Kun menet kaupassa itsepalvelukassalle niin ymmärräthän että se lisää työttömyyttä ja parantaa kaupan/kauppiaan voittoa?
Kommentit (200)
Onko ruoan hinta laskenut vaikka kaupan henkilöstökulut ovat pienentyneet itsepalvelukassojen myötä? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Säästää aikaani ja ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä.
T. introvertti
Just näin. Meillä on tässä kylällä kaksi kauppaa, vain toisessa on itsepalvelukassa ja hyvin usein tulee valittua se ihan vain siksi. Minulla on myös usein kauppareissuilla mukana kehitysvammainen poikani. Hän tykkää kovasti kun saa piippailla ostokset ja avata kuitilla portin.
Te jotka kauhistelette kuinka itsepalvelukassat vähentävät työpaikkoja: ei sekään että ostokset kerätään itse hyllyistä, ole kuin muutaman kymmenen vuoden takainen keksintö. Kun itse olin lapsi, kaupoissa tuotteet ja tavarat olivat myyntitiskin takana, ja myyjältä piti pyytää että saisinko limpun, voipaketin ja 300 grammaa lauantaimakkaraa siivuina. Maailma menee eteenpäin. Odottakaas vain, lähitulevaisuudessa ostoksissa on viivakoodin sijasta RFID-tunnukset, ja "kassa" lukee ja laskuttaa ne automaattisesti kun asiakas kävelee portista ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. En vain jaksa jonottaa hitaiden nysvääjien, veikkaajien, käteisellä
maksajien ja tupakan ostajien kanssa samassa kassajonossa. Itsepalvelulla pääsee pois kaupasta monta kertaa nopeammin.
Mua myös tökkii nämä hidastelijat. En myöskään ymmärrä mitä hyödyttää jarrutella kehitystä jonka loppupäässä on kuitenkin kokonaan itsepalveluna toimivat kaupat. Jokaikinen ala muuttuu automatisaation myötä ja näin on käynyt omillekin töilleni. Mitä sitten?
Kaikkien pitäisi yrittää jarruttaa kehitystä, jossa koneet vievät ihmisten työt. Aina kun joku menettää työnsä itsepalveluautomaatille, yrittäjä tekee lisää voittoa ja yhteiskunta häviää kun pitää taas maksaa yhdelle uudelle työttömälle työttömyyskorvausta.
<
Automaatiota ja tekoälyä käyttävät yritykset, jotka liikevoitollisesti vähentävät miestyövuosia, tulisi velvoittaa maksamaan korotettua yhteisöveroa vähintään ylimenokauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähimarketissani myyjillä on enemmän aikaa hyllyttämiseen ja muihin järjestelytoimiin, kun pikakassat ovat käytössä. Sama henkilökunta siellä edelleen on töissä kuin aikana ennen pikakassoja.
Ei välttämättä samoilla tunneilla. Mun tyttärellä vähennettiin tunteja kun kauppaan tuli pikakassoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-marketin kauppias vaihtoi autonsa taas hienompaan, vaikka entinenkin oli vain pari vuotta vanha.
Minäkin vaihdoin... Lidliin 😁
Voi olla kauppias kuule vain tyytyväinen valintaasi
Miksi kauppias olisi tyytyväinen kun maksava asiakas siirtyy kilpailijalle?
No, niis ei ainakaan tarvi jonottaa ikuisuuksia.........usein ainakaan......ku kassoil joutuu jonottaan usein ja ikuisuuden..... Siin määkitään sen kanssan kans kaikkee roskaa ihan, kuin se ketään kiinnostaisi ja se vie aikaa ! Sitä eivät ihmiset tunnu ajattelevan. Sinne ei tulla juttelemaan mitään roskaa, vaik olisi joku tuttu kassalla. Ku ne kassat ei oo auki, ku muutama, vaik kassoja on paljon. Ne pitäisi kaikkien olla aina auki. Joitakin ei oo käytetty koskaan tai ani harvoin. Ja se henkilökunta kaupoissa. Mitä ne siel tekee ? Eivät ainakaan laita tavaroita kunnolla paikoilleen. Kauhee sotku jää usein. Ja keskelle tietä. Ei oo mukamas työntekijöitä......kyllä on !! Laitetaan vammaiset ihmiset asialle ! He osaavat. Ainakin useimmat. Ohjaajan kas tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauppa ei saisi tehdä voittoa? Ei ne mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä ole.
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä että yrityksien tarkoitus ei ole työllistää mahdollisimman monta henkilö vaan tehdä mahdollisimman paljon voittoa
Tietenkin ymmärtää mutta yrittäjä ei aina oikein ymmärrä että asiakas on se joka valitsee mihin rahansa vie.
Juu valitkaa rauhassa kun vierekkäin on S ja K, joissa on molemmissa sama käytäntö.
Muistatko kuinka nousitte barrikadeille kun pankit siirtyivät itsepalvelumalliin? En minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisen Citymarketin kauppias kehuskeli että tarvitsi tänä vuonna vähemmän kesätyöntekijöitä kassoille kun niin moni käyttää nykyään näitä itsepalvelukassoja 😞
Sama juttu muissakin kaupoissa ja myös ravintoloissa. Itsepalvelukassa vie ihmisiltä työt.
Röyhkeimmissä ravintoloissa on QR-koodit pöydissä, ja asiakas tilaa puhelimellaan ruoan suoraan pöytään. Silloin tarjoilijoiden ei tarvitse kiertää kysymässä tilauksia, jolloin heitä tarvitaan vähemmän.
Nämä on allergisille ihan loistavia, koska niissä on ainesosaluettelo.
Vierailija kirjoitti:
No, niis ei ainakaan tarvi jonottaa ikuisuuksia.........usein ainakaan......ku kassoil joutuu jonottaan usein ja ikuisuuden..... Siin määkitään sen kanssan kans kaikkee roskaa ihan, kuin se ketään kiinnostaisi ja se vie aikaa ! Sitä eivät ihmiset tunnu ajattelevan. Sinne ei tulla juttelemaan mitään roskaa, vaik olisi joku tuttu kassalla. Ku ne kassat ei oo auki, ku muutama, vaik kassoja on paljon. Ne pitäisi kaikkien olla aina auki. Joitakin ei oo käytetty koskaan tai ani harvoin. Ja se henkilökunta kaupoissa. Mitä ne siel tekee ? Eivät ainakaan laita tavaroita kunnolla paikoilleen. Kauhee sotku jää usein. Ja keskelle tietä. Ei oo mukamas työntekijöitä......kyllä on !! Laitetaan vammaiset ihmiset asialle ! He osaavat. Ainakin useimmat. Ohjaajan kas tai ilman.
Kas kun siinä on se riski että vartijat tappaisi sen vammaisen, he kun tapaavat välillä käyttäytyä oudosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-marketin kauppias vaihtoi autonsa taas hienompaan, vaikka entinenkin oli vain pari vuotta vanha.
Minäkin vaihdoin... Lidliin 😁
Voi olla kauppias kuule vain tyytyväinen valintaasi
Miksi kauppias olisi tyytyväinen kun maksava asiakas siirtyy kilpailijalle?
Mille kilpailijalle? Siellä on samat itsepalvelukassat.
Niin kauan käytän itsepalvelua kun kassoja ei ole auki riittävästi ja jonotus kestäisi pitkään. Koskee täällä muitakin kun lidliä.
Ennen vappua yritin käyttää ja jonon perälle normikassaan tavaroineni jouduin, kun simaa ei voi ostaa itsepalvelukassalta. Siinä on max 0,5% alkoholia, joten homma jäi puolitiehen. Sen jälkeen en oo yrittänyt, sillä en jaksa lueskella, jokaisen tuotteen tuotekuvauksia.
Maailma muuttuu Eskoseni. Paitsi siltä osin, että kaupan kassajonot on ja pysyy. Aika on rahaa ja kaikkia ei kiinnosta seistä kassajonossa. Käytän molempia, mutta koska olen perheeni ainoa aikuinen ja siten yksin vastuussa aivan kaikesta, niin aina ei jaksaisi tehdä kaikkea itse vaan haluaisin kassahenkilön palvelua. Esim. läheisin Alepamme on siirtynyt siihen että kassa pitää erikseen kellolla pyytää paikalle. En käy siellä enää kuten ennen. Käyn mielummin läheisessä, kalliimmassa K-marketissa, koska siellä on aina joku kassalla vaikka ip-kassakin löytyy.
miksi kauppis ei saisi tehdä voittoa? todellakin käytän itsepalvelukassoja, jotta kauppias saa voittonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauppa ei saisi tehdä voittoa? Ei ne mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä ole.
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä että yrityksien tarkoitus ei ole työllistää mahdollisimman monta henkilö vaan tehdä mahdollisimman paljon voittoa
Tietenkin ymmärtää mutta yrittäjä ei aina oikein ymmärrä että asiakas on se joka valitsee mihin rahansa vie.
Juu valitkaa rauhassa kun vierekkäin on S ja K, joissa on molemmissa sama käytäntö.
Muistatko kuinka nousitte barrikadeille kun pankit siirtyivät itsepalvelumalliin? En minäkään.
Pankkiasiointia on aina ollut paljon vähemmän ja luonteeltaan se on muutenkin erilainen palvelu. Oli aikanaan vain hyvä ettei tarvinnutkaan lähteä konttorille. Mutta itse asiassa sielläkin mennään nyt toiseen suuntaan. Osa pankeista yrittää erottua nyt muista lisäämällä henkilökohtaista palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassalla asiakas tekee myyjän työt itse, mutta ei kuitenkaan saa mitään alennusta siitä. Mikä järki?
Eihän pankkipalveluistakaan saa alennusta, vaikka itse maksaa laskut. Näin ne "palvelut" huononee.
Vierailija kirjoitti:
miksi kauppis ei saisi tehdä voittoa? todellakin käytän itsepalvelukassoja, jotta kauppias saa voittonsa.
Voit vaikka viedä erikseen tippiäkin kauppiaan käteen. Ei kukaan estä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän, koska en halua asioida kassahenkilön kanssa.
Mitä asioimista se vaatii? Hän kertoo summan ja sinä maksat ja tästä ahdistut?
Jos on sosiaalisten tilanteiden pelko niin yleensä suurempi ahdistus tulee siinä itsepalvelukassalla kun se ei toimikaan tms. ja joku tulee siihen sun viereen säätämään ja joudutkin kommunikoimaan enemmän kuin tavallisella kassalla. Näillä tehdään myös satunnaisotantaa varkauksienehkäisyssä. Voit joutua sellaiseenkin ja kaikki sun ostokset ja laukut käydään huolellisesti läpi.
Itse ainakin suosin perinteistä kassaa koska se on mielestäni mukavampaa. Jos perinteiset kassat poistuvat niin sitten käytetään itsepalvelukassaa ilman sen suurempaa draamaa. No big deal.
Ei voi tutkia laukkuja ilman varkausepäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassalla asiakas tekee myyjän työt itse, mutta ei kuitenkaan saa mitään alennusta siitä. Mikä järki?
Eihän pankkipalveluistakaan saa alennusta, vaikka itse maksaa laskut. Näin ne "palvelut" huononee.
No todellakin saa. Tiedätkö paljonko yhden laskun maksaminen maksaa tiskillä!?!
Enpä kuule usko. Mulla on iso perhe ja teen myös pääosin vanhempieni ostokset 😁