Onko järkeä, että yhtä kesäleiriä varten pitäisi hankkia erikseen sadevaatteet?
Kyseessä ei mikään metsäleiri, vaan majoitus sisätiloissa. Silti ohjeissa sanotaan, että vaikka olisi vedenkestävät ulkovaatteet, pitää silti olla mukana täysin vesitiiviit sadevaatteet eli saappaat, sadetakki ja kurahousut. Lapsi on 10, melkein 11, eikä käytä näitä kuitenkaan muualla, joten vähän hölmöä, jos pitää erikseen ostaa tätä varten, vaikka vedenkestävät ulkovaatteet hänellä on ja todennäköisesti sen viikon aikana ei ehkä edes sada!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Partioleireille piti olla sadevaatteet mukana. Kukaan lapsistani ei koskaan käyttänyt niitä. Kun kävivät pieneksi, myin eteenpäin.
Yleensä leireillä pärjäsi sateessakin ihan ulkovaatteilla tai lämpiminä päivinä urheiluhupparilla.
Saappaat oli hyvä olla mukana.
Ehkä ei sattunut kunnolla sateista säätä ja/tai on ollut lämmintä. Tätä ei voi tietää etukäteen.
Jos sataa viikon kaatamalla ja on kymmenen astetta lämmintä, niin ei vain pärjää millään hupparilla. Jos siellä on 40 lasta hupparissa, niin kiva järjestäjille. Jos on vain se sinun, niin todennäköisesti lähtee kesken kotiin tai vanhemmat tuovat sadevaatteet.
Joo itse kyllä muistan partioleirin jossa semmoinen päästä varpaisiin kura-asu oli enemmän kuin tarpeen, jollain goretexeillä (saati jollain halpis-texeillä) ei olisi tehnyt mitään. Olin silloin teini ja oli semmoiset paksua muovikangasta olevat Rukan kurahousut ja keltainen iso sadetakki. Ja tämä tapahtui ihan 2000-luvulla.
Tietty jos ei sada niin pärjää ilman sadevaatteita ja pikkutihkuun sopii ne tex vaatteet.
Tuossahan on edullinen (jos koko täsmää), postimaksu tietysti päälle.
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/6471461
Partioleirillä ollaan ulkona satoi tai paistoi eikä vaatteille yleensä ole mitään kuivatuspaikkaa. Aloittajan lapsen leiri on sisäleiri jossa varmaan kuivatellaan vaatteita sisällä. Hankkisin sinne jonkun todella halvan sadeasun tai vain laittaisin lapsen ilman sadeasua. Kyllä siitä sanomista tulee muttei lasta leiriltä laiteta pois.
Vierailija kirjoitti:
Partioleirillä ollaan ulkona satoi tai paistoi eikä vaatteille yleensä ole mitään kuivatuspaikkaa. Aloittajan lapsen leiri on sisäleiri jossa varmaan kuivatellaan vaatteita sisällä. Hankkisin sinne jonkun todella halvan sadeasun tai vain laittaisin lapsen ilman sadeasua. Kyllä siitä sanomista tulee muttei lasta leiriltä laiteta pois.
Kyse on siitä, että kunnollisilla varusteilla lapsi pärjää leirillä ja hänellä on hyvä olla siellä. Kyse ei ole siitä, että järjestäjät nautinnollisesti keksivät vaikeita varusteita kiusantekomielessä.
Jos ei ole varaa sadeasuun, niin yrittää lainata tai pyytää jostain avustusta siihen. Jos ei oman lapsen hyvinvointi kiinnosta ja haluaa sabotoida leirin ohjelmaa, niin sitten ongelma onkin isompi ja vaikeammin hoidettava.
Miksi laittaa lapsi leirille, jolla esitetään kohtuuttomia vaatimuksia? Luulisi jotain löytyvän nettileiri, jossa pystytään tiiviisti sisätiloissa jonkun pelivehkeen, sipsikulhon ja energiajuoman ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä aikuisilla ole sadeasua? Siis ihan kunnon erillistä sadetakkia ja sadehousuja? Kävelen työmatkani (vain 4km) ja olisi todella outoa nähdä joku liikkuva ihminen sateella ilman edellä mainittuja vaatteita. Tosin en ole Suomessa asunut vuosikymmeniin joten en todella siis tiedä miten siellä pukeudutaan. Oma asuinpaikkani on Tukholman keskusta.
Ei kaikilla aikuisilla ole. Meidän perheessä minulla ja lapsilla on, ja ulkoillaan säässä kuin säässä, jos huvittaa. Mutta miehellä ei ole kuin sadeviitta ja kuoritakki. Ei kuulemma tarvitse muita, noilla pärjää hyvin. Mutta sateella ei voi mennä ulos, kun siellä on ikävää ja jos joutuu pihalle, on ihan ikävää, kun on märkää ja kylmä. Mutta siis niitä kunnon sadevaatteita ei tarvitse. Huoh. En jaksa tapella, perinteinen suomalainen mies.
Jotkut aikuiset eivät siis "tarvitse" sadevarusteita. Jos hänestä olisi kiinni, ei olisi varmaan lapsillakaan, koska ihan hyvin goretexillä pärjää.
Joo, itsekin kävelin töihin joka kelissä, sateella oli sateenvarjo ja vaatteet kuivuivat työpäivän aikana.
Eli ei kaikilla aikuisilla ole.
Olin muutama vuosi sitten mukana luontomaalaistapahtumassa enkä viitsinyt hankkia sadevarusteita koska eihän se kuitenkaan sada ja tuulipukuni on vettähylkivä joten voin käyttää sitä sadeasuna jos kuitenkin sataisi. No tapahtumapaikalle kävellessä alkoi ripsiä vettä. Sade yltyi kunnon sateeksi ja puin hupunkin jo päähän. Parkkipaikalla olin vastassa kun kaveri nousi autosta huppari päällä. Ajattelin sateen pisaroidessa tuulipuvullani että ei ole kahta sanaa kumpi meistä kastuu mutta samassa kaveri otti autosta ihan oikean sadetakin ja puki sen hupparin päälle. Hetken aikaa vettähylkivä tuuliasuni piti sateen ulkona mutta vähitellen kangas alkoi vettyä ja vesi alkoi imeytyä läpi ensin olkapäiltä ja sitten muualtakin. Oltuamme puolisen tuntia vesisateessa kotieläinaitauksella olin täysin läpimärkänä ja palelin tuulipuvun liimautuessa ihoa ja aluspaitaa vasten. Kaveri jolla oli oikea sadetakki ei tullut yhtään vettä läpi eikä hän ollut sateesta milläskään vaan nautti kuivan hupparin lämmöstä sateen ropistessa huppuun ja olkapäille. Sanomattakin selvää että kaduin etten hankkinut kunnon sadevaatteita vaan luotin näihin "säänkestäviin" ulkoiluvaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä aikuisilla ole sadeasua? Siis ihan kunnon erillistä sadetakkia ja sadehousuja? Kävelen työmatkani (vain 4km) ja olisi todella outoa nähdä joku liikkuva ihminen sateella ilman edellä mainittuja vaatteita. Tosin en ole Suomessa asunut vuosikymmeniin joten en todella siis tiedä miten siellä pukeudutaan. Oma asuinpaikkani on Tukholman keskusta.
No ei ole. Ei ole mulla ainakaan eikä ole kenelläkään tuttavallakaan. Parilla tutulla on pelkkä sadetakki.
Leirillä voi joutua istumaan märällä alustalla kuten mättäällä. Siinä kohtaa on ihan oikeat sadehousut tarpeen. Voin omasta kokemuksesta kertoa että kun sade oli kastellut puutarhatuolin pehmusteen litimäräksi ja minulla oli kuorivaatteet päällä (myös kuorihousut) niin istuin märälle penkille rehvakkaasti "ihan vaan koska mä voin". Kosteus tunkeutui aika pian kuorihousujen läpi ja peppu kastui alushousuja myöten. Kotona onnistui vaatteiden vaihtaminen mutta siinä on sitten mukava olla leirillä märissä pöksyissä loppu päivä kun toisilla on oikeat sadevehkeet ja kuivat vaatteet niiden alla.
Toki. Joskus Suomessa on satanut kesälläkin.
Eikö nyt kaikilla ole joka tapauksessa vähintään kumisaappaat ja sadetakki??? Siihen lisäksi ostaa vain sadehousut, jos niitä ei ole.
Meillä ne oli purjehdushousut ja -takki ja niitä tosiaan käytettiin partioleirillä niin pienet kuin isotkin!