Hammaslääkäripelkoiset! Miten teidät saisi hammaslääkäriin?
Kommentit (48)
Jos aina ja halvalla saisi nukutuksen niin menisin. Muuten en ennen kuin on pakko.
Mulla lohkesi 1/4 poskihampaasta keskiviikkona. Ei onneksi särje. Syön toisella puolella joten en ole mennyt hammaslääkäriin 😬
Olen hammasläkäripelkoinen lapsuuden kokemusten takia. Nyt menen hammaslääkäriin aina lääkkeissä. Pelko on helpottanut viime vuosina sen verran, että tarkastuksessa tai suuhygienistillä käyn jo selvin päin.
Sekä julkisella puolella että yksityisellä on mahdollisuus saada lääkkeet. Kävi tuuri ja mulle löytyi kerrasta toimiva rauhoittava lääke. En ole sekaisin kuin seinäkello, vaan rauhallinen ja vähän unelias. Pelkään myös hammaslääkärin koneiden ääniä ja mulla on aina omat musat kuulokkeilla.
Kannattaa jo ajanvarauksessa kertoa että on pelkopotilas, niin saa tarvittaessa rauhoittavaa ennen käyntiä ja lääkäri osaa muutenkin varautua. Välttelin hammaslääkäriä vuosia, kunnes oli pakko mennä kivun ja lohkeamisen takia. Lääkäri oli rauhallinen, ei syyllistänyt, kertoi koko ajan mitä tekee, käski nostaa käden pystyyn jos haluan että pidetään taukoa, kysyi aina ennen uutta työvaihetta ja välillä niiden aikanakin sattuuko.
Jo tämä yksi hoitokerta riitti siihen, ettei seuraavalla kerralla enää ollut sellaista kauhua että olisi tehnyt mieli juosta karkuun. Edelleen tietysti odotushuoneessa vatsassa velloo, pelottaa ja jännittää, mutta pystyn siihen. Laiminlyöntien takia hampaat ovat huonossa kunnossa, mutta tähän mennessä on tehty kahteen hampaaseen juurihoito kokonaan ilman kipua ja yksi hammas on poistettu niin että se vain hieman vihlaisi. Ainoa miinus julkisella on se, että nyt kun hammashoito siirtyi kunnalta hyvinvointialueelle, seuraava aika venyy aina parin-kolmen kuukauden päähän. Tällä menolla menee varmaan vuosia että saan hampaat kohtuulliseen kuntoon, mutta yksityiseenkään ei ole varaa.
Pelkään ihan tautisesti hammaslääkäriä (tai siis sitä kipua...) ja mulla on äärimmäisen huonot hampaat. Mutta tästä syystä juuri en missään nimessä jättäisi menemättä hammaslääkäriin! Se on pakko mennä joka vuosi tarkistukseen ja sit mahdolliset operaatiot, ettei pahemmaksi mene! Otan aina aamuajan, niin ei mene koko päivä pelkäämiseksi, vaan se on sitten ohi pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä edes pääsee hamnaslääkäriin julkiselle?
Kävin tänään julkisella hammaslääkärillä tarkastuksessa, jono oli 5 kk, akuutissa vaivoissa olen päässyt samalla viikolla. En nyt kyllä pelkää hammaslääkäriä, mutta ahdistushäiriöisenä kaikki lääkärikäynnit on hirveitä, jännitin ja tuskailin päiviä etukäteen. Ja sitten se itse tapahtuma oli nopeasti ohi eikä siinä ollut mitään kamalaa - kyllä taas miettii, että oliko tuo nyt sen kaiken ahdistuksen arvosta. No ei ollut todellakaan.
Diapam 5 tai 10mg. Pitää löytää asian ymmärtävä lääkäri niin kyllä ne kirjottaa reseptin.
Kiitos sinulle, joka ehdotit Hammaskieloa Kouvolassa. Kävin siellä, enkä mene enää muualle. Ja jos hammaslääkäri sattuisi muuttamaan toiselle paikkakunnalle, menisin hänen potilaaksi sinne.
Eikös näitä ilokaasuhammaslääkäreitä oikein mainosteta. On mainiota tavaraa se ilokaasu synnärillä koitin.
Kuvottaa ajatuskin näistä huonohampaisista hammaslääkärin pelkääjistä, hyhhyh! Kuka teitä ikinä haluaisi suudella?
Pelkohammaslääkärillä minäkin. Kannattaa googlaa oman alueen mukaan.
Kunnon kipulääkettä, ulkomailla tämä osataan.
Vierailija kirjoitti:
Kuvottaa ajatuskin näistä huonohampaisista hammaslääkärin pelkääjistä, hyhhyh! Kuka teitä ikinä haluaisi suudella?
Omituinen tapa haaskata kirjoitustaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon asenteesi takia jäät yksin elämässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ihan sama kun en tykkää suudella, eniten kiinnostaa suun kunto siinä mielessä että huonot hampaat voivat aiheuttaa vakavia terveysongelmia. En hoida hampaitani muiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä edes pääsee hamnaslääkäriin julkiselle?
Helsingissä, rahalla yksityiseen heti.
Vierailija kirjoitti:
Jos aina ja halvalla saisi nukutuksen niin menisin. Muuten en ennen kuin on pakko.
Mulla lohkesi 1/4 poskihampaasta keskiviikkona. Ei onneksi särje. Syön toisella puolella joten en ole mennyt hammaslääkäriin 😬
Hoitamattomat hampaat ovat riski, esim leikkauksiin ei oteta, riski sydänsairauteen kasvaa. Halvalla voit vaarantaa terveytesi, halvalla hoidetaan pienet viat.
Suosittelen opettelemaan itsensä rauhoittamista. Olen myös sitä mieltä aikuinen pystyy hallitsemaan omaan käytöstä ja tunnetiloja eikä ala kirkumaan ja huitomaan kesken lääkärikäynnin. Alapeukkuja odotellessa.
T. Entinen pelkopotilas
Vierailija kirjoitti:
Kunnon kipulääkettä, ulkomailla tämä osataan.
Tämä! Pelkään hammaslääkäriä koska se sattuu AINA. Kun puudutusta laitetaan niin ei odoteta että alkaa vaikuttaa, kun asiasta mainitsee niin todetaan ettei ole koko päivää aikaa odotella. Olen onneksi muussa yhteydessä saanut reseptillä tujut lääkkeet ja näiden avulla voinut hoidattaa hampaat, kun ottanut ennalta.
Vierailija kirjoitti:
Niin helvetillinen särky ettei mikään lääke auttanut.
Tämä. Pakko oli mennä hammaslääkäriin, kun rohkeus ei riittänyt oman pään irtileikkaamiseen. Muita vaihtoehtoja ei sen hammassäryn kanssa ollut. Onneksi osui hyvä ja reipas lääkäri, joka on sittemmin hoitanut kaikki hampaani kuntoon ja tarkastaa ne säännöllisesti. Yksityisellä, joten ei ole halpaa lystiä, mutta mun mielestäni hyvä investointi omaan terveyteen ja elämänlaatuun.
Ja just pelkopotilaalle olisi tärkeää saada aika asap eli samalle päivälle (ja mieluummin max tunnin varoitusajalla) niin ei ehdi sitten stressata ja panikoida (ja pahimmassa tapauksessa perua aikaa).
Muutenkin asiat pitäisi saada hoidettua paljon nykyistä sujuvammin ja ilman viivettä vaikka niillä ei niin olisi edes kiirettäkään. Ihan turhaa sumplimista vaan tulee kun minkä vaan asian hoitamiseen saa ajan vasta parin viikon päähän kun vertaa siihen, että voisi hoitaa sen ihan heti pois. Sitten se ei enää kummittele mielessä eikä kalenterissa.