Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perinteisen akateemisen suvun kasvatti ja työväenluokkaisen suvun kasvatti sopivat yhteen?

Vierailija
15.06.2024 |

Onko täällä sellaisia pariskuntia? 

En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?

Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.

Kommentit (931)

Vierailija
221/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi harvoin ihmiset pariutuu eri yhteiskuntaluokkaan kuuluvan kanssa vaan kyllä se menee aikalailla lähes aina niin että köyhät pariutuu keskenään, duunarit keskenään, amk tason ihmiset keskenään ja akateemiset keskenään.

En itse ainakaan tiedä yhtään pariskuntia missä toinen on köyhä tai duunari ja toinen on akateeminen.

Juuri lehdessä esitteli asuntoaan pariskunta, joista toinen lääkäri ja toinen lähihoitaja.

Itse tiedän vaikka kuinka paljon pariskuntia, joissa isot tuloerot. Se on tilastollisestikin väistämätöntä, koska huipputuloisista niin selkeä enemmistö on miehiä. 

Koulutuksen osalta sama juttu. Naisilla on useammin korkeakoulututkinto kuin miehillä. 

Erittäin harvinaisia tuollaiset pariskunnat, kyllä se niin on että lähes aina pariudutaan suht s

Yhteiskuntaluokka ei ole niin joustamaton käsite, että sen määrittelisi vain yksi tekijä kuten koulutus.

Vierailija
222/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokka ei ole niin joustamaton käsite, että sen määrittelisi vain yksi tekijä kuten koulutus.

Yhteikuntaluokkaan vaikuttaa koulutus,tulotaso ja se mitä työtä tekee eli mitä on se status työelämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä mielestänne käytännössä näkyy, että joku on akateemisesta suvusta ja joku ei? Siis ihan käytännön eroja esimerkiksi arjessa ja tekemisissä.

No hyvä kun joku kirjoittaa aloitukseni selkeämmin esille 😅 suurin osa viesteistä käsittelee muuta.

Vierailija
224/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä mielestänne käytännössä näkyy, että joku on akateemisesta suvusta ja joku ei? Siis ihan käytännön eroja esimerkiksi arjessa ja tekemisissä.

No hyvä kun joku kirjoittaa aloitukseni selkeämmin esille 😅 suurin osa viesteistä käsittelee muuta.

Tätähän on käsitelty viestikaupalla.

Vierailija
225/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tee mieli sen selkeämmin vastata kun ainoat vastaukset joita saa, ovat ilkeilyjä tai vittuiluja. Jos haluat tietää lisää, vastaa niihin kommentteihin jotka vaikuttavat lupaavilta. 

Vierailija
226/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteikuntaluokkaan vaikuttaa koulutus,tulotaso ja se mitä työtä tekee eli mitä on se status työelämässä. 

Tosiasiassa vaikuttaa paljon muukin kuten maku ja kuluttaminen eikä rajat ole kiveen hakattuja. Kyse ei ole säädyistä.

Vierailija
227/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi harvoin ihmiset pariutuu eri yhteiskuntaluokkaan kuuluvan kanssa vaan kyllä se menee aikalailla lähes aina niin että köyhät pariutuu keskenään, duunarit keskenään, amk tason ihmiset keskenään ja akateemiset keskenään.

En itse ainakaan tiedä yhtään pariskuntia missä toinen on köyhä tai duunari ja toinen on akateeminen.

Juuri lehdessä esitteli asuntoaan pariskunta, joista toinen lääkäri ja toinen lähihoitaja.

Itse tiedän vaikka kuinka paljon pariskuntia, joissa isot tuloerot. Se on tilastollisestikin väistämätöntä, koska huipputuloisista niin selkeä enemmistö on miehiä. 

Koulutuksen osalta sama juttu. Naisilla on useammin korkeakoulututkinto kuin miehillä. 

Erittäin harvinaisia tuollaiset pariskunnat, kyllä se niin on että lähes aina pariudutaan suht s

Tiedän joitakin lääkäri-sairaanhoitaja-pariskuntia. Eikä se lääkäri ole aina välttämättä mies, vaan myös niitäkin, joissa nainen on lääkäri ja mies sh. Mutta en omassa lähipiirissäni tiedä yhtään lääkäri-lähihoitaja-paria. Paljon yleisempi omassa lähipiirissäni on lääkäri-DI-pariskunta.

Vierailija
228/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tee mieli sen selkeämmin vastata kun ainoat vastaukset joita saa, ovat ilkeilyjä tai vittuiluja. Jos haluat tietää lisää, vastaa niihin kommentteihin jotka vaikuttavat lupaavilta. 

Niin olen tehnytkin. Olisi pitänyt kirjoittaa ap vastausten loppuuun, että erottuisin muista.

Vierailija
229/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ensimmäisen polven akateeminen, ex tuli akateemisesta perheestä. Ei oikein synkannut. Koin, että mä jouduin sopeutumaan hänen taustaansa, mutta hän ei sopeutunut omaani. Hän ei sitä taitoa siis osannut, itse taas olin sopeutunut jo opiskellessani ja työelämässä. En koskaan tuntenut oloani kotoisaksi hänen kanssaan ja siksi erosinkin hänestä.

