Onko päiväkodeissa aina tällaista?? Järkyttynyt kyselee...
Hain eilen siskontyttöni hoidosta ja olen vieläkin järkyttynyt siitä, mitä päiväkodissa näin. Hakuni kesti (erinäisistä syistä) tunnin verran, ja koko sen ajan ulkona noin 1,5-vuotias lapsi itki. siis huusi lähes koko ajan suoraa huutoa. ohjaajat seisoskelivat ringissä vähän kauempana, huuto kyllä kuului sinne, mutta eivät reagoineet mitenkään.
oma kotihoidossa oleva lapseni kysyi monta kertaa kovaan ääneen, että miksi tuota pikkuista ei kukaan auta. hoitajat kuulivat tämänkin, mutta jatkoivat omaa juttuaan. sydäntäni oikein viiltää vieläkin pienen puolesta ja siksi kysynkin, että onko tuo arkipäivää päiväkodeissa? olisiko taustalla voinut olla jotain mitä en tiedä? mutta toisaalta, oli siellä taustalla mitä vain, niin en näe mitään syytä, miksi noin pieni jätetään huutamaan yksin?
Kommentit (110)
joka toimi erään Helsingin keskustassa olevan päiväkodin tiloissa. Yleensä tuli tosi paha mieli kun 1-2 -vuotiaat pienet itkivät, eivätkä todellakaan vain satunnaisesti. Hoitajat seisoskelivat juoruamassa ringissä. Joskus joku naurahti isommalla äänellä että äläs **** nyt viiti enää itkeä, ei se äiti nyt tuu vaikka kuinka huutaisit. Pahinta oli kun ne pienet olisivat lähteneet vaikka vieraan mukaan ja hakivat lohdutusta kerholaisten vanhemmilta.
Onneksi kerho oli ok, pieni ryhmä ja monta hoitajaa. Ja lapsi viihtyi hyvin.
Muut lapset tuntevatkin minut kaukaa:) Olen joskus ihmetellyt itsekin sitä, että aina ei hoitotädit huomaa/huomioi apua tarvitsevia lapsia. En kuitenkaan ole valittanut, vaan itse vähän halinut tai auttanut muuten tarvittaessa.
..jätä nyt vain ne muiden lapset halimatta, mä ainakaan en pitäis jos yllättäisin sut lapseni kimpusta. Vähintäänkin outoa käytöstä!
Kun oli ulkoilut meneillään ja lapsi piti kuitenkin pukea?
Ja aika omituista, että jos hakija on muu kuin lapsen vnhemmat, niin on niin paljon keskusteltavaa hoitajien kansssa (eikös heillä ole jonkinlainen salassapitovelvollisuus?)
Sehän vain sekoittaa entisestään lasta, että kuka häntä oikein hoitaa.
OVAT JUURI NIITÄ VANHEMPIA, JOIDEN OMAT LAPSET PK:SSA. HALUTAAN KIELTÄÄ KAIKKI NEGA, JOTTA ITELLÄ OLISI MUKAVAMPI OLO SIELLÄ TÖISSÄ. DEFENSSI SEKIN.
Kiltti AP kerro äidille! Varmasti itsekin haluaisit tietää jos olisi kyse lapsestasi
Meillä 4 vuotias viihtyy hyvin ja osaa kertoa hoitajista ja heidän hoitotyylistään kaiken (alle 3 vuotiasta en tuon takia haluaisi hoidattaakaan muilla)
ristiriitaisuudet...
Jos ap oli sisällä ja itkevä lapsi ulkona, niin mistä ap tiesi mitä ulkona tapahtui?
T:32
En minäkään usko ap:n juttua ihan tuommoisenaan vaikka kotiäiti olenkin. Sehän vehtasi sisällä siskontytön vaatteita ettien ja lto:n kanssa kuulumisia vaihtaen... Ei se koko tuntia tököttänyt muksun vieressä vahtimassa mitä tapahtuu...
Ja kyllä se Ap itse oli joka otti asiakseen korostaa oman lapsensa olevan kotihoidossa. Et vissiin huomannut kun sitä ei sulle huudettu.
...kommentti ollut mitenkään epäolennainen. Epäilen minäkin, että ap:n tarina on ihan puppua.
mä luulen, että alunperin oli tarkoitus saada apua pienelle lapselle, mutta mammojen arvokysymyshän tässä taas tuli esiin. ei mun mielestä ap mitenkään korostanut lapsensa olevan kotihoidossa,varmaan vaan mainitsi sen, jottei tulisi väärinkäsityksiä enempää. sinulla joka tuostakin vedit herneen nenään, taitaa olla vähän ongelmia itsetuntosi kanssa?
...heh, miten joku onnistuu vetämään tuollaisenkin johtopäätöksen?!?!?!?
Ap pukee lasta eteisessä, ja juttelee henkilökunnan kanssa. Viereisestä ikkunasta näkee (ja kuulee), että puolitoistavuotias vaan itkee ja itkee.
...tuon ikäinen lapsi ei huuda tuntia ilman, että kukaan edes yrittää lohduttaa. Toisekseen jos oli hakemassa siskonsa lasta, luottamuksellisia tietoja hänelle tuskin kerrottaisiin (eihän tässä tapauksessa voinut TIETENKÄÄN olla hakemassa omaa lastaan...). Ja kolmanneksi: jos kaikki tuo (pukeminen, keskustelu)kesti sisällä yli tunnin, miten hän samanaikaisesti pystyi tarkkailemaan, että lapsi itki ulkona yhtäjaksoisesti.
niin, ongelmia itsetuntosi ja valintojesi suhteen? eikö vaan, että olet laittanut oman lapsesi hoitoon alle vuoden ikäisenä ja se kolkuttaa omatuntoa? etkö viihtynyt kotona?
Niin ajatteletteko te sitten niin, ettei tälläistä tapahdu??
Että kaikki Suomen päiväkodit ja niissä työskentelevät hoitajat noudattavat lastenhoidon eettisiä periaatteita, ja että kaikki itkevät lapset saavat lohtua?
Aika lapsellista olettaa niin, tai sitten todellakin kyseessä on defenssi. Ei tahdota nähdä, että ap:n kuvailema skenaario voisi olla totta.
..defenssies kanssa! Aika epätodennäköistä ainakin olis, että useampi täti sitä vierestä seuraisi, puhumattakaan silloin kun on vanhempia lähettyvillä. Luulis että heidän defenssinsä olis siinä tilanteessa ainakin teeskennellä olevansa hyviä hoitajia!
en jaksa alkaa inttämään jotain turhanpäiväistä joidenkin epäilijöiden kanssa. kiitos teille asiallisesti vastanneille. lahetän johtajalle sähköpostia ja kerron tilanteesta. lapsen äidille en aio kertoa.
ap