. Joskus olisi kiva kun olisi joku muuten vaan seurana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäisi yöelämä kokonaan kokematta jos menisin yksin, niin en mene :) En halua olla hotellilla aikaisin nukkumassa jos oon lomalla.
Minullakin jää, mutta niin jäisi yleensä vaikka olisikin seuraa. En välitä bilettämisestä Suomessakaan.
Lomalla on kiva mennä aikaisin nukkumaan ja samoin herätä hyvvissä ajoin, ennättää hyvin ennen ruuhkia parhaisiin kohteisiin pirteänä ja hyvin levänneenä.
Samoin, aikasin herätessä välttää nuo ruuhkat. Yleensä, kun tulee pois kohteesta, niin ulkona on jo järjettömän pitkä jono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui hitto mikä maa vaalealle
Ministeri Tuula Haatainen lähtee Intiaan hakemaan apua työvoimapulaan: "Siellä on valtavasti osaamista yli 260 miljoonaa työikäistä, jotka eivät työllisty sinne"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…
Ja se matka onnistui. Ja hyvin.
Yksi suurimpia Suomeen muuttaneista ryhmistä oli vuonna 2022 intialaiset. Kokkeja, keittiötyöntelijöitä ja mm. Kemin uusi biojätti tehdas työllisti suuren määrän intialaisia.
Se vain, että he eivät pysyvästi Suomeen, koska perhe heillä on Intiassa. Käyvät täällä vain duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Huoneet on usein, melkein aina, kahden hengen huoneita ja maksu niistä sen mukainen.
Elä nyt höpötä. Yksin matkustavat liikematkustajat ovat suurimpia hotellien asiakasryhmiä, jos nyt ei jossain rantaresortissa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoneet on usein, melkein aina, kahden hengen huoneita ja maksu niistä sen mukainen.
Elä nyt höpötä. Yksin matkustavat liikematkustajat ovat suurimpia hotellien asiakasryhmiä, jos nyt ei jossain rantaresortissa olla.
Viimeisin kommentti oli höpönlöpöä; toki on 1hh olemassa mutta ne maksavat lähes saman verran kuin 2hh,mikä oli varmaankin ensimmäisen kommentoijan pointti. Eli sikäli yksin matkustaminen on kalliimpaa.
Olen matkustanut yksin naisena mm. Ausseissa, Balilla, Thaimaassa... Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Yksin matkustaminen on ihan parasta!
Mä olen matkustanut suht paljonkin yksin naisena, kun ei ole koskaan ollut ketään jonka kanssa mennä. Olen valinnut niitä turvallisempia kohteita, en lähtisi mihinkään kehitysmaihin, Afrikkaan, Intiaan, arabimaihin (no Dubai menettelisi turvallisuuden puolesta, ei vaan muuten ole kiinnostanut). Olen käynyt Italiassa useamman kerran, Espanjassa, Portugalissa, Irlannissa, Viron Pärnussa, Prahassa, Budapestissä, Kyproksella, Kanarian saarilla parissa paikassa, Sloveniassa ja Kroatiassa. Nuorempana tuli juhlittua ja harrastettua "lomaromanssejakin" matkoilla. Mitään vaaratilanteita ei ole koskaan ollut.
Enää ei vaan jotenkin viisikymppisenä niin kiinnosta yksin matkailu. Kun en enää juhli eikä huvita istua tuntikaupalla terasseilla aurinkoa ottamassa ja kylmää olutta siemailemassa, niin yksin matkailu on alkanut tuntua vähän tylsältä. Varsinkin syömiset, istua yksin siellä ravintolassa, kun joskus tarjoilijatkin varsinkin etelänkohteissa säälii ja kommentoi. Ja illat siellä hotellilla, kun tosiaan ei enää bailaus kiinnosta. Siellä sitä sitten olen kännykällä selannut nettiä, kuten kotonakin. Joo jotkut nähtävyydet on edelleen hienoja, ja on mulla jonkinlaista matkojen Bucket listiä vieläkin jäljellä missä käydä, mutta olen laiska käytännössä lähtemään koska se tylsyys ja yksinäisyys vähän tympäisee.
Ekat matkat oli myös jännittäviä siksi, kun olen kauhea jännittäjä ja helposti menen paniikkiin enkä osaa toimia. Panikoin osaanko toimia lentokentillä, hotellin receptionissa, kulkea julkisilla. Välillä lääkitsin jännitystä alkoholilla, ja sillä selvisin. Ja muutaman matkan jälkeen se kyllä poistui tuollainen jännitys, aloin luottaa että tiedän miten hommat toimii.
Yhtä asiaa en ymmärrä. Kun menen miehenä toiseen maahan yksin, niin haluan tavata paikallisia naisia. Kun olen tavannut ulkomailla yksin matkustavia naisia, he kyselevät että liittnkö seuraan ravintolaan tms. Miksi naiset haluaa tutustua vieraassa maassa länsimaalaiseen mieheen, eikä mennä paikallisen miehen kanssa ja tutustua heihin?
Todella turvatonta. Koko ajan kohtaa patriarkaalisia sortorakenteita ja toksista maskuliinisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen matkustanut suht paljonkin yksin naisena, kun ei ole koskaan ollut ketään jonka kanssa mennä. Olen valinnut niitä turvallisempia kohteita, en lähtisi mihinkään kehitysmaihin, Afrikkaan, Intiaan, arabimaihin (no Dubai menettelisi turvallisuuden puolesta, ei vaan muuten ole kiinnostanut). Olen käynyt Italiassa useamman kerran, Espanjassa, Portugalissa, Irlannissa, Viron Pärnussa, Prahassa, Budapestissä, Kyproksella, Kanarian saarilla parissa paikassa, Sloveniassa ja Kroatiassa. Nuorempana tuli juhlittua ja harrastettua "lomaromanssejakin" matkoilla. Mitään vaaratilanteita ei ole koskaan ollut.
Enää ei vaan jotenkin viisikymppisenä niin kiinnosta yksin matkailu. Kun en enää juhli eikä huvita istua tuntikaupalla terasseilla aurinkoa ottamassa ja kylmää olutta siemailemassa, niin yksin matkailu on alkanut tuntua vähän tylsältä. Varsinkin syömiset, istua yksin siellä ravintolassa, kun joskus tarjoilijatkin varsinkin etelänkohteissa säälii ja
Suomi on kehitysmaa, joka pikemminkin taantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, mutta siis ne firmat maksaa vaan mukisematta sen kahden hengen huoneen liikematkustajalle. Olen itse ollut ammatissa jossa oli työmatkailua, ja lennot oli yleensä businessluokassa ja hyvät kahden hengen hotellihuoneet. Ei se monikansalliselta jättifirmalta ollut iso panostus, mutta onhan se yksilön budjetista usein iso raha maksaa sen kahden hengen huone.
Vierailija kirjoitti:
Todella turvatonta. Koko ajan kohtaa patriarkaalisia sortorakenteita ja toksista maskuliinisuutta.
Rasistinen näkemys.
Ok, naiset. Nyt paha kyssäri. Kun teidän mielestä ulkomailla on niin vaarallisia miehiä, niin mikä ne tekee vaarattomaksi silloin, kun tulevat Suomeen? Eikö Suomi ollutkaan ennestään maailman vaarallisin maa naisille? Eikös juuri ilmoitettu naisten hakevan turvaa metsästä ja karhuista, pahoilta suomalaisilta miehiltä?
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en ymmärrä. Kun menen miehenä toiseen maahan yksin, niin haluan tavata paikallisia naisia. Kun olen tavannut ulkomailla yksin matkustavia naisia, he kyselevät että liittnkö seuraan ravintolaan tms. Miksi naiset haluaa tutustua vieraassa maassa länsimaalaiseen mieheen, eikä mennä paikallisen miehen kanssa ja tutustua heihin?
Monessa maassa paikalliset miehet on riski naiselle. Ja nekin jotka ei ole siinä mielessä vaarallisia että tekisivät väkivaltaa, usein odottaa että juttelun tavoite on päätyä yhteiseen petiin, eihän miehet ja naiset muuten juttele kuin flirtatakseen. Siksi itsekin mieluummin tietyissä maissa juttelen länsimaisten turistien kanssa, miesten ja naisten, tai sitten paikallisten naisten jos mahdollista, mutta vältän paikallisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Paikalliset miehet ei usein ymmärrä ollenkaan sellaista, että nainen tykkäisi vain jutella, ihminen ihmisenä, ilman seksuaalista kiinnostusta. Yritin joskus Turkissa, joka nyt ei ole järin eksoottinen kohde, muuten vaan jutella paikallisten miesten kanssa, kun heitä seuraan hakeutui, mutta aina se oli sitä pillunvonkaamista aika pian. Ja eism. jos he olivat tarjonneet minulle juoman ja olin ottanut vastaan, jotkut jopa suuttui, että hän maksoi sun juoman, sun pitää nyt antaa seksiä.
Ikävintä yksin matkustamisessa on se, että rannalla ei ole kukaan vahtimassa sun tavaroita sillä aikaa kun käyt uimassa ja samoin esim. junassa hankalaa kun pitää käydä vessassa eikä haluaisi jättää matkatavaroita vahtimatta. Samaten tulee kalliimmaksi kun ei ole toinen jakamassa huoneen hintaa, autonvuokrausta ja ubereita. Kaupunkilomalla on ihan kiva katsella nähtävyyksiä yksin, saa tehdä mitä haluaa silloin kun haluaa. Mutta sitten jos on esim. jotain vesipuistoja ja huvipuistoja niissä olisi kiva olla kaveri mukana ja samaten yöelämässä en introverttina tykkää olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa paikalliset miehet on riski naiselle. Ja nekin jotka ei ole siinä mielessä vaarallisia että tekisivät väkivaltaa, usein odottaa että juttelun tavoite on päätyä yhteiseen petiin, eihän miehet ja naiset muuten juttele kuin flirtatakseen. Siksi itsekin mieluummin tietyissä maissa juttelen länsimaisten turistien kanssa, miesten ja naisten, tai sitten paikallisten naisten jos mahdollista, mutta vältän paikallisia miehiä.
Miten tuo eroaa meistä suomalaisista miehistä? Emme vain ole niin tungettelevis, emmekä yritä jokaista naista, vaan yhtä kerrallaan? Mulla on tavoitteena aina seksi, vaikka päällisin puolin olen kiva ja kiltti. Käytän vain kehittyneempiä metodeja.
Vierailija kirjoitti:
Arabimaihin ei naisen pidä mennä yksin, eikä liikkua kadulla yksin. Koskee siis myös Lähi-Itää. Afrikka on myös poissa listalta.
Vanha Eurooppa.
Arabimaihin ei ylipäänsä pidä mennä. Helvetin rasittavaa ja tylsää. Ihmiset on kuin puluparvi, koko ajan piirittämässä ja häiritsemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on just päinvastoin. Hotelliin aikasin nukkumaan, niin jaksaa aamulla taas aikasin herätä liikenteeseen.
Sama. Joskus käyn illalla ulkona syömässä, en kovin myöhään tosin. Mut tuntuu et vsrsinkin ukot kattoo arvostelevasti. Ihan kun yksinäinen nainen ei saisi syödä :(
Yöelämä ei jaksa kiinnostaa. Joskus olisi kiva kun olisi joku muuten vaan seurana.
Tuo on inhottavaa tuo yksinäisten naisten kohtelu joissain kohteissa. Se on itse asiassa yksi iso syy, miksi olen suosinut viime aikoina kaupunkilomia rantalomien sijaan - isossa kaupungissa kukaan ei ihmettele yksin syövää naista. Mutta esim. Kreikassa kun kävin viime keväänä, niin kahdessa ravintolassa mua säälittiin kun olen yksin, ja toisessa paikassa omistaja oikein tuli utelemaan elämäntarinaani, että miten olen päätynyt syömään yksin sinne heidän kylään. Sitten kun kerroin ettei mulla ole miestä eikä lapsia, niin kauheaa säälittelyä ja hössöttämistä siitä, että siellä olisi miehiä vapaana siellä kylällä, ja joku voisi olla kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabimaihin ei naisen pidä mennä yksin, eikä liikkua kadulla yksin. Koskee siis myös Lähi-Itää. Afrikka on myös poissa listalta.
Vanha Eurooppa.
Arabimaihin ei ylipäänsä pidä mennä. Helvetin rasittavaa ja tylsää. Ihmiset on kuin puluparvi, koko ajan piirittämässä ja häiritsemässä.
Ei se sukupuolesta riipu. Kulttuurieroja vain. Eihän Suomessakaam arabit ole mikään ongelma naisille, vaikka heitä täällä onkin paljon. Päinvastoin moni arabi-mies ottaa suomalaisiin miehiin pettyneen blondin ilolla puolisokseen.
Minullakin jää, mutta niin jäisi yleensä vaikka olisikin seuraa. En välitä bilettämisestä Suomessakaan.
Lomalla on kiva mennä aikaisin nukkumaan ja samoin herätä hyvvissä ajoin, ennättää hyvin ennen ruuhkia parhaisiin kohteisiin pirteänä ja hyvin levänneenä.