Vierailija
230/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatit  voi sopia mutta suvut ei sovi.  Ja akateemisenkin suvun kasvatti on melko kapeakatseinen jos ei ymmärrä alkuunkaan muuta kuin akateemista perinnettä.  

Vierailija
231/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä ap ei tunnu kelpuuttavan kuin tietynlaisia, omia lähtöoletuksia tukevia viestejä. 

Vierailija
232/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa vaikuttaa paljon muukin kuten maku ja kuluttaminen eikä rajat ole kiveen hakattuja. Kyse ei ole säädyistä.

Tämäkin on vähän monimutkaista. Pitkään (ylempään)keskiluokkaan kuuluneilla kuluttaminen esimerkiksi ei ole samalla tavalla merkkitietoista kuin alemmalla keskiluokalla, joka tekee eroa juuri tiettyjen esineiden avulla eroa alempiin luokkiin. Mutta yleisesti tietyillä statusesimeillä voi pönkittää kuulumista ainakin alempaan keskiluokkaan, ja keskiluokka yleensä pyrkii kuluttamaan vastuullisesti ja tietoisesti. Ei osteta hintavertailun perusteella halvinta pelkkään tarpeeseen, vaan niin, että esineellä tai vaatteella itsessäänkin on myös tarina ja ne edustavat jotain.

Vierailija
233/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään koulutus tee ihmisestä automaattisesti sen parempaa. Biologinen isäni oli niin sanotusti hyvästä perheestä lähtöisin oleva lääkärin ja hammaslääkärin poika, josta tuli itsekin lääkäri. Ei kuitenkaan tehnyt lääkärin työtä koska alkoi tehdä jotain ihan muuta, ei-akateemista, työtä, mikä elätti ihan hyvin, mutta ei hänellä hyvin mennyt. Isä käytti alkoholia, lääkkeitä ja huumeita kunnes teki itsemurhan. Lapsuudenkotinsa oli ilmeisen tunnekylmä, isän vanhemmat erosivat myöhemmin ja varsinkin isän äiti oli aika kamala ihminen.

Äitini on akateeminen, äidin vanhemmat ei. Minulla on yliopistotutkinto mutta pikkuveljellä ei.

Vierailija
234/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatit  voi sopia mutta suvut ei sovi.  Ja akateemisenkin suvun kasvatti on melko kapeakatseinen jos ei ymmärrä alkuunkaan muuta kuin akateemista perinnettä.  

Mitä akateemista perinnettä?

Vierailija
235/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ensimmäisen polven akateeminen, ex tuli akateemisesta perheestä. Ei oikein synkannut. Koin, että mä jouduin sopeutumaan hänen taustaansa, mutta hän ei sopeutunut omaani. Hän ei sitä taitoa siis osannut, itse taas olin sopeutunut jo opiskellessani ja työelämässä. En koskaan tuntenut oloani kotoisaksi hänen kanssaan ja siksi erosinkin hänestä.

Näin se yleensä menee. Se, joka on tullut työläistausta akateemiseen maailmaan, joutuu opettelemaan akateemisen maailman tavat ja säännöt. Ei akateeminen omaksu työväenluokan arvoja, koska te ette akateemisena pariskuntana edusta työväenluokkaa. Se on vain sinun taustasi, ja kyllähän sitä nyt vähätellään, ei sitä voi kieltää etteikö sellaista olisi. Koko kielenkäytön retoriikka lähtien siitä että on alempia ja ylempiä luokkia jne.

Vierailija
236/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään koulutus tee ihmisestä automaattisesti sen parempaa. Biologinen isäni oli niin sanotusti hyvästä perheestä lähtöisin oleva lääkärin ja hammaslääkärin poika, josta tuli itsekin lääkäri. Ei kuitenkaan tehnyt lääkärin työtä koska alkoi tehdä jotain ihan muuta, ei-akateemista, työtä, mikä elätti ihan hyvin, mutta ei hänellä hyvin mennyt. Isä käytti alkoholia, lääkkeitä ja huumeita kunnes teki itsemurhan. Lapsuudenkotinsa oli ilmeisen tunnekylmä, isän vanhemmat erosivat myöhemmin ja varsinkin isän äiti oli aika kamala ihminen.

Äitini on akateeminen, äidin vanhemmat ei. Minulla on yliopistotutkinto mutta pikkuveljellä ei.

Ihmisen moraali tai hyvyys tai pahuus ei liity mitenkään yhteiskuntaluokkaan.

Vierailija
237/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se yleensä menee. Se, joka on tullut työläistausta akateemiseen maailmaan, joutuu opettelemaan akateemisen maailman tavat ja säännöt. Ei akateeminen omaksu työväenluokan arvoja, koska te ette akateemisena pariskuntana edusta työväenluokkaa. Se on vain sinun taustasi, ja kyllähän sitä nyt vähätellään, ei sitä voi kieltää etteikö sellaista olisi. Koko kielenkäytön retoriikka lähtien siitä että on alempia ja ylempiä luokkia jne.

Mitä nämä akateemisen maailman tavat on?

Vierailija
238/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi verkostot, kenen kanssa vietät aikaa ja ketä sinun kuplaan kuuluu. 

Vierailija
239/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yliopistoa ihannoivat tuskin on käyneet yliopistossa muuten kuin vessassa.

Vierailija
240/931 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisen maailman tavat ja säännöt. Mitähän kummaa ne mahtavat olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